Huhh, ez tényleg nagyon drága, ráadásul kettő kéne belőle... Inkább gyártok akkor, már meg is álmodtam, hogy hogyan:
Kapok két 40 x 40 centis habosított műanyaglapot, abból fogom kivágni magát a matériát. Öntapadós, időjárás viszontagságait jól tűrő fóliát is tudok szerezni, arra kell majd nyomtatni, ragasztás és lehet beépíteni a leendő domboldalba... Már csak egy olyan kép kéne, ahol telibe van fényképezve egy (lehetőség szerint) RhB alagútportál...
A portörlés az alku része volt, 2-3 hetente egy kis tornamutatvány, de túlélem. Amúgy már láttam pörekocsira szerelt morzsporszívós megoldást is és most az mozgatja a fantáziámat.
A kisiklásvédelem minimális: limitált sebesség és jól megépített pálya. Ebböl persze az is következik, hogy ez elsösorban érdekes dekoráció és nem vasútüzemes játék.
Alagút portált keresek, de nem találok a neten... Természetesen a kertbe kéne, tehát a papíralapú nem jó, találkoztatok már ilyennel, vagy lehet nekifeküdnöm a tervezés - gyártásnak?
Őszintén köszönöm a válaszokat ! ( Sajnos már itt a Vasutas Fórumon is vannak topicok, amiknél választ csak egyes "bennfentesek" kapnak... :((((
Érdekes és szép ("mutatós") ez a kategória - csakhát nekem a hely a gond...
A Láng börzén tavaly egyszer megcsodáltam egy ilyen méretarányú mozdonyt és személykocsit - gyönyörű volt - szóba is elegyedtem az eladóval mint "komoly vevő"
- szegény ő lelkesen magyarázott - pedig én csak fotózni akartam... :)))
Fel is teszem ide az akkor/ott készített képeket...
-a nyomtáv 4,5 cm azaz 1:22,5 a méretarány. Eredetileg 1000mm nyomtávú járművek vannak helyes méretarányba, de van sok 760mm-es és normál nyomközű modell is. Izlések és pofonok!
- a mozdonyok hóban, esőben is működőképesek, teljessen le vannak szigetelve, anyaguk nagy részben müanyag, de a drágább modellek fémből vannak (4000 euro felett)
-súlyuk 1kg től akár 5-6kg is!
-22V
-kisgyemekek cipelésére nem alkalmas... az a park vagy kertivasút, aminek 1:8 vagy 1:5 a méretaránya... az kissé nagyobb! :)
-ha a kisgyerek a szerelvény elé lép... hát a legnagyobb veszély a szerelvényt fenyegeti... elég drága ütközés lesz!
Én ugyan csak H0-ban utazom ( a lakásban "ENGEDÉLLYEL" rendelkezésre álló helymég ahhoz is szűkös - kertünk meg aztán pláne nincs - ) de érdekelne ez a méret is - még ha nekem nemigen lesz ilyen soha...:((((
Kérdeznék hát egy pár dolgot:
- Mekkora itt a nyomtáv ?
- Mennyire ellenállóak a mozdonyok/kocsik az időjárással (eső,hó) szemben és
milyen anyagból vannak ?
- Mekkora a súlyuk ?
- Milyen feszültséggel mennek ?
- Ráülhet-e pl: egy kisgyerek menet közben a szerelvényre / netán esetleg be is tud
ülni egy nyitott kocsiba - ha van ilyen ?
- Mennyire fenyeget a veszélye annak, hogy pl: egy kisgyerek a szerelvény elé lép ?
és végül a legfőbb:
Többen írjátok, hogy "kedvező áron jutottam hozzá egy kezdőkészlethez/sínhez/mozdonyhoz
- Mennyi az annyi - azaz kb. milyen nagyságrendű árakat kell elképzelni sínre kocsikra/mozdonyokra ?
Kérlek válaszoljatok (lehetőleg mindenre ) - mert igazán érdekel...
Amúgy meg hosszú kihagyás után kinéztem a börzére, sok ismerősbe "botlottam". Kora este aztán hívnak az ország nyugati feléből mivel hallották egy börzéstől, hogy 1-es síneket akarok eladni, van-e még? Meglepődöm, mert igaz hogy van egy doboz fölös sínem, de azok H0 "C" sínek. 1-es méretűt én is venni akarok még.
Nálam minden a Märklinnel kezdõdött. Az üzletünkben napokon át nézegettem a modelleket, és akkor el is vesztem... A kirakatban futott startszettet bagóért felkínálta nekem a tulaj, arra le is csaptam azonnyomban. A kis gõzmozdonyon kereket kellett cserélni, annyira elkopott a körbe-körbe járástól. Kicsit tuningoltam is rajta, homlokablakokat és feljáróajtókat kapott. Tervbe van véve még a "konyha" kialakítása és füstölõ beépítése. Az újpesti modellboltban vettem egy múzeumi 2 tengelyes kocsit, rajta autóval. Utána érkezett fûtõházamba a V60-as tolatómozdony, meg egy doboz egyenes sín. Aztán a Deákéktól vettem meg használt sínszettet egy körre való ívvel, 4 méter egyenessel és két pár kitérõvel. Összesen van két körre való ívem és 7 méter egyenes. Ez utóbbi mennyiségét szeretném majd növelni, hogy a kertben egy kellõ nagyságú pályát építhessek. Tavaly õsszel digitál rendszerre áltam át, a Mobile Station kitûnõen ellátja feladatát. Igaz a csatlakozások miatt kényszerûen egy H0-ás adaptersín közbeiktatásával...
Több, mint 2 évvel ezelőtt, karácsony előtt a Lurdy Ház-ban lévő Modellboltban jártam a feleségemmel, amikor feltűnt a hatalmas doboz, rajta egy számomra hihetetlenül kedvezőnek tűnő akciós ár... Hatalmas mázlim volt, mert az asszony folyamatosan azzal bombázott, hogy sokkal jobban tetszene neki a nagyobb vonat, mint a H0 méretarányú modell, így hamar magamévá tettem a batyut, ami egy LGB analóg startszett volt. Fél évet porosodott a pincében, amikor is egyszer kemény összetűzésbe keveredett valamelyik lábujjammal... Akkor berágtam, felvittem, kibontottam, először még a szobában és kipróbáltam... Másnap már a kertben fényképeztem a csodát...
Hamar rájöttem, hogy a kezdőkészletben lévő sínanyag nekem édeskevés, gőzerővel nekiálltam a beszerzési helyek felkutatásának, ami kis hazánkban elég szűkösnek mondható.
De mindenre van megoldás, így hozzájutottam sínekhez is, lehetett építkezni. Sokat agyaltam az "ágyazaton", szemem előtt Martisz barátom kertivasútja lebegett, mint intő példa, aki fa-alapra fektette a vágányokat, most szedi fel az egészet, mert el is vetemedtek a lécek. Így jött a tégla alap, mint ötlet. Először kiástam az „alap” helyét, belepróbáltam a téglákat, vízmértékkel szórakoztam, hogy lehetőleg egyen legyen, majd jött egy vékony betonréteg, amibe bele lehetett ültetni végül a téglákat. Ahol maradt anyag, ott a fugázásra is fordítottam időt.
Közben fejlődött a pincében a digitális technika, és tudtam, hogy az LGB-ben is elérhető már, így az isten se mentett meg az újabb beruházástól, az erkel utcai boltban megrendeltem egy digit LGB kezdőkészletet, amit meglepően baráti áron, rövid időn belül le is szállítottak.
A kert első felében elindulhatott az első digitális kertivasút…
Igen ám, de a startszettes szerelvények, mint tudjuk, a legritkább esetben felelnek meg a kedves vevő elképzeléseinek… Irány Bécs, a modellboltok végigjárása, hol van kertivasút-angebote… Találtam is megfelelőt, irány haza, kipróbálás, nagy boldogság… Következő évben kitaláltam, hogy kicsi a pálya, ugyan, terjeszkedjünk már a kert másik végébe is. Ezt már nem fogadta a család részéről osztatlan öröm, de azért úgy-ahogy megvalósult a dolog. Igaz, itt éreztem, hogy most nem a végleges pályát építem, ezért kispóroltam a beton alapot a sínek alól, meg is lett az eredménye, enyhe hullámvasút érzése van a szemlélődőnek. Közben Németországban is beszereztem még egy mozdonyt, pár kocsit, illetve a lokshop-ról is szemezgettem az akciós választékból. Valamelyik vásáron megláttam az Albula hangdekóderes mozdonyt, éreztem, ismét elvesztem… De a beszerzése egész mostanáig váratott magára. Idén év elején sikerült elég jó áron hozzájutni egy komoly tétel sínanyaghoz, eljött az ideje az újabb fejlődésnek. Közben családi okok miatt megválok a H0-tól, az ebből befolyó összeg egy részét költöm az LGB –re. Így rendeltem meg most a lokshop - ról két mozdonyt, valamint több személyvagont. Kialakult a fejemben, hogy körülbelül mit is szeretnék majd látni a kert másik részében: hegyes-völgyes tájat, alagúttal, a hegytetőn állomással, valamint egy viaduktot. Hogy ezt hogy fogom megépíteni – na azt még nem tudom, nem lesz egyszerű, az biztos.
Pár szóban arról ami nálam alakult. Kezdődött jó régen egy használtan vásárolt BR98-assal, két személy és két teherkocsival. Elég jó áron meg tudtam venni őket, ellenben sín nem volt hozzájuk. Mindössze 3db 90cm-es egyenest vettem még anno TEE-éknél, és gondolkodtam, mi legyen. Végül úgy döntöttem, hogy egy start szettel járok a legjobban. Összegyűjtöttem a pénzt és vettem egy 55032-es Profi 1 start szettet. Ebben egy körpálya, BR80, 4db teherkocsi és egy váltakozóáramú trafó van. A profi 1 és a Maxi közötti különbség arra bíztatott, hogy inkább a profi felé mozduljak, és közben egy ismerős segítségével az e-bayről lehetővé vált a vásárlás végre! Sikerült eladni a MAXI járműveket, és bővült a járműpark: V100, két fedett teherkocsi, egy nyitott kocsi, két személykocsi némi pályaelem a profi szetten kívül. Most decemberben tovább bővítettem, bár mint írtam a Maxi kivitel nem jött be, de olyan jutányos áron kínálták a piros 110-est és egy darut...el kellett hoznom. Végül is nem bántam meg, a játékszerű kidolgozása ellenére látványos mindkettő. A daru átépítés alatt, átfestettem, és amint megjön az alapnak kiszemelt kocsi, folytatódik a dolog.
A pálya tervei tavaly nyáron már készen voltak, elkezdtem építeni is, ekkor történt, hogy a szomszéd telek eladó lett....nos innentől inkább a telekkel foglalkoztunk (és idén is ez lesz) mint a vasúttal, szóval az építés abbamaradt, viszont sokkal több hely áll rendelkezésre a tervezéshez. Idén nem hiszem, hogy megépül a pálya, inkább jövőre lesz kész a végleges.