Keresés

Részletes keresés

Nán Creative Commons License 2006.08.05 0 0 218

Azt hiszem, ezt a makettet én láttam készítése közben. Ha jól emlékszem, made in Gáti Vilmos bá', barkácsműhely.

Előzmény: legard (217)
legard Creative Commons License 2006.08.05 0 0 217


Közre adom ezt a makettet!!!!





Am 32
hadihajos Creative Commons License 2006.08.04 0 0 216
Ellátogattam a MATE (Magyar Tengerészek Eggyesület) honlapjára. Gratulálok G Gyulának alelnökké történt megválasztásához.
hadihajos Creative Commons License 2006.08.04 0 0 215

Igen az Araboknak is épitettek hajókat a belgrádi hajótechnika gyárban, -8o-82 között töbször voltam hajó átvételen és a sóján mindig volt amit nekik épitettek.

   A hajótest álltalában sablon alapján épül ezért a felépitmény hasonlásága gyakori,  változó a felszereltségük ami lehet polgári és katonai Pl az AM-e készitették 3db motorral de azok nem képesek vontatni.

   A csókos esetről nem hallotam .

  

Előzmény: cavman (214)
cavman Creative Commons License 2006.08.03 0 0 214

Hali!

 

Az iraki hadihajósoknak is van, és "volt". Az első öbölháborúban elsüllyesztettek belőlük az biztos. Úgy emlékszem hogy kettő süllyedt el rakétától.. Láttam gyenge minőségű fotókat róla. Sajna jó képem nincs az irakiról.

 

Tudomásom van olyanról is, hogy eredetileg 7 db AM érkezett magyarországra, de egy csókos valamilyen módon szerzett eggyet, és görögországba vitték. Kicsivel késöbb civilek alakítottak valami parti őrséget, és az volt a hajójuk, kékre festve.

legard Creative Commons License 2006.08.02 0 0 213
Mivel,hogy francia lisenc alapján gyártották a yugók, feltételezhető, hogy a franciáknak is volt, vagy van.

Rossz szót használtam, ugyanis ez nem átalakitott hajó lehet, hanem egy modósitott, vagy korszerüsitett tipus.

Ezek az AM-ek nem alkalmasak mechanikus keresésre, ezért volt szükség még az AN-ekre. Egyébként minden évben tartalékos továbbképzés alkalmával voltak igen nagyon igénybevéve ezek az AN-ek

Verőcénél volt egy kisérleti aknatelepités. Az aknát élesitették de valamijen ok folytán a ködökzsinor elszakadt, nagy ijedtség volt, mert az akana pont a hajózó-útban volt.
Azt a feladatot kapta két AN,hogy mechanikus keresővel találja meg, mivel a pontos helyét sem tudták megmutatni. KB. két naposkeresés után megtalálták.

Nagy-nagy siker volt.
Előzmény: United Snakes (210)
Nán Creative Commons License 2006.08.01 0 0 212

Üdv Mindenkinek !

Elnézést kérek Tőletek !     Mindegyikőtökkel ott a pontonon beszélgettem, és a sok idő utáni találkozás öröme miatt elmulasztottam az alkalmat, hogy összehozzalak Titeket.

Számomra azért is érdekesek az előbbi beírások,  hogy az "AM hajós-élet", a módszerek, a feladatok megoldása, az idők folyamán bekövetkezett változások (létszám, műszaki állapot, kiszolgálás, stb...) mennyire befolyásolták a tevékenységeteket egy-egy feladat végrehajtása során.  (pl. a hajó vezetése) 

Igen, én is emkékszem, az "ősök" , minden nehézség nélkül vezették az AM-t az alsó kormányállásból pl. esőben, bízhattak a műszerekben és a gyakorlatukban.

No, azért emlékszem arra is, hogy volt olyan, az AM megvárta, amig a köd elszáll, mert radar ide-oda, a hajópk. biztosra "ment".

Ugyanakkor valamiért, nagyon szerettek forgó radarral napsütéses időben kifutni,

soha nem tudtam meg az okát....

Előzmény: peye (211)
peye Creative Commons License 2006.08.01 0 0 211

Ez óriási.

Ezek szerint mindhárman ismerjük egymást!

Vagy csak én nem tudom ki-kicsoda?

Előzmény: legard (209)
United Snakes Creative Commons License 2006.08.01 0 0 210

"Szerb hajók valószínű, hogy már módositott..."

 

A hajó lehet hogy módosított, de a motorok tutti, hogy eredetiek, mert ugyanúgy füstölnek, mint a 22-es, amikor elindul a kikötőből... :-))

Ha már szerb hajók: rajtuk és rajtunk kívül rendszeresítette más ország is az AM hajókat?

Ja, és egy múltkori kérdésem megválaszolatlan maradt: ha az AM-ek tudnak aknát telepíteni is, és felszedni is, akkor mire kellettek az AN hajók, mit tudnak azok, amit az AM-ek nem?

U. Snakes

Előzmény: legard (199)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 209
Én szinte minden alkalommal ottvagyok, de most augusztusban nyaraló szünet van, csak szeptemberben találkozhatunk
Előzmény: hadihajos (208)
hadihajos Creative Commons License 2006.08.01 0 0 208

 el felejtetteted a FA cöngit amivel kikellett támasztani hogy a motortér hátsófala ki ne szakadjon. és egy samu amivel a horgott ki lehetett nyitni.

    A Stefániába elfoglaltságom ha engedi szoktam menni de a főbb rendezvényekre mindig szakitok időt.

Előzmény: legard (207)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 207
Bocsánat!!! A leglényegesebb aknakereső készüléket kihagytam , a " mechanikus " keresőt.

Ennél semmi elektromos cecere nem volt , csupán két aknásznaszádon elhejezett , a bójatérben lévő hosszú drótkötél amin bizonyos távolságban kis kapák és nehezéknek vasgolyók voltak.

Ez ha valamit megfogott, azt nem engedte el.
peye Creative Commons License 2006.08.01 0 0 206

Bocsi csak nem értettem jól, így már értem.

Arra pedig nincs szükséged, hogy valaki igazolja amit írsz, mert tökéletesen hiteles vagy.

Előzmény: legard (204)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 205
Ezt a két képet E-mail-on kaptam Érsekujvárrol. Egy az egybe továbbitottam ide.
Előzmény: peye (203)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 204
Én haladtam elől az AM-32-essel, mögöttem KB: 10 m-re az AN az aknászdereglyével.

Ezt elmondhatja a Csumpi is Ő ugyanis az AN-en volt
Előzmény: peye (202)
peye Creative Commons License 2006.08.01 0 0 203

Szépek kérlek küld el nekem nagyban a módosított szerb hajó fényképét légyszives, a mélem publikus.

Előre is köszi: peye

Előzmény: legard (199)
peye Creative Commons License 2006.08.01 0 0 202

Oké.

De ki jött mögötted???

Vagy az AN-eken is volt radar?

Előzmény: legard (201)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 201
Nagyon is jól irtam. AN. Az aknászdereglye fecskefarkja közé volt kötve, igy tolta a dereglyét és mögöttem jöttek Kb. 10 méterre. Bizonyosan azt gondoltad, hogy én vontattam.
Előzmény: peye (200)
peye Creative Commons License 2006.08.01 0 0 200

Világos, semmi gond, csak én végig az AM-ekről beszéltem, írtam.

Az én feladatom volt, hogy az AN szorossan követve engem bevezessem a kikötőbe.

Ide gondolom AM-et akartál írni.

Teljesen érthető.

Ha megtalálom, teszek fel képeket egy bomba kiemelésről, amit én hajottam végre Az Esztergom-Párkányi hídnál.

Folytassuk, végre élni kezd a topic.

Ha gondolod előbb utóbb összefuthatnánk a Stefániában, a Hadihajós is szokott járni, ha jól tudom.

Üdv: peye

Előzmény: legard (197)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 199
Nem tudom,ogy láttátok-e ezeket a képeket? Szerb hajók valószinü, hogy már modositott, mert hátul is PAV-4-es van és az alsó kabinok köralakú ablakokkal vannak ellátva.Szerb hajóAN
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 198
Nem is emlékezhetsz rá mert ezek a motorok már a hatvanas években kilettek szerelve.

Ha a lakótérből jövet a gépházba, mindjárt az ajtó után balra a ficakba voltak elhejezve.
Előzmény: Qti (196)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 197
Valószinü nem értettél meg vagy én nem jol magyaráztam. Az akanakeresést mindég nappal és jó látási viszonyok között hajtottuk végre, ekkor soha nem használtunk radart, mivel nem volt rá szükség és valóban a igazad van, hogy ekkor mindég a kommandóról irányitottuk a hajót, mivel a főaknásznak ilyenkor más feladata volt.
Viszont én más egyéb feladat végrehajtására gondoltam: többekközött volt a flottilla feladatai között olyan ,hogy hajó-karavánok átvezetése aknaveszélyes területen, vagy egyéb hajózási feladatok végrehajtása.

Itt például elmondok egy esetet. Bizonyára hallottál a margithid pesti hidfőjénél talált bombárol.

A tüzszerészek emelték ki és nem lehetett ott szétszerelni, ezért egy homokkal megpakolt aknászdereglyére tették, a fecskefarok közé állva egy AN tolta.

Mivel ez elég későn ősszel történt nagy köd ereszkedett a vizre. Az én feladatom volt, hogy az AN szorossan követve engem bevezessem a kikötőbe. Erre az esetekre gondoltam , hogy ezt csak alsó kerékállásbol lehet végrehajtani.

Üdv:legard
Előzmény: peye (194)
Qti Creative Commons License 2006.08.01 0 0 196

Ahoy Hajózók!

 

Gyerekek, én nem emlékszem semmilyen benzin üzemű motorra az AN -ekben..........

 

Kettő db. Csepel, vagy Skoda motor tette a dolgát. Ahogy Peye említette két oldalán gurító sineken karos retesszel szabályoztuk a bombák vízbedobását.

Az én kiképzésemen az AN aknamentesítésre volt hivatott ,telepítésre nem.

Az AFI-s (aknafigyelő) kollégák betályolták a vízbe dobott aknákat, és azt kellett megsemmisíteni, a hajózóknak. 

Harminc kilós TNT töltettel elég eredményes dózisok voltak.

Csak az érdekesség kedvéért írom, 74' ben tettünk kárt a kapitalistagimnazistaellenség aknáiban Lórévnél.Fantasztikus látvány volt a robbanás által feltörő vízoszlop.  A robbantások után kosarakkal pecáztak a környékbeliek annyi hal pusztult el a nagy dirr durr után.

Üdv. Qti

Előzmény: legard (193)
peye Creative Commons License 2006.07.31 0 0 195

"Az AN-ekben volt egy kéthengeres boxer motor/benzines/ olyan mint most az AM-ekben ami a KRAM-ba továbbitja az egyenáramot."

Valóban, csak négyhengeres és dízel, valamint nem csak egyenáramot.

Az aknatelepítés AM-ről, nem daruval, hanem a gurítósínek segítségével történik, történt.

A kiemelés daruval.

Ugyanazokról  a sínekről a folyami bombázás is megoldható.

stb...stb...stb

 

 

 


 

Előzmény: legard (193)
peye Creative Commons License 2006.07.31 0 0 194

"A radar hajózással kapcsolatba, annyi az észrevételem, nem a felső kerékállásbol kell irányitani a hajót. Ehez négy ember összehangolt munkája kell. A Pk. kormányos, főaknász, és gépész. Kell egy jó vonalvázlat, valamint minden müszernek üzemelni kell. "

Ez komoly, az AM-ről beszélsz????

Akkor nem csak hogy nem tudok olvasni -szabályzatok a nyolcvanas évekből, egyidősek a hajókkal nagyjából-, de évekig jól át is vertek engem a parancsnokaim, kiképzőim.

Azt ugye Te sem gondolod komolyan, hogy KRAM vontatás közben az alsó kormányállásból vezettél????

Vasalást hogy oldottad meg, ha ezt a négy embert lekötötte a hajóvezetés?

Vasalás hajópárban, három hajóval....

A KRAM eldobás, felszedés, kiengedés beszedés...soroljam még?

Kötelékhajózás, manőverek kötelékben, ugyanebben a kötelékben légiriadók....

Mindezt nem a teljes létszámmal, hanem max. 11-12 fővel.

De még az eredeti létszámmal is elég vicces amit írtál.

Ne vedd tiszteletlenségnek, nem annak szántam, csak azt írom amit csináltam, csináltunk.

Még a régiek sem igen meséltek arról, hogy rendszeresen az alsó kormányállásból vezettek volna, az én időmben pedig csak gyakoroltuk, de semmiféleképpen nem vezettünk rendszeresen lentről.

Üdv: peye


 

Előzmény: legard (193)
legard Creative Commons License 2006.07.31 0 0 193
Úgy látom ,hogy az ismereteket teljesen az alapoknál kell kezdeni, de ez a fórum nem alkalmas egy több hónapos, sőt egy éves elméleti és gyakorlati kiképzés levezetésére.

Az őskorban az aknamentesités csupán egy rész feladat volt, amit végre kellett hajtani. Az akna felkutatása nem egyszerüen véletleszerü, hanem előre kitüzött terület volt. Hogy hol van az akna azt az aknafigyelő rendszer fedte fel, majd kitüzte és az akna gyujtószerkezete alapján lett eldöntve , hogy milyen megsemmisitést alkalmazzanak. Ez lehetett indukciós , érintős, akusztikus-aki aknász volt az tudja, hogy ez mit jelent-

Ennek megfelelően használtak külömböző eszközöket. Folyami bomba megsemmisitést, a mágneses indukciós akna ellen lágyvastekercses" vasalót" Ezt álltalában 12-szer vontattuk el az akna felett, mivel 12 impulzusra voltak ezek állitva.
Ha ez nem járt eredménnyel , használtuk a folyami bombázást. Kérdés lehet ,hogy hogyan volt megoldva a vasalóba vezetett egyenáram? Az AN-ekben volt egy kéthengeres boxer motor/benzines/ olyan mint most az AM-ekben ami a KRAM-ba továbbitja az egyenáramot.

Természetes volt akna-telepités is. Bizonyos aknazár-telepités / M-akna/ ezeket bizonyos aknászdereglyéről hajtottuk végre. Ezek adereglyék felvoltak szerelve daruval és ezzel eresztettük le a fenékre. ezeket az aknákat apartról inditották, ill. robbantották.

Éjszaka és ködben nem hajtottunk végre ilyen feladatokat mert nagyon veszélyes lett volna.

Oktober-novemberben már megkezdődött a hajók kiemelése, lekonzerválása, és télen egyéb más katonai kiképzés

folyt. Am-eket nem emelték ki mivel ugy ahogy a hadihajós mondja kisebb jégzajlást kibirtak, a kikötőben pedig rendszeresen törtük a jeget.

A radar hajózással kapcsolatba, annyi az észrevételem, nem a felső kerékállásbol kell irányitani a hajót. Ehez négy ember összehangolt munkája kell. A Pk. kormányos, főaknász, és gépész. Kell egy jó vonalvázlat, valamint minden müszernek üzemelni kell.

A többit majd később. Üdv. legard
Előzmény: United Snakes (188)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.31 0 0 192

" Akna telepítésére az AM-ek is képesek a két oldalán lévő daruk segitségével."

 

Akkor ez tényleg univerzális hajó! Lehet vele gyakorolni az aknatelepítést, és azután a saját maga által lerakott aknákon az aknamentesítést! :-))

Ennek tudatában mire használjátok az Ercsi-t, illetve felújítás után a még megmaradt másik 3 AN naszádot?

 

U. Snakes

Előzmény: hadihajos (190)
hadihajos Creative Commons License 2006.07.31 0 0 191

  A zajó Dunával megbirkózik.

  Aknatalepitésre alkalmasak az AM-ek a rajtuk lévő darukkal.

hadihajos Creative Commons License 2006.07.31 0 0 190

Az északi vasuti összekötő hinál végzet tüzszerész munkáról már tettem fel fotók Kb 3 oldalal visszább.

      A zajló Dunával megbirkózik de jégtörésre alkalmatlan.

Igazi élmény beszámolót csak szóban és halgatóság előtt érdemes tartani, ahol a rekciók tovább fokozzák az előadás minőségét( szavahihatőség határait.

     Akna telepitésére az AM-ek is képesek a két oldalán lévő daruk segitségével.

              Üdv hhajos

Előzmény: United Snakes (188)
belic Creative Commons License 2006.07.30 0 0 189
Hello!

úgy rémlik, hogy valami nemzetközi szerződést a Honvédség is aláírt, hogy ezentúl nem tart rendszerben aknát, és a készleteket is meg fogja semmisíteni.

Szerintem ez csak a taposo aknakra vonatkozik. Az biztos, hogy harcskocsi es megfigyelt gyalogsagi aknakra nem.

ui: a taposo aknak altal megolt emberek _tobbsege_ gyerek.

Bel
Előzmény: United Snakes (188)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!