Irennek (rip) igaza volt, csak nem fogalmazott pontosan: nem attol hat valamire centripetalis ero, hogy korpalyan megy, hanem azert megy korpalyan, mert hat ra egy centripetalis (az adott iv minden pillanatbeli kozeppontja fele mutato) ero. Centriffugalis viszont azert hat ra, mert korpalyan megy.
Pontosan ebbol kovetkezoen centrifugalis erovel akkor kell szamolni, amikor a repulo viszonyitasi rendszerebol szamolod a dolgokat, pl adott forduloban adott bedontesnel es adott sebessegnel valamint toloeronel a pilotara hato erok (pl hany G-s a fordulo vagy ha csuszik a gep, akkor az oldaliranyu komponens, stb), ha viszont kulso pontbol akarod felirni a gepre hato eroket, akkor a (feluletek legellenallasa es fel(le-)hajtoereje valamint a gep hossztengelyenek az adott pillanatban a mozgassal bezart szoge altal generalt) centripetalis erovel kell szamolni.
Kedden lezuhant Kolumbiában egy katonai helikopter az ország északnyugati részén, tízen meghaltak - közölte a hadsereg. Juan Manuel Santos államfő Twitter-üzenetben nyilvánította ki részvétét a katonák hozzátartozóinak.
A védelmi tárca által kiadott hivatalos közlemény szerint az Mi-17-es típusú helikopter Antioquia tartomány Caucasia településéről tartott Segoviába. Egyelőre nem tudni, hogy mi okozta a balesetet - írja az MTI.
A helikopteren négyfős személyzet tartózkodott, valamint hat utas. Az utasok között négy katona és két civil volt. Az utasok a szárazföldi erők egyik logisztikai csoportjának voltak tagjai, akiknek az volt a feladatuk, hogy a csapatok harckészültségének erősítése érdekében számba vegyék a térségbeli üzemanyag utánpótlási pontokat.
A centrifugális erő nem hat külön. Ez kiadódik egyéb erők eredőjeként. Pontosabban attól, hogy körpályán megy valami, nem fog rá hatni egy centrifugális (petális pontosabban) erő. hanem azért fog körpályán menni, mert a rá ható erők eredőjének van egy sugáriirányú komponense. Centrifugális erő az, amit a körpályán mozgó viszonyítási rendszerben érzel, pl. amivel a szék nyomja a fenekedet. De mivel ez gyorsuló viszonyítási rendszer, nem érvényes a Newton 1. Jelen esetben a döntött kép felhajtóerejének vízszintes komponense lesz a centripetális erő.
Szinte semmi sem igaz rajta. Hogy az összkép teljes legyen, azt a fordulóban-t ki kellene javítani kanyarodásra :) :)
A terhelés többes egy mértékegység nélküli szám, a képen egy vektor. A centrifugális erőt meg elvitte a cica :)
A felhajtó erő függőleges komponense senkit sem érdekel :)
A fordulóban a gépre hat a súlyerő és a centrifugális erő, ennek eredője az össz erő, amellyel a felhajtóerőnek kell(ene) ellensúlyt tartania. Ha az eredő erő merőleges a gépre, és az ezzel ellentétes felhajtóerő azonos vele, akkor harmonikus a forduló.
Ha az eredő erő nem merőleges a gépre, akkor a gép csúszik kifelé vagy befelé, a golyó kitér. Ha a felhajtó erő kevesebb vagy több, akkor a gép emelkedik vagy süllyed.
Nevezetes bedöntési szögek a 45 fok, N=1,41 (gyök kettő) illetve 60 fok, N=2, "2 Gé-s terhelés". :) (Ember arca kezd nyúlni)
Az biztos, hogy tuti jó terepet talált. Szerintem egy 1. generációs infravetős éjellátó úgy 100-200k huf körül van itthon bármelyik military boltban, aminek a segítségével nem lehetetlen a feladat. Az Ancsát meg ha megerőlteti 40 csomóval maga alá tud szállni. Mindenesetre ügyes, bár a pilóta azonosítása valszeg nem nagy feladat, hacsak nem lenyúlták a vasat.
Nekem az akkori géppárja mondta el amit ott meg lehetett tudni.
Azt mesélte, hogy a felhőzés után az erős leáramlási zóna irányába indult (ki a felhőből). Az intenzív zápor miatt látás a felhő alatt sem volt, az intenzív merülés miatt (már nem emlékszem, de valami nagyon nagy számot mondott - gondolom a baro alapján ez egy kontrollált adat lehetett) pedig hamarabb földön volt, mintsem a látás megjött volna. :(
Állítólag a roncs helyzete alapján a gép végig vezetve volt.
Ismétlem, ez az egykori versenyzőtárs elmondása, más forrást én sem ismerek.
Az csak egy móricka ábra a centrifugális és centripetális erők feltüntetése nélkül. Ha egyszer kiegyenlítik egymást akkor minek rajzoljuk oda :). Ja, hogy a többi feltüntetett erő is kiegyenlíti egymást?
... de ezt Te is ki tudod számolni magadnak, hogy a 60 fokra bedöntött fordulóban a cosinus 60 az ugye 0.5 namármost ha a felhajtóerőt féllel osztod, akkor az pont kétszerese lesz, a súly marad, tehát a terhelési többszörös 2.0 g lesz 60 fokos bedöntésű koordinált fordulóban.
Leírnám levezetve is, de a Flight Management Computerhez értek, a windowshoz kevésbé és nem tudom hogy lehet ide képletet szerkeszteni :(
A kulcs csomó addig működik míg tudsz harmonikusan repülni. Aztán cserben hagy. Lightos felhőben gyakorlattal el lehet vele, vagy a golyóval ami feleslegessé teszi, egyensúlyozni. Vitorlánál azért nagyon sok mindent rendez az, hogy a féklapnak a max sebességen meg kell fognia a gépet (már amelyik a légiüzemeltetési utasítás szerint felhőrepülhető) és a felhő alja magasan van.
Saját tapasztalat ( akkor még ifjúi ) nem működik a kulcscsomó és igen kellemetlen amikor az ember fél háthelyzetben esik ki a felhőből.
A pohár víz ugyanez, csak még el is áztat ha csúszol a fordulóban. Hogy ez mennyire így van bizonyították nekem az orsó és a palást orsó bemutatásával ( látványos bizonyíték a helikopterek orsózása ) az utóbbiban simán végig beleszorulsz az ülésbe.
Valóban a mai helyzetben kevés a legális lehetőség a vakrepülés élesben gyakorlására.
Mondjuk az is érdekes lehet, hogy a pilcsi milyen gyakorlattal rendelkezett az ilyen műszerezettségű gépen az IFR repülésre és mikor gyakorolt így ( netán élesben ).
Szegény Stukkos valóban Versecen felhőzés közben halt meg, de abban a felhőben illetve a felhő azon részén még a megfelelően műszerezett géppel az Ő gyakorlatával sem lehetett túlélni. RIP.
Ez szépen látszik B7378 által berakott ábrán. A vízszintes repüléshez képest 2,5 G terhelésű (az ábra szerint 67 fokosbedöntésű) fordulóban 2,5 szeres felhajtóerő szükséges.