Benke Norbert vagyok és a következő kérdéssel fordulnék hozzátok:
Kapumozgató motort raknék fel, de a kerítés kialakításánál nem lett a betonban kialakítva lefogatási hely. Ha külön beton tuskót készítenék, annak nincs meg a veszélye hogy idővel elmozdul? Illetve hogy lenne értelme kialakítani?
Köszi! Esetemben mindkettő saroktelek is egyben, ezért ha jól értelmezem a jogszabályt (Saroktelek esetében a telek homlokvonalaival szemben fekvő mindegyik telekhatár oldalhatárnak számít), akkor a közös telekhatár oldalhatárnak minősül.
A ház hátsó oldala ezen az "oldalhatáron" fekszik részben. Tehát itt akkor "oldalhatáron álló beépítésű területről" beszélünk, amire megint csak más szabály vonatkozik és bizonytalan vagyok benne, hogy melyiknek van prioritása.
A kerítés kopott, sarkain lepattogzott (színezetlen) betonoszlopait és lábazatát mivel lehet szebbé tenni? Magasnyomásúval lemosom, és utána? Betonglett? Aztán betonfesték? Ezekről semmit nem tudok, csak olvasom. Ez így jó lehet?
"Az 50 cm-es alapozási mélységet én egyértelműen szakmai tudatlanságnak tartom."
Igen, ilyentől félek laikusként; hogy a 2 milliós kerítésnél egy ilyen hibát elkövetnek, amit én nem veszek észre, aztán évekkel később okoz problémát.
Pl. a bitumencsík szélére az alu véget is nálad olvastam; filléres dolog, de egy csúnya hibát akadályoz meg (nyári hőségben bitumen kiszivárgás).
Azon gondolkozom, hogy az alapbeton köré kell szigetelés?
Tehát kiássuk a 80cmx30cmx15 méter árkot, abba gumi (vagy bitumenes lap) "U" alakban? És abba bele a beton?
Leejtős a telkünk, így számítani lehet rá, hogy a kerítés irányába folyik/szivárog az eső.
Örülök, hogy hasznos infókkal szolgálhattam a régi hozzászólásaimban.
A Kószó féle könyvön kívül én nem is tudok olyan könyvet, amely ilyen részletességgel taglalja a kerítésépítés tudnivalóit.
Az 50 cm-es alapozási mélységet én egyértelműen szakmai tudatlanságnak tartom.
Mindenesetre ragaszkodni kell a min. 80 centi mélységű alapozáshoz.
A színezett zsalukőnél a kivitelezés minőségére nagyon ügyelni kell. Ott nem fordulhat elő beton vagy cementlé kifolyás. Ott nem lehet utólag elfedni a hibákat.
A hagyományos zsalukő + háló + ragasztó + nemesvakolat anyagköltsége is könnyen kiszámítható az 1 m2-re eső anyagszükségletből-árakból. A technikai adatlapokon minden rajta van a szükséges számításokhoz. Jó, azokat a mennyiségeket csak a gyakorlott, a munkájukra igényes mesterek tudják tartani. Az olyan "dobd oda, haladjunk" módon dolgozóknál akár 10-20 %-os plusz anyagfelhasználás is lehetséges.
Miért nem kérsz árajánlatot különböző mesterektől?
Egyébként az anyagárat magad is ki tudod számolni, azt pedig megszorzod kettővel és kb. annyi a teljes költség. (Olvass vissza a hozzászólásaimban, csináltam számításokat.)
Azt még halkan megjegyezném, hogy az 50 cm mélységű alap kevés lesz. Le kell menni a fagyhatárig, (80-90 cm) ha nem akarod, hogy egy erős téli fagy eltörje az alapot vagy, hogy egyszer csak elkezdjen bármelyik irányban dőlni a kerítés.
"Nekem Semmelrock kő van, 20, 40 és 60 cm-es is. Érdekes, hogy az összes 40 cm-es 2mm-rel alacsonyabb volt a többinél. Ezt, kis fugakereszttel meg ékekkel kompenzáltuk, így vízszintes maradt az él, nem olyan hullámos mint a képen."
Tehát amikor rakod egymásra a szinezett zsaluköveket (az élükre persze a szilót), akkor fugakereszttel/ékkel koriggálod az eltérő méreteket?
Ott aztán nem folyik ki a cementlé, amikor betonnal feltöltöd?
Létezik rozsdamentes csavar és anya, vegyél olyat, ne horganyzottat.Mondjuk drágább nem kicsit, de egyszer kell megvenni. És igen, célszerű lenne felhegeszteni körbe a keretre laposvasat, esetleg szögvasat, az takarhatná a lécek szélét is, ha olyan jellegű kaput építesz, ahol ez előny.Mondjuk ekkor nem muszáj colos deszkát használni, elég lenne lambéria is.
Az a baj, hogy nem lehet átmenő, mert útban van bentről az úszókapu középső sín, illetve lent a bordásléc.
Vagy még arra gondoltam, hogy hegeszteni egy szögvasat a zártszelvényre és ahhoz már lehetne rövid kapupántot. De ezt kerülném, ha lenne olyan csavar ami megtartja stabilan a deszkát és nem rozsdál.
A legcélszerűbb a kapupánt csavar lenne mert az átfogja a rögzíteni kívánt anyagot és átér a zártszelvényen is.
Esetleg megpróbálkoznék még szerkezetépítő csavarral. Igaz drága, de erős. Ezzel kívülről nézve, rejtett csavarozást is meglehet valósítani. Viszont a hátránya, hogy nem érhet át a faanyagon, vagyis csavaronként max. 2 cm tart csak. Ha sok ilyen 2 cm tart, akkor még akár jó is lehet.
Az alapra nem kell a szigetelőanyagot rámelegíteni. A toldásoknál kell (érdemes) összeolvasztani a darabokat. A zsalutéglába már csak tiszta beton kerüljön!
Én inkább csinálnám szigetelő lemezzel - amelyből csak csíkokat kell vágni és kilyukasztani a tüskéknél - mint, hogy a kenhető szigeteléssel vergődjek.
Például kültérre is alkalmas kenhető szigeteléssel bevonni a betont. És majd arra burkolni. Tudom, nem olcsó.
Esetleg kibélelni műanyag fóliával a betonárkot. Onnan nem szívódik fel nedvesség, az biztos. Viszont ezzel a beton és a környező talaj közti súrlósdást csökkönted. Ami egy nem karcsú építménynél nem gond. De kerítésnél fogalmam sincs van-e hátrányos hatása.
De muszáj megtörd, mert a folyós alapra nem tudod tenni a zsalukövet. Olyan nincs, hogy egy nap alatt kiöntöd az alapot és rá is teszed a falat, mert elsüllyed a fal.