Keresés

Részletes keresés

Ashton_Price Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1128
Akárki akármit mond, nekem a '72 utáni korszak tetszett a legjobban (2.)!
Előzmény: RhB (1122)
Ashton_Price Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1127
Megint csak!
Előzmény: hmsoft (1116)
crash__override Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1126
Az offtopic keleten ezzel szemben úgy gondolkodnak, hogy a gépek többszekciósak, és ezeken belül nem feltétlenül váltják ki az analóg távvezérlést. Viszont a többszekciós mozdonyok, mozdonycsoportok között digitálisat alkalmaznak.

A vezérlés vezérlése :-)
Előzmény: hmsoft (1109)
Ashton_Price Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1125
Igaza van!
Előzmény: hmsoft (1109)
Ashton_Price Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1124
Azt hiszem, először valami olyasmi volt az elképzelés, hogy olyan legyen, mintha egy E9-esre áramszedőket tennél..., kicsit hasonló, mint a Milwaukee-s gépek... (ha jól emlékszem...) De aztán ezt az akkori közlekedési miniszter (állítólag) nem engedte...

Kisérlet szakaszban egyébként volt valami csatlórudas verzió is... valami DD-akármi jelzéssel, de már nem nagyon emlékszem...
Előzmény: cs1014 (1096)
Ashton_Price Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1123
Pédául: Hatvan - Somoskőújfalu.
De volt ilyen a 20-as erős bakonyi szakaszán is. (anno)
Előzmény: crash__override (1095)
RhB Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1122

...a néhai SF, korábban személyvonati mozdonya sárga-sötétkék, tehát teher színekben vontatott, ami a 60-as évekre utal.

 

Azért ezen is pontosítani kell egy kicsit. A sárga-sötétkék meghatározás kevés, mert a 60-as években sötétkékek voltak a Santa Fe mozdonyok minimális sárgával, 1972-tól jött a Warbonnet festés sárga-kék változata, ahol a sárga már szignifikánsabb. Az ezüst-piros Warbonnet festést 1990 körül szedték elő, előszőr a .... (most nem jut eszembe, melyiken, de láttam valahol) mozdonyon, majd a GP60M-ek már ezzel a festéssel jöttek ki (ezekről nemrég tettem fel fotót), utána megint ez lett a szabvány. Persze a régieket nem nagyon festegették át...

 

1972 előtt...

 

... és 1972 után. (Persze a korábbi is megmaradt egy jó ideig.) Szerintem a BNSF idején már csak ilyesmit láthattál, bár ki tudja...

 

 

Akkor menjünk vissza az időben: az 50-es évektől a "cab unit" (FT, F3, F7) festés volt a kék-sárga... (Volt kevesebb sárgával is, de ennyi most elég ide.)

 

...ugyanekkor a "hood unit"-ok feketék voltak némi fekete/fehér csíkozással, ezt váltotta fel a 60-as évektől az 1. képen látható változat.

 

Előzmény: manhattani (1098)
róbertke Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1121
Én is tudtam, de szerintem elütött egy billentyüt. Ezért ne bántsd légyszi! Tudod mint a szöke nöknél: Légyszi,légyszi,légyszi.....
Előzmény: RhB (1119)
RhB Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1120

"OFF: Én, barátocskám, nem jöttem, hanem mindig itt voltam, én voltam az elsõ, aki ebben a topikban volt! :-)) Te jöttél… :-)) ON.
Hűha... egy újabb empíreum a vasútmániákusok között... mindig is volt, van, és lesz is :-)"

 

A kollega úr arra célzott, hogy a topikon ő volt előbb. Nézd meg a topiknyitó nevét... :-)))

Előzmény: crash__override (1107)
RhB Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1119

A Big Boy-t az 1930-as évek közepén gyártották...

 

Ne vedd kötözködésnek :-))), de megkérdezem: szerinted meddig tartott a 30-es évek közepe? Ugyanis a Big Boyt 1941 és 1944 között gyártották... :-)))

 

 

Wiki Boy :-)))
Előzmény: manhattani (1102)
cs1014 Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1118
Fényesség gyúlt, köszönöm!
Előzmény: hmsoft (1117)
hmsoft Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1117
Miért?

OFF
A primeroldali esetben egy működési elvében a Sziliéhez hasonló fokozatkapcsolót használtak. Az így épült VL80v mozdonyok (figyelem, a VL80v jelzést két, egymástól jelentősen eltérő mozdony viselte két különböző korban, itt a korábbiról van szó!) üzeme során számos probléma adódott a fokozatkapcsolók szinkron üzemének hiányosságaiból.
A szekunder-oldali szabályozás esetén egy szép hosszú kontaktor-sor kerül a főtranszformátor tetejére, szervomotoros hajtással.
Valószínű, hogy nem önmagában a kétféle konstrukciójú fokozatkapcsoló közötti különbségekből adódott a működési hajlandóság vagy nem hajlandóság, hanem a vezérlésük közötti különbségekből. És az is valószínű, hogy a primeroldali szabályozásnál használt vezérlési megoldást tovább faragva, előbb-utóbb célhoz értek volna. Csakhogy erre nem volt idő, mert minél hamarabb meg kellett kezdeni a mozdonyok sorozatgyártását. Ezért maradtak annál a megoldásnál, amely már a kezdetektől üzembiztosabban működött.
ON

hm
Előzmény: cs1014 (1114)
hmsoft Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1116
A hagyományos megoldásban a menetszabályozásban résztvevő vezérlő elemeket kapcsolod össze. Mivel a hagyományos vezérlés átalában relékkel történik, és a relék általában kétállapotúak, ezt a távvezérlést is nevezhetjük digitálisnak. :)
De így félrevezető... Inkább beszéljünk "hagyományos" és "adatkapcsolatos" távvezérlésről. Utóbbi esetben nem a vezérlőelemekre hatsz, hanem kidolgozol egy parancsközlő protokollt, minden egyes mozdonyon elhelyezel egy-egy parancsértelmező interfészt, azután a mozdony felé "néző" oldala már mozdonyspecifikus, ahonnan végül megtörténik a vezérlőelemeken (legyenek azok relék vagy mai technológia) keresztüli beavatkozás. A parancsközlő interfészen átmenő adatok és az egyes mozdonyokon bevihető paraméterek megfelelő megválasztásával lehetővé válik a különböző mozdonysorozatok összekapcsolása, különféle vontatási helyzetek lekezelése.

Még jobb a helyzet, ha a mozdony saját vezérlése is két rétegre válik szét: az első rétegben általános(abb) érvénnyel megfogalmazódik az adott helyzet lekezelésének módja, míg a második rétegben megtörténik mindennek a végrehajtatása. (Ha a végrehajtó szerv - pl. vontatómotor - folyamatos beavatkozást kíván meg, mint az aszinkron motoroknál, akkor ez a második réteg még további két rétegre oszlik.) Ilyen esetben a távvezérlő rendszer mozdonyoldali interfésze ehhez a (leg)felsőbb réteghez kapcsolódik, illetve vele van integrálva.

hm
Előzmény: manhattani (1110)
cs1014 Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1115
OFF
A mai napig dolgoznak szinkron bobók, ha a szükség úgy kívánja, igaz a GySEV-nél. Államivasúton megszűntették (leszerelték) a távvezérlést, 400-asok már nem is kaptak.

44-esek elektropneumatikus vezérlésűek; a 36 pólusú kábelen kellő mennyiségű jel vihető át, minek segítségével a megfelelő relék/kontaktorok minden kapcsolt egységen megcibáltatnak.
Gyakorlatilag problémamentesen üzemel, a praxisomban nem fordult elő szinkronprobléma (az egyik egység halála inkább).
Előzmény: róbertke (1111)
cs1014 Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1114
Megjegyzem, az offtopic keleten a 25 kV~ villanygépeknél a primer-oldali szabályozást pontosan ez nyírta ki: egyszerűen nem sikerült vele zöldágra vergődni a kétszekciós gépeken

Miért?
Előzmény: hmsoft (1109)
007Gergő Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1113
Olyan fölsőm nekem is van N-esben (Kato).
Előzmény: Ashton_Price (986)
007Gergő Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1112
N-ben pl a Trix és a ROCO is csinál(t) nagyon szép amerikai dolgokat.
Előzmény: etwg (975)
róbertke Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1111
Bocsánat, hogy amatörként beleszólok, de azt hogy oldották meg nálunk, amikor a BoBo-k a Balaton déli partján kettesével/szinkronban?/ húzták a gyorsvonatokat? Ha jól tudom ennél az egy magyar gépnél lehet max. 3-at egy vezérállásról vezetni?
Előzmény: manhattani (1110)
manhattani Creative Commons License 2006.10.05 0 0 1110
>Ezeknek együtt kellett működniük akkor is, amikor még digitális technológiát nem vethettek be.
Bocs, nincs köztünk félreértés abban, hogy pl. a Szili távvezérlése digitális?
Előzmény: hmsoft (1109)
hmsoft Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1109
Annak a vezérlésnek digitálisnak kell lennie.

Nem feltétlenül. Állandóan csatolt, többszekciós mozdonyok esetében a távvezérlést már igen korán meg kellett oldani, mégpedig 100%-ot erősen közelítő üzemkészséggel. Tehát itt muszáj volt elérni digitális technológia nélkül is a megfelelő üzemet. (Megjegyzem, az offtopic keleten a 25 kV~ villanygépeknél a primer-oldali szabályozást pontosan ez nyírta ki: egyszerűen nem sikerült vele zöldágra vergődni a kétszekciós gépeken, ahol ugye a két fokozatkapcsolónak éjjel-nappal együtt kellett működnie. A szekunder-oldalival viszont megbízhatóan működött.)

Szerintem hasonló volt a helyzet a tengerentúl is, mert ott bár a mozdonyok ránézésre egyszekciósnak néznek ki, de valójában többszekciós formációk egységei, és a formáció fejében lévő gép a rövid géptérrel ("csőrrel") előre forgatva közlekedik. Ezeknek együtt kellett működniük akkor is, amikor még digitális technológiát nem vethettek be.

Az egymástól távol eső mozdonycsoportok távvezérlése, az aszinkron távvezérlés (egyik csoport vontat, a másik kevésbé, vagy egyáltalán nem) persze már valóban kellemesebb digitális technológiával. Ebből visszafelé gondolkodva pedig, a hagyományost meg lehet szüntetni, és marad csak a digitális, akár mellette van a távvezérelt gép, akár másfél kilométerrel arrébb. Az offtopic keleten ezzel szemben úgy gondolkodnak, hogy a gépek többszekciósak, és ezeken belül nem feltétlenül váltják ki az analóg távvezérlést. Viszont a többszekciós mozdonyok, mozdonycsoportok között digitálisat alkalmaznak.

hm
Előzmény: manhattani (1098)
crash__override Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1108
Hát... biztos Revell van Neked? Egybeöntött vezérmű (vagy mi van a gőzösökön), a kerekek is alig forognak, ha igen, a hajtórúdtól nem tudnak....
Előzmény: zorwick (1105)
crash__override Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1107
OFF: Én, barátocskám, nem jöttem, hanem mindig itt voltam, én voltam az elsõ, aki ebben a topikban volt! :-)) Te jöttél… :-)) ON.
Hűha... egy újabb empíreum a vasútmániákusok között... mindig is volt, van, és lesz is :-)
Előzmény: manhattani (1098)
róbertke Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1106
Na ez az! Hol találtál hozzá megfelelő képet?
Előzmény: zorwick (1105)
zorwick Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1105
Nekem is van egy félig összerakott festésre váró Big Boy-om. Igen ha jól rakod össze, akkor minden mozog rajta.
Előzmény: róbertke (1103)
zorwick Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1104
Azért egy-két évig jártak együtt az F-ekkel, na az volt sztem az amerikai vasút legszebb kora!
Előzmény: manhattani (1102)
róbertke Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1103
Azért kérdeztem, mert van egy Revell modellem, ami még nincs összerakva, és hogy hozzá megfelelő párt keressek. Mozgásképessé tehető egyáltalán?
Előzmény: manhattani (1102)
manhattani Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1102

A Big Boy-t az 1930-as évek közepén gyártották, bár nem sokkal késõbb a UP visszatért a Challengerhez (2CC2). Az EMC akkoriban a 600 LE-s, 201-A motoros SC tolatókat gyártotta, a GE is az Ingersoll-Rand motoros, szintén 600 LE-s kis mozdonyokat.

Amikor a nagy vonali dízelek (FT +) megjelentek, lemosták a pályáról a Big Boyt.

Előzmény: róbertke (1099)
róbertke Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1101
Kösz, de én a topik szerint gondoltam az UP vasútra.
Előzmény: cs1014 (1100)
cs1014 Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1100
M44

:-)))))
Előzmény: róbertke (1099)
róbertke Creative Commons License 2006.10.04 0 0 1099
A Big-Boy melyik dizellel volt egyidős?
Előzmény: manhattani (1098)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!