Keresés

Részletes keresés

ViktorMike Creative Commons License 2018.01.11 0 0 92634

Az a lefelé mutató állásszög adó nem megy ki a fejemből. Részleteznéd?

Előzmény: Pomber Béla (92630)
Pomber Béla Creative Commons License 2018.01.11 0 0 92633

Nem is a vis major esetekre gondoltam (fűmag a karburátorban és társai), hanem amikor bepánikol a pilóta vagy csak szimplán megzavarodik a 0 méteres látótávtól.

Előzmény: XANTIi (92632)
XANTIi Creative Commons License 2018.01.11 0 0 92632

Sajnos a gravitáció keze van a dologban. Ha elfogy a sebi, motorleállás, teljesítményvesztés, jegesedés, lebillenés, mechanikai sérülés mind lefelé visz. Általában. (Fent még nem maradt semmi.)

Itt és most talán felfelé lett volna menekülési esély. Ha nem váratlan motorleállás okozta. Talán rosszullét.

talán, talán. Talán kiderül.

Előzmény: Pomber Béla (92630)
-Jeszy- Creative Commons License 2018.01.11 0 0 92631

Ilyen időjárási körülmények között felkészülve az útvonalra azért van arról némi fogalma a pilótának (legalábbis kellene, hogy legyen), hogy mire számíthat.

 

Ebben az esetben a rétegfelhő kialakulása benne volt a pakliban, de az is, hogy ezek nem túl vastagok, felettük lehet repülni - ha kell. A hőmérséklet is viszonylag magas volt, a jegesedés még nem volt komoly veszély, egy pár száz láb vastag párarétek átrepülése nem jelentett volna nagy gondot. (Ok, Pitot cső fűtés on, időnként karburátorfűtés ráhúz, szárnyakat figyel.) A páraréteg felé emelkedve meg lehet navigálni és visszafordulni.

 

Ilyenkor én kicsit magasabban repülök, onnan jobban is látszanak az alattam kialakuló párafoltok, illetve ott már nincs hatása a domborzati viszonyoknak, kisebb eséllyel ugrik elém egy felhő, amibe beleszaladhatnék.

 

Ha egy-egy terület ilyenkor fedett alattam, a talaj és horizont látásom általánosságban megvan, maradnak a VMC viszonyok. (Tudom, a conditions már viszonyok. :) )

 

Viszont a lényeg, hogy ilyen változó téli időben csak különösen felkészülten szabad elindulni, felfrissítve a "Műszerrepülés alapjai" tárgyat és gyakorlatokat az  alapkiképzésben. Ami alatt ne a VOR navigációt, hanem a Jeppesen-szemüveget tessék érteni.

 

És az sem megoldás, hogy télen ne tessék repülni, mert bármikor kialakulhat ilyen légállapot (csak télen nagyobb az esélye), és azt a pilótának meg kell tudni oldania - tehát ezt is csinálni és gyakorolni kell.

Ahogy a dugóhúzó elkerülését és felismerését is.

Előzmény: Pomber Béla (92630)
Pomber Béla Creative Commons License 2018.01.11 0 0 92630

Ha csak úgy tudok menekülni, hogy emelkedek, nem érdekes milyen légtér van felettem, bejelentem, hogy márpedig én oda emelkedem, a FIC meg a többi szolgálat majd kitakarítja nekem a légteret.

 

Igen, ezt nem is értem a kisgépes baleseteknél, hogy szinte konzekvensen a föld felé veszik az irányt, holott garantáltan nagyobb biztonságban lennének feljebb, de hiába pörög lefelé a magasságmérő, az állásszög adó lefelé mutat, valami ösztön miatt a föld közelében gondolják a biztonságot.

Előzmény: -Jeszy- (92629)
-Jeszy- Creative Commons License 2018.01.11 0 2 92629

Talán, talán, talán.

 

Én is gondolkoztam azon, talán mi lehetett és alapvetően ugyanerre jutottam.

 

Függetlenítve ettől az esettől, eszembe jut IFR oktatóm alapvetése: "Aviate - Navigate - Communicate". (Kösz, OlivAir :) )

 

A legfontosabb a gép vezetése, minden egyéb halasztható. A FIC ugye tájékoztató (tanácsadó) szolgálat, ha ő azt mondja, hogy térjek át 119,350-re, akkor az tulajdonképpen javaslat.

Ha van fontosabb dolgom, akkor nem térek át és kész, mert úgy döntöttem. Ha korrektebb akarok lenni, akkor csak annyit mondok: Negatív, maradok a frekvencián.

Ebből a FIC-es pontosan tudni fogja, hogy valami okom van erre, az egyetlen válasz az lehet rá, hogy rendben. Főleg, hogy időjárási körülmények romlását jeleztem.

 

Ugyan ez vonatkozik légterekre, magasságokra, mindenre. Ha kialakul egy kényszerhelyzet, az mindent felülír. Ha csak úgy tudok menekülni, hogy emelkedek, nem érdekes milyen légtér van felettem, bejelentem, hogy márpedig én oda emelkedem, a FIC meg a többi szolgálat majd kitakarítja nekem a légteret. Nyilván ez majd később némi papírmunkával fog járni, de még mindig jobban megéri, mint nagyobb kockázatot vállalni.

 

 

 

 

Előzmény: foxtrotyankee (92614)
trizs77 Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92628

Varsó.

Most.

 

Orrfutó nélkül landolt a gép.

 

http://hvg.hu/vilag/20180110_kenyszerleszallas_varsoban?s=hk

 

Egész jó a kép.

még1MbR Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92627

Laborban pontosan meg tudják nézni, milyen helyzetben kapott nagy lökést egy analóg műszer csapágya, szerintem a semminél többet jelent(het), ha nincsenek adatrögzítők a gépen.

Autónál nyilván nem érdekes, nem költenek pénzt ilyesmire, érthető.

Előzmény: Jahno (92620)
feketefelhoo Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92626
Előzmény: Kenny___ (92623)
Töck Jenő Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92625

Katona koromban láttam emelkedni ejtőernyőst Gödöllőn. De ő nem ment föl 10000m-re, csak kb. 2000m-re.

Előzmény: Kenny___ (92623)
Kenny___ Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92624

Hoho, azt hittem emailt irok. :)))

Előzmény: Kenny___ (92623)
Kenny___ Creative Commons License 2018.01.10 -1 0 92623

Volt egy hasonlo eset ernyos valakivel, 10km fole szippantotta fel, mert o meg annyit sem tudott tenni ellene, mint te.

 

Greg

Előzmény: Syracusa (92622)
Syracusa Creative Commons License 2018.01.10 0 5 92622

Kis történet, semmi komoly:
Nagyon régen, egy nyári délután - nem sokkal a C vizsgám és a félórás után - jött valami zivatar. A két kötél kint volt, gondoltuk nem tologatjuk be a Góbét és talán egy IS-t, hanem iskolakör után leszállunk a hangár mellé, az mégis szebb befejezés. Az IS ment először, utána én a Góbéval. Leoldás után egyből fura volt, hogy a hosszúfal előtt úgy kettes varióval megyek felfelé, ami a forduló után gyorsan 4-5, majd 6-7 lett, és nőtt. A hosszúfal végén már ezer méter fölött voltam, durva kilenc-tízes varióval felfelé és piszkosul besötétedett körülöttem. Lefelé, a hangár feltételezett helye felé felé semmit nem láttam, csak világosszürke mezőt (ott már szakadt az eső), felettem hatalmas feketeség, körben egy harang széle, ekkor már 1500 felett jártam. Félelmetes volt, mintha rám borult volna az egész. Teljes féklappal próbáltam süllyedni, de eleinte nem ment az istennek se. A végén már nagyon-nagyon megnyomtam, csúsztattam is, ezzel valahogyan estem pár száz métert, amikor végre megszűnt a szívás felfelé, de cserébe jött az eső, jó sűrű. Eltávolodtam a nyugat felé, így sikerült még magasságot veszíteni, aztán köröztem párat amíg meg nem láttam a tejben a reptér és a hangár alakját. Inkább szellemalakját. Becéloztam, ekkor az IS fehér keresztje lett a leszállójel, gondoltam attól balra nincs semmi, jobbra meg a hangár, szóval oda nem. Az utolsó ötven méter alatt már megint nem láttam semmit az eső miatt, csak halványan a földet. Féklap úgy két méteren, egyenesben tartás, nagyon simán letettem, csak nem pontosan tudtam hogy hova. Reméltem hogy nem fordultam el azóta, amióta utoljára láttam az IS-t. Amikor kiszálltam, akkor láttam hogy a fehér mellé sikerült fél fesztávra. Az egyik oktatóm állt mellette: "Na mi van, ezt meg hogyhogy te hoztad be?! Fa..sza lett, de melyik barom mondta, hogy ide tedd le?! És különben is, hol a p...ban voltál eddig?" Nem szó szerint, de kb.
Betoltuk a gépeket gyorsan, jól szétáztunk, lepacsiztak velem hogy milyen ügyes voltam. A hangárból nézték.
Aztán pár évig még álmodtam arról a rohadt kupoláról felettem, ami be akart szívni. És amikor valaki nem érti, hogyan lehet nagyon megkeveredni és rohadtul megijedni a ködben vagy más pocsék időben, akkor én mondom, hogy nem is hinné, milyen könnyen megy az.

Ízirájder Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92621
Jahno Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92620

Autóknál is érvelnek ilyesmikkel, ott nem jelent semmit.

Előzmény: még1MbR (92619)
még1MbR Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92619

Itt látszik, mekkora sebességnél csapódhatott be, ott akadhatott meg a sebességmérő mutatója:

http://www.langlovagok.hu/kepek/2018/fejermegye_rendorseg/180108_zichujfalukisrepulo/eredeti/180108_zichujfalukisrepulo_11.jpg

Előzmény: foxtrotyankee (92614)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92618

Ennek a videónak a kapcsán jutottam el, egy - majdnem napra pontosan - 3 évvel ezelőtti esethez. https://www.youtube.com/watch?v=0OFL9KrJTf4

Szegény japán kislány :(

 Érthetetlennek tűnik, hogy egy "Commercial Pilot" hogyan kerülhetett ilyen pánikba. Azután a kommentekből kiderül, hogy milyen súlyos hiba van a japán engedélyek USA adaptációjában... 

Előzmény: foxtrotyankee (92614)
XANTIi Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92617

Talán. Talán más ok vagy apró, magukban nem végzetes okok láncolata. Ahogy a legtöbb súlyos balesetben is történik.

Előzmény: foxtrotyankee (92614)
viricsi Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92616

Ez a legpontosabb megfogalmazás a tárgykörben.
Azt még hozzátenném, hogy ez a gép egy múzeumi tárgy, nem farigcsálhatunk rajta kényünk-kedvünk szerint.

Előzmény: -Jeszy- (92613)
foxtrotyankee Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92614

Talán belekezdett már a fordulóba amikor szólt a tájékoztatónak és közben elterelődhetett a figyelme a gép vezetéséről + az infó kérte, hogy térjen át 119.350 re, tehát még a rádiót is csavargatni kellett, ezalatt a repülőgép gyorsan belekerülhetett egy zuhanóspirálba amiből már nem tudta kivenni a kis magasság miatt. Itt egy videó arról hogyan is történik ez:https://www.youtube.com/watch?v=b7t4IR-3mSo

Előzmény: RPisti (92586)
-Jeszy- Creative Commons License 2018.01.10 0 3 92613

Valóban rettenetesen fontos lenne a LIX-be egy radart építeni, hogy ilyen téli időben jobban lássa a hangár hátsó falát...... :) :) :)

 

Ha van olyan gép az országban, amelyik gyakorlatilag tényleg csak jó időben repül, na az pont a LIX. Ilyenkor télen a hangárban alszik. :)

Előzmény: etomcat (92609)
XANTIi Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92612

Tudtad, hogy a köd, jegesedés ellen az időjárás radar semmit nem ér? Zivatarfelhő vagy jégeső előrelátásában igen.

Tudtad, hogy minden motoron van karburátor fűtés szívótorok jegesedés ellen, amelyik nem befecskendezős?

A radar beépítésről hadovált marhaságokkal meg magadat égeted.

Előzmény: etomcat (92609)
Töck Jenő Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92611

Repülőgépnél nem tudom, de a szakmámban az a rend, hogyha veszek valahonnan valamit és a valaminek van érvényes papírja arról, hogy elbírja amit rá akarnak tenni, akkor nem kell igazolni még egyszer, hogy elbírja. Csak azt, hogy amire a vásárolt izét rakom továbbra is jó lesz. Tehát szerintem feltehetőleg a hatóság kéri pl. a súlypont számításokat különböző helyzetekre, ez még nem egy nagy ügy, de kéri a szárnyak, vezérsikok, törzs ellenőrző számítását, hogy nem keletkezik-e bennük meg nem engedett mértékű igénybevétel. Ugyan csak különböző repülési helyzetekben. És ez már nem semmi.

Előzmény: etomcat (92609)
VéPeti Creative Commons License 2018.01.10 0 0 92610

Ha nem minor changes, akkor terveztetni kell, nincs mese, bárhonnan veszel bármilyen stc-s szögvasat hozzá.

Előzmény: etomcat (92609)
etomcat Creative Commons License 2018.01.10 -3 0 92609

Szerintem ez az időjárási okú lezuhanás intő jel lehetne arra, hogy a HA-LIX gépbe bele kéne végre tenni a radart. Úgy pletykálják, hogy dacból nem teszik bele, mert a hatóság előírta, hogy a radart a géphez rögzítő, amúgy faék egyszerűségű szögvas konzolt okleveles repülőgép tervező mérnök aláírt, lepecsételt tervrajza alapján kell elkészíteni és fizetni kellene azért a rajzmunkáért x százezer forintot.

 

Ha a szemmértékre háztáji hegesztést a hatóság nem engedélyezi, akkor övék a végső szó és nem kellene emiatt Bach-rendszer szerű magyarosch passzív ellenállást tanúsítani. Ha nagyon nem akarnak tervrajzoltatni, akkor meg kell venni a konzolt készre gyártva Észak-Amerikából, ahol a mai napig van DC-3 háttér ipar. A lényeg, hogy ha jön a köd, ne szoruljon 20 emberbe zabszem!

Törölt nick Creative Commons License 2018.01.09 0 0 92608

Azt, hogy ott van elhelyezve (belül) a mentődoboz.

 

hat ez eszembe nem jutott volna, de koszi :-)

 

Ha jól tudom már hivatalosan zöld a vöröskereszt.

 

"a voroskereszt" az voros, ami tehat a Nemzetkozi Voroskereszt bejegyzett vedjegye -- ezert szoktak az attol fuggetlen, altalanos celu "egeszsegugyi jelzest" (ez de hulye szo, de nem jut jobb eszembe) mas szinnel jelolni, akar pl. zolddel is

 

no mindegy, OFF, csak feltunt a linkelt fotokon

 

 

Előzmény: -Jeszy- (92597)
Syracusa Creative Commons License 2018.01.09 0 0 92607

Keresés, roncs megtalálása (a legvégén) a Rescue31, Medi11 és mások forgalmazása.
http://archive-server.liveatc.net/lhbp/LHBP-Info-Jan-08-2018-1200Z.mp3

krizsi_l Creative Commons License 2018.01.09 0 0 92606

Arra szorult össze a gyomrom amikor a BAT a tájékoztató kérdésére közölte, hogy odalenn horror van.

 

 

Előzmény: VéPeti (92603)
Ízirájder Creative Commons License 2018.01.09 0 0 92605
XANTIi Creative Commons License 2018.01.09 0 0 92604

Orosz, lengyel és a vitorláknál német is van sok. A kisgépesben.

Előzmény: trizs77 (92594)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!