Elsőre a Rómából és Milánóból induló távolsági villamosok jutottak eszembe, de őket inkább megszűntetik / meg akarják szűntetni.
Olyanok jutnak eszembe, ahol részben vagy egészben régi vagy már megszűnt helyiérdekű vasútvonalak helyén épült újonnan gyorsvillamos szerű vonal, pl. Bergamo, Croydon, Cagliari, vagy esetleg lehet még a spanyol Alicante, de ott összekötötték a hálózatot az újonnan kiépülő villamoshálózattal. Meg talán a stockholmi Lidingöbanan HÉV is érdekes lehet.
A segítségeteket szeretném kérni. Jelenleg végzős mesterhallgató vagyok a BME GTK-n, és a diplomamunkám egy részében a gödöllői HÉV-vel foglalkozom. Mivel azonban szeretnék nemzetközi kitekintést is tenni, szükségem lenne néhány külföldi példára.
Ezért olyan, a budapesti HÉV-hez hasonló hálózatot keresek, mely hasonló állapotban van, és tervezik átépítését, vagy akár már túl is vannak rajta. Fontos lenne, hogy igen hasonló legyen a mi HÉV-ünkhöz. Azaz:
- Elővárosi jelleg - Nem intergrált, akár több vonalból álló, szétszabdalt hálózat - Felújítás előtt, vagy nem sokkal után - Nem éri el a szűken vett belvárost - Relatíve nagy forgalom és járatsűrűség
Sajnos a fent említettek miatt a RER, vagy éppen a különböző Stadtbahn üzemek nem felelnek meg a kritériumoknak, ahogy az USA-beli dízeles elővárosi vonalak is kiestek a ritka menetrend miatt. Így hát elakadtam az ötletelésben. De bízom benne, hogy vannak itt a témát nálam sokkal jobban ismerők is, akik tudnak segíteni.
A fotós a mostani balra kanyarodó (belső) sáv elejénél állhatott, ami akkor még hosszanti járdasziget volt az út közepén.
A vágányok ugyanott vannak, ahol a mai egy maradék (a túlsó, amin az MIX áll). Az MX végénél látszik is, hogy a két vágányból a Nagy Lajos kereszteződéséhez érve egy lesz. Itt egy mintegy 200 méter hosszú, kétvágányos "rendezőpályaudvar" volt úgy a kilencvenes évek elejéig, majd Törökőr felé már szintén csak egy vágány ment tovább (mint ma is).
Csak azért érdekes, mert ugyebár 1970-es lehet a kép szerintem, és akkor már járt a metró, de a Kerepesi még szűk és ezek a vágányok a mai befelé vezető sávok helyén van nagyjából, ha jól veszem ki a képről.
Ha belegondolok hogy az M.VIII-asok 39-40 évesen le lettek állítva...a kilencák jócskán túlélték őket. Még az MX-esek is. A 861-631-862 1969-es gyártású.
Azt azért vedd figyelembe, hogy a metrónak nagy kerekei vannak, nagy forgóvázzal, rendes rugózással, sokkal jobban kivasalja a pályahibákat. Az MX/A forgóváza finoman szólva nem a legjobb konstrukció...egyfajta kompromisszum a viszonylag alacsony padlómagasság miatt. Rövidek a rugóutak, besajtolt gumielemekkel rugózik a kereszthimba, kicsi a kerék...úgy pattog a pályán, mint kecskesz*r a betonon. Majd ha egyszer megy az M.VIII-as, próbáld ki...nagy kerekek, szekunder rugózás, gömbágyas felfüggesztés...mint egy hajó, szépen hintázik a pályán. :)
Akkor elnézésedet kérem számtanzseni barátom! ;) Igazad van; mindösszesen akkor 23 jelenleg is futó szerelvény múlt el 40 éves, és nagyobb hányada fiatalabb, mint 40... Sőőt, 13 szerelvény még csak 29 éves....így nézve már nem is olyan rossz a helyzet :)
nem a pálya teszi tönkre a járműveket, hiszen -jó esetben- a gépészeti cuccok jócskán túl vannak méretezve. A terhelés és az Avr miatt vannak olyan állapotban a kocsik.. Ha jártok a 2es és 3as vonalon is, ég és föld a szerelvények közti különbség, a 2esen ugye kézi vezetés van, és ott néhány botkezűtől eltekintve ember módjára vezették őket, és ez érezhető különbséget tett.. Jobb a pálya.... hát.. mondjuk inkább úgy hogy még nem mentél végig a metró pályán hévvel :-) Addig úgyse derül ki, mert fejlettebb forgóváza van a metrónak, volt hely rugózást beépíteni.
rendben van nagytudású barátom :) "Az MX sorozat 1971-ben érkezett a BKV-hoz" MX: 32 motorkocsi "MXA: 150 motorkocsi" ;az MXA járművei pedig 1975-1983 között" forrás wikipédia számoljunk együtt hangosan mint a dedóban : 85 - 10év, 95-20év, 2005-30év, 2015 40év , ja hogy 2012 van ? oké.. :) a 150pedig nem több mint a 32, ugye? még ha az összes régi mixa -t hozzáadod akkor sem igaz.
A metrót nem látom, de érzésre sokkal jobb a pálya mint a hévnek. Rendkívül tartósra sikeredtek ezeke az MXA forgóvázak, hogy ma is bírják, rengeteg ütést kapnak. Bár én úgy látom semmi sem tart örökké. Vannak a héven olyan alkatrészek amik gyáriak még a mai napig is és már létezik belőle UGY mert már van ami abból is megadja magát. Úgy kell elképzelni, hogy 40 évig semmi majd elkezdenek szálingózni lassan. Most hagy ne mondjak példát. Szedtem szét olyan dolgot amit gyártás óta nem bántottak, érdekes volt az állag és az idő hatásást látni. Amúgy én azt látom az UGY nem olyan jó mint a német gyári, az UGY nem megy el 40 évet.
Ugyan, miért lennének gondok? Szerintem ezt helyesen mondta, és egy árva szó sem esett arról, hogy épp mennyivel több embert szállít el egy metrószerelvény!
"a HÉV szerelvények többsége már több mint 40 éves" hű a matekkal is gondok vannak ? Szerintem egy 6kocsis metró 1 nap kb 10szer annyi embert szállít mint egy 6kocsis hév, iszonyat gyorsítás-lassítással (hévhez képest), tehát ahoz képest nincsenek olyan rossz állapotban :)
Aki testközelből látja annak nagyon elege tud lenni belőle. Embere válogatja. Igazából nem tudom mi az oka a titkolózásnak, ez egy ilyen világ. Egy félkatonai szervezet. :D Tudod amikor utazok rajta és néha hallok beszélgetéseket,megállapításokat lenne kedvem odaszólni. Mindenki azt hiszi olyan egyszerű ez, hogy jön pontosan meg minden. Tégy próbára hátha olyat kérdezel ami belefér és válaszolok.
De ha már őszintét játszunk,én is nagyon szívesen kérdeznék másoktól, hogy X dolog miért van úgy ahogy,mert elvileg egy hajóban evezünk, gyakorlatban nem. Úgyis csak idő kérdése meg kedvé és bedobom,mert biztos ír ide olyan aki tudja a miértre a választ.
Nem adatik meg mindenkinek, hogy testközelből lássa a történéseket, de sokan erősen érdeklődünk a Hév iránt. Miért nem lehet semmit elmondani? Ha pedig minden nap csoda és világmegváltás történik, azt külön ki kellene emelni. (Nyilván ti tudjátok az ésszerűség mértékét.) Mi az oka a nagy titkolózásnak?
(Most a nagyképű, fontoskodó elemeket hagyjuk... Elég nekem általában a read-only mód is, nem akarok vitát.)
Pláne, hogy a HÉV szerelvények többsége már több mint 40 éves, kész csoda, hogy még mennek, és, hogy viszonylag kevés baj van velük, hiszen a metrók hasonló korban vanank és ugye nem egy a szétesés határán van már, ahogy a Ziu trolik is épp csak vonszolják magukat.