Az megint más kérdés, hogy a munkanélküliek regisztrációs rendszere országonkánt különbözhet, nálunk egy idő után ki is kerülnek a rendszerből. Igen, ez volt a barbatrükk, amivel OViék leszorították a munkanélküliséget, ha jól emléxem 9-ről 6-ra. A munkanélküliség és a foglalkoztatottság pedig szorosan összefügg.
Felfelé módosította a gazdasági növekedésre vonatkozó prognózisát a Kopint-Datorg: a korábbi 3,2 százalék helyett 3,4 százalékos bruttó hazai termék (GDP) növekedést vár 2004-re - jelentették be a kutatóintézet pénteki tájékoztatóján Budapesten.
Módosította az ez évi fogyasztói árindexre vonatkozó előrejelzését is a Kopint: a korábbi 6,3 százalékról 6,6 százalékra.
Lefelé korrigálták a kutatók a folyó fizetési mérleg hiányát: a decemberben publikált 4,8 milliárd eurós deficittel szemben most 3,8 milliárd eurót jeleznek 2004-re. Az ESA módszertan szerint a GDP-arányos államháztartási hiányt a korábbi 4,3 százalék helyett 4,9 százalékra teszik.
A most megjelent prognózis szerint 2005-ben 4,3 százalékkal nőhet a GDP, a fogyasztói árindex éves átlaga 4,8 százalék lehet, a GDP-arányos államháztartás hiány pedig százalékra csökken.
Nem csökken a lakásépítések száma
http://index.hu/gazdasag/ghirek/?main:2004.03.17.&170263).
Hát persze, a lakásépítés sokkal hosszabb folyamat, mintsem egy hitelszigorítástól, telekáfa bevezetéstől az átadott vagy éppen épülő lakások száma hirtelen lecsökkenjen. Ehhez nem különösebben kell agy. A szakértők szerint is a lépések hatása az átadott lakások számában idén még nem, de jövőre már jelentkezni fog.
A csatlakozó országok között ha jól tudom nálunk vannaka legkedvezőbb foglalkoztatottsági mutatók (a már bentlévők között se kell szégyellnünk, a 8,8 %-os átlaghoz képest nagyon jól állunk).
A mezőgazdaságban persze, hogy csökken, csökkennie is kell (lehet sajnos, de az már szociális kérdés). Az ipari termelés a különféle számítási módok alapján 7 és 10 % növekedést produkált. Természetesen nincs az egészre rálátásom (meg persze politikai "színtől" fóggően másképpen tálalják az adatokat), de nekünk kb. 5000 partnerünk van és ezek nagyrésze felszálló ágban.
A munkanélküliséget ne keverd a foglalkoztatással, mert nem ugyanaz. Foglalkoztatottság tekintetében pl. egyáltalán nem állhatunk jól - konkrét adatokat nem tudok, de már olvastam erről. Az megint más kérdés, hogy a munkanélküliek regisztrációs rendszere országonkánt különbözhet, nálunk egy idő után ki is kerülnek a rendszerből.
Személyes tapasztalatok, merthogy ezekről beszéltetek ti is - rokoni körben nem akad olyan cég, ahol ne lett volna leépítés pedig az idegenforgalomtól, a könyvvizsgáló cégig, a multinacionális technológiai vállalattól a reklámügynökségig elég széles a spektrum. Ahol pedig én dolgozom, ott a megrendelőink folyamatosan - igen, még most is, sőt most igazán! - vágják vissza az erre a célra szánt büdzséjüket.
A központi büdzsé átlag egymilliót keresett lakásonként Üzleti szempontból hibás döntés volt a lakástámogatási rendszer megnyirbálása. A GKI Gazdaságkutató Rt. számításai szerint legalábbis összességében több bevételt hozott az államkasszának a változtatások előtti metódus, mint amennyit a támogatások vittek el a büdzséből. Az államnak öntenie kellene a pénzt a lakástámogatási rendszerbe. Ez a következtetés adódna, ha egy pillanatra félretennénk minden egyéb szempontot (például a lakosság megtakarítási kedvének alakulását), és csak a központi büdzsé kiadásaira és bevételeire koncentrálnánk.
A dolgot a Társaság a Lakásépítésért nevű szervezet megbízásából vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Rt., mégpedig konkrét példákon. E szerint egy átlagos méretű társasházi lakás után az állam több mint hárommillió forint adóbevételhez jut. Ha ugyanerre a lakásra valaki hatmillió forint hitelt vesz fel, akkor 15 év alatt is alig több mint kétmillió támogatást kap az államtól.
A fővárosban egy 55 négyzetméteres társasházi lakás 15 millió forintba kerül. Ugyanennyi pénzért egy vidéki városban már 70 négyzetméternyi "lakófelületet" lehet vásárolni. A telekhányad ára a teljes építési költség 12-15 százalékát adja. Ha ezt levonjuk a négyzetméterenkénti árból, akkor 150-185 ezer forint fajlagos árat kapunk. Az anyagköltség négyzetméterenként 74–88 ezer, míg a munkabér költsége 61–72 ezer forintot tesz ki.
A számításnál a kutatók figyelembe vették a telek áfáját, az anyagokban lévő forgalmi adót, valamint a munkabér közterheit. Emellett azzal a feltételezéssel éltek, hogy a vállalkozó a lakás felét bankhitelből építi, így ezután is vannak költségei. A végső megállapítás az, hogy teljesen legális anyagvásárlás és munkavégzés esetén a lakásár három-négy százaléka a tiszta profit.
Valójában persze ennél lényegesen magasabb az építtető tiszta nyeresége, hiszen mind az anyagoknál, mind a munkabérnél vegyül a legális és az illegális megoldás. Ezért a kormánynak inkább kellene foglalkoznia az építés legalizálásával, mint a támogatások csökkentésével – ezt azonban mi tesszük hozzá. A hitelnél úgy számolt a gazdaságkutató cég, hogy hat éven belül belépünk az euróövezetbe, és a kamatszintek amúgy is folyamatosan csökkennek. A támogatások viszont változatlanok maradnak.
Az államháztartás lakásépítésbôl származó bevétele (ezer Ft/m2)
Bevétel Budapest Vidéki város
Telekáfa 6,5 2,6
Lakásáfa 46,4 37,7
A munkaerô közterhei 40,0 33,0
ebbôl: szja 9,5 8,0
Társasági nyereségadó 2,3 1,1
Az állami bevételek összesen 64,7 49,4
forrás: GKI
(Nem csökken a lakásépítések száma
http://index.hu/gazdasag/ghirek/?main:2004.03.17.&170263).
Ehhez képest:
Visszaesett a lakáshitelek iránti érdeklődés
2004.02.02 07:28
A kölcsönök iránti igény 70-90 százalékos visszaesést mutatott januárban.
Drasztikusan, mintegy 70�90 százalékkal visszaesett a lakáshitel-igénylés januárban 2003 januárjához és tavaly decemberhez képest - adta hírül mai számában a NAPI Gazdaság.
A napilap körékérdésére a legnagyobb hazai bank, az OTP szerint a hitelintézetnél 2004. január első három hetében az újonnan befogadott hitelkérelmek a tavaly januárinak csak a 15 százalékát érik el, míg ez igényelt hitelösszegben (állományérték) csak a bázis 14 százalékát teszik ki.
-----
és:
már 2003 decemberben és 2004 januárban is:
Drasztikus visszaesés a lakáshitelezésben
Napi Gazdaság
2004. február 2., hétfő 8:27
Drasztikusan, 70-90 százalékkal visszaesett a lakáshitel-igénylés januárban 2003 januárjához és tavaly decemberhez képest - derült ki a Napi Gazdaság körkérdése nyomán.
Hegedűs Éva, az OTP Bank lakossági üzletágának igazgatója megjegyezte, hogy 2004. január első három hetében az újonnan befogadott hitelkérelmek a tavaly januárinak csak a 15 százalékát érik el, míg ez igényelt hitelösszegben (állományérték) csak a bázis 14 százalékát teszik ki. Hegedűs Éva szerint ez várható volt, hiszen decemberben a lakáshitel-támogatásról szóló rendelet újabb módosítása miatt aki csak tehette, előrehozta a hitelfelvételét. Így az akkori eufória kihat az év első negyedére.
Ha kialakul egy törvénykezési rendszer, azaz inkább kialakul egy többé-kevésbé jó jogrendszer, amikor már nem kell életbevágó törvényeket hozni, nagy érvágásokkal, csupán az élethez igazítani azokat /de van egy irányvonal/, akkor a politikusok már nagyon nem tudják elrontani.
Nálunk úgy tűnik több helyen a gazdaság irányítói maguk a politikusok. Vagyis egyben cégtulajdonosok is /rejtve persze/.
Fehérfarkaska soraira reagálva, azt hiszem ellentmondásban vagy. A külső és belső kereslet vezérelte gazdaság szemben a szarul vagy jól menő kelettel nyugattal...hát éppen ez a kereslet-kínálat vezérelte gazdaság. Ha van kereslet /és hozzá megfelelő termék/, megy a gazdaság, ha nics kereslet, nem megy a gazdaság.
Azok már az euro zóna tagjai, mi viszont másodosztályú tagnak megyünk, és ilyen mutatókkal nem is leszünk mások. Ez van. Ja és nagyrészben nem beruházásokra vagy versenyképességjavításra vették fel azokat a hiteleket (ami meg is látszik a gazdaságon), hanem jó (ex)kommunista módjára csak szimplán felélik.
Ajánlom figyelmedbe ezen topik 395. hozzászólását. Lehet, hogy 60 a plafon, de vannak akiknél jóval több...
Amúgy a hiány mértéke önmagában nem sok vizet zavar, csupán felfújjak a dolgot. Meg kell nézni Csehországot pl...a duplája a miénknek és még sem szívóznak. Nálunk meg megy a riogatás ezerrel.
Emelkedő infláció (a legújabb előrejelzés 7,4%) a GDP arányos államadósság felkúszott 53-ról 59%-ra (60 lehet a maximum) és nem csak az adósság rohamos növekedése miatt. "Szakértő" kormányunk 2002-2004. A fideszt sok minden miatt lehet fikázni, de az tény, hogy a gazdaságot rendben tartották.
Szerintem kezd egyre jobban beigazolódni, hogy a mindenkori magyar kormánynak is egyre kevesebb eszköz van a kezében amivel a gazdasági növekedést befolyásolni tudja. Pontosabban -bár nem vagyok makroközgazdász- szerintem 1-1 kormány max. 0,5-1% ráhatása van a GDP-re, a többi amúgy is összejön a gazdaságból. Ahhoz nagyon drasztikus beavatkozások kellenének a gazdaságba, hogy ez jelentősen megváltozzon. Idővel nálunk is átveszi a gazdasági szféra a teljes irányítást a politikusok felett, ez már csak évek kérdése.
Fehérfarkaska érvel itt a belső meg külső kereslet vezérelte gazdaságról, ami elvileg szépen hangzik, de mindegyiknek meg van a maga előnye és hátránya - ezt már nem teszi hozzá. Ha szarul megy Keleten és Nyugaton akkor itthon se várjunk nagy durranást. Ha konjunktúra van akkor pedig a kormány akármit tesz, a magyar cégek is megérzik.
Tolobának igaza van: ez a mai magyar politikai elit. Mindenki mondja a magáét és közben a mi kegyeinket keresik. Ha az egyik a politikai béke mellett kampányol az egyik héten akkor ezt teszi a másik oldal a jövő héten. Ha az egyik belerúg a másikba akkor jön a válasz. De ez nem újkeletű dolog, ez megy már régóta.
- Honnan tudod, hogy a politikus hazudik?
- Mozog a szája
Ok, így már értem a hozzászólásodat. Sajna most a jobboldal követi azt a fajta retorikát, amit többé-kevésbé az MSZP csinált a 2002-es választások előtt. Úgy látszik ők sem különbek...hát ez van, ilyen a mai magyar politikai elit.
Egyébként tudomásom szerint Matolcsy György mondta, hogy a magyar gazdaságban akár évi 7% növekedés is benne van...ezt pedig nem sikerült teljesíteni. Valljuk be, ha megvalósult volna az 28%...ma félistenek lennének.
Nem Amorffal akarok vitatkozni (ha kell, akkor bocsika), de már a hócipedlim is tele van, hogy nálunk ez így megy. A fidesz volt a tökély. Ők csak jót és jól csináltak, de a Medgyessy... az takarodjon, az csődbe visz, stb........
Unom a képmutatást. És ezzel nem azt akarom mondani, hogy a mostani kormány nem csinál hülyeséget, de tudod a szálka és a gerenda tipikus esete!
Hát, igen, hol az a bajuk a jobbos olvtársaknak, hogy a szoclibkormány szervlisen kiszolgálja Brüsszelt, kinyalja Brüsszelnek még a s@gg@t is, meg egyébként is brüsszeliták, máskor meg pont fordítva, hogy nem teljesíti, nem igazodik maximálisan Brüsszel szabályaihoz (más kérdés, hogy ez Maastricht-i szabály, de ilyen apróság ugyan kinek számít? - irónikus megjegyzés, mielőtt valamelyik jobbos izomból félreértené).
Ki tud ezeken a jobbosokon kiigazodni? :)
Persze, érdemes megnézni Németo és Magyaro GDP görbéjét úgy 8-9 évre visszatekintve.
A világgazdaság, illetve a legfőbb gazdasági partnerek GDP alakulását nem tudja a mgyar kormány befolyásolni. Viszont ezekre a külső tényezőkre való gazdaságpolitikai, illetve a szükséges beavatkozásokat, válaszlépéket már igenis a kormányzat alakítja (beleértve a monetáris politika válaszait is, mondván egy normális országban az jegyban és a kormány között csak szakmai ellentét lehet és nem pedig politikai, mint nálunk). Itt bizony 3 szakasz figyelhető meg ebben az időszakban:
1. Bokros-Medgyessy-Chikán (bizony, az Orbán-kormány első 1,5 éve a Bokrosi exportvezérelt gazdpol folytatása volt, nagyon helyesen) korszak: exportvezérelt gazdpol
2. Matolcsy korszak: import és belső fogyasztás vezérelt gazdpol
3. LaCsa-Draskovics korszak: visszatérés az exportvezérelt pályára
Kutyus nagyon gyenge vagy már, maradt a gyűlöleted. Most szépen beálltál Rogán mögé a sorba, fújod a nótát. Hitelek nélkül nem működik egy gazdaság. (Az igaz, hogy baj, hogy fogyasztásra megy nagy része.) Ugyanakkor viszont a hangulatkeltés is ocsmány, ha minden költségvetésjavító intézkedést halálhörgés kísér.
(Mellesleg az az EUs elvárás (60%) Ausztriában 65, Németországban 64, Olaszországban pedig ha jól tudom 90. A sok hülyék.)
Az államháztartás lakásépítésbôl származó bevétele (ezer Ft/m2)
Bevétel Budapest Vidéki város
Telekáfa 6,5 2,6
Lakásáfa 46,4 37,7
A munkaerô közterhei 40,0 33,0
ebbôl: szja 9,5 8,0
Társasági nyereségadó 2,3 1,1
Az állami bevételek összesen 64,7 49,4
forrás: GKI
Igaz, hogy az ÁFÁból és a közterhekből van a legnagyobb bevétel. Ugyanakkor
(A pénzügyminiszter a gyáriparosok szövetségének fórumán beszélt a lakásszektorról. Utalt arra is, hogy áfa-bevétel szempontjából éppen a lakásépítés az egyik fekete lyuk. Szakértői szerint ugyanis itt jóval kevesebb áfa folyik be, mint amennyi jogos lenne. Ezért arra kérte az iparág képviselőit, hogy segítsenek e fekete lyuk feltárásában.
http://hirtv.hu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=17622)).
Az is igaz, hogy ha emelik a szocpolt, akkor egy fital házaspárnak ebből és hitelből már futja egy szerényebb lakásra.
Ha pedig az is igaz, hogy a lakásépítés nem fog visszaesni (vagy csak kismértékben) akkor?
Én is nagyon sokaktól hallom vissza a izonytalanságot, csődben a gazdaság, eladósodtunk (mikor nem voltunk eladósodva?), nagy az ÁHT hiánya, kevés pénzt és támogatást ad az állam (ugye milyen jól összepasszoló dolog az ÁHT hiányának magasságát féltők szájából?), emelkednek az árak (mikor nem emelkedtek az árak?), már megint emelkednek az árak (ja, így már érthető, egyesek azt hitték, hogy a kormányváltás után befagynak az árak) és még sorolhatnám. De a lényeg, hogy amikor rákérdezek, hogy mi az az ÁHT hiány, mi az egészséges infláció (egy fejlett és fejlődő ország esetében, amelynek gyors gazdasági növekedésre van szüksége, hogy a fejletteket behozza/utolérje), miért tarja bajnak az import drágulását és az export ócsítását (mert ugyebár mi is a hazai gazdaság hosszú távú húzőereje), mi az a külker mérleg, meg egyebekre, akkor abszolte azt sem tudják miről van szó. Egyébként meg nyomják ők is ezt a hajda rosszul élünk szöveget, mert az áht hiánya így meg úgy.
De nem is csodálkozom ezen, hiszen a csapból is az folyik, hogy válság, rosszul élünk, csőd, elbocsátás, leértékelés, drágulás, áremelkedés, kevés a támogatás, stb. Ja, és a legjobb, amikor vki a tévében vagy újságban panaszkodik, hogy mennyire rosszak az életkörülményei, kilátásai, aztán kiderül, hogy nettó 110.000ft/hó-t keres (mikörzben 2-3 éve, a kormányváltás előtt, amikor még minden jó volt és a jövő szép és ragyagó volt, meg csak nettó 80.000Ft/hó-t - ezt azért írtam le, mert ekkora inflació azért mégsem volt az elmúlt 2-3 évben, mint a fizetésemelkedése). Persze, egy osztrák életszínvonalához képest tépnyleg a béka segge allatti, na de a hazai GDP is messze még az osztrákól! A kérdés, hogy a 2-3 évvel, az 5-10 évvel ezelőttihez viszonyítjuk a mai állapotokat, vagy az osztrákokéhoz (aki 2-3, 5-10, sőt 20-30 évvel ezelőtt is messze jobban éltek, messze gazdagabbak voltak). Na ez a nem mindegy, hogy mihez viszonyítunk! A realitásokhoz, vagy az irrealitásokhoz.
A Fidesz ugyanazt teszi mint amikor kormányon volt, csak ellenkező előjellel: eltorzítja a valóságot. Akkor minden jó volt és a nép érdekét szolgálta, amit a kormány tett, most meg minden rossz és a nép tönkretételét szolgálja. Hogy is mondta Kövér László, hogy mit is csináljon az aki, nem ért egyet a kormány politikájával (erről már vagy egy éve jogerős bírói ítélet van, hogy ezt tényleg úgy kell érteni, ahogyan mondta, és ahogyan az a nyugat.hu felvételén visszanézhető/hallgatható)? Gondolkozzatok el jobbosok a pártotok akkori alelnökének, mostani választmányi elnökének szavain. Vagy már out-of-date, már elavultnak számítana?
a gadasag nem csak az mszp-tol megy, mint ahogy 2000-ben az 5^ folotti novekedesnel sem kizarolag a fidesz miatt ment.a folyamatokat egeszeben kell neznunk:ha a maszop eladositja az orszagot, ahogy megtette, akkor viszont sokat arthat a gazdasagnak.es ezt a csurhet akkor is el kell zavarnunk, ahogy csak modunk van ra.
A bruttó hazai termék a korábban vártnál 2 tized százalékkal magasabb lesz az idén - a GKI Gzadaságkutató Részvénytársaság prognózisa szerint.
Felfelé módosította a bruttó hazai termék idei alakulásáról szóló előrejelzését a GKI Gazdaságkutató Részvénytársaság. Most közzétett prognózisában a korábbi 3 és fél százalékkal szemben 3,7 százalékos GDP-növekedést vár a GKI.
Az intézet az éves fogyasztói árindexet a januári 6,2 százalékról ugyancsak felfelé módosította, 6,7 százalékra. Az új előrejelzés szerint 2004-ben a folyó fizetési mérleg 4,2 milliárdos hiánnyal zár, szemben a korábban várt 4,6 milliárddal, a külkereskedelmi deficit pedig 4,6 milliárd lesz a korábban jelzett 5 milliárddal szemben.
Nagyobb volt a januári külkereskedelmi forgalom, mint tavaly
Átlagosan húsz százalékkal nagyobb volt a januári külkereskedelmi forgalom, mint az egy évvel korábbi - adta hírül a Központi Statisztikai Hivatal. Az év első hónapjában több mint 800 milliárd forint értékű volt a behozatal, a kivitel értéke 40 milliárddal több.
A januári külkereskedelmi mérleg így 36 milliárd forint hiánnyal zárt, míg tavaly januárban csaknem ennek a kétszerese volt az export hiánya - derül ki a KSH elemzéséből.
ez mindenhol igy van.Az uj termelo beruhazasok sehol sem csokkentik jelentosen a munkanelkuliseget( sot sokszor a munkaerot helyi kvalifikalt hianyaban mashonnan toborozzak,pl ha olajat talananak a kiskunsagban,valoszinuleg az algyoi olajosokat csoportositanak at oda)
a magas intenzifikalas miatt kiveve a kevesbe high tech agazatokban ,ezek tobbseget viszont ma mar a fejlettebb orszagokba es ilyen szempontbol MO is ilyen mar nem eri meg telepiteni,mert vagy csak nagyon nyomott berekkel tudnanak dolgozni amire nem biztos,hogy kapnanak megfelelo munkaerot,vagy nem erne meg.
Tegyuk fel ujra inditjak az ozdi vasgyartast ,mert iszonyu fellendules van ,akkor is ma kb harmadat ha alkalmazna a regi letszamnak.
Ezert a munkanelkuliseget a szolgaltato szektorok bovitese szivja fel tobbnyire. Viszont egy termelo beruhazas megha nem is alkalmaz tomegeket huzoero a szolgaltato szektorra ,hiszen az ott alkalmazottak szolgaltatasi keresletet indukalnak, a benzikutaktol a fodraszon at a semetszallitasig.Ezenkivul meg a ceg maga is jarulekos munkahelyeket teremt egyreszt ha vannak bedolgozoi azzal,de igenybe vesz rengeteg szolgaltatast,es ha csak miatta egy plusz postast, gazoraleolvasot ,vagy villanyora leolvasot ,vagy eppen szamlazot kell felvenni a helyi szolgaltatonak,vagy eppen 3 vasutast mert iparvaganya van, mar az is plusz munkahely,mert lehet,hogyezekre a ceg hianyaban nincs szukseg,
Ja es bizony az allami apparatusok es hivatalok is.
Pl Mississippi allamban a munkanelkulieket szinte teljesen a 90-es evek elejen engedelyezett kaszinok szivtak fel,ugy hogy az USA-ban szinte az egyik legalacsonyabb lett itt egy ket even belul.
Április 1-től növekszik a lakásépítési kedvezmény a gyermeket vállalók, vagy már nevelők számára.
- Egy gyermek után 2002-ben még 200 ezer forint volt a szocpol – mondta Gál J. Zoltán a kabinet szerdai ülését követően. 2003-ban 500 ezer forint vol ez az összeg, 2004. április elsejétől pedig 800 ezer forintra nő. Két gyerek után tavalyelőtt 1 millió 200 ezer, tavaly 1 millió 600 ezer forint támogatás járt, most április 1-től 2 millió forintra nő.
http://www.fn.hu/cikk.php?id=3&cid=76987
Ezt
(A negyedik negyedév rekord hozott a lakásépítésekben
http://www.tozsdeforum.hu/index2.phtml?menu=0&submenu=onearticle&news_id=341627)
nehéz lesz überelni, de:
(Nem csökken a lakásépítések száma
http://index.hu/gazdasag/ghirek/?main:2004.03.17.&170263).