Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.30 0 0 1846

A Blocksberg a Brocken egyik népies neve, a Brocken a Harz-hegység legmagasabb csúcsa, a tengerszint felett 1.11 m, Szász-Anhalt tartományban.

 

A német néphit szerint a boszorkányok egyik legfőbb gyülekezőhelye. :-) 

Előzmény: Törölt nick (1844)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.30 0 0 1845

A technikatörténeten belül a közlekedéstörténet, azon belül is a vasút és a hajózás története a kedvenc témáim, de ezekbe mélyebben belemenni itt már OFF lenne.

Ezek a témák is megérdemelnének egy külön topikot, de hát az idő nagy úr.:-)

Előzmény: vörösvári (1841)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.30 0 0 1844

Walpurgisnacht (Walpurgis-éj, április 30./május 1.):

 

 

„Auf ihren Besen mit bösem Sinn, reiten die Hexen zum Blocksberg hin.”

 

Német népi szólás a Walpurgisnachtra vonatkozóan:

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.30 0 0 1843

A már régen betervezett, de máig meg nem nyitott skandináv topikban is egy jó téma lenne. :-)

Előzmény: vörösvári (1842)
vörösvári Creative Commons License 2017.04.28 0 1 1842

egy német orvos fantasztikus karriert futott be Dániában, de szomorú véget ért

 

http://cultura.hu/psziche/struensee-a-felnegyelt-tudos/

vörösvári Creative Commons License 2017.04.28 0 0 1841

jó ez a technikatörténeti áttekintés, szeretem ezt a témát

Előzmény: Törölt nick (1840)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.28 0 0 1840

Egy korabeli Meyer-mozdony, a szász vasutak egykori mozdonya, jól megfigyelhető rajta a kettős gépezet:

 

Előzmény: Törölt nick (1839)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.28 0 0 1839

Német származású, de francia volt:

 

Jean Jacques Meyer (1804 - 1877) elzászi német származású francia gépészmérnök és gőzmozdony-tervező.

 

A gőzmozdonyokkal kapcsolatosan több újítást vezetett be:

  • Meyer-féle nyomásszabályozó szelep (1842)
  • Meyer-féle gőzmozdony-konstrukció, a tagolt építésű ún. Meyer-mozdonyok 1861-től.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Jacques_Meyer

 

A Meyer-mozdonyok elvi felépítése:

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.28 0 0 1838

Heinrich Rudolf Hertz (1857 - 1894), fiatalon elhunyt kiváló német fizikus, az elektromágneses hullámzás bebizonyítója.

 

Már fiatalon is a fizika legnagyobb alakjai között tartották számon, korai halála sajnos megakadályozta abban, hogy életműve kiteljesedjék.

 

1883-től kezdett el intenzíven foglalkozni az elektromágneses tér és hullámok elméletével, 1886-ban bebizonyította az elektromágneses hullámok létezését, amelyet 1888-ban könyv formában publikált.

 

Ezzel a korabeli fizikatudomány egyik legnagyobb alakja lett.

 

Egy akkoriban gyógyíthatatlan betegségben halt meg mindössze 36 évesen.

 

Részben zsidó származású volt egyébként, de már ősei áttértek a lutheránus (evangélikus) vallásra, ő maga mindvégig evangélikus volt.

 

Szülővárosában, Hamburgban nagy tisztelet övezte munkásságát és bekerült a városházán kiállított 56 kiemelkedő személyt tartalmazó portrécsarnokba. A Harmadik Birodalom idejében ezek közül a zsidó származásra való hivatkozással hetet, köztük az övét is egy időre eltávolították, de mára már visszakerült a megérdemelt helyére

 

Ma a frekvencia mértékegysége, a hertz viseli a nevét, valamint a berlini Heinrich Hertz Híradástechnikai Intézet.

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Hertz

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Hertz

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.28 0 0 1837

Georg Simon Ohm (1789 - 1854), német fizikus és matematikus.

 

Fő eredménye az elektromosság kutatása, azon belül a róla elnevezett Ohm-törvény felfedezése (R=U/I, ha valakinek még rémlik az általános vagy középiskolai fizikából).

 

Róla nevezték el az elektromos ellenállás mértékegységét:

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Georg_Simon_Ohm

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.27 0 0 1836

Ferdinand von Zeppelin gróf (1838-1917), az első gyakorlatban is használható, fémvázas léghajó feltalálója (1899-1900).

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_von_Zeppelin

 

A teljesség kedvéért jegyezzük meg, hogy maga a találmány a magyar zsidó származású Schwarz Dávid (1850-1897) nevéhez fűzödik, de Zeppelin 1897-ben megvásárolta a szabadalmat Schwarz Dávid özvegyétől és továbbfejlesztette, tökéletesítette azt.

 

A gázzal töltött, fémvázas Zeppelin-léghajók azonban a motoros repülőgépekhez (Wrigth-testvérek: 1903) képest nehézkesek voltak, a gáz miatt pedig veszélyesek is:

 

1937-ben a Hindenburg-léghajó New Jersey-ben kigyulladt és elégett, ezután a Zeppelin-léghajók használata háttérbe szorult.

 

Ferdinand von Zeppelin ma hat német város - München, Stuttgart, Worms, Baden-Baden, Ulm és Friedrichshafen - díszpolgára.

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.27 0 0 1835

A fizikai Nobel-díj legelső díjazottja az apai ágon német, anyai ágon holland származású Wilhelm Conrad Röntgen (1845-1923) volt.

 

A gyakorlati, kísérleti fizika egyik legnagyobb alakja volt már az 1870-es évek végétől kezdve.

 

Több tudományos felfedezése volt, ezek közül a legfontosabb az X-sugárzás felfedezése volt 1895-ben (publikálva 1896-ban), amelyet a tiszteletére ma röntgensugárzásnak hívnak.

 

Ezért kapta meg a fizikai Nobel-díjat 1901-ben.

 

A korszerű orvostudomány megteremtése a röntgenezés nélkül elképzelhetetlen lett volna.

 

A róla szóló Wikipedia-szócikkek (német és magyar):

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Conrad_R%C3%B6ntgen

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Conrad_R%C3%B6ntgen

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.27 0 0 1834

Karl Ferdinand Braun (1850-1918), fizikai Nobel-díjas német fizikus és feltaláló, több más találmány mellett a rádiózás tökéletesítője:

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Braun

Előzmény: vörösvári (1828)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.27 0 0 1833

Johann Georg Halske, német mérnök, feltaláló és vállalkozó (1814-1890), Werner Siemens társa.

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Johann_Georg_Halske

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.27 0 0 1832

Werner Siemensről az elektrotechnika, a villamosok és villanymozdonyok kapcsán már szóltam, de akkor elfelejtettem hozzátenni, hogy fiatal korában, 1847 körül a társával, Johann Georg Halskéval korszerűsítették a Morse-féle távírót.

 

Siemens és Halske 1847. október 1-jén alapították meg a Siemens - Halske céget, amely kezdetben főleg távírókészülékek gyártásával foglalkozott.

 

Halske 1867-ben kilépett és ezután útjai különváltak Siemensétől.

 

Az első kezdetleges, de a gyakorlatban már jól használható vasúti biztosítóberendezéseket is a Siemens-Halske cég gyártotta a német nyelvterületen.

 

Később, ennek a mintájára magyar vasúti szakemberek az 1890-es években kifejlesztettek egy hasonló elveken működő vasúti biztosítóberendezést, ennek neve Siemens-Halske maradt, bár már Magyarországon gyártották.

 

A MÁV-nál még a mai napig is alkalmazzák az egyszerű működésű, megbízható, elektromechanikus Siemens-Halske biztosítóberendezéseket, még olyan nagy forgalmú állomásokon is, mint pl. Budapest-Nyugati pályaudvar.

 

A Siemens A. G. vállalatcsoport a mai napig gyárt vasúti járműveket (mozdonyokat, motorvonatokat, villamosokat) és vasúti biztosítóberendezéseket is (ma már csak elektronikus, számítógépes vezérlésűeket).

 

A Siemens termékei a mai napig is a világ élvonalába tartoznak a technikai színvonal szempontjából.

Előzmény: Törölt nick (1831)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.27 0 0 1831

Köszi, nekem is az egyik kedvenc témám lett a 19. századi és 20. sz. eleji német tudósok és feltalálók.

Ebben az időszakban a német tudomány és technika a világ élvonalát alkotta és rengeteg olyan tudományos és technikai felfedezés, újítás származott német tudósoktól és feltalálóktól, amelyek megalapozták a mi modern technikai civilizációnkat.

 

Különösen az elektrotechnikai ipar, a belsőégésű motorok kifejlesztése, az autógyártás és a vasúti közlekedés fejlesztése területén alkottak hatalmasat a német feltalálók, mérnökök és technikusok:

 

Siemens, Otto, Diesel, Daimler, Benz, Bosch, Lilienthal, hogy csak a legnagyobbakat említsem, de róluk már mind tettem be linkeket. 

Előzmény: vörösvári (1830)
vörösvári Creative Commons License 2017.04.26 0 0 1830

igen, de ha már említést tettek róla, gondoltam, nem árt beteszem :) 

Előzmény: Törölt nick (1829)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.25 0 0 1829

A rádiózás atyjának igazából ez a cikk is az olasz Guiglelmo Marconit tartja, Braunt éppen csak megemlíti.

 

De ez is csak megerősíti, hogy a 19. sz. második felében, a 20. sz. elején a németek az ipari-technikai forradalom szinte minden területén ott voltak, sőt az élen jártak. :-)

Előzmény: vörösvári (1828)
vörösvári Creative Commons License 2017.04.25 0 1 1828

A cikkből kiderül, hogy a német Karl Ferdinand Braun, a rádiózás tökéletesítéséért kapott 1909-ben fizikai Nobel-díjat.

 

http://mult-kor.hu/meg-maga-marconi-sem-ertette-hogyan-mukdik-vilaghiru-talalmanya-20170425

vörösvári Creative Commons License 2017.04.24 0 0 1827

A schmalkaldeni háború volt az első vallásháború Németországban, persze nem volt olyan véres és pusztító, mint a 30 éves háború.

 

http://index.hu/tudomany/tortenelem/2017/04/24/magyar_lovasok_pecseteltek_meg_a_protestans_liga_sorsat/?utm_source=fejlec_bloghu&utm_medium=noti-dropdown&utm_campaign=fejlec

vörösvári Creative Commons License 2017.04.22 0 0 1826

1621-1623, a harmincéves háború idején a birodalmi kormány valutamanipulációja gazdasági válságot idézett elő. 

 

http://www.portfolio.hu/befektetes/ongondoskodas/10_orult_piaci_osszeomlas_ami_brutalis_valsagot_okozott.10.248117.html

vörösvári Creative Commons License 2017.04.20 0 0 1825

Ez a német felsőoktatási rendszernek volt köszönhető, ez volt a legjobb akkor, az összes fejlett ország közül.

Előzmény: Törölt nick (1824)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.20 0 0 1824

:-)

 

A 19. sz. utolsó harmadában és a 20. sz. első évtizedeiben a német tudósok, mérnökök és feltalálók az ipari-technikai forradalom, a technikai és technológiai innovációk élvonalát képviselték, az akkori világban csak a jenkik tudták velük ezen a téren felvenni a versenyt, a britek ekkora már kezdtek lemaradni ezen a téren.

Előzmény: vörösvári (1822)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.20 0 0 1823

Bosch egyik munkatársa, Arnold Zähringer (1869 - 1942), 1897-ben kifejleszti az első olyan gyújtókészüléket, amely a nagy fordulatszámú benzinmotorokhoz használható.

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Arnold_Z%C3%A4hringer

 

A Bosch-cég első mérnöke, Gottlob Honold (1876-1923) 1901-1902-ben kifejleszti a nagyfeszültségű mágneses gyújtórendszert az Otto-motorokhoz.

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Gottlob_Honold

Előzmény: Törölt nick (1821)
vörösvári Creative Commons License 2017.04.20 0 0 1822

A nagymamám az ő budapesti gyárában dolgozott a második világháború idején. 

Előzmény: Törölt nick (1821)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.20 0 0 1821

August Robert Bosch (1861-1942), német mérnök és gyáros, a legendás Bosch vállalatcsoport megalapítója (a Werkstätte für Feinmechanik und Elektrotechnik 1886-ban, Stuttgartban).

 

Az ő gyárában fejlesztették ki az első gyakorlatban használható gyújtógyertyákat, ill. a benzinmotorok mágneses gyújtóberendezését.

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Robert_Bosch

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.20 0 0 1820

Az autógyártás további német úttörői:

 

Gottlieb Wilhelm Daimler (1834-1900) és August Wilhelm Maybach (1846-1929):

 

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Gottlieb_Daimler

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Maybach

Előzmény: Törölt nick (1818)
vörösvári Creative Commons License 2017.04.20 0 0 1819

Bevallom, még soha nem hallottam róla, jó hogy beraktad.

Előzmény: Törölt nick (1816)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.20 0 0 1818

Karl Benz, teljes nevén Karl Friedrich Michael Benz (1844-1929), német mérnök, az első gyakorlatban használható személygépkocsi megalkotója (1885).

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Carl_Benz

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.20 0 0 1817

Nikolaus August Otto (1832-1891) német feltaláló, az első működőképes négyütemű benzinmotor feltalálója, amelyet később az ő tiszteletére Otto-motornak neveztek el.

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_August_Otto

Előzmény: Törölt nick (1816)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!