Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Ne haragudjon meg rám senki , de míg nincsenek nagy hidegek , miért nem kéred meg a szerelöt , hogy próbára dobjon fel egy " normál " csak höfokra vezérlö termosztátot , hogy láthasd a különbséget ? Aztán amelyik a jobb neked , azt állandósítod .
Eszembe jutott még az is , hogy nem lehetséges a Honeywell termosztátnál a felhasználás földrajzi helyére is gondolva ez az óránkénti 6x gyújtogatás ? Mire gondolok ? Elég sokat utazgatok délebb irányba is . Például az olaszoknál Szicílián nagyon sok helyen ház falán kívül van a kazán felfogatva védett helyen . Ott +6°C a téli minimum hömérséklet . Nem lehet , hogy ott ezt a programrészt a kazán esetleges megvédésére az esetleges fagy ellen használják ?
Inkább azt mondanám, hogy csak rá lökdös kis meleg vizet. Lényegében az első felfűtés óta (akkor kb. 18-19 °C-os volt a lakás) nem érezzük melegnek a radiátorokat. Max nagyon gyengén langyos a teteje, de sokszor szinte még ezt sem érezni. Igaz, kint sincsen rossz idő még, de a házon sincs szigetelés.
Nem nagyon, vagy legalább is úgy nem, hogy bármi érdemi látszódjon rajta.
Úgy néz ki, hogy van a kazán mellett 1 db kötődoboz és 3 db Honeywell-es (földszint, emelet és kazán vezérlés) doboz.
A kötődobozba van bekötve a földszinti és emeleti körhöz tartozó keringető szivattyú. Illetve a kötődoboz össze van kötve a 3 db Honeywell-es dobozzal.
A kazánba 2 vezeték megy, de, hogy hova van rákötve, az nem nagyon látszódik. Egyik a 230V-os csatlakozása, másik meg a kazán vezérlős Honeywell dobozból megy.
Aki jobban meg akarja érteni a sűrű(bb) kapcsolgatás okát, megteheti, ha letölti a meditherm winwatt progit(ingyenes) és felveszi az "istenbizony annyi" rétegrendeket, megtudja hogy különböző külső hőmérsékleteknél
Nálam hosszas beállítás után (402 alacsony hőfok) elpöcörög elég sokáig.
Nálam is kicsit alulméretezett lett a radiátor.
A 860-as menüben olvashatod a hibajegyzéket, ide a hibával leállás okait írja, gondolom nálad nem hibával áll le.
Ha termoszelepes radiátoraid vannak és azok lezárnak, akkor a bypass kinyit és rövid körön visszaforgatja az előremenöt majd leáll mivel hamar eléri a kikapcsolási hőmérsékletet.
Ha nem ez miatt,
akkor ahogy írtad, kevés a hőelvétel - magas lesz a visszatérő, azért áll le, pontosabban csak az égőt kapcsolja le, keringet amíg újra visszaáll a "rend".
Ilyenkor én nem haszálom a külső érzékelőt, és a sensys programozva fut, így elég hosszan tud egy ciklust "pöszörögni" kapcsolgatás nélkül.
Vaillant VUW int II 286/5-3 a kazán típusa. 6,2 kW-ig tud lemodulálni.
A hőcserélő eldugulás viszont valós probléma lehet, ezen eléggé elgondolkodtam.
Másik alternatíva lenne hogy a fűtési vezetékbe teszek egy váltószelepet. Mivel plc-s szabályozást tervezek, raknék a kazán mellé 0-10V-os vezérlés bővítést, így a kazán előremenő vízhőfokát tudnám szabályozni. Így HMV készítésnél a váltószelepet váltanám és a kazán előremenőt megemelném. Lehet ez jobb megoldás lenne?
Nem, azért, mert rosszul van konfigurálva a termosztát. Be kelll állítani. Azután is kapcsolgatni fog, csak épp ritkábban. És ugyanezt tenné a saját termosztátjával is.
Viszont nem tudom milyen a kazánod ? Mennyire tud lemodulálni? hány kw.ra Mert nagyon nagyon fontos hogy minél kisebbre le tudjon menni ,ha ilyen "átalakítást" csinálsz.
Üdv .Csináld bátran...jó lesz és élvezd a rétegtároló előnyeit a csőkígyóssal szemben!
idézet:attól tartok hogy nagyobb melegvíz elvételnél (amikor a szivattyú üzemel) az elvett melegvíz csak a kazánon keresztül fog áramlani, de ezt a nagyobb mennyiségű vizet a kazán már nem tudja megfelelően felmelegíteni, így nem elég meleg lesz a víz a fogyasztóknál. A kazánon átfolyó melegvíz mindig ugyanakkora mert a szivattyúd állandó fix fordulatszámon tolja bele a vizet tök mindegy ,hogy kinyitod a csapokat vagy sem a kazánon átfolyó tömegáramod ugyanakkora lesz.Továbbá a víz mindig a könnyebb utat választja azaz a tartályban szinte nincs ellenállása hogy a fogyasztók fele menjen míg a kazánon keresztül áramolva át kell préselnie magát a baromi nagy ellenállású hmv hőcserélőn.
Viszont nagyon nagyon fontos a szivattyúd tudjon legalább 0.75-0.8 m3 /órát és emelett 3.5 -4 mv.o. nyomást és legalább 18,de inkább 22 rézcsővet használj.
Az ideális egyébként a tároló felső 1/3-ad része -ha oda be tudod vezetni a kazánból jövő (töltö) csövet az úgy naon jó.
És a szivattyút kapcsoló termosztátod kapcsolási értéke mindig kisebbre legyen állítva mint amire a kazán hmv hőfokát állítod (kb5-7) fok ideális.
Idézlek: Ja, és nem mellesleg 3 H-t veszel egy B árán. És mi a legfőbb különbség még a kettő között ? Az ,hogy a B vel (azaz BOSCH) tökéletesen múködne a Bosch kazán nem lenne ez a kínlódás mint a "H"azaz honeywellel ---és sosem lesz jó bármit állítgatsz rajta.
Westen Boyler Condens kombinált boyler-cirkóm van. Ma fűtőtesteket szereltek nálunk, leengedték a vizet, majd újra feltöltötték - jó alaposan. Amikor elmentek a szerelők, arra figyeltem fel, hogy a cirkó folyamatosan ki-be kapcsol és villog a 117 hibakód. Ez túlnyomást jelez, megnéztem a manométert, több, mint 3 bart jelzett.
Elkezdtem leengedni a vizet egy radiátorból, de a manométer mutatója nem ment lejjebb 20 liter leengedése után se. Gondoltam, rátöltök néhány decit, de a feltöltő csap megnyitásakor nem áramlik víz a készülékbe. lehet, hogy a manométert sikerült úgy kiaakasztani, hogy tönkrement ? A feltöltő csapot meg netán valami túlnyomáskor működésbe lépő retesz zárja le, hogy ne lehessen véletlenül tovább tölteni ? Valakinek van tapasztalata hasonló helyzettel ?
Az írás szerint egy hőlégbefúvásos rendszernél az óránkénti kapcsolások száma 5 - ezt tartják normálisnak, hogy fenntartsa a beállított hőfokot a termosztát. A meleg-vizes rendszereknél ennél kevesebb. - írják.
így most én is a három kapcsolás - min öt perccel próbálkozom.
Lehet, de ehhez a konkrét rendszert is ismerni kelllene. Viszont manapság egyre ritkábbak a rosszul szigetelt házak. A kis hőigényhez pedig egyszerűen nem gyártanak illeszkedő teljesítményű kazánt. Egyszer kiszámoltam, amikor odakint négy nap átlagában -10 °C-os középhőmérséklet volt, 4,5kW-nak adódott a ház átlagos hőigénye. Ha jól emlékszem, kb ugyanennyi az SD-m minimuma. Ergo bármilyen ennél melegebb időben az egyetlen megfejtés a kapcsolgatás. És ha már muszáj, akkor legyen tervezett módon.
Lényegében akkor ugyanazt a szerepet játsza , mint egy kis hiszterézises termosztát egy olyan házban , ahol nagy a höveszteség . Magyarán , a kazán képes gyorsan pótolni a höveszteséget , de mivel lapradiátorok vannak , amiben ugye elég kevés a víz , így az sokáig nem pótolja a ház höveszteségét és így a termosztát gyakrabban indít .
Mennyivel jobb ennél az általad javasolt kis hiszterézissel működő termosztát? Kevesebbet kapcsolgat? Esetleg még ennél is többet? Egyáltalán, lehet azt tudni, hogy egy adott helyen mennyi idő alatt esik annyit a hőmérséklet, hogy bekapcsoljon? Mert szerintem nem.
Én láttam az alábbi típust a fejlesztés kezdetén működésben, szerintem sokkal rosszabb működést eredményezett, mint a mai PID termosztátok. http://www.beryl.hu/ Persze akkor még nem volt benne ez az okosság a szoftjában. :-)
"5. Állítható minimális fűtési idő és minimális fűtési szünet. A nagy érzékenység, és a bonyolult, sok szempontot figyelembe vevő fűtés szabályozás miatt előfordulhat, hogy a bekapcsolás után rövid idő múlva a termosztát kikapcsol, és fordítva, a kikapcsolás után hamar visszakapcsol."
No megnéztem a 2 db termosztátot. Mind a kettőnél Ot: 1, Cr: 6.
Akkor ezek szerint ez minimum érték. Mi lehet az oka, hogy most nálam úgy működik, mintha 12-n lenne a Cr? Mert 5 percenként kapcsol. Tanuló fázisban van még? Szombaton üzemelték be.
Még mindíg arra nem adtál választ , hogy mi értelme egy kondenzációs kazánt óránként 6 x kapcsolni ? Az árat meg hagyjuk a megrendelöre , hogy neki mi drága és mi nem , figyelembe véve az elvárásait .
Augusztusban vettem egy Ariston kondenzációs kazánt mert tönkrement a Westen kazánom 14 év után.
Nagyon kedvező volt az ár 200 ezer Ft. Jött a gázszerelő és 137 ezer forintért felszerelte, elkészítették a kéményt is. A villamossági megfelelésre 15 ezret fizettem, az EON ingyért vette át. Idáig teljesen korrekt szerintem minden.
A kazán üzemkész volt, működött szépen, de bekellett üzemeltetni ügye. Lelett jelentve, a központi ügyfélszolgálat mára, október 9-re vállalta a beüzemelést, majdnem 2 hónapra.
Kijön az Úri ember leveszi a kazán elejét 10 percet piszkálja és kész is van, hangsúlyozom a kazán tökéletesen üzemelt.
Beüzemelés kiszállással 33500 Ft!
Abszolút nem érzem ezt arányosnak az elvégzett munkával. Ez egyszerű lenyúlás!
Ha egy órában 5 percenként kapcsol az valóban 12 kapcsolás. De, mennyi ideig fűt, hogy abban a következő periódusban már megint hő igény van? Vagy csak rá lökdös egy kis melegvizet? mi van az utókeringetéssel?
Én sem értek hozzá, csak olvashatóan (hangosan) gondolkodok ;)
Hát, ha beleolvasol a doksijába, akkor kiderül, hogy amit kihagytak belőle, az időprogram, pl. Németországban külső kapcsolóval pótlandó. Nyilván nem véletlen...
Aztán továbbolvasva az is valószínűsíthető, hogy ebben pont ugyanúgy fuzzy logic van, csak épp a paraméterezhetősége nincs publikálva, mert majd a szagember...
Ezzel szemben a Honeywell pontosan leírja, mit és hogyan tudsz beállítani rajta.
Értem én , csak áruld már el nekem laikusnak , hogy mi a francnak egy kondenzkazánhoz radiátorokkal az óránkénti 6x kapcsolás . Az öntanulós alatt azt értettem , hogy megtanulja milyen túllengés van alapból és abból kiszámolja , hogy mikor indítson , hogy ne legyen nagy a höingadozás . Mond meg kérlek , miért nem felel meg egy sima ilyen ? : https://netkazan.hu/termek/5275/bosch-cr10-digitalis-szobatermosztat