Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2018.07.30 0 0 9680

A műanyag korszak kerekeire gondoltam. Azoknak volt az abroncsa acélból. Ilyen van a 342-esen is. A képen már feketére van festve a csillag.

 

A régi pánt nyomkarimája elég magas volt, abból egy keveset leesztergáltam. Akkor keletkezett a tapasztalatom az acél minőségérōl. Kenődött, mint a f*s. És persze nagyon óvatosan kellett esztergálni, mert a csillag műanyagja könnyen olvadásnak indult.

Előzmény: alkotasu (9673)
rezgaras Creative Commons License 2018.07.30 0 0 9679

Poliuretánból rengeteg félét gyártanak. Van köztük olyan is, ami gumi-szerűvé keményedik, van, amelyik szilárd, sōt törékeny lesz. A puhákat lehet öntōformának is használni (helyettesíti a szilikont), de van egy nagy hátránya: a szilikonnal ellentétben nem elváló. Tehát ha elfelejtik alaposan bekenni leválasztóval, akkor a beleöntött uretán hozzáragad. Talán ezért nem szokták formának használni.

 

A Sharman-Wheels kerékcsillagok fekete, enyhén rugalmas uretánból vannak.

Előzmény: HOTotya (9668)
szalamander007 Creative Commons License 2018.07.28 0 1 9678

Ha grafit elektródát használsz,akkor több darab kijön,mielőtt ujra ki kell alakitani a mintát. Ezért van egyszerre több grafitba elkészitett minta. Viszont nem kell utómunkálat,ha jó volt az esztergálás,akkor a szikra után készen van a munkadarab.

Előzmény: HOTotya (9677)
HOTotya Creative Commons License 2018.07.28 0 0 9677

Én használom ezt a elkészítési módot csak az a baj vele,hogy drága és időben lassú.(a huzal gyorsabb valamivel)

Előzmény: szalamander007 (9675)
HOTotya Creative Commons License 2018.07.28 0 0 9676

Szia!

Az abrocsot Te csinálod hozzá...:D:D:D Még 1-2 hónap és mehet a próba!!!!

Előzmény: Fordítókorongos (9674)
szalamander007 Creative Commons License 2018.07.27 0 5 9675

Ezek a kerekek ki lettek esztergálva rúdanyagból, a furatok be lettek fúrva. Ezután tömbszikra forgácsoló géppel ki lettek szikráztatva,majd le lettek nikkelezve. Koncentrikusan futnak,nem ütnek semmilyen irányban.

Fordítókorongos Creative Commons License 2018.07.27 0 0 9674

Szia Totya!

Nekem jó lesz alpakka abronccsal,nem ragaszkodom a kórhoz,de akkor a Mazsola kerék legyen az első!!! :-D

Előzmény: HOTotya (9669)
alkotasu Creative Commons License 2018.07.27 -1 0 9673

"A régi Piko kerekek acélból (nem rozsdamentes, biliacél) voltak."

 

Melyikre gondolsz? Mert amiről én tudok - a műanyag korszak után - az abroncs spiáter, valami siáter-féle anyag volt, öntve.

 

A Schicht kerekek voltak biliacélból, ezek (is) koszolódtak elég rendesen.

 

Ellenben: NEM-esítettem mindkét fajta kerékből, aminek a végén a futófelület kapott egy 600-as, majd 1200-as polírozást. Az eredmény önmagáért beszél: alig koszolódik, a korábbi állapotához képest sokszoros idő alatt rakódik rá annyi kosz (legalább 1, de inkább 2 nagyságrenddel hosszabb időt bír ki, közel annyit, mint a ROCO NOHAB kerékkel ellátott kocsijaim). Ugyanez igaz a Fuggerth mozdonyok réz kerekeire.

https://vonatmagazin.blog.hu/2017/05/15/potkerek_723

Előzmény: rezgaras (9666)
HOTotya Creative Commons License 2018.07.27 0 0 9672

OK köszi én "csak a bevonat védő" változatot ismertem...:D 

DE most készítek egy fröcsi gépet és egy jó kis kihívás lenne egy kerék fröcsizése......el fogok gondolkodni rajta...CNC-m van egy jó rajz kéne......ja és az abrocs hozzá. :D:D és persze kitartás  :D:D:D

Előzmény: tatumadar (9671)
tatumadar Creative Commons License 2018.07.27 0 0 9671

Vannak poliuretán gyanták és gumik is. A vasútmodellezésben leggyakrabban alkalmazott műgyanták is poliuretán gyorsöntő gyanták. Uertángumiba is lehet uretángyantát önteni, de csak egyszer :D Ellenben szilikonba mindkettő működik.

Előzmény: HOTotya (9668)
HOTotya Creative Commons License 2018.07.27 0 0 9670
Előzmény: HOTotya (9668)
HOTotya Creative Commons License 2018.07.27 0 0 9669

A rozsdamentes anyagokat elég körülményes megmunkálni...macerás??!!

Előzmény: rezgaras (9666)
HOTotya Creative Commons License 2018.07.27 0 0 9668

Ezért írtam,hogy szerintem...:D De az uritán az nem egy "gumi"??? azt nem hiszem,hogy azzal öntötték ki a kerék formát max abba!?

Előzmény: rezgaras (9667)
rezgaras Creative Commons License 2018.07.27 0 0 9667

Szerintem a régi Piko kerekek úgy készültek, hogy vették a kész, kiesztergált, acél kerékpántot és a fröccsöntéskor azt is beletették a szerszámba, azaz "bele-fröccsöntötték" a kerékcsillagot. Hasonlóan készültek a Sharman-Wheels kerekek (már régebben feladták a gyártást), de ott nem fröccsöntötték, hanem uretánból beleöntötték a csillagot az acél kerékpántba. Az uretán azonban nem maradt volna meg benne (kicsúszik), ezért ott az esztergált pántnak befelé dupla pereme volt (vagyis egy nut volt belülről beleesztergálva).

 

Az acél abroncs előnye, hogy jobban tapad. Acélsínen még jobban.

Előzmény: HOTotya (9665)
rezgaras Creative Commons License 2018.07.27 0 0 9666

Szerintem a rozsdamentes jó. Már ha tudsz vele hatékonyan dolgozni ilyen kis méretben. A régi Piko kerekek acélból (nem rozsdamentes, biliacél) voltak. Kicsit jobban koszolódik, mint az alpakka.

Előzmény: zollerka (9664)
HOTotya Creative Commons License 2018.07.27 0 1 9665

Sziasztok!

 

A régi Piko mozdony "kerekek" fröcsizve voltak és egy préseléssel kialakított abroncs volt(van) rajtuk és utána vagy ragasztva vagy peremezve voltak elkészítve!(de lehet,hogy tévedek??!!)

Rézből az a gond,hogy hamar bekoszolódnak(natúr)illetve oxidálódás nem tesz jót a kontaktnak(áram felvételnek) Szvsz a galván jó ilyenkor. Még esetleg egy sajtolási módszerrel lehetne jó minőségű kerekeket gyártani,de ahhoz viszont egy spéci szerszám kellene. A réz öntés az jó,de ott is precíziós az igazi(majd meg fogom kérdezni az öntészetet akikkel dolgozom). Na bocsi,hogy bele kotyogtam... :D:D 

zollerka Creative Commons License 2018.07.27 0 0 9664

Sziasztok!

 

Fordítókorongos! A gép egy Vagép KES 100, alias Dávid eszterga léptetőmotoros, linixcnc-s vezérléssel. De szerintem egy két kezdeti videómat kommentelted is annó, csak azóta azokat már leszedtem. Nem kell hozzá profilkés, csak programot kell írni a profilhoz!!!!

 

Nekem az lenne az elképzelésem, hogy az öntvénybe ha kerül egy előfurat, ami nem a végleges, és ennél fogva van a kerülete készre munkálva.

Ezután a az abroncsból kiszedjük az öntvény fészkét, bepréseljük az öntvényt, felfúrjuk, belekerül a szigetelés, annak a furata, és a végén lesz leszúrva az abroncs maga.

Picit lehet körülményes, de központos.

 

A másik kérdés, a rozsdamentes acél mennyire alkalmas abroncsnak? A megmunkálását én nem érzem problémának, elég sokat dolgoztam már vele. Mennyire enné meg a sín anyagát vajon?

Előzmény: Fordítókorongos (9663)
Fordítókorongos Creative Commons License 2018.07.26 0 0 9663

Szia!

Igen,ez jogos kérdés,ami nagyban függ az öntött kerék minőségétől.

Még nem esztergáltam öntött kerekeket,csak simát +pár tapadógyűrű beszúrást csináltam eddig,de szerintem megcsinálható:

Elsőre a futófelületnél befogva fel tudjuk szabályozni a hátulját és kifúrni a furatát (ezt patronban,vagy hozzá készült futterban tudjuk megfogni).

Ezután már meg tudjuk esztergálni fazonkéssel a futófelületét és a nyomkarimát (befogása:tengelyre húzva és megtámasztva).

Beleütjük a szigetelő perselyt és újra a futófelületénél befogva már ki tudjuk fúrni pontosan a tengelyfuratát.

Az alpakkás téma nagyon jól hangzik,-sajnos én nem gondoltam a felületkezelésre- viszont úgy még több meló...

Itt egy modellezőtársunk képe a Mazsolája kerekeiről:

Látható egy kis öntésből eredő "kurvaság",az agy látványra üthet egy picit,

de biztos,hogy a futófelület koncentrikus a tengelyéhez.

Üdv.:Korongos

Előzmény: rezgaras (9660)
somytomy Creative Commons License 2018.07.26 0 2 9662

Na azt én sem viselem jól.

Előzmény: róbertke (9659)
rezgaras Creative Commons License 2018.07.26 0 0 9661

Helyesen: "Én nem fúrom, öntöm bele a kerékcsillagba a tengely furatát..."

 

 

Előzmény: rezgaras (9660)
rezgaras Creative Commons License 2018.07.26 0 1 9660

Kipróbáltam mindkettőt. Ha a rézöntvény tartalmazza az abroncsot is, egy érdekes probléma jelentkezik. Én nem fúrom, öntöm bele a tengelybe a tengely furatát, mert akkor szinte lehetetlen a végén úgy elkészíteni, hogy ne legyen sem excentrikus, se nyolcas ne kerüljon bele. Ezért a furat csak a kész kerékbe kerül bele úgy, hogy a kerék a pereménél fogva egy patronba kerül befogásra és központozás után kerül bele a furat.

 

Ez viszont nehéz az öntvénynél, hiszen annak még nincs leesztergálva az abroncsa. Tehát az a kérdés, hogy mit jobb elvégezni előbb? A központ fúrását (ami így akkor esetleg nem lesz központos), vagy az abroncs esztergálását (amihez hiányzik a furat)?

 

A másik probléma a teljesen kiöntött réz kerékkel, hogy a réz nem ideális futófelületnek, nagyon koszolódik. Lehet galván nikkellel bevonatni, de az egy idő után lekopik. Nem véletlen készítik a gyárak manapság a kerekek abroncsát alpakkából.

 

Emiatt most úgy gondolom, hogy a jobbik megoldás a réz csillagra rápréselt alpakka kerékpánt.

Előzmény: Fordítókorongos (9655)
róbertke Creative Commons License 2018.07.26 -2 0 9659

Van egy indexes újságíró aki szisztematikusan "vonatkocsit" ír minden vasútról szóló cikkében....:-)) 

Előzmény: tom sawyer (9658)
tom sawyer Creative Commons License 2018.07.26 0 0 9658

A szigetelés kialakítása lehet érdekes probléma a küllős kerék esetén (persze attól függ mekkora az agyrész). 

Előzmény: Fordítókorongos (9655)
tom sawyer Creative Commons License 2018.07.26 0 0 9657

Igazad van :-) . Lelki szemeim előtt a komplett szerelt egység lebegett :-))). Nálam a vonatsín, vonatkerék, és hasonlók vörös posztóként hatnak. 

Előzmény: somytomy (9651)
vasutTOM Creative Commons License 2018.07.26 0 0 9656

Még lehet jelentkezni:

 

A BAROSS GÁBOR Vasútmodellező és Vasútbarát Klub 2018.08.09-12-ig megrendezésre kerülő balatonfüredi kiállításának idejére meghirdeti a IX. Nemzetközi Vasútmodell Versenyt Domonkos András emlékére. 

Bővebben: http://www.vasutmodellklub.hu/hirek/versenyek/131-domonkosverseny.html

 

Fordítókorongos Creative Commons License 2018.07.25 0 0 9655

Szia!

Nem rossz ötlet ez a kerékpárgyártósdi! :-D

Viszont nem szükséges különvenni az abroncsot a keréktől,sokkal jobb az ha egyben van!

Meg kell csináltatni rézöntéssel a kereket,minimális ráhagyással,utána az elkészült darabot kell felszabályozni és a tengelyfuratot kifúrni rajta.(Úgy ahogy Limit is csinálja a kerekeit.)

Egy 8x8-as rapidból simán meg lehetne a fazonkést csinálni hozzá,én sem venném meg a gyárit.

Szerintem ez a cnc-s küllő marás is túl sok munka lenne,esetleg pár darabot kellene megcsinálni valahogy a rézöntéshez mintának...(Nálam is a Mazsola kerekei lennének érdekesek.)

Milyen gépe(ke)t használtál a videóban?

Üdv.:Korongos

Előzmény: zollerka (9652)
róbertke Creative Commons License 2018.07.25 -1 0 9654

Igen az, modell ócskavas. 

Előzmény: zollerka (9653)
zollerka Creative Commons License 2018.07.25 0 0 9653

Ez egy picit durva ahhoz, de volt már szerencsém olyan mini forgácsot is előállítani hogy magam is elgondolkodtam ezen a lehetőségen....

Modellócskavas? :)

Előzmény: róbertke (9646)
zollerka Creative Commons License 2018.07.25 0 1 9652

Na akkor megmozgattam pár embert, ez már jó.....

A masina CNC, bár ez éppen nem látszik rajta. Tehát  a profil alakja, mérete nem probléma.

 

Az lett volna az elsődleges gondolatom, hogy mint a gyári modellek küllős kerekei is jellemzően egy abroncsból, egy bele préselt küllős középrészből, stb áll.

Az abroncs ebből ezzel a készséggel abszolút vállalható, a videón látható gyűrű profilja is a középső beszúrásnál csak 0.5 mm vastag. Egy kerék profilnál szerintem 0.3-ig simán el lehetne a szélén vékonyítani az anyagot. Eddig az abroncs része nem is probléma, akár rozsdamentesből sem.

 

Prés is van, de akár be lehet préselni az előre elkészült középső részt a szegnyereggel, a közepét osszefúrni még leszúrás előtt, így biztos kerek lesz a futása.

 

A küllős agy már picit nyilván bajosabb, de képes lennék ilyen mini méretben cnc marásra is... Íme: https://youtu.be/aDUk_PyfrbU

 

  Pár oldallal ezelőtt,  a Mazsola kerekével kapcsolatban jutottak eszembe ezek a gondolatok, hogy ha valaki egyedit akar ilyen téren, és esetleg van róla még használható

rajz is, akkor van az a idióta szerény személyemben, aki esetleg foglalkozna is a témával.

 

Arról az ominózus küllős kerékről van valamilyen használható rajz, amiből el lehetne indulni?

 

Előzmény: rezgaras (9647)
somytomy Creative Commons License 2018.07.25 0 2 9651

Ha már kötözködni akarunk, akkor a "kerékpár" a tengelyből és a rásajtolt két kerékből álló egységet jelenti. Szerintem egyszerűen "kerék", esetleg "vasúti kerék" ha nagyon el akarjuk kerülni a félreértéseket, illetve "keréktárcsa" ha szeretünk szakszavakat használni :-)

Előzmény: tom sawyer (9645)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!