Ha jól tudom, akkor 1998-ban bontották szét. Nem tudom pontosan, mert sokáig nem láttam, aztán megkérdeztem Dr. Zsiga Attilát a MAHART Passnave Kft. tiszai kirendeltségének vezetőjét amikor találkoztunk. Ő mondta, hogy sok motorhiba volt, és nem tudták igazából helyrehozni. Szvsz az is közrejátszott, hogy a jugó helyzet miatt nem nagyon tudtak neki munkát adni, mert pl. a kanizsai rendőrség akdályozta a járatok szervezését. Most persze majd nyílván változik a déliekkel a kapcsolat, csak most meg nem lesz mivel hajózni.
Ha már tiszai hajózás, akkor megemlítem, hogy a Vasutas Hírlap tavaly évvégi számainak valamelyikében van egy cikk Kiss Lászlóról, a csege m/s tiszteletbeli kapitányáról, aki egyébként az egyik képemen is látható halványan, amint egyenruhában éppen elhegyja a hajót Tiszafüreden. Most nem tudok linkelni, de a MÁV weblapján megtalálható a cikk.
Mikor es miert vagtak szet a Siklo1-et?!
Pedig anno a MAHART pass-Nave nagyon buszke volt erre a hajora, amit ha jol sejtem a ruszkiktol szereztek!
Es nem is volt a hajo 40 eves, masreszrol erdekes technikai megoldassal is rendelkezett a kicsike.
Ekkora energiaval a megmaradt egyetlen dunai monitort is szet lehetne vagni:-((
A KDVI Kitűző IX-es motorosa 4 nappal ezelőtt eddig ismeretlen okból javításra várva elsüllyedt az Újpesti-öbölben. Az orrész teljesen mederfenékig merült, úgy hogy a hajócsavarok kiálltak a vízből szinte az ég felé. 3 napig csak a helyzetét sikerült stabilizálni, de tegnap kora délutánra a Mahart úszódarujának sikerült kiemelnie. Az okot vizsgálják, a környezeti kár (gázolajkifolyás) minimális.
A káreset a BKV hajózási javítóműhely dokkja mellett történt.
"Renault 9-es:Görög hajótársaság tulajdonosa és egyben vezetője érkezett tárgyalni Budapestre. Meglátta az irodaházat. - Úristen mekkora cég lehet ez? Hány (tengeri) hajója van?-
-Négy.-
-Ja, nekünk tizenegy hajónk van és az adminisztrációt én meg a fiam csináljuk.-
Hogy igaz-e nem tudom de nagyon igazság szaga van és a Mahartra illik is a sztori. "
Fennt van az új hajózási törvény a neten, a
http://www.kff.hu/kff/kffhf/JOG/2000-XLII-tv.htm
oldalon. A biztosításokról nincs szó bnne úgy láttam. Kinyomtatva 30 oldal!
A fejlesztesben az is benne van, hogy ott van toke. Ha haszon keletkezik, azt nem ellopjak, hanem visszaforgatjak a cegbe. Hitelbol, foleg draga hitelbol nem lehet fejleszteni. Amikor az allami vagyon szetlopasarol van szo, az nem azt jelenti, hogy egyszeruen aron alul eladtak a hajokat, meg a szekhazat, ill. nem csak azt. Sajnos a jovojuket adtak el, mert a sajat zsebukre dolgoztak, nemi csuszopenzert elonytelen uzleteket kotottek, vagy csak "veletlenul" lemaradtak tenderekrol. Es ez mar reg nem csak a Mahartrol szol. Az egesz szocialaista nagyvallalati szfera igy ment szet, a Nemeth-kormany atalakulasi torvenye utani "spontan privatizacioban." Ez, plusz a recesszio megtette magaet.
Az a baj, hogy a Mahartbol szinte semmi nem maradt. Amikor lehetett es kellett volna fejleszteni, akkor nem adtak ra penzt (80-as evek kozepe), amikor meg lett volna ertelme, akkor inkabb gyorsan szetloptak, ami meg volt (90-es evek kozepe) mostanra meg csak a vegtelenul lepukkadt hajopark roncsai maradtak. Korszeru tolobarkak alig vannak, a magyar hajogyartas megszunt, az ugynoki halozat leepult (minek, ha mar ugysem szallitanak), a tengeri hajopark meg szep lassan eloregedett, eladogattak. Ezzel az utobbival SZVSZ meg ez volt a legjobb, hiszen viszonylag kis hajok voltak, raadasul korszeru szallitasra (Ro-Ro, kontener) alkalmatlanok. Arrol nem is beszelve, hogy technikailag eleg korszerutlenek voltak, igy nagy volt az elomunka igeny. A 70-es evek kovetelmenyeinek meg megfeletek, foleg, hogy akkor a "devizat minden aron" volt a jelszo. De piaci mukodesre...
Jövőre az új hajózási törvény értelmében minden hajóra kötelező biztosítást kell kötni, amelyet a hatóság ellenőriz ugyanúgy mint közúton! És vajon a díjat mi alapján állapítják meg? Vízkiszorítás alapján?
A BME Közlekedesmernöki Karan okleveles vizi-közlekedesmernöknek lehet tanulni, a Gepeszkaron pedig okleveles hajoepitö-gepeszmernöknek. Korabban (90-es evek eleje) meg Gdanskba (Danzig)is jartak a kalandos kedvü magyar fiatalok hajoepitest tanulni.
Üdv tisztelt hajókedvelő társaknak .Beleolvastam topic-tokba és úgy látom , tudok némi információval szolgálni annak , akit érdekel . Van néhány 1:100 méretarányú több nézetű vázlat rajzom Ezeket szívesen beszkennelem és elküldöm E-Mailen , ha érdekel valakit. Van néhány eredeti ill. másolt 1:30 , 1:50 , 1:75 1:100 m.arányú tervrajzom történelmi vitorlásokról . Ezeket sajnos beszkennelni nehéz lenne , A-3 méretük és a nehéz összeillesztés miatt . Van ezenkívül egy rakás WEB –címem hajózás ügyben .Ha valakit érdekelne fentiekből valami ,írjon a tupol2@matavnet.hu címre, megbeszéljük
Marjai Imre: Nagy Hajóskönyvében is van egy ábra arról amit keresel, ha jól emlékszem. A jövo héten, ha lesz idom, bescannelem és elküldöm, ha megfelel.
Nem zászló,hanem : kódlobogó ! Elnézést a pongyola fogalmazásért, én is ideges vagyok, ha a kézibeszélőre azt mondják kagyló - és a vasutas sem szereti a baktert a térközőr helyett....
Igen, a kódlobogókra vagyok kiváncsi és most nagyon csalódott vagyok, hogy a Neten nem lesz meg... Talán mégis..
Amennyiben a kódlobogókra gondolsz (zászló nincs a hajózásban) az sajnos nincs a neten csekélyke tudomásom szerint, viszont ha esetleg tudsz szerezni ismerőstől, v. antikváriumban régi Hajózási Szabályzatot, aminek kék műbőr borítása van, és A5-ös méretű, annak az ábragyűjteményében még benne voltak a kódok. Az új HSZ-ben már sajnos nincsenek.
A Baross u.-ban Bp-en van a Hajózási Felügyelet, talán ott még van ezzel kapcsolatos anyag, bár sajnos nem túl segítőkészek.
Érdemes még böngészgetni a
www.kff.hu oldalon belül a Hajózás címszó alatt is. Ritkán aktuális, de érdekes!
Üdv!
(ha esetleg félreértettem és nem a kódlobogókra gondoltál, írj!)
Nem értek a hajózáshoz és a segítségeteket kérem egy kapcsolódó témában.
Hol találok a neten egy olyan oldalt, ahol megnézhetem, hogy a hajózásban használt zászlók milyen betűnek ill. jelnek felelnek meg?
köszi !
Költözik a Dunai Vizirendészeti Kapitányság budapesti örse! A MAHART sárga épületéből kirakták őket, és a Kopaszi-gátnál a Lágymányosi-öbölben kaptak egy faházat.
(kíváncsi leszek, hogy ha mondjuk onnan kell felmenni egy fuldoklóhoz az Árpád-hídig mekkora eséllyel indulnak a fiúk!)
A MAHART úszódaru beszedte a dunakanyari hajóállomások kikötői, melyeket az Újpesti-öbölben teleltetnek át.
Három nagy Ukrán személyhajó telel át fővárosunkban, mivel a jugo lebombázott híd miatt nem tudnak honos kikötőjükba menni. (nem lehet kevés pénz a társaságnak) Szép látvány a három úszó szálloda egymás mellett majdnem a Boráros térnél.
A Titanic állóhajót (discohajót) kirakták a Budai rakpartról, ahol 6. éve állt, most ideiglenesen az Újpesti-rkparton a Héli szállónál várakozik.
Deutschland "zsebcsatahajó" a későbbi Lützov nehézcirkáló (azért nevezték át mert egy ilyen nevű hadihajó nem süllyedjet L a resztízsveszteség miatt)
1945 ápr. 16-án a gátromboló 617. repülőszázad 18 lancastere tallboy bombatámadást intézett ellene Swinemündebeli "relytekhelyén"
Közveteln találatot nem kapott de egy melette robbanó tallboy beszakította az oldalát és megfeneklett a sekély vízben.Május 4. én a németek felrobbantották a felépítményét, az oroszok a hajótestet 1947 szeptemberében kiemelték,Leningrádba szállították,majd szétbontották.