Hogy te miket tudól?
A Németh Miklós meg az Angoloknak dolgozott, sőt még mindig dolgozik.
Ötet is kitüntetik, lovaggá ütik az Angolok?
Szerintem ne folytassuk mert még bele pusztul szantan.
Magával a topiccal is a trendekre szerettem volna rámenni,szóval szerintem nem vagyok vádolható,hogy csak számokat ragadok ki (lásd alanti hozzászólásaim
.Írtam kedvező változásokat,az ipar esetében már határozottan trendről beszélhetünk.
Bár több szegmensben is kedvezőek a változások,a topicnak igazából nyilván csak egy év múlva lesz értelme,amikor egyértelműsödnek a dolgok.
Majd én, -háromszor- feldoblak!
Megyo Franciáknál keményen dolgozott, nekik hasznot, míg a magyaroknak kárt okozott.
Ezért kitüntetés jár!
Ott van példaként az AKA RT!
Mellékszál a lényeghez képest, de egy viszonylag magas munkanélküliséggel küzdő országban simán lehet magasabb a foglalkoztatás aránya, mint egy viszonylag alacsony mnélküliségi rátával rendelkezőnél. Ennek titka a kvázi-alvállalkozói számlás rendszerben és a rengeteg rokkantnyugdíjas inaktívban rejlik.
Egyébként Medgyessyék gazdasági teljesítményéről nincs jobb módszerrel készült bizonyítvány, mint amikor maguk a gazdasági élet vezetői értékelhetik Pötyikét. Jelentem, ezt megtették, az eredmények alapján 40x% a Fideszt - ebben sokan olyanok, akik saját magukat baloldalinak vallják!!, míg 20x% az MSZP-t választaná.
Az megint más kérdés, hogy a munkanélküliek regisztrációs rendszere országonkánt különbözhet, nálunk egy idő után ki is kerülnek a rendszerből. Igen, ez volt a barbatrükk, amivel OViék leszorították a munkanélküliséget, ha jól emléxem 9-ről 6-ra. A munkanélküliség és a foglalkoztatottság pedig szorosan összefügg.
Felfelé módosította a gazdasági növekedésre vonatkozó prognózisát a Kopint-Datorg: a korábbi 3,2 százalék helyett 3,4 százalékos bruttó hazai termék (GDP) növekedést vár 2004-re - jelentették be a kutatóintézet pénteki tájékoztatóján Budapesten.
Módosította az ez évi fogyasztói árindexre vonatkozó előrejelzését is a Kopint: a korábbi 6,3 százalékról 6,6 százalékra.
Lefelé korrigálták a kutatók a folyó fizetési mérleg hiányát: a decemberben publikált 4,8 milliárd eurós deficittel szemben most 3,8 milliárd eurót jeleznek 2004-re. Az ESA módszertan szerint a GDP-arányos államháztartási hiányt a korábbi 4,3 százalék helyett 4,9 százalékra teszik.
A most megjelent prognózis szerint 2005-ben 4,3 százalékkal nőhet a GDP, a fogyasztói árindex éves átlaga 4,8 százalék lehet, a GDP-arányos államháztartás hiány pedig százalékra csökken.
Nem csökken a lakásépítések száma
http://index.hu/gazdasag/ghirek/?main:2004.03.17.&170263).
Hát persze, a lakásépítés sokkal hosszabb folyamat, mintsem egy hitelszigorítástól, telekáfa bevezetéstől az átadott vagy éppen épülő lakások száma hirtelen lecsökkenjen. Ehhez nem különösebben kell agy. A szakértők szerint is a lépések hatása az átadott lakások számában idén még nem, de jövőre már jelentkezni fog.
A csatlakozó országok között ha jól tudom nálunk vannaka legkedvezőbb foglalkoztatottsági mutatók (a már bentlévők között se kell szégyellnünk, a 8,8 %-os átlaghoz képest nagyon jól állunk).
A mezőgazdaságban persze, hogy csökken, csökkennie is kell (lehet sajnos, de az már szociális kérdés). Az ipari termelés a különféle számítási módok alapján 7 és 10 % növekedést produkált. Természetesen nincs az egészre rálátásom (meg persze politikai "színtől" fóggően másképpen tálalják az adatokat), de nekünk kb. 5000 partnerünk van és ezek nagyrésze felszálló ágban.
A munkanélküliséget ne keverd a foglalkoztatással, mert nem ugyanaz. Foglalkoztatottság tekintetében pl. egyáltalán nem állhatunk jól - konkrét adatokat nem tudok, de már olvastam erről. Az megint más kérdés, hogy a munkanélküliek regisztrációs rendszere országonkánt különbözhet, nálunk egy idő után ki is kerülnek a rendszerből.
Személyes tapasztalatok, merthogy ezekről beszéltetek ti is - rokoni körben nem akad olyan cég, ahol ne lett volna leépítés pedig az idegenforgalomtól, a könyvvizsgáló cégig, a multinacionális technológiai vállalattól a reklámügynökségig elég széles a spektrum. Ahol pedig én dolgozom, ott a megrendelőink folyamatosan - igen, még most is, sőt most igazán! - vágják vissza az erre a célra szánt büdzséjüket.
A központi büdzsé átlag egymilliót keresett lakásonként Üzleti szempontból hibás döntés volt a lakástámogatási rendszer megnyirbálása. A GKI Gazdaságkutató Rt. számításai szerint legalábbis összességében több bevételt hozott az államkasszának a változtatások előtti metódus, mint amennyit a támogatások vittek el a büdzséből. Az államnak öntenie kellene a pénzt a lakástámogatási rendszerbe. Ez a következtetés adódna, ha egy pillanatra félretennénk minden egyéb szempontot (például a lakosság megtakarítási kedvének alakulását), és csak a központi büdzsé kiadásaira és bevételeire koncentrálnánk.
A dolgot a Társaság a Lakásépítésért nevű szervezet megbízásából vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Rt., mégpedig konkrét példákon. E szerint egy átlagos méretű társasházi lakás után az állam több mint hárommillió forint adóbevételhez jut. Ha ugyanerre a lakásra valaki hatmillió forint hitelt vesz fel, akkor 15 év alatt is alig több mint kétmillió támogatást kap az államtól.
A fővárosban egy 55 négyzetméteres társasházi lakás 15 millió forintba kerül. Ugyanennyi pénzért egy vidéki városban már 70 négyzetméternyi "lakófelületet" lehet vásárolni. A telekhányad ára a teljes építési költség 12-15 százalékát adja. Ha ezt levonjuk a négyzetméterenkénti árból, akkor 150-185 ezer forint fajlagos árat kapunk. Az anyagköltség négyzetméterenként 74–88 ezer, míg a munkabér költsége 61–72 ezer forintot tesz ki.
A számításnál a kutatók figyelembe vették a telek áfáját, az anyagokban lévő forgalmi adót, valamint a munkabér közterheit. Emellett azzal a feltételezéssel éltek, hogy a vállalkozó a lakás felét bankhitelből építi, így ezután is vannak költségei. A végső megállapítás az, hogy teljesen legális anyagvásárlás és munkavégzés esetén a lakásár három-négy százaléka a tiszta profit.
Valójában persze ennél lényegesen magasabb az építtető tiszta nyeresége, hiszen mind az anyagoknál, mind a munkabérnél vegyül a legális és az illegális megoldás. Ezért a kormánynak inkább kellene foglalkoznia az építés legalizálásával, mint a támogatások csökkentésével – ezt azonban mi tesszük hozzá. A hitelnél úgy számolt a gazdaságkutató cég, hogy hat éven belül belépünk az euróövezetbe, és a kamatszintek amúgy is folyamatosan csökkennek. A támogatások viszont változatlanok maradnak.
Az államháztartás lakásépítésbôl származó bevétele (ezer Ft/m2)
Bevétel Budapest Vidéki város
Telekáfa 6,5 2,6
Lakásáfa 46,4 37,7
A munkaerô közterhei 40,0 33,0
ebbôl: szja 9,5 8,0
Társasági nyereségadó 2,3 1,1
Az állami bevételek összesen 64,7 49,4
forrás: GKI
(Nem csökken a lakásépítések száma
http://index.hu/gazdasag/ghirek/?main:2004.03.17.&170263).
Ehhez képest:
Visszaesett a lakáshitelek iránti érdeklődés
2004.02.02 07:28
A kölcsönök iránti igény 70-90 százalékos visszaesést mutatott januárban.
Drasztikusan, mintegy 70�90 százalékkal visszaesett a lakáshitel-igénylés januárban 2003 januárjához és tavaly decemberhez képest - adta hírül mai számában a NAPI Gazdaság.
A napilap körékérdésére a legnagyobb hazai bank, az OTP szerint a hitelintézetnél 2004. január első három hetében az újonnan befogadott hitelkérelmek a tavaly januárinak csak a 15 százalékát érik el, míg ez igényelt hitelösszegben (állományérték) csak a bázis 14 százalékát teszik ki.
-----
és:
már 2003 decemberben és 2004 januárban is:
Drasztikus visszaesés a lakáshitelezésben
Napi Gazdaság
2004. február 2., hétfő 8:27
Drasztikusan, 70-90 százalékkal visszaesett a lakáshitel-igénylés januárban 2003 januárjához és tavaly decemberhez képest - derült ki a Napi Gazdaság körkérdése nyomán.
Hegedűs Éva, az OTP Bank lakossági üzletágának igazgatója megjegyezte, hogy 2004. január első három hetében az újonnan befogadott hitelkérelmek a tavaly januárinak csak a 15 százalékát érik el, míg ez igényelt hitelösszegben (állományérték) csak a bázis 14 százalékát teszik ki. Hegedűs Éva szerint ez várható volt, hiszen decemberben a lakáshitel-támogatásról szóló rendelet újabb módosítása miatt aki csak tehette, előrehozta a hitelfelvételét. Így az akkori eufória kihat az év első negyedére.
Ha kialakul egy törvénykezési rendszer, azaz inkább kialakul egy többé-kevésbé jó jogrendszer, amikor már nem kell életbevágó törvényeket hozni, nagy érvágásokkal, csupán az élethez igazítani azokat /de van egy irányvonal/, akkor a politikusok már nagyon nem tudják elrontani.
Nálunk úgy tűnik több helyen a gazdaság irányítói maguk a politikusok. Vagyis egyben cégtulajdonosok is /rejtve persze/.
Fehérfarkaska soraira reagálva, azt hiszem ellentmondásban vagy. A külső és belső kereslet vezérelte gazdaság szemben a szarul vagy jól menő kelettel nyugattal...hát éppen ez a kereslet-kínálat vezérelte gazdaság. Ha van kereslet /és hozzá megfelelő termék/, megy a gazdaság, ha nics kereslet, nem megy a gazdaság.
Azok már az euro zóna tagjai, mi viszont másodosztályú tagnak megyünk, és ilyen mutatókkal nem is leszünk mások. Ez van. Ja és nagyrészben nem beruházásokra vagy versenyképességjavításra vették fel azokat a hiteleket (ami meg is látszik a gazdaságon), hanem jó (ex)kommunista módjára csak szimplán felélik.
Ajánlom figyelmedbe ezen topik 395. hozzászólását. Lehet, hogy 60 a plafon, de vannak akiknél jóval több...
Amúgy a hiány mértéke önmagában nem sok vizet zavar, csupán felfújjak a dolgot. Meg kell nézni Csehországot pl...a duplája a miénknek és még sem szívóznak. Nálunk meg megy a riogatás ezerrel.
Emelkedő infláció (a legújabb előrejelzés 7,4%) a GDP arányos államadósság felkúszott 53-ról 59%-ra (60 lehet a maximum) és nem csak az adósság rohamos növekedése miatt. "Szakértő" kormányunk 2002-2004. A fideszt sok minden miatt lehet fikázni, de az tény, hogy a gazdaságot rendben tartották.
Szerintem kezd egyre jobban beigazolódni, hogy a mindenkori magyar kormánynak is egyre kevesebb eszköz van a kezében amivel a gazdasági növekedést befolyásolni tudja. Pontosabban -bár nem vagyok makroközgazdász- szerintem 1-1 kormány max. 0,5-1% ráhatása van a GDP-re, a többi amúgy is összejön a gazdaságból. Ahhoz nagyon drasztikus beavatkozások kellenének a gazdaságba, hogy ez jelentősen megváltozzon. Idővel nálunk is átveszi a gazdasági szféra a teljes irányítást a politikusok felett, ez már csak évek kérdése.
Fehérfarkaska érvel itt a belső meg külső kereslet vezérelte gazdaságról, ami elvileg szépen hangzik, de mindegyiknek meg van a maga előnye és hátránya - ezt már nem teszi hozzá. Ha szarul megy Keleten és Nyugaton akkor itthon se várjunk nagy durranást. Ha konjunktúra van akkor pedig a kormány akármit tesz, a magyar cégek is megérzik.
Tolobának igaza van: ez a mai magyar politikai elit. Mindenki mondja a magáét és közben a mi kegyeinket keresik. Ha az egyik a politikai béke mellett kampányol az egyik héten akkor ezt teszi a másik oldal a jövő héten. Ha az egyik belerúg a másikba akkor jön a válasz. De ez nem újkeletű dolog, ez megy már régóta.
- Honnan tudod, hogy a politikus hazudik?
- Mozog a szája
Ok, így már értem a hozzászólásodat. Sajna most a jobboldal követi azt a fajta retorikát, amit többé-kevésbé az MSZP csinált a 2002-es választások előtt. Úgy látszik ők sem különbek...hát ez van, ilyen a mai magyar politikai elit.
Egyébként tudomásom szerint Matolcsy György mondta, hogy a magyar gazdaságban akár évi 7% növekedés is benne van...ezt pedig nem sikerült teljesíteni. Valljuk be, ha megvalósult volna az 28%...ma félistenek lennének.
Nem Amorffal akarok vitatkozni (ha kell, akkor bocsika), de már a hócipedlim is tele van, hogy nálunk ez így megy. A fidesz volt a tökély. Ők csak jót és jól csináltak, de a Medgyessy... az takarodjon, az csődbe visz, stb........
Unom a képmutatást. És ezzel nem azt akarom mondani, hogy a mostani kormány nem csinál hülyeséget, de tudod a szálka és a gerenda tipikus esete!
Hát, igen, hol az a bajuk a jobbos olvtársaknak, hogy a szoclibkormány szervlisen kiszolgálja Brüsszelt, kinyalja Brüsszelnek még a s@gg@t is, meg egyébként is brüsszeliták, máskor meg pont fordítva, hogy nem teljesíti, nem igazodik maximálisan Brüsszel szabályaihoz (más kérdés, hogy ez Maastricht-i szabály, de ilyen apróság ugyan kinek számít? - irónikus megjegyzés, mielőtt valamelyik jobbos izomból félreértené).
Ki tud ezeken a jobbosokon kiigazodni? :)