Köszi! Na ja. Gondolhattam volna. Nem az ára, hanem a súlya bosszant. Egyenlőre nem szándékozom hajót váltani,csak mocit. Maradok a kiszemeltnél 20 as 4 ütemü Honda.
Ezeket a motorokat nem egy 3,8-as testre revezték, hanem sokkal nagyobb halász vagy túrahajókra. Az az árkülönbözetet nem tudod megkeresni a fogyasztáson.
Én így szoktam.Attol függ mit akarsz menteni. Alapbeállításnál a képek JPEG formátumban, a táblázatok ha Adobe Raider csomagolásban van Adobe Raider formátumban mentődnek. Ráviszed az egeret a képre,vagy táblázatra,ha akarod nagyítani,/ha van rá lehetőség/ bal klikkel nagyítod, utánna jobb klikk választod a mentés másnéven,kiválasztod hová kéred,bal klikk a mentés gombra. Vagy ha oldalt akarsz klikk a bal felső sarokban lévő Fájl utánna oldal mentése, kiválasztod hova, utánna mentés. Az elmentett dolgokat utánna is tudod nagyítani.
boatmotors.com/marine_diesel_engines.htlm/ Itt rengeteg neves gyártónak a linkje van, vagy direktben:yanmar.com és ott a dizelmotorokat keresd vagy a volvo.com és ott is a marine dieseleket keresd, a sterndrive alattiaknál találsz komplett leirásokat adobe fájlokban. Ha valaki megmondja miképp lehet jpegben menteni éppen azt amit a képernyőn látok (régebben ment, de most nem jön össze), akkor felteszem, mert nagyon jópofák.
Mondjuk igazából ugyanazt mondjuk csak egy kicsit másképp... Lényeg egy jó dizel (tdi) felét se fogyasztja egy jenki V8-nak ugyanabban a hajóban, ez kipróbált tény.
Vizre nem való a sok felesleges kacat, főleg egy elektronikus motorvezérlő... A volvo.com-on nézegettem az új dizeleiket: common rail technikával készülnek... Ha ugyanaz a minőség mint az autóké, akkor nem nagy karrier. Egyébként ezen az oldalon is találhatóak szép teljesitmény-fogyasztás-propellerteljesitmény görbék.
Nem kéne ebbe ennyire belebonyolódni, nem akarnám bemásolni a hajóépitéstankönyvemet...:-))(feleslegesen, mert nem a hajóformákról értekezünk) Azt gondoltam mindenki érzi bonyolult képletek nélkül is hogy egy kishajó azonos propellerteljesitmény mellett gyorsabban halad. De azonos motor, azonos teljesitmény leadása mellett különböző hajókban is ugyanannyit fog fogyasztani óránként. (más hogy mekkora lesz az elért sebesség , de ez szóba se került...). Ezért jó adat a fajlagos fogyasztás, vagy egy fogyasztás-fordulat görbe mert a propeller teljesitménygörbéje és az alapján kiszámolható hogy az adott gép mikor mit fog pusztitani. Akár siklóhajóba teszed akár egy batár merüléses hajóba. Gondolom ha ez nem igy lenne akkor neves gyártók nem adnának ki ilyen görbéket, mert nem akarnának nevetségesek lenni. A fajlagos fogyasztási adatokból kiszámolható egy adott erőforrás effektiv hatásfoka is, meg motorcsere esetén(ha ismertek az adatok) jól megsaccolhatóak a fogyasztásbeni változások. Jellemző adatok: közvetlen befecskendezéses dizelekre 190-220g/kWh (a feltöltött motorok jobbak a szivóknál, és meglepő, de általában a sokszelepesek többet fogyasztanak, mint a hengerenkénti két szelepes motorok) kamrás dizelek:230-250g/kWh befecskendezéses négyütemű benzinmotorok: 300-350g/kWh karburátoros jenki V8-ak :340-380g/kWh kétüteműek:450- 600(szgyelaju vö eszeszeszer) :-) A gázolaj fajsúlya: 0,83-0,85, a benziné 0,76-0,78 kg/liter, tehát 1l gázolaj nehezebb, és ebből is adódik a literben mért fogyasztásnál még+ valamennyi előnye a dizelnek, (közel 10%!) és a kúton literben mérnek amire sokan nem is gondolnak...!!!
Szia,,, igen, ezt párszor kiprobáltuk,néhány másodperc alatt át lehetett vinni siklásba, majd visszavéve a gázt megtalálni azt a tempót amikor még siklik szépen , de a fordulatszám a legkevesebb. Fordulat most nem rémlik, de a sebesség igen ,17-20 csomó, teheléstől függően. Ekkor igen kedvező a fogyasztása, s jól lehet haladni is, sőt még a tájat nézegetni is. üdv,,,ede
5000 dolcsitól 8000 fontig találtam. Kor és állapotfüggő az ár. Montam, hogy ne beszéljünk róla. :))
Álandó üzemhez, halászati, kikötői és ipari felhasználásra. Nagy nyomatékú, alacsony fogyasztású, szuperüzembiztos japán eszköz. Villanydrót egy szál sincs benne az önindítón kívül, ha jól olvasom. U.a. iskola, mint Krezidiesel.
Szevasz Ede a sikló hajóknál van egy különleges helyzet.
Az úszás idöszakában az optimális sebesség a hajó formájától sulyátó de föleg vizvonalának hosszától függ.
Például egy 5m hosszú hajó optimalis sebessége 5 csomó itt fogyaszt a legkevesebbett. Ha elkezded emelni a sebességet a közegellenállás miatt siklás pillanatáig vizbeérö testhez viszonyitva exponenciálisan emelkedik a fogyasztásod. . A siklás pillanatában újra lecsökken a fogyasztása mivel lecsökkent e közegellenállás és ha tovább adod a gázt akkor szintén a vizbeérö testhez viszonyitva exponenciálisan növekedik.
Az optimális az a szórakozás/sebesség/fogyasztás konfoguráció amikor a test kifekszik a vizre. Ezt adják meg a hajógyártók mint utazósebesség.
Gyönyörüen van deffiniálva minden, ez a tényleges helyzet, ezért is nem lehet kimondani egy motorra vizes életben, hogy mennyit fogyaszt.
A tényezők fel vannak sorolva bb irásában melyek jelentősen befolyásolják adott motor fogyasztását.
A gyakorlatban ,e gy adott hajóra vonatkoztatva költség oldalról nincs nagy hatása a sebességnek, abban az esetben ha valamilyen adott távolság elérése a cél.
Gondolom nem csak saját tapasztalat, ha mondjuk 100 kilóméterre lévő kikötőig kell elhajózni, nagyjából azonos benzinköltség merül föl, a sebességtől függetlenül. Nem azt mondom, hogy azonos, de elhanyagolható a különbség. Az én hajómmal pl. megtehetem 2 óra alatt az utat, elfogy kb. 40 l benzin. Ha három óra alatt érek oda , mert 50 helyett 32-34km/h val utazok akkor csak 13 körül eszik a Suzuki, de 2 helyett 3 órát üzemel , igy kb 40 liter itt is elmegy. Ha békésen hajózgatok 10-15km/h-val akkor megelégszik a motor 5-7 literrel, igaz hogy 8 óra is kell a célig. Itt is 40-50 literre jönnki az össz benzin, talán még ez a legtöbb. Ki hogy szeret hajózni azt választhatja.
Ha csak hajókázik az ember mondjuk 1, 2 , vagy akárhány órát, akkor viszont nagyon nem mindegy milyen tempóval megy , hisz attól függ a költsége is .
A disel fajlagosan kevesebbet eszik, sajna külmotorban nincs diesel, én külmotor párti vagyok. Vajon miért nincs?? nehány okot én is sejtek -suly, zaj, stb- de Ti többet tudtok???? üdv,,,,,,,ede
én az eredetiben kékkel jelöltem krezidiesel 897-es vitainditóját. A programm kibabrált velem és mindent feketében hozott. Ha valami nem érthetö kérlek olvasd el az eredeti (897) hozzászólást is.
Szevasz krezidiesel. engedd meg hogy a hsz.-hez néhány szót hozzáfüzzek.
Nem értem miért ilyen nehéz ezt a fajlagos fogyasztást megérteni! Mértékegysége (SI-ben) :kg/kWh . Magyarul azt jelenti hogy egy motornak 1kW-nyi teljesitmény leadásához óránként mennyi üzemanyag kell. Ez igy igaz!?
A kérdés az hogy evvel az 1kW teljesitmény egy óra alatt milyen messze jut el!
És ez a hajóspecifikus teljesitményigény ami függ a hajo közegellenállásától.
A közegellenállást a járművek esetében üzemi sebességeknél a következő egyenletből számítjuk:
R= 1/2 CrSv²
ahol:
r – a közeg sűrűsége [kg/m3] v – a közeg áramlási sebessége [m/s] C – ellenállási tényező [–] S – a jármű felülete [m2]
Nyilván való hogy más súlyú , terhelésű, sebességű,stb, stb hajóknál más a teljesitmény igény. De a fajlagos fogyasztás az nem! de a sebesség igen.
Tehát ha egy hajónak pl 30km/h tempónál x lóerő a teljesitmény igénye akkor a fogyasztása x szorozva a motorjának a fajlagos teljesitményével adja az óránkénti fogyasztást.
Ez igaz de ez egy Hajóspecifikus szám. Erröl beszélünk! Ugyan az a motor más hajótestben azonos sebesség eléréséhez más teljesitménnyel dolgozik. Tehát másképen fogyaszt. Egy autónak pl egyenletes 120km/h sebességhez 20-30ló kell... igen betonon keményre fújt kerekekkel. De hány paci kell ugyanakkora sebességhez a szántásban, ahol is más a gördülöellenállás.
Conclusio:
ugyan az a motor azonos teljesitményhez azonos mennyiségü hajtóanyagot használ fel.
Az 1l hajtóanyaggal megtett út hossza a hajó fajlagos közegellenállásától és a motor leadott teljesitményétöl függ(leegyszerüsitve).
Tehát különbözö fajlagos ellenállású hajó ugyanolyan teljesitményü motornál
különbözö távolságot tesz meg, változik a motor fogyasztása ha azt a fogyasztás/távolság függvényében adjuk meg.
Remélem érthetö voltam. A gyárak által megadott motordiagramm a motorra vonatkozik, de nem egy hajó motor összafüggésre. Egy úszó hajó optimált motor/test/csiga párositásánál nem lehet nagy differencia a gyár által megadott és a valós fogyasztás között. A sikló testekknél nagy a szóródás. A vizzel érinkezö felület és a sebesség négyzetesen befolyásolja a felhasznált üzemanyag mennyiségét.
Aki pontosabb fogyasztási adatokra kiváncsi annak: boatmotors.com Minden nevesebb gyártó megtalálható rajta, és vannak fogyasztási görbék a fordulat függvényében a motor névleges teljesitményéhez illesztett propellerrel. Egy durván 3000es fordulaton 100 lovas dizel (egy Yanmart , meg egy Volvot néztem) 20 felett fogyaszt , 1500-on meg 5l alatt, mert ott ugyanaz a propeller alig 15 lóval terheli. Sajnos kevésnek bizonyultam hogy belinkeljem, de érdemes nézelődni az oldalon.
A téma volt már valamikor valamelyik topicon. Foglalkoztam én is az elkészitésével. Nem nagy durranás megcsinálni. Meg kell tudni, hogy a trabi fogyasztásméröjének jeladója hány impulzust ad le 1 köbcenti?? deci?? .. benzinhez. Ezt a számot beütöd a kerék fordulatszámának. Az üzemanyagméröhöz meg van a kapcsolási rajzom. Elküldje?? Ha le akarod egyszerüsiteni az egészet, vedd meg a Conrádtól a jeladót annak meg van a adatlapja. Ca. 15-20€
Majd megtolod, mint az egyszeri vízirendőr. Elkezdtem agyalni egy Trabant átfolyásmérőből megalkotható üzemanyagátfolyásmérőn, amilyenről itt szó van. Tavasszal megcsinálom. Igaz, nincs mibe, mert nekem csak egy 5 LE motorom van, amiről tudom, hogy csutkára húzva a ladikomon másfél litert fogyaszt. Végülis a Trabi átfolyásmérője elvben alkalmas a dologra. A benne levő propeller forgásával arányos számú impulzust ad ki. innentől kezdve egy egyszerű számláló kell hozzá csak, meg megfelelő kalibrálás. Ha jól meggondoljuk, Trabi átfolyásmérő annyi van bontóban bagóért, mint ide Lacháza, nem kell hatvanegynéhányezret kiadni a műszerért. Azt hiszem, egy kis számolgatás után egy kerékpár kilométerórával meg tudom oldani, ahol a pillanatnyi fogyasztás megfelelne a sebességnek, és a megtett út meg a fogyasztásnak. Némi szintillesztés, egy-két tranzisztor, egy víz és időjárásálló tokozás, és haváj. Egy-két ezres, nem 60. Tavasszal visszatérek rá, most rajtam van a téli lustaság.
A 0,33l/loh meglehetősen optimista fogyasztási adat (benzinmotornál) és nem a max fordulatra értendő, hanem ez lehet a fajlagos fogyi görbéjének optimuma. Én simán mondanék 0,5l/leh a max fordulatira... Ne ámitsátok magatokat...!
A K MAXXÍ az itthon kapható hasonló kategóriájú csónakok között szerintem is a legjobb. Nekem csak egy 5 Le Suzuki van rajta, amire kell ,tökéletes, nem cserélném el semmivel. Sajna tengerre elsősorban oldalmagassága miatt nem jó, a gyártóval ( Juharos úr, ez a reklám helye, de megérdemli) többször egyeztettem telefonon nyáron, Ő sem ajánlotta. Igaza volt, lent én is beláttam. Már csinál direkt tengerre az EXTRA-ból, persze más áron, rajta van a honlapján. üdv,,,,,ede
Ha tudod, hogy hány literes a tank, akkor beállítod, tele tankolás után elindítod, így decire meg tudod mondani mindig, hogy mennyi van még a tankban. Mivel a mai napig nem tudom, hogy hány literes a tank ezért ezt a funkciót nem használom. Tudod te is, hogy a szintjelzős fogyasztásmérők, amiket gyárilag szerelnek autóba, motorba, bármibe, azok nem a legpontosabbak. Ezzel megteheted, hogy nullázod a memóriát pl. reggel túra előtt, így láthatod az aznap elégetett mennyiséget, már fél úton látod, hogy a maradékkal biztosan hazaérsz-e. De a fő érv, amiért beletettük, nem ez volt. A család két része közösen birtokolja a csónakot. Valamelyikünk megtankolja, a másik pedg korrekten vissza tudja pótolni amit elhasznált. Egy hétvégén lazán el lehet püfögni elvileg akár 50-100 litert is, ez pedig már meghaladja a "menjetek egy kört gyerekek" kategóriát. Bár 5 liter/óra átfolyt mennyiség alatt veszt a precizitásából a leírás szerint, de a gyakorlatban nekem nem tűnt fel eltérés. Ezen kívül pedig nem elhanyagolható fontossággal bír, hogy szeretem ha van a közelemben valami, amit bizgentyűzni lehet.
Nem értem, hogy akkor miért érdeklődsz egy dízel után. (Ezt már rég megírhattad volna, bár én még olyan fogymérővel nem találkoztam amely "a tankból kiszívott üzemanyag mennyiségét" is méri. Arra ott a Fuel;-))