Én csak most olvastam ezt a topikot és az első hozzászólásodrareagálok!
A Yard lada motoros hajója azért volt sz.r, mert a Castoldi hajtóművek közül sikerült azt megvennie a BM-nek, amelyik nem alkalmas a Dunára.Ennek oka, hogy mind a turbina, mind a gyűrü műanyag benne, amit gyorsan elkoptat a Duna-hordalék!
Nekem van egy Castoldim, acél turbinával, azzal semmi gond!Ha vízsugár-hajtóművet akarsz készíteni házilag van egy mintám, ami működik és elég egyszerű.
Keress meg, ha érdekel!
Ezen az oldalon is találsz rajzokat, de ezek bonyolultabbak!
Az amcsi fórumokon találhatsz belmot tuningot, ejrópában főleg javító-generálozó cégek vannak. Idehaza a megbízható szerelő is ritka, nemhogy a jó tuningmester. A 3 literes mocid inkább Mercruiser (belmot), mint Mercury (külmot).
Szeva Lopez
Érdemes a német oldalakon körülnézni, ott ősszel-télen elég jó árak vannak. A magyar hatóság elfogadja az eredeti német számlát származási doksinak az üzembehelyezésnél.
blueye: egyetértek, h. minden pénztárca + felhasználási cél kérdése.
Egyúttal vitatkozok egy kicsit azzal, h. "ruszkit ne" (LUCzI FERencz). SZVSZ egy kezdőnek jó recept, hogy vegyen egy olcsó vagy mostanában nagyon olcsó
ruszkit és gyakoroljon, tanulja a motort.
Onnan jön a vitatkozásom, hogy most hangzott el az egyik reggeli tv-műsorban
egy okosság, ami nekem tetszett, mármint, hogy a tipikus magyar autós nem
szervizelteti (nem tartja karban) a kocsiját, ha elromlik vmi és javítani kell, akkor
viszi műhelybe. Na most: ahogy én látom az átlag magyar csónakos/hajós is így
van ezzel. Sokan még mondják is: ezt meg ezt a motort csak hajtani kell. Hajtja
is évekig, aztán meg jön a csodálkozás. Nyilván másképp lehet az értékes hajók
esetén, de az átlagmagyarnak van egy csónakja+egy kisebb motor.
Még valami: érdemes olvasni pl. amerikai hajós fórumokat pl. iboats.com, ott
egyáltalán nem fikázzák le az "öreg" 30-40-50 éves motorokat, sőt. Más ügy, hogy
ott van alkatrész dögivel.
Azért az is igaz, hogy meg lehet szívni széthajtott motorokkal.
_Csak_ használt motort szabad venni, az új motorok irreálisan drágák. Nem kell félni annyira a használttól, mert igaz ugyan, hogy a javíttatása egy vagyon, de korához képest sokkal kevesebb üzemóra van bennük, mint pl. egy gépkocsiban.
Ha egy kicsit "van füled" a motorhoz, vagyis azt _tudod_, hogy kell szólnia, amikor megy, és módod van kipróbálni, kipróbálás címén jól megnyúzni, akkor nyugodtan bevállalható.
Persze általában sejthető az eddigi használat körülményeiből az állapota. Pl. egy 6-7 m-es lakóhajóról egy 4-5 LE motort nem vennék meg, ha az öreg, mert sejthetően ki van hajtva, mert mindig a max. teljesítmény környékén járhatott.
A következő lehet, hogy egy kicsit zagyva lesz a szövegösszefüggések nélkül, nem akarok sokat gépelni, ezért egy régebbi dolgomat kopizom be, egy listáról, néhány most beszúrt megjegyzésemmel együtt.
Amit ott írtam, az elsősorban kis 4-5 LE (horgászcélú) motor vásárlására vonatkozott.
Ismeretségi körben több 30-60 LE használtan vett motorról tudok, de kis odafigyeléssel nincs baj egyikkel sem.
pl. 60-as Mercury újonnan millió fölött van, és sikerült megvenni, nagyon jó állapotban 400-ért távvezérlővel együtt.
******************
Lehet jo hasznalt motorokat kapni.
100 eFt kornyeken mar vannak elfogadhatoak. (Ez 4-5 LE környékére igaz)
Mindenkeppen keress valami motorhoz erto emberket, akinek "fule" is van
hozza, es vele menj kiprobalni.
Semmikeppen ne vedd meg hordoban kiprobalva.
Tegyetek csonakra, menj vele, kis gaz, nagy gaz, kopp gaz, gaz hirtelen le,
hidegen, melegen hogy indul, hogy huz, erzesre valtozik-e a huzasa,
es fontos, legalabb egy orat motorozzatok vele, a fenti procedura mellett.
Ha ezutan stabil, jol indul, es jol huz, es a tulaj nem nagyon gyanus, akkor
meg lehet venni.
Igyekezz minel fiatalabb mocit talalni.
A gyari szam ismereteben a kepviseletek alt. meg tudjak mondani a motor
korat.
10-15 eves, ha a fentieknek megfelel, nyugodtan megveheto.
***************
Ez szintén kis motorokra igaz:
Ja, es ha nem akarsz kib... ni magaddal, akkor direkthajtost ne vegyel!
Direkthajtos az, ami a motor beindulasaval azonnal porgeti a csigat, nincs
uresjarata.
Sot, iranyvaltos (Elore, Ures,Hatra) az igazi.
Egyszerubb kezelni a beepitett tankosat, de en inkabb kulon tankost
javasolok.
>- mekkora teljesitmenyu celszeru (min / max)?
Dunara also hatar egyben a felso is (5LE)
*******************
Ez fontos!!!!
4 kW ig (5.33 LE) _SEMMILYEN_ papir, jogositvany, vizijartassagi, etc. _nem_
kell.
Efolott kishajovezetoi eng. szuks. es a csonaktestet ossze kell vizsgaztatni
a motorral, es innentol kisgephajonak minosul.
*******************
>- tipus? (mi az ami tuti, miaz amit semmikeppen)
>
Ruszkit ne! (Vetyerok, Moszkva, Szaljut, Vihar) Ezek megbizhatatlanok,
relative nehezek,
nagy teljesitmenyuek, es isznak, mint a godeny.
Max. ha egy viri-vadi uj Vetyerok 8M-et, amit _te bontasz ki a gyari
zsirbol_,
ha hozzadvagnak egy 10esert, vagy neked fizetnek, hogy elvidd,
azzal lehet foglalkozni, _DE MAST NEM_
(Igaz, ez is 8LE, ezert lehet problema)
Ha egy ilyet tudsz, szoljal nekem is 8-)
(Esetleg egy Neptunt a fenti kondíciókkal max. 40-ért)
TOMOSt szinten ne. (Tehervivo elem muanyagbol, kopik, alkatresz a vilagba
sem.)
Max. vadi ujan, garival.
MARINER, YAMAHA, JOHNSON, EVINRUDE, MERCURY. Esetleg Honda, vagy Suzuki.
A tobbit felejtsd el, foleg hasznaltan.
Mindenkeppen inkabb a ketutemueket keresd, ezek vannak tobbsegben, ez a
default.
Jobb az ar/teljesitmeny viszonyuk, relative konnyebbek, kisebb
motorterfogattal jarnak,
egyszerubb a szerkezetuk, jobban van hozza alkatresz.
Kizarolag akkor, ha ujat veszel, javaslom a Yamaha 4 LE _negyutemu_
motorjat.
Valamelyik MHban volt rola egy ketoldalas iras. Ha az igaz, akkor az a kis
motor egy csoda!
De konzultalj nalam okosabbakkal is, en csak azt mondom, amit en a
szivasaimbol osszeszedtem.
(Most nyuvom az 5. motoromat, ez egy 5 LE Mariner, de ez vegre bevalt,
olyan, mint egy svajci ora.)
stb....
>
>koszi
> Lac
>
>Ami meg lenyeg, hogy egy evben_ket_kezemen_meg_tudom_szamolni gyakorisaggal
>hasznalnank (idohiany :-((( ) szoval messze nem egy profi szerkezet
kellene.
Pont ezert kell a jo, mert ha ritkan van idod hasznalni, akkor nem kene azt
a nehany
alkalmat egy sz...r rom butykolesevel, es a hibak miatti anyazassal tolteni.
Hidd el nekem, en mar megszivtam egy-ket szemet motort.
Köszi a segítséget. Ahogy elnéztem a Yamaha motorárait, nem lineárisan nő az ár a motorteljesítményhez képest, úgyhogy egy 15-25lóerős moci még talán beleférhet. A használttól eléggé fázok, inkább egy új... Ami méretet kinéztem, azthiszem 25le a max.
Szvsz neked egy merev aljú gumicsónak kell. Ha teszel rá egy 9.9 Le-s motort, ami nem túl drága azzal el lehet közlekedni, ha pedig mondjuk egy 30 Le közeli motort raksz rá, akkor igazán tudsz vele hasítani (ezzel már szvsz siklani fog).
Vigyázz, mert adott méretű, típusú csónakra mindig meg van határozva, hogy mennyi a max. lóerő, amit rátehetsz.
Ha használt motorban gondolkodsz, fokozottabban érvényes az, ami a kocsiknál is: ha egy módod van rá vidd el egy szerelőhöz, mielőtt megveszed. Az az 5-10 ezer forint, amennyiért bevizsgálják nagyon megtérülhet, mert ha egy csónakmotort nem tartottak karban rendesen és megadja magát hatalmas pénzeket fogsz kifizetni a későbbi javításért (nem beszélve arról, hogy igen kellemetlen ha pl. leviszed az Adriára és a parttól 150 m-re adja meg magát).
Én járok, de én meg nem vagyok vén tengeri medve:) Engem csak érdekel a dolog, ezért is kérdeztem annyit a 97-esben. De válasz nem sok jött;)
Remélem jövőre lesz csónakom... Nagyon tetszenek a gumicsónakok, de lehet, hogy egy merevfalúval jobban járnék. Nemtom...
A Haldorádó horgászfórumon írta tommy: 525Ft/kg+Áfa áron adom, ami 1.osztályú, nem 2.és 3-ad. Ha valakit érdekel, akkor írjon mailt megadom a címet, hogy hol lehet beszerezni, vagy, ha közel van hozzám, akkor tudok neki kimérni
OffTopic, de remélem nem nagy baj, és tudtok segíteni...
Mügyantát szeretnék venni, egy kevéske kellene, de gözöm sincs hol lehet ilyesmit venni..A nagyobb áruházak (Praktiker, OBI, Baumax) nem is hallott róla..
Lenne valakinek ötlete, hogy Budapesten hol tudnék ilyesmit venni?
Szia, én ugyanebben a cipőben járok, ami kissé ugyan képzavar, de még ettől igaz.
Nekem egy 3.2m-es gumicsónakom lesz, 10 LE-s Honda motorral - és családi járműnek szánom. Családi forrásból, családi segítséggel hozzuk el Svájcból, ahol egy idős úriember (majdnem családtag) már nem szeretne többet csónakázni.
Nagyon érdekelne, hogy milyen lesz - nemsokára tanfolyamra is kell menni, hogy lehessen vezetni (bár valószínűleg idén már nem fogunk sokat hajózni), én azt hiszem, hogy itt: http://harosiyachtklub.hu/modem/index.htm egyszerűen felteszem ezeket a kérdéseket, és ha érdekel, megírom ide is, hogy mit mondtak.
Amit eddig kiderítettem:
- a kis motorokat szépen lemosva bármilyen korúnak megveszi az avatatlan szemű vásárló (nincs üzemóra számláló vagy kilométeróra, és a használt autókon már nevelkedett embereknek nincs, nem is lehet megfelelő rutinja a használt külmotorok átnézéséhez)
- a motor- és csónakvásárlással kapcsolatosan szerintem itt érdemes segítséget kérni: http://haldorado.hu (Trinexus), irgalmatlanul nagy kínálat