Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
A rendfokozatok megegyeznek a szárazföldiekkel, de a beosztások, amire tulajdonléppen rákérdeztél, természetesen speciális, hajós beosztások:
- hajóparancsnok /tiszt/
- gépüzem- vezető
- főkormányos/ fedélzetmester/
- főaknász /elektroaknász/
- hiradó tiszthelyettes
tisztesek
matrózok -ez beosztás és rendfokozat is
Amíg elég AM hajó volt, addig létezett osztag-parancsnok aki a saját hajóján kívül még egy hajót irányított a feladat végrehajtás során, természetesen az ottani hajóparancsnokon volt neki alárendelve.
Az "újkori hadihajózásnál" a hajóparancsnok parancsnokai közül, bármelyik meghatározhatta, ha akarta, hogy a hajóparancsnok honnan vezessen.
Az alsó kormányállás fedett, zárható, minden műszer ott van. A felső nyitott.
A felső kormányállásban csak a két gépkar, fordulatmérők, a kormány, a lapátszög jelző, valamint egy gagyi tájoló van, természetesen rádió, és belső rádió /hajón belül hangos beszélő rendszer/, és a fedélzeti kihangosító rendszer van.
Köszi! És akkor még egy kérdés, amit a már a múltkor is fel akartam tenni, csak elfelejtettem: fel tudnátok sorolni, hogy milyen rendfokozatok voltak/vannak a Flottillánál, matróztól felfelé? Persze ha ugyanazok, mint a szárazföldieknél, akkor felesleges, arra még magam is emlékszem. Csak gondoltam hátha nálatok is volt pl. korvettkapitány, vagy sorhajóhadnagy, de legalább egy fedélzetmester... :-))
Sziasztok! Igazából mi a különbség ( ha van egyáltalán ) az AM naszádok alsó-, és felső kormányállása között? Funkciók, műszerezettség stb. Gondolom nem véletlenül lehet egy ilyen ( viszonylag ) kis hajót két különböző pontról is vezetni...
A 023-as tulajdonosa vagyok. Amikor vizsgáztattam ( 2004-ben ), mondani kellett egy hajótest számot, én hagyománytiszteletbőlaz 542-023 számot adtam meg, tehát ez került be a hajólevélbe. Később megtaláltam az orr bal oldalán beütve...
----Kicsit érdekes lett volna, még a KRAM-ot is vontatni Hozzá,-------Gondolom nem feltételezed róllam,hogy csak anyit értek a szakmához, hogy a két külömböző aknamentesitési feladatot összekapcsoljam. 89-ben mikor én nyugdijjas lettem még nem gondoltam, hogy a net segitségével fogok a Flottilla életéből képeket gyüjteni.
Peye érdeklődve figyelem a fotóidat le is tőltök belőlük de a KRAMOT nem látom eggyik hajón sem felkötve és az azzal végzet feladatokról sem irsz. hiányolom pl: az aknatelepitést gyakorló aknával , azok voltak igazán AM-es feladatok.
Ezt a két képet Én küldtem, nézz bele a 199-es topikba.
Az AN-ekkel fordultunk, két féle fordulót hajtottunk végre. Az egyik az együtt és egy irányba fordulás, ennél a belső AN kissebb ivben a külső nagyobb ivben fordult. A másik a kifordulásos, ahol a vezérhajó utasitása alapján a két hajó összezárt, majd kis ivben kifordultak.
Ezt a manővert AM-ekkel nem lehet végrehajtani, mert a kereső-kötél a fartükör közvetlen közelében van és túl nagy ivben kellene fordulni, a Duna meg nem olyan széles, hogy ezt végrelehessen hajtani.
Az An-ek vonóhorga , a hajó 1/3-ad részében van elhelyezve, ez lehetővé tette a szükebb forduló végrehajtását.
A kötél-terelőt csak beszedéskor és kiengedéskor használtuk-ha használtuk- mert épp ez akadájozott volna a fordulók végrehajtásában
A sebesség a keresés közben nem több mint 3-4 km/o Nem kellett félni , ha megfogott valamit nem csapodtunk össze.
Ha megfogott valamit akkor a két hajó összezárt, a horogban lévő kötelet megcseréltük, igy egy hurok kelettkezett, majd a part felé vontattuk. Ti is ezt a módszert alkalmaztátok ?
Persze nem azt mondtam, hogy az AM-ekkel nem lehet mechanikusan keresni, csupán azt, hogy nem alkalmasak erre a feladatra. Ezt a véleményemet továbbra is fenttartom.
Ezt megkellene kérdezni Vili-bácsitól, hogy miért éppen fehérre festette, ugyan-is nem szürke, hanem fehér. valószinü nem volt neki zöldje -vicc-vagy jobban tetszett ilyen szinnel neki. Ezt már soha nem tudjuk meg.
Legard, annak volt valami konkrét oka, hogy nem festették ki a makettet a hajó eredeti színeire? Mivel tudom mennyi munka van egy ilyen makett elkészítésében, az fel sem merül, hogy pont a festést akarták megspórolni...
Más: nagyon érdekes volt, amit az alsó- és felső kormányállásból történő hajóvezetésről írtatok! Én azt hittem, hogy csak azért van 2 kormányállás, hogy ha esős időben hajóztok, ne ázzon meg a kormányos! :-)) De ugye ezzel túlságosan leegyszerűsítettem a dolgot, és a valódi oka bonyolultabb, igaz?
"Ezek az AM-ek nem alkalmasak mechanikus keresésre, ezért volt szükség még az AN-ekre."
Anélkül, hogy megbántanálak, az kell hogy mondjam, a fennti állításod sem részeiben, sem egészében nem fedi a valóságot .
A következő okok miatt:
- egy bizinyos feladatkörre újonnan kifejlesztett, rendszerbe állított technika, általában lefelé kompatibilis a feladatkörén belüli az elődeihez
Az AM-en lévő felszerelés fejlettebb formában maximálisan kielégíti az mechanikus aknakeresés igényeit;
- hidraulikus vontatócsörlő, két vontatókötél, egymástól függetlenül is működtethetően, kötélterelő görgők - a bólyák, kötelekkel, félszemekkel, seklikkel,stb.
- a naszádhoz képest óriási munkafedélzettel - lényegesen nagyobb tolóerő, tömeg - lényegesen hosszabb vontató kötél /kötelek/ - több ember vehető igénybe, nagyobb helyen
- hátránya a nagyobb tömeg, nagyobb merülés, nagyobb hossz és
magasság, valamint az, hogy nem olyan fürge
Mindezekhez a naszádon:
- külön fel kellett rakni egy kötélterelőt, ami amellet, hogy tökéletesen megfelel a célnak, igen otromba darab
- kézzel kell beszedni a vontató és aknakereső kötelet bólyákkal, golyókkal eggyütt, meglehetősen kis helyen - ki kell támasztani a vonóhorgot egy fa tákolmánnyal, nehogy kitépje a géptér hátsó falát - kisebb teljesítmény, tömeg.
- előnye többek között ami az AM hajó hátránya
Én magam láttam, amikor 3 db összekötött AFI kő összehúzta a naszádpárt, és meg is állította azt. A naszád személyzetéből 3 főt leköt a hajóvezetés, irányítás, így max. feltöltöttség esetén is csak 4 fő marad a fizikai tevékenységre.
Az alábbi felvételek egy, a már megszűt HFF után kitalált Magyar Hadihajózás /1.HTHE/ gyakorlatán készült, az AM 22-es /az én vezetésem alatt/, valamint az AM 32-es /Sír Kán vezetése alatt/, amikoris bizonyítottuk, hogy nagyon is alkalmas a mechanikus keresésre az AM hajó.
Ez nem az összes kép, de vélem elég, ahhoz, hogy meggyőzzelek.
A 223-ban, az első mondatot, Neked is írhattam volna....Az egyik utódod, ha jól emlékszem, az Aknásznaszád topicban, írt néhányszor, a gépekkel kapcsolatban.
Most, a Nyílt Napon, nem volt kinn, de néhány héttel elötte - telefonbeszélgetésünk alapján - meglátogatta hajós kollégáit.
Igen, konkrét feladat miatt, sokszor találkoztunk - a hajón, de a nyugdijba vonulásról nem esett szó. Az bucsúztatón meg valamilyen ok, (szabadság, távoli feladat? fene tudja....) nem voltam.
Aztán egyszercsak G.-ön, amikor gyalog mentem egy céghez, akkor összetaliztunk.
88-95 között rengeteg új arc jelent meg, és úgy megváltozott az élet bent is.....