Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Meg kéne nézni az eredetit kinagyítva, mert az alvázon látszanak a feliratok. Meg talán az oldlán is látszik az eredeti vasúttársaság.
(De most nincs időm keresgélni, mert szeretném befejezni a Da 6101-es kocsimat, és azt bűvölöm. Mindjárt teszek is fel kérdést a modellvasúti járműépítésbe.)
Az, hogy ott van rajta a CFR felirat, nem bizonyít semmit, mert az összes kocsi, amit felújítottak CFR felirattal ment ki a gyárból. Ebből nem állapítható meg az eredete.
És ezért sem gondolnám, hogy eredeti CFR kocsi a 7013-as:
Ezen két kocsi egyike sem az ABaü 630-as, mert ezek alvázán ott virít a CFR felirat. Az ablak- és fülkekiosztás is más. Ráadásul az egyik 1. osztályú kocsi.
Formára DV eredetre tippelnék, de nem tudom, hogy melyik sorozatból lehet. Sőt, azt sem tudom, hogy volt-e a DV-nek Aa kocsija. Ráadásul a lanterna is ráhajlik a kocsi tetejére, ami még a DV eredetet is megkérdőjelezi.
A MÁV-os eredetet kizárnám, mert az ablakok formája más, a tetővég az ajtók fölött ezeknél begörbül - a MÁV-nál akkoriban egyenes volt. A lanterna is egyenesen ért véget - már ameddig volt - nem hajlott rá a tetőre.
Szóval még abban a tekintetben is vannak kétségeim, hogy ez magyar eredetű lenne. Sőt! Ha abból indulok ki, hogy mind a CFR, mint a CSD pár évig megtartotta az eredeti pályaszámot, akkor a pályaszám sem illik egyetlen MÁV/DV kocsihoz. Mivel azonban zabráltak az oláhok más kocsikat is, így el tudom azt is képzelni, hogy ez eredetileg egy KkStB kocsi volt (amikhez hasonlókat gyártatott a DV is). A koprivnicei gyár fotói között mintha láttam volna ilyen rendszerbe illő pályaszámokat. De erre nem esküszöm meg. De azt is el tudom képzelni, hogy az oláhok még a háború előtt vettek kocsikat valamelyik osztrák gyárból.
Itt van pl egy nem MÁV eredetű Koprivnicei felújítású CFR kocsi (az eredeti vasúttársaságról fogalmam sincs):
A Déli vasút ABaü I–II. osztályú személykocsi egy vasúti személykocsi-típus volt.
Az egykori cs. és kir. szabadalmazott Déli Vasút (k. k. priv. Südbahn) a századforduló idején a gyorsvonati forgalom korszerűsítésére 14 darab I–II. osztályú és 10 darab III. osztályú, 19 m hosszú forgóvázas személykocsit szerzett be, ezekből öt-öt darabot a magyarországi üzletigazgatóság számára. A három utolsó, ABaü 628–630 pályaszámú I–II. osztályú kocsit a budapesti Ganz és Társa vasúti kocsigyár építette. A magyarországi kocsikat az 1909. évi átszámozáskor ABaü 11801–11805, illetve Caü 14801–14805 pályaszámokkal látták el. A kocsikat, a MÁV átvételt követően, az 1930-as években dongatetős kivitelre építették át.
Az SB/DV ABaü 630 pályaszámú kocsi
Az SB/DV ABaü 630 pályaszámú kocsi 1903-ban készült a Ganz és Társa vasúti kocsigyárban. Pályaszáma a Déli Vasút magyarországi vonalain üzemelő személykocsik 1909–1910-ben végrehajtott átszámozása során ABaü 11805 lett. A DSA államosításakor, 1932-ben a kocsi MÁV ABa 2404 pályaszámot kapott. Későbbi pályaszámai: 1935 - BCa 3519, 1959 - ABa 2651. 1969-ben szakszolgálati járművé minősítették át 30 55 117 3090-8 számmal.
Gyorsvonati nosztalgiaforgalomra alkalmassá téve a Millenniumi Kormánybiztosság támogatásával újjáépítette a szombathelyi MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft. a millennium évében.
Gyártó Ganz és Társa vasúti kocsigyár Gyártásban 1903 Darabszám 24 db Műszaki adatok Nyomtávolság 1435 mm Engedélyezett legnagyobb sebesség 120 (eredetileg 100) km/h Hossz 19000 mm Forgócsaptávolság 12900 mm Üres tömeg 37 (eredetileg 34,7) t Kocsi / Motorkocsi Ülőhelyek száma 18 + 21 (eredetileg 15 + 24)
Segítene-e valaki ezek kategórizálásában? Feltételezésem szerint ezek is a MÁV-tól származnak, de egyik általam ismert típushoz sem illenek. Úgy vélem, hogy két egyforma kocsi, csak más-más oldalukról fényképezték őket.
Gumidani megírta a pályaszukat és az általad linkelt oldalin is oravicai kocsi látható, de már román vasvázasított kivitelben.
A MÁV ABak Bak kocsikhoz csak a fő méretében hasonlított (teljes hossz: 15.430mm, forgócsaptáv 9.300/2000mm, de a szélessége csak 2820 mm volt, a szekrényhossz - a nyitott peronra figyelemmel - a Cn/Bn kocsival egyezően 12.400mm volt.
Az ABCao 6 I. oszt., 16 II. oszt és 28 III. oszt. ülőhellyel, a Cao 59 III. oszt. ülőhellyel rendelkezett.
Át van húzva a MÁV felirat, de krétával. A kocsi nem "zabrált", mert Szeged-Rókus honállomású volt, ott meg nem jártak csehszlovákok sosem.
A békeszerződés kötelezte Mo-ot a MÁV a járműállomány területarányos megosztására az utódállamok között, ez is átadott jármű lehet.
A kocsi oldalán a Deponováli ve staníci 14.11.23. felirat van (Állomási tárolásra (19)23.11.14.), a kocsi alatti tartályon a Vrútky (Ruttka) felirat krétával. Ezek szerint a CSD se nagyon akarta üzemeltetni...
A deklasszálást a MÁV végezhette, biztosan, egyrészt a I. osztályú utazási igény csökkenése miatt, másrészt a kocsi már elavult lett a ABak, Bmn, Cmn kocsik megjelenésével.
Én nem vagyok biztos abban, hogy nem a MÁV-nál fokozták le. Annyira még az eredeti feliratnak tűnik minden (lásd még a MÁV feliratot sem húzták át), hogy szerintem már így zabrálták el. Okként pedig azt tudom elképzelni, hogy nem volt igény annyi magasabb osztályú kocsira, valamint lehet, hogy a régebbi kocsik egy része mellékvonalra került - ott meg végképp nem volt ilyen igény a háború végén.
Csak nézzünk manapság is körül: hány kocsit fokoztak le, a pályaszámmal meg nem követték.
A boldog új tulajdonos saját belátása szerint változtatott a kocsiosztályon. Vagyis ezt a kocsit pl. lefokozta. Több képen is látható, hogy a MÁV-os pályaszámhoz nem illő a kocsiosztály jelzése.
Nyilvánvalóan nem "passzol" a noszis kocsin a festés, mert nem jó. Az archiv képen világoszöld vonalkázásnak kéne lennie a 2. osztályú szakasznál. Ez vagy nem látszik a kép minősége miatt, vagy a Déli vasút más rendszert követett, de a MÁV-nál világoszölddel kellett volna kivonalazni a 2. osztályt.
A kézifékállás a noszis kocsin szimpla hamisítás, mert igy "érdekesebb" a jármű. (Mikor tanuljátok meg: egy noszis jármű nem "történeti forrás", az üzemeltető-felújító akkori izlését tükrözik a járművek, és mindig ott volt ennek igazolására a Jolly Joker érv: a "nosztalgiaüzem kivánalmai miatt van szükség az átalakításokra" (Teljes járműszekrény hegesztett acélvázasítás, előbb 140-re felspécizett, aztán 120-ra visszavett, emiatt átkonstruált, réginek kinéző de full modern forgóváz, megerősített főkeret, villamos vonatfűtés, Webasto légjavító, két fülkéből egybenyitott üzleti dohányzó-tárgyalófülke stb. stb.)
Forgatom a Magyar vasúttörténet 4. kötetét, ahol a 365. oldalon 1914-es Weitzer gyártású kocsiként szerepel az ABCao 3512-3514-ként. Ezek lettek volna az Oravicza-Anina vasút kocsijai - az ABak és Bak kocsihoz hasonló kivitelben?