Másrészt azért ez nem sufnituning átalakítás. A TPE hajtányra sem szerencsés kijelenteni, hogy megbízhatatlan, ha nem is egy PT6. Igen sok repül belőle a világban. Ha betartják a gyári rezsimeket.
Ezt nem tudjuk. De teljesítmény vesztéskor nekem úgy tanították, hogy azonnal kivenni az emelkedésből és egyenesbe tenni a vasat. Amíg még futja a sebiből. Egy bedöntés biztos nem segíti az átesés elkerülését.
Azt hallottam motor hiba volt. Az eredeti szvetszovot kicserélték sufni tuningban egy megbízhatatlan amerikai TPE331-re ami szépen lerohadt felszállás közben.
Mióta szabad úgy felszállni repülőeszközzel, hogy előtte a pilótá(k) nem járták körül, nem győződtek meg a kormány felületek épségéről, a rögzítők esetleg rajta maradásáról
Láttunk már ilyet LHBS-en, ha jól emléxem több ezer órás KLM pilcsik rongyoltak ki a közúti árokig bennfelejtett kormányrögzítővel, tán 172-essel, vagy 182-essel.
Határeset. Szerintem. Alaptalanul megvádolni a pilótát legfeljebb a bulvárban szoktak. Még csak nem is feltételes módban?
Még olyan buta eset is előfordulhat, mint amikor kólásüveg esett a pedálok közé valahol. Innentől a legaljasabb kötél befagyásig sok minden. A fizikai bajok közül.
Meglátásom szerint a gyenge videón úgy tűnik, mintha a túlhúzás volna a nagyobb baj. A leborulás emiatt is lehetett következmény.
Mióta szabad úgy felszállni repülőeszközzel, hogy.......
------------
Valószínűnek tartom, hogy a megtörtént repülőszerencsétlenség előtt, a személyzet mindent úgy tett meg a földi ellenőrzéskor, ahogy azt meg kell tenni.
Inkább reptechnikai hibára gyanakszom, de mivel nem voltam ott, nem láttam, csak egy elég rossz minőségű videon, így nem hiszem, hogy eltalálom a valós okot.
Honnan tudod, hogy nem ellenőrizte? Ott voltál? Majd a vizsgálat kideríti volt-e kormányszerv hiba. Az mikor következett be, ha egyáltalán az volt az ok? Addig felesleges vagdalkozni.
> Ezen a vidéken (Nyenyecföld), - pláne ebben az évszakban - igen nagy zima(nkó) van. Nem lennék meglepve, ha ennek szerepe lenne a balesetben. (Amennyire oroszul tudok, az első - szakmainak tűnő - kommentek között már felvetették, hogy a jobb oldali csűrő nem / vagy rendellenesen működött.)
Mióta szabad úgy felszállni repülőeszközzel, hogy előtte a pilótá(k) nem járták körül, nem győződtek meg a kormány felületek épségéről, a rögzítők esetleg rajta maradásáról - a kabinban pedig nem mozgatták meg a botot, pedált minden irányban koppanásig, miközben szemmel is meggyőződnek a komány felületek szabad mozgásáról? Az An-2 kabin üvegezése olyan, hogy még a háta közepét is látja bentről, erre nincs mentség.
Ezen a vidéken (Nyenyecföld), - pláne ebben az évszakban - igen nagy zima(nkó) van. Nem lennék meglepve, ha ennek szerepe lenne a balesetben. (Amennyire oroszul tudok, az első - szakmainak tűnő - kommentek között már felvetették, hogy a jobb oldali csűrő nem / vagy rendellenesen működött.)
Tehát felesleges itt "vodkázni" (tudom, nem te voltál), meg "éles-fordulózni", amikor lehet, hogy a gép egyáltalán nem azt a manővert hajtotta végre, amit a pilóta szeretett volna.
Ha összekötözöm a (két) cipőfűződet és burcsázol egyet, akkor irreleváns a külső szemlélő megjegyzése, miszerint "miért nem léptél ki jobbra egy széleset".
Egyébként a viszonylag sok túlélő, illetve a törött gép képei (bennem legalább is) felvetik, hogy az utolsó pillanatban mégis csak sikerült valami csodát tenni a géppel. Még ha túlzás is egyes orosz hírportálok eufemizmusa: miszerint "kemény leszállás" történt. Lezuhant ez a 3.14csába... Viszont mégsem annyira állhatott bele orral a jeges tundrába, mint amennyire a videóból gondolhatnánk.
Anno az RNA/RSZ történetében sem nagyon emlékszem ilyen géptörésre. Vezetékszakítás és abból eredő kényszerleszállás volt. De túlhúzás, lecsúszás és motorgond miatti nem volt. A kifogyott benya mellett is le tudták imádkozni nagyobb baj nélkül. A határokat pedig ott is feszegették nem kicsit. Volt esemény ami után a pájlot berotyogásra hivatkozott, de soha nem sikerült előállítani a valóságban. A lassú és béketűrő PZL után a Z37 Cmelak sok áldozatot követelt reptechnikai hibázás miatt. Az Ancsa még ilyenkor is jó indulatú volt.
Kifelé általában akkor csúszik a bringa, ha a fordulóban túl sok oldalkormányt használsz kis bedöntés mellett. Egy túlhúzott fordulóban a külső szárny a túlszűkítés miatt (még ha dupla is, mint az An-2-esnél) mindig nagyobb állásszögben kapja az ájert, ezért áteshet. Az átesési sebesség meg olyan repülési határérték, ahol a felhajtóerő épp annyi, mint a gép tömege. Ha nincs elég sebesség (nem megy a motor), nincs elég felhajtóerő sem. Egyébként az An-2-est nagyon nehéz lezúzni, ezt bizonyíthatják a hazai statisztikák is. Persze ha valaki álló motorral (újabban hajtóművel) nem siklani próbál, hanem fordulni, akkor ott komoly kiképzési hiányosságok lehetnek. Vagy a pilóta a tanfolyamon elsumákolta az aerodinamika órát.
Nekem is meglepetés volt, mi minden kiválthat egy ilyet, amikor láttam valamelyik Natgeo légikatasztrófák részt, hogy a pilóta közismerten nem tudott uralkodni magán, és indulatát többször is azon vezette le, hogy az utasokat terrorizálta éles fordulókkal, mert épp valami nem tetszett neki (áthelyezés pl.). Egy kis légitársaság kétmotoros gépével zuhant le az USÁ-ban. A jelentés szerint ez a viselkedés vezetett oda, hogy a másodpilótája meg sem mert mukkanni mellette, és akkor sem szólt, amikor kellett volna, a földbe csapódtak megközelítéskor. A járatszámra sajnos nem emlékszem, sajnálatosan ez is egy olyan eset volt, amikor technikailag rendben lévő géppel zuhantak le.
Mindíg magas nekem, amikor felszállás után, éles jobb-bal fordulózik valaki.
Minek?
Ha egy sűrű nagyváros fölött csinálja ahol ilyen meg olyan zajelőírások miatt úgy kell felszállni mint az ökörhugyzás, akkor elfogadom, bár nem értem.
De amikor Szibériában!
Ott mire nincs hely?
Ott minek ?
Megírtam már, hogy anno 1988-ban Csita reptere felett*** a pilótánk úgy vágta erősen döntött jobb fordulóban az IL-62-t, hogy az utastérben minden elborult.
Az utasok előtti asztalkán lévő összes pohár, étel, minden leesett.
Jó-jó ott kellett fordulnia 90 fokot délnek.
De Szibériában nem mindegy a forduló sugár ?
Minek kell egy IL-62-vel olyan forduló sugáron befordulni mint egy ZLIN-526-tal?
*** = tessék csak megnézni a térképen Csita repülőterét.
No afölött fordultunk be úgy mint egy Trabant a sarkon.