Ígéretemhez híven felteszek néhány képet a Progressről. Ez egy 33 éves darab, de tökéletesen működik. Ugyan nem a leggyorsabb hajó a környéken, de az érzés fantasztikus!
A kép kedvenc sójámnál készült, az elkövető asszem K. Matyi. Suzuki őrület találka volt, arról kaptam kölcsön egy cd-t. A képek többsége nagy méretű, nem értek a kicsinyítéshez, sajn nemtom felpakolni.
Várom az ügyvédet. Jól megvesztegetem bodzaszörppel, oszt annyi. :))
Így igaz! A benya bomlása okozza a tavaszi "rángatom, forgatom nem indul" probléma 90%-át. Jó módszer a leeresztés, de egyszerűbb, ha az utolsó tankba keversz Brigs adalékot. az egyben tartja a benzint és megelőzi a hibát.
A karburátor kiürítéssel egyet értek , a konzerváló spray sem árthat , bár szerintem az orosz technika ( Vihar motor ) azért kellően igénytelen . Nem volt még probléma az indítással . Én azért is veszem le a motort mert minden tavasszal teljesen letakarítom , tisztítom ( pl.porlasztó átmosás , szükség esetén szűrő csere ) , az alaplap mozgó részeinek kenése stb .
Apró dolog, de fontos lehet. Az benzint ki kell üríteni a karburátorból és a szűrőből. Fél év alatt a benya elpárolog és a besűrüsödő, beszáradó adalék anyagok a fúvókákat eltömíthetik. Dunaimentők a tavaszi első indításokról biztosan szép történeteket tud mesélni.
A motor konzerválásához kiváló spray készítményeket gyártanak. Yamaha és Quicksilver biztosan kapható idehaza és az árak is elfogadhatóak. Egy flaska 5-6 motorhoz elegendő és fagymentes helyen tárolva 6 évig biztosan használható (saját tapasztalás). A jól konzervált motor tavasszal könnyen indul.
Hét persze hogy sikerült , nem volt semmi gond . Tudod ,, az évek meg a rutin" .
Egy gumiszőnyeg és kellő létszámú haver segitségével sikerült kicsalogatni a 15cm-es vízből , és feltenni az utánfutójára . Előtte mindent kiszereltem belőle : akksi , tank ( tele töltve ) , motor és a horgászcuccos mentek a garázsba . a hajót lemosás után még egy erősebb ponyvával lekötöztem . A motorból váltórészből az olaj leesresztve , a hengerekbe egy egy adag betöltve a gyertyanyílásokon át , gyertya vissza - már csak időnként át kell forgatni . Tőlem jöhet a tél ( bár nem szeretem - jobban elviselném ha mindig nyár lenne .
Egy valamit mi tagadás kihagytam - búcsú puszit nem kapott ( pedig megérdemelné ) .
Egyfokozatú olaj volt bennük Mobil Delvac SAE 50... Egész éjjel rajtavolt 3kW-al a vizfűtés, indulás előtt 1 órával meg felkapcsoltam az olajfűtést.(természetesen partról,ezért az osztrákoknál bármilyen "dobozból" tudtam áramot vételezni, meg kikötni az ÉV reléket...) 60fokos olajjal indulás után a 16 baros olajnyomásmérőt körbecsavarta majdnem 0-ig pár mp-re. Az üzemi olajnyomás is 8-9bar volt, 85 fokos olajjal. A Sirálynak meg a Solyomnak volt segédmotorja azok megvoltak parti áram nélkül is végszükség esetén. Az orosz fagypont alatt is beinditja a saját "MSZ 20"-as olajával egyébként, és a gépkönyv is csak ezt a két olajat engedte használni. A Mobilt elég volt 400 óránként cserélni(ha jól emlékszem), az orosz olajat gyakrabban kellett. Egy katonai üzemben gyártották a hajókat , elsősorban katonai célokra, és a főnököm volt kint. Mivel ott a pénz és az alkatrész nem számitott, kegyetlen nyúzópróbáknak vetették alá Ivánék a technikát, és hietetlen dolgokat kibirtak... Mi vigyáztunk rá, mint szemünk fényére, utazni akartunk , nem javitani...
Anno (86-87) két évet voltam a szárnyasokon, én nagyon szerettem. Nem volt a "csúcstechnikával" semmi baj, csak be kellett tartani a "játákszabályokat".
Picit sajnálom a Lizzy-t, sztem úgy volt jó, ahogyan a gyárból kijött.
A plexi és a ponyva hozzám kerültek. Ez az amelyiknek a ponyvája oldható patentekkel megy fel körbe és hátúl zippzárral nyílik teljes szélességében és átlátszó az a része?
Igen, telitalálat! Ezt a ponyvát készítette Szántai mester. A plexit jómagam passzítottam a keretbe reszelő+lombfűrész technikával.
talán valamikor rájövünk, hogy nem minden rossz amit Ivánék gyártottak. Primitiv de a célnak megfelelö. Sok hasonlatosság van az öreg ami és orosz gépekben. Le vannak egyszerüsitve a minimumra, tartósak, egyszerü öket javitani. A mostani motorok szebbek? jobbak? kevesebbet fogyasztank! de amit megspórolsz a benzinen kiadod a szervizen. Ha valami bajod van az elektronikával csak a speci serviz tudja javitani. Én szeretem tudni hogy mi a baja és esetleg meg is javitom a motort. Ne ezért maradjak valahol a tenger közepén állva.
Szerintem egy 4-5méteres alutest stabilabb mint a müanyag ha köre vagy rönkre szaladsz. Nem kell attól félned, hogy beszakad.
Aki meg csak sznobizmusból hajózik az adjon ki milliokat egy új ami csodáért.
Hali Barbabianka! Tegnap késő estig melóztam, így előzött meg- már megint - AlexSenior. Elővadásztam a gyári könyvet, csak annyit tudok hozzáfűzni Alex közléseihez, hogy a Progressz-2M típusú motorcsónak súlya - felszereltségtől függően, de motor nélkül 190 illetve 215 kg, nálam a legnagyobb magassága szélvédő nélkül 0,8 méternek van írva, ez kb. az oldalmagassága is. Azt írja, hogy jól állja a hullámzást 0,75 m magas hullámokig. Meg azt is írja, hogy az említett hullámmagasságig 3 km-ig terjedően partmenti hajózásra is alkalmas, mármint tengeren. Nekem is I-es zónás a hajólevelem. 4-5 utast el bír vinni, de hosszabb útra 2-3 cseloveknek ajánlja a gyár. Viszont: baromi mennyiségű cuccot lehet bele pakolni, főleg az orr-részében kialakított tárolóba. Az biztos, hogy nem lehet ma már virítani vele, már eleve azért nem, mert ruszki (mondják) de az én véleményem szerint is nagyon stabil. Túrázni kiváló. Nálunk sokan nem szeretik az alutestet, vagy azért, mert horgásznak és a horgászok zajosnak tartják ahogy paskolják a pici hullámok is, vagy pedig azért mert egyszerűen ma a műanyagtest a divat. DE én régebben próbáltam beleolvasni amerikai hajós fórumokba (több időm volt) és ott bizony megbecsülik az alutestet. (Na persze még sok minden mást is: fa testet, régi motort.) üdv. izgaga
Szerintem én tudom kinél van Dunaújvárosban . Az illető erősen átalakítja a testet , a plexi és a ponyva hozzám kerültek ( megvettem , mert az enyémek csere érettek ) . Ez az amelyiknek a ponyvája oldható patentekkel megy fel körbe ( a szélvédő peremén is ) ,és hátúl zippzárral nyílik teljes szélességében és átlátszó az a része ?
Mint már annyiszor most is többen megelőztek ( hála istennek , él a topic !!! ) , úgy hogy csak néhány kiegészítés . Én úgy tudom hogy ezt a típust főleg a határörség használja ( szovjet utódállamokban ) , tengeri partközeli örjáratozásra . A gyári adatai : 4,65m hosszú , legnagyobb szélessége 1,7m , fixpont magassága 0,9m , legnagyobb merülése 0,26m , vízkiszorítása 0,18t . 5főre vizsgáztatják , a gyártó max. 30Le-ig ajánlja a motort , sokkal nagyobb nem is illik rá . Több sorozat létezik belőle , én 2-es és 4-es típusokat láttam élőben is .
Íme a két említett típus . Az viszont megdöbbentő hogy hány félét gyártanak még hasonló alutesteket !!
Íme néhány a teljesség igénye nélkül . Egyelőre ennyi , megyek mert most próbáljuk a testeket kicincálni a Dunából víz nélkül !