Körülbelül nem írtál rosszat. A Ráckeve akkoriban épült át amikor a vízibuszokat gyártották, úgy tűnik a lekerekített élek, sarkok, és a bogárhátú kormányállás "menő" lehetett akkoriban, mert pl. a Mohács-130-asokat is ilyenre építették akkoriban.
A 301-es vízibusz a nevét az Ikarusnál gyártott panoráma ablaküvegei és a lekerekített felépítmény formák miatt kapta, sokban emlékeztetett az IK-55 típusú autóbuszra.
Utána jött a többi 301-es változat, ami már nem panoráma ablakos volt, de még ezeket is vízibusznak hívták, hisz ugyanannak az alaptípusnak az alváltozata, majd jöttek a Moszkvák, meg a többi mindenféle hajó, közben a panoráma ablakos vízibuszok mára szinte teljesen eltűntek az országból, a maradék háromból egy van már csak, ami rendszeresen közlekedik, de a sorsa annak is bizonytalan. Ezzel a hajóval lassan kihal az eredete is annak, hogy mi magyarok mit és miért hívtunk vízibusznak évtizedekig, már nem lesz jelentősége. Bármi lehet vízibusz, ahogy angol nyelvterületen sem a 301-est hívják "waterbus"-nak.
(Egyébként a magyar vízibusz idegen nyelvű megfelelője a hydrobus vagy Csehországban a "madarka")
Magyar Értelmező Kéziszótár 1975-ös kiadás szócikke a vízibuszról (elég egyértelmű az ábra):
Az első képen jön a hajó a hídhoz és még nincs lehajtva a jobb oldali ablaksora a kerékállásnak, a második képen meg már a géphajó átment a híd alatt és a jobb oldali ablaksor már fel van hajtva.
Volt korábban 3 kép (126208), ebből két kép a Kecskemét volt, valszeg egy hídról fényképezve, az másikon jól látszik a neve és a kerékállás jobb ablakai még ott sincsenek lehajtva.
Na meg, az az érzésem, hogy a Balaton mix kinyírása nem tett jót a menetrendi hajózásnak! :( Ami most van helyette, annak gyakorlatilag semmi köze hozzá. Pedig nem ártana a menetrendi hajózást fejleszteni, mert a tóparti településeknek is jót tenne, ha nem autókonvojok mennének keresztül rajtuk, mint az említett Lelle-Badacsony esetben. Persze, ehhez Bahart+önkormányzatok+állam közös összefogás kéne. Na és jobban járna mindenki, ha közszolgáltatás lenne a menetrendi hajózás. Rugalmasabb árakkal , több menetrendi hajóval. Pár sétajárat kihullana, de a komolyabbak (többek között Keszthely, Siófok, Füred) az odaillő hajókkal megmaradna, ahogyan a programhajók is. A kieső bevételt részben az állam pótolná, na meg a gyereknek is könnyebben vennének jégkrémet, a hajóbüfében, ha a jegyen spórolnának. Na meg Badacsonyban is több bor fogyna, ha hajóval is jobban el lehetne oda jutni! Keszthelyről pl. erre délután nincs lehetőség. :(
A vizibusz kifejezés eléggé nehezen határolható be.
A váci alumínium hajók (301,3011,303, egyéb tipúsok) mind annak nevezhetők szerintem. Még a 70-es években készült Rákos-Keve "mikro-vizibuszok" is vizibusznak vannak nevezve, pedig annak aztán tényleg semmi köze a 301-3011 vizibuszokhoz...
Az a bizonyos sárga kétéltű ipari hulladék, szintén vizibusznak van propagálva, végül is az is...vizben megy és busz.
Ilyen analógián akár a csavargőzösből vizibusz-félére fabrikált Ráckeve is annak nevezhető...holott köze tényleg nincs a fenti tipúsokhoz.
Pontos definíció tehát nincs.
Emelem a tétet: Pár napja a Balatonon hallottam egy olyan jegyrtékesítőt aki a Siófok katamaránt vizibusznak nevezte.....:-)))
Sziasztok! A "Budapest régi képeken" facebook csoportban előkerült egy kép, amelyen a (Regiszter szerint) a Ráckeve látható a budai vár előtt. A feltöltő vízibuszként nevezte meg. Erre valaki berakta a kétéltű buszt, mondván hogy szerinte ez a vízibusz, nem ami a képen van. Egy másik kommentelő megpróbálta helyre tenni a dolgot, és belinkelte a Regiszterből a Héviz lapját, mondván, hogy ez a vízibusz. Amikor szóvá tettem, azt írta, hogy ezek egy családhoz tartoznak. (Nem volt világos, hogy a Ráckevét is beleértette-e)
Én erre a következőt írtam: "Jó kérdés, mi egy család, és mi nem. (Végülis mindegyik vízijármű ) Közelebbről nézve azonban:
- Vízibusznak a 301-es, és az abból továbbfejlesztett 3011-es típusú 105 személyes, két csavaros, alumínium szerkezetű hajókat nevezik.
- Ennek van néhány speciális, általában 1-2 példányban készült változata. Ilyen a 303-as típusú Keszthely és Héviz. Végülis vízibusz, de nem jellemző.
- Néhány régebbi hajó átépítésekor alkalmaztak vízibuszoknál megismert dizájn elemeket. Igazából nem tudom, definiálta-e valaha valaki, hogy mitől és meddig vízibusz valami, de én a Ráckevét egész biztosan nem nevezném annak, a Héviz-t pedig csak "lábjegyzettel"
Kérdés: - Szerintetek jól írtam-e? - Létezik-e pontos definíció, hogy mi vízibusz és mi nem az?
Fonyódról szinte csak Badacsonyba megy hajó, régen ment egy járat máshová is, de jelenleg csak séta is Badacsonyi járat van. Ezért nem értem, hogy valaki mit okoskodott. Persze külön rendeletre lehetséges rendkívüli megállás, na de ez egyedi eset!
Bár lehet, hogy korábban, 2015-ben mentem arra, de a lényeg az, hogy a Szigligettel akartam utazni, és kiderült, hogy napközben csak vízibusz megy, ezért a késő délutáni járatot választottam Badacsonyból Boglárra.
Ne már, hogy ennyire nincs ember! Ha csak a menetdíjbevételt számoljuk, akkor is legalább a nyári hónapokra vastag nyereség jön össze, így lehetne megfelelő fizetést adni az embereknek! A magáncégeknek bezzeg jól megy!
A Füred a Fonyód Badacsony, a Badacsony a Lelle-Badacsony járat. Utóbbi az állásidejében csütörtöki és szombati napokon koradélután beáll a fonyódi járatba is, hogy a Füred tankolhasson/pihenhessen.