Na ezt én nem tudhattam hivatalból, mert én zsíroskezű sárkány-hajtóműves vagyok, köszi a kisegítést (a rádióelektronikáról kb. azt tudom milyen rendszer mire jó, a mögötte álló technika az nekem egyenértékű a fekete mágiával).
Variometer= emelkedés/süllyedés sebességét jelző műszer, ált. m/s-ban (vagy feet/s-ban?) skálázva
Műhorizont= ez mutatja, hogy "merre áll a repülő orra, lefelé vagy felfelé", sőt kijelzi a bedöntést is
Figyelem, ez NEM az állásszög!! , ez a bólintási és bedöntési szöget jelzi a vízszinteshez/horizonthoz képest.
Állásszög= a szárnyprofil húrja és a légáramlat iránya által bezárt szög - ami sajnálatosan jelentősen eltérhet a bólintási szögtől, és ez jellemzően a pillanatnyi hajtómű-teljesítménynek is erősen függvénye.
Ugyanakkora állásszögnél lehet magas varióval emelkedni - ha megvan hozzá a megfelelően nagy hajtómű-teljesítmény, vagy nagy varióval liftezni, féligmeddig zuhanni is vagy rosszabb (de gyakoribb) esetben átesve bedugózni, ha kicsi a pillanatnyi hajtómű-teljesítmény (ilyen szempontból mindegy, hogy a hajtómű nem is tud többet, vagy a pilóta téves helyzetfelismerés miatt nem ad nagyobb teljesítményt a hajtóműre).
"Biszbasz" = na, ilyennel repülőgépen/helikopteren több évtizedes repülő-műszaki pályafutásom alatt még nem találkoztam, de ha vannak itt pilóták akkor ők talán szélesebb látókörűek és láttak már ilyet, elárulják mire is jó ez?!! Meg azt is, hogy mi a variometer-nek a másik 3 jelentése ?! :-)
A vario nem feltetlenul mutat emelkedest, ha az allasszoged nagy. Lehet olyat csinalni, hogy a gep nozija nagy allasszogon van (de meg a "pitch break" elott), a vario meg lefele mutat... :)
Az allasszog-kijelzes amugy nem gyakori a kisgepeken. Mostanaban lehet amugy extrakent kerni 1-2 kacatot, sot, az ujabb utolag beszerelheto PFD-k is ki tudjak jelezni (ld. Aspen PFD, ujabb Garminok, stb.) Korabban max. berepuleseken szoktak olyan ADB-t (air data boom)-ot felszerelni, amiken van alfa/beta-lapat (es mivel egy ilyen kalibralt cucc sajnos annyiba kerul, mint egy kisse lelakott Cessna 152-es, ezert nem valoszinu, hogy el fog terjedni).
Muhorizont: en a magyarorszagi kisgepek 99%-aban megtalalhato muhorizontokra/elofordulasjelzokre nem biznam az eletem. Vakuumrendszert alig-alig tartanak karban, a muszerek nagy reszeben a csapagyak szet vannak rohadva... volt olyan Cessna, beloktem a vizszintes szarnyat, utazo parameterek, iranytu+golyo meg se moccan, muhorizont jobb bedoles 10 fok, elfordulasjelzo egykanalas bedoles balra. Blenker semmi, porgettyus megallt 275 fokon. Ismerosek elmentek nemzetkozi muszeres utvonalra IMC-ben nagycessnaval (nem messzire, csak Szlovakia), tankolas utan becuccolnak indulnak, muhorizont meg mutat egy fityiszt (helyett egy 90 fokos bedolest). Visszaszallnak (meg nem zarult be teljesen a felho alattuk), gepet otthagyjak, berautoval mennek haza. Harom nappal kesobb, VMC-ben viszik haza.
Nem vennem tutira, hogy abban a Bulldogban is minden muszer teljesen franko volt. (Arrol nem is beszelve, hogy volt benne 8,33-as?)
Eddig egy olyan kiscessnat lattam, amivel nem jegesedos IMC-ben esetleg mernek repulni, az meg LHDK-n van. Az a kulonleges benne (sajnos, kulonleges, mert magatol ertetodonek kene lennie) a tulaja belerakatott egy Garmin G5-ost. Ez egy franko kis mini PFD. Mivel teljes egeszeben felvezetos, igy nem tartom valoszinunek, hogy szetrohadnak benne a csapagyak. Pedig ezt a cuccot meg viszonylag olcson lehet beszerezni (a gep arahoz viszonyitva).
"Ha nem látok az ablakon semmit, akkor összeszorítom a seggem (mert a következő kanyarban a nyakamba folyik) és műszerrel elindulok felfelé."
Ebben az esetben talán igen, de ha egy vastagabb felhőrétegbe szívódtunk bele és alattunk van bőven magasság, akkor nyilvánvalóan lefelé kell menni, mert nem tudjuk meddig tart a felhő teteje.
Persze egy szép nagy felhőt meglátunk magunk előtt, ha pedig a zárt felhőzethez alulról közelítünk, észrevesszük a párásodást és nem szívódunk bele, illetve merülünk rendesen.
Sok tényező alapján kell dönteni és több jó döntés is lehet. Valamint az volt a jó döntés, amivel megúsztuk.
Az elmélet szerint alapvetően felhőbe berepülésnél elfordulás jelző szerint 1 kanállal (1 osztással) 1 percig kell visszafordulni (180 fok), vagyis 3 fok/sec kis bedöntésű fordulóval. Minél jobban "sietsz" és bedöntöd a gépet, annál jobban el lehet veszíteni a koordinációt. Nagy bedöntésnél a kormányok felcserélődését könnyen lehet kezelni a horizont alapján. IMC-ben viszont ez jó nagy zavart okoz és igen nagy az esélye egy masszív dugóhúzónak. Tehát a visszafordulásnál is türelem, szép lassan, kicsi bedöntéssel, kis kormánymozdulatokkal, ilyenkor a műszerek követése is könnyebb, mert több az idő mindenre.
""Elvileg az állásszöget a műhorizont mutatja..." Na neeee!"
Azért írtam, hogy "elvileg", de lehet inkább "gyakorlatilag"-al kellett volna elhatárolni, hogy igen, a gép hosszdőlését adja, megfelelő repülési helyzetben ez az "állásszöggel" kapcsolatot mutat.
Lehet valóban teljesen pontosan fogalmazni de akkor az érthetősége vész el. Legalábbis laikus szinten.
Tehát:
A repülőgép hosszdőlését, és ezzel normál repülési helyzetekben az állásszögre utaló értéket a műhorizont mutatja. :)
És a gyakorlatban felhőben, látás nélkül az állásszöget úgy tartom a megfelelő értéken, hogy a műhorizont szerint a gép hosszdőlését a megfelelő értéken tartom az üzemi repülési sebesség megtartása mellett. Mindezt a variométer megfelelő értékei tudják igazolni, az egyenes repülést meg az elfordulásjelzővel ellenőrizve.
Nyilván egy mondatban nem lehet leírni azt, ami oktatásban 30 óra. :)
Az is alap mondóka, hogy a magasság és a sebesség szorzata egyenlő az élettel. Egyikből lehet csinálni a másikat ha kell. (Persze csak erősen korlátozottan)
A gép orrának állása sem közvetlen adja a repülési helyzetét, kilátásait. Egy túlhúzott gép fenn hordja az orrát, amíg el nem fogy a sebessége. De lehet sebességet gyűjteni megnyomással is, ami ha kiadja a magasság lehet életmentő. De előfordul egyes típusoknál, hogy felhúzott orral durván merülni kezd ha elfogy a sebesség, nem feltétlenül borul le csak liftezik durván.
Olyat ne írj, hogy egy gép kanyarodik, az vörös posztó. Ha jól fordul, tudja a csúszásjelzőt használni, a gatya tartalma is a helyén marad. Csak nehezebb lesz kicsit.
Ezek szerint amire te gondolsz, az a magasságmérő (naná) és a variométer (ez a magasságváltozás sebességét mutatja).
Viszont el kell, hogy szomorítsalak, a tartós emelkedéshez messze nem elég, hogy a vario felfelé mutat.
Persze értem én, hogy mit akarsz mondani - miért nem emelkedett, miért a vízszintes forduló (hátraarc) mellett döntött?
Hát ez az amire soká (talán sosem) kapunk választ.
A szeretett és tisztelt barátom nagyon tapasztalt pilóta volt, és sajnos nem tudja már elmondani, hogy miért döntött ahogy, és hogy utólag mit csinálna másképp. :(
A lényeg: a kis gépeken is van olyan műszer amin látni, hogy felfelé vagy lefelé megy a repülő, azaz emelkedik vagy süllyed.
Ha nem látok az ablakon semmit, akkor összeszorítom a seggem (mert a következő kanyarban a nyakamba folyik) és műszerrel elindulok felfelé.
Azt megértem, hogy az ember ösztönei az ellenkezőjét súgják, mert a föld a biztonságos, de ez ésszel, gyakorlással kontrollálható. És pilótavizsgát sem a kapkodó idegbetegek és pánikrohamosak szoktak tenni, szóval itt érzek egy olyat, hogy a gonosz varázslatok helyzetek kivédésének c. tantárgy oktatásában hiányosságok is lehetnek.
"Elvileg az állásszöget a műhorizont mutatja..." Na neeee!
Próbálom gyomlálni a butaságot, de sokan vagytok és lelkesek. :)
A műhorizont nem az állásszöget mutatja, hanem a hosszdőlést (no meg a keresztdőlést) a mű - jó beállítás esetén a valós - horizonthoz képest.
Az állásszög a szárny húrjának az áramlással bezárt szöge. Ez a nagy gépeken az az "izé" érzékeli és a másik "izé" jelzi, amit Qqberci kolléga belinkelt. Kisebb gépeken jellemzően nincs.
Vitorlában, ami műszerezésre van felkészítve van hosszdőlés mérő. (Üvegcsöves vízszintmérő)
Elvileg az állásszöget a műhorizont mutatja neked ilyenkor, a Bulldogban volt kettő is belőle.
Az előbb elfelejtettem leírni, hogy ilyen kritikus időben repülve az útvonalon precízen kitrimmelem a gépet utazóra és a műhorizonton is pontosan beállítom a horizont helyzetet.
Így ha gond van elég csak gázt adni, majdnem hogy a gép kiemelkedik magától. Főleg olyan babakocsiknál, mint a Cessna. :)
Itt sajnos egy sokkal érzékenyebb, műrepülésre is alkalmas, kevésbé stabil, semleges gépről volt szó.
Akkor kérdezz bátran, válaszolok: a franctuggya akkor, hogy hogy hívják, tán ez a variométer (bár annak van még 3 másik jelentése is és mind műszaki), ami azt mutatja, hogy merre áll a röpülő orra, felffelé vagy lefelé és hogy mennyire. Úgy tudom, hogy ez az állásszög.