Keresés

Részletes keresés

peye Creative Commons License 2006.08.22 0 0 251

A rendfokozatok megegyeznek a szárazföldiekkel, de a beosztások, amire tulajdonléppen rákérdeztél, természetesen speciális, hajós beosztások:

 

- hajóparancsnok /tiszt/

 

- gépüzem- vezető

- főkormányos/ fedélzetmester/

- főaknász /elektroaknász/

- hiradó tiszthelyettes

tisztesek

matrózok -ez beosztás és rendfokozat is

Amíg elég AM hajó volt, addig létezett osztag-parancsnok aki a saját hajóján kívül még egy hajót irányított a feladat végrehajtás során, természetesen az ottani hajóparancsnokon volt neki alárendelve.

Előzmény: United Snakes (249)
peye Creative Commons License 2006.08.22 0 0 250

Némi kegészítés a Hadihajós válaszához:

Az "újkori hadihajózásnál" a hajóparancsnok parancsnokai közül, bármelyik meghatározhatta, ha akarta, hogy a hajóparancsnok honnan vezessen.

Az alsó kormányállás fedett, zárható, minden műszer ott van. A felső nyitott.

A felső kormányállásban csak a két gépkar, fordulatmérők, a kormány, a lapátszög jelző, valamint egy gagyi tájoló van, természetesen rádió, és belső rádió /hajón belül hangos beszélő rendszer/, és a fedélzeti kihangosító rendszer van.

Előzmény: United Snakes (247)
United Snakes Creative Commons License 2006.08.22 0 0 249

Köszi! És akkor még egy kérdés, amit a már a múltkor is fel akartam tenni, csak elfelejtettem: fel tudnátok sorolni, hogy milyen rendfokozatok voltak/vannak a Flottillánál, matróztól felfelé? Persze ha ugyanazok, mint a szárazföldieknél, akkor felesleges, arra még magam is emlékszem. Csak gondoltam hátha nálatok is volt pl. korvettkapitány, vagy sorhajóhadnagy, de legalább egy fedélzetmester... :-))

 

U.Snakes  

Előzmény: hadihajos (248)
hadihajos Creative Commons License 2006.08.22 0 0 248

A kérdésedre a legegyszerübb válasz Mindig a hajó parancsnok dönti el, hogy honnét irányitja a külömböző feladatokhoz szükséges manővereket,

   Pl.: A KRAM-ozást célszerü a felső állásból.

         A ködben való hajózást az alsóból mert ekkor használja a radart és a mlységméröt ami nincs a felső állásba.

Előzmény: United Snakes (247)
United Snakes Creative Commons License 2006.08.15 0 0 247

Sziasztok! Igazából mi a különbség ( ha van egyáltalán ) az AM naszádok alsó-, és felső kormányállása között? Funkciók, műszerezettség stb. Gondolom nem véletlenül lehet egy ilyen ( viszonylag ) kis hajót két különböző pontról is vezetni...  

 

U. Snakes  

Qti Creative Commons License 2006.08.10 0 0 246

Na ezt sem tudtam! Ennyivel is okosodtunk. Köszi az infót.

 Üdv. Qti

Előzmény: legard (244)
kuhrner Creative Commons License 2006.08.09 0 0 245

Üdv!

 

A 023-as tulajdonosa vagyok. Amikor vizsgáztattam ( 2004-ben ), mondani kellett egy hajótest számot, én hagyománytiszteletbőlaz 542-023 számot adtam meg, tehát ez került be a hajólevélbe. Később megtaláltam az orr bal oldalán beütve...

Hát ilyen a véletlen.

legard Creative Commons License 2006.08.09 0 0 244
Érdekesség-képpen mondom, hogy ezeknek az AN-eknek eredetileg nem ez a hatszámjegyü számozása volt.

Az egyes tipusnak AN-113 és igy tovább , a kettes tipusnak AN-223 és igy tovább.

Az első szám jelentette a tipusszámot, a második sorszám volt.

Azt már nem tudom megmondani, hogy miért, de a hajók törzskönyvének számozását kapták.
Előzmény: Qti (242)
Nán Creative Commons License 2006.08.08 0 0 243
Nagyon köszönöm, átjött kiváló minőségben a T-online-s címre.
Előzmény: legard (241)
Qti Creative Commons License 2006.08.08 0 0 242

Úgy gondoltam benneteket is érdekel egy felújított AN. Ő volt az 542 014 számú naszád . Párizs  őrmester volt az egyes akkor.

 

 

A képet Kishajós topik társtól köcsönöztem a Gözhajók....stb. oldalról.

Üdvözlet mindenkinek Qti

legard Creative Commons License 2006.08.08 0 0 241
Sajnos valamilyen ok folytán kétszer is elküldtem, de mind a kétszer vissza dobodott.

Valószinü, hogy a cimmel van valami baj
Előzmény: Nán (238)
peye Creative Commons License 2006.08.08 0 0 240

Érdekes, Ti si szoktatok csipkelődni, és lám-lám nehezen viseljük...

Ha egyszer sikerül utólérni magam, kapsz CD-én annyi képet, hogy kitapétázhatod vele a lakásod, csak végre jussak el odáig.

 

Üdv: peye

Előzmény: hadihajos (239)
hadihajos Creative Commons License 2006.08.08 0 0 239

----Kicsit érdekes lett volna, még a KRAM-ot is vontatni Hozzá,-------Gondolom nem feltételezed róllam,hogy csak anyit értek a szakmához, hogy a két külömböző aknamentesitési feladatot összekapcsoljam. 89-ben mikor én nyugdijjas lettem még nem gondoltam, hogy a net segitségével fogok a Flottilla életéből képeket gyüjteni.

     A fotókat e-mailben is kildheted cimem bulikus.

          üdvözlettel:hadihajós-volt Kápó......

Előzmény: peye (237)
Nán Creative Commons License 2006.08.07 0 0 238
Köszi ! ! ! Megkérnélek, ha lehetne küld el az e-mailomra, egyenesben. Köszi !
Előzmény: legard (227)
peye Creative Commons License 2006.08.07 0 0 237

Helló.

A képeket a mecházási gyakorlatról raktam fel.

Kicsit érdekes lett volna, még a KRAM-ot is vontatni hozzá, nemgondolod?

Vannak képeim az Esztergom-Párkány hír alatti bombakiemelésről /Én a 22-essel/, készültek gyakorló aknatelepítésről is.

Talán még a kKRAM-ozásról is találok.

Fene gondolta, hogy mindent fényképezzünk.

Előzmény: hadihajos (236)
hadihajos Creative Commons License 2006.08.07 0 0 236
Peye érdeklődve figyelem a fotóidat le is tőltök belőlük de a KRAMOT nem látom eggyik hajón sem felkötve és az azzal végzet feladatokról sem irsz. hiányolom pl: az aknatelepitést gyakorló aknával , azok voltak igazán AM-es feladatok.
Előzmény: peye (234)
legard Creative Commons License 2006.08.07 0 0 235
Ezt a két képet Én küldtem, nézz bele a 199-es topikba.

Az AN-ekkel fordultunk, két féle fordulót hajtottunk végre. Az egyik az együtt és egy irányba fordulás, ennél a belső AN kissebb ivben a külső nagyobb ivben fordult.
A másik a kifordulásos, ahol a vezérhajó utasitása alapján a két hajó összezárt, majd kis ivben kifordultak.

Ezt a manővert AM-ekkel nem lehet végrehajtani, mert a kereső-kötél a fartükör közvetlen közelében van és túl nagy ivben kellene fordulni, a Duna meg nem olyan széles, hogy ezt végrelehessen hajtani.

Az An-ek vonóhorga , a hajó 1/3-ad részében van elhelyezve, ez lehetővé tette a szükebb forduló végrehajtását.

A kötél-terelőt csak beszedéskor és kiengedéskor használtuk-ha használtuk- mert épp ez akadájozott volna a fordulók végrehajtásában

A sebesség a keresés közben nem több mint 3-4 km/o Nem kellett félni , ha megfogott valamit nem csapodtunk össze.

Ha megfogott valamit akkor a két hajó összezárt, a horogban lévő kötelet megcseréltük, igy egy hurok kelettkezett, majd a part felé vontattuk. Ti is ezt a módszert alkalmaztátok ?

Persze nem azt mondtam, hogy az AM-ekkel nem lehet mechanikusan keresni, csupán azt, hogy nem alkalmasak erre a feladatra. Ezt a véleményemet továbbra is fenttartom.

Előzmény: peye (234)
peye Creative Commons License 2006.08.07 0 0 234

Üdv Captain.

Menjünk sorjában:

Tudtommal eredetileg is volt hozzá, de azt nem vették meg, így a naszád keresőfelszereléséből használtuk a
                       - vontatókötelet
                       - keresőkötelet

Nem fordultunk vele, a fordulóknál emlékezetem szerint a naszádok is összezártak, úgy fordultak.

Csak egygetlen sávot kerestünk.

Olyan sebességgel, hogy a kereső lennt maradjon.

Természetes, hogy 91'-ig fel sem merült a gondolat, hisz volt az AFI-AKER, működött is, ahogy kell, akkor meg minek?

Az újjáalakulással viszont tökéletesen kiherélték a rendszert, a hozzá nem értő, de döntési helyzetben lévő nagyokosok.

Néhány kép a környezetünkből:

 

 

Előzmény: legard (232)
legard Creative Commons License 2006.08.07 0 0 233
Ezt megkellene kérdezni Vili-bácsitól, hogy miért éppen fehérre festette, ugyan-is nem szürke, hanem fehér. valószinü nem volt neki zöldje -vicc-vagy jobban tetszett ilyen szinnel neki. Ezt már soha nem tudjuk meg.
Előzmény: United Snakes (230)
legard Creative Commons License 2006.08.07 0 0 232
Úgy látszik, hogy az öreg is tanulhat ujat.

Amig én az alakulatnál voltam erről szó-sem esett.

Több kérdés merül fel bennem:

- Milyen kereső eszközzel végesztétek- a régivel, vagy egy új kifejlesztett változattal?
- A fordulókat hogyan hajtottátok végre?

- Csak egyettlen egy sávot kerestetek?
- minden fordulónál beszettétek a keresőt?

1991-ig ilyen felszerelés az AM-eken nem volt.
- milyen sebességgel kerestetek?

Előzmény: peye (228)
peye Creative Commons License 2006.08.06 0 0 231
Bocsi, hogy a Legard helyett válaszolok, de ez a hajó eredeti színe, ilyen festéssel jöttek. A szerbeknél még látni  szürkét.
Előzmény: United Snakes (230)
United Snakes Creative Commons License 2006.08.06 0 0 230

"Közre adom ezt a makettet!"

 

Legard, annak volt valami konkrét oka, hogy nem festették ki a makettet a hajó eredeti színeire? Mivel tudom mennyi munka van egy ilyen makett elkészítésében, az fel sem merül, hogy pont a festést akarták megspórolni...

Más: nagyon érdekes volt, amit az alsó- és felső kormányállásból történő hajóvezetésről írtatok! Én azt hittem, hogy csak azért van 2 kormányállás, hogy ha esős időben hajóztok, ne ázzon meg a kormányos! :-)) De ugye ezzel túlságosan leegyszerűsítettem a dolgot, és a valódi oka bonyolultabb, igaz?

 

U. Snakes

Előzmény: legard (217)
peye Creative Commons License 2006.08.06 0 0 229

A naszádokat pedig leginkább azért tartották meg a rendszerben mert, az alaprendeltetése teljesen más mint az AM hajóé, így volt kerek a dolog.

Ehhez volt még az AFI alo., és így teljesen lefedte a HFF alaprendeltetését.

Ami most van, azt talán nem most részletezném.

A lényeg viszont az, hogy még VAN valami.,

tisztelettel: Péter

 

Előzmény: peye (228)
peye Creative Commons License 2006.08.06 0 0 228

Tiszteletem Kapitány úr.

"Ezek az AM-ek nem alkalmasak mechanikus keresésre, ezért volt szükség még az AN-ekre."

Anélkül, hogy megbántanálak, az kell hogy mondjam,  a fennti állításod sem részeiben, sem egészében nem fedi a valóságot .

A következő okok miatt:

- egy bizinyos feladatkörre újonnan kifejlesztett, rendszerbe állított technika, általában lefelé kompatibilis a feladatkörén belüli az elődeihez

 

Az AM-en lévő felszerelés fejlettebb formában maximálisan kielégíti az mechanikus aknakeresés igényeit;

                       

                        - hidraulikus vontatócsörlő, két vontatókötél, egymástól függetlenül is
                           működtethetően, kötélterelő görgők
                        -  a  bólyák, kötelekkel, félszemekkel, seklikkel,stb. 

                        -  a naszádhoz képest óriási munkafedélzettel
                        -  lényegesen nagyobb tolóerő, tömeg
                        -  lényegesen hosszabb vontató kötél /kötelek/
                        -  több ember vehető igénybe, nagyobb helyen
                        

                   -  hátránya a nagyobb tömeg, nagyobb merülés, nagyobb hossz és

                      magasság, valamint az, hogy nem olyan fürge
                       

Mindezekhez a naszádon:

                         - külön fel kellett rakni egy kötélterelőt, ami amellet, hogy
                           tökéletesen megfelel a célnak, igen otromba darab

                         - kézzel kell beszedni a vontató és aknakereső kötelet
                           bólyákkal, golyókkal eggyütt, meglehetősen kis helyen
                         - ki kell támasztani a vonóhorgot egy fa tákolmánnyal, nehogy
                           kitépje a géptér hátsó falát
                         - kisebb teljesítmény, tömeg.


                    - előnye többek között ami az AM hajó hátránya

 

Én magam láttam, amikor 3 db összekötött AFI kő összehúzta a naszádpárt, és meg is állította azt. A naszád személyzetéből 3 főt leköt a hajóvezetés, irányítás, így max. feltöltöttség esetén is csak 4 fő marad a fizikai tevékenységre.

Az alábbi felvételek egy, a már megszűt HFF után kitalált Magyar Hadihajózás /1.HTHE/ gyakorlatán készült, az AM 22-es /az én vezetésem alatt/, valamint az AM 32-es /Sír Kán vezetése alatt/, amikoris bizonyítottuk, hogy nagyon is alkalmas a mechanikus keresésre az AM hajó.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez nem az összes kép, de vélem elég, ahhoz, hogy meggyőzzelek.

Előzmény: legard (213)
legard Creative Commons License 2006.08.06 0 0 227
R.k.
legard Creative Commons License 2006.08.06 0 0 226
Ismerős ez akabin?
Előzmény: Nán (225)
Nán Creative Commons License 2006.08.06 0 0 225
A 223-ban, az első mondatot, Neked is írhattam volna....Az egyik utódod, ha jól emlékszem, az Aknásznaszád topicban, írt néhányszor, a gépekkel kapcsolatban. Most, a Nyílt Napon, nem volt kinn, de néhány héttel elötte - telefonbeszélgetésünk alapján - meglátogatta hajós kollégáit.
Előzmény: hadihajos (224)
hadihajos Creative Commons License 2006.08.06 0 0 224
Ne hagyjuk ki az öreg Sanyi bát a festő sakk nagymestert sem. Persze még sok-sok volt polgári kollégát a kikötő mühelyből.
Előzmény: legard (221)
Nán Creative Commons License 2006.08.06 0 0 223

Igen, konkrét feladat miatt, sokszor találkoztunk - a hajón, de a nyugdijba vonulásról nem esett szó. Az bucsúztatón meg valamilyen ok, (szabadság, távoli feladat?    fene tudja....)  nem voltam.

Aztán egyszercsak G.-ön, amikor gyalog mentem egy céghez, akkor összetaliztunk.

88-95 között rengeteg új arc jelent meg, és úgy megváltozott az élet bent is.....

 

legard Creative Commons License 2006.08.06 0 0 222
...........1991 ápr. 1-el vonultam nyugállományba. Kitöltöttem becsülettel az időmet.

2-3 nappal előtte rendeztek egy bucsú gyülést a tantermi épület nagytermében.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!