Keresés

Részletes keresés

Lovrin Creative Commons License 2023.12.07 0 0 21572

A mozdonyok éberségi berendezésének alvás közbeni elkezelhetősége ismert "vakfoltja" a rendszernek

 

You had only one job...

 

Egyébként ennek tekintetében van valami gyakorlati haszna a rendszernek? (komolyan kérdezem nem tudom mennyi elalvásos balesettől ment meg vs mennyire gyakori hogy valaki álmában nyomkodja)

Előzmény: A. G. (21569)
Fizolti Creative Commons License 2023.12.07 0 2 21571

Mielőtt minden illetékes szervezetnek elküldöd, pár dolog némi utánanézést, javítást érdemel, pl. sápi egyidejű bejárat, 2-es vonali részben elvileg kiépült, de nem működő jelfeladás. Illetve jelfogós berendezésből is rémlik olyan darab, ami a megcsúszásiban lévő váltót lezárja. 

 

 

 

Előzmény: A. G. (21569)
H_CS Creative Commons License 2023.12.07 -2 0 21570

Valójában "megérte" nem kiépíteni a nemzeti vonatbefolyásolást a Szerencs - Sátoraljaújhely, Boba - Zalaegerszeg - Hodos, Angyalföld - Esztergom, valamint Püspökladány - Biharkeresztes vonalakon? Mennyivel gyakoribb e vonalakon a Megállj! állású jelzők meghaladása, mint más vonalakon? A KBSZ esemény listáját böngészve szignifikánsan...

 

A MÁV-nak van egy olyan f*szsága, hogy állomástávolságú közlekedésre berendezett vonalon nem lehet vonatbefolyásolást kiépíteni, csak akkor, ha kiépítik az automata térközt is. Arra alapozzák, hogy a forgalmi utasítás csak a "önműködő biztosított térközjelzőkkel felszerelt jelfeladásra kiépített" pályát ismeri. A jelzési utasítás viszont ismeri a szakaszos jelfeladást is, nem csak az Indusit.

Ellentmond a két utasítás egymásnak? Akkor sz*r az utasítás...

 

 

Mérnökáron mekkora többletköltséget jelentett volna, ha a 101. sz. vasútvonal új, elektronikus biztosítóberendezést kapott állomásait felszerelik a nemzeti vonatbefoláysolási rendszerrel?

 

Nem hiszem, hogy a Közlekedésbiztonsági Szervezet kompetenciája lenne a miért/miért nem kérdéskör.

 

 

Vajon a biztosítóberendezésnek miért az az üzemszerű működése, hogy a betárolt bejárati vágányutakat nem építi fel a biztonsági időzítés letelte előtt? (...) Ha tovább vesszük a biztosítóberendezések evolúcióját, a jelfogós berendezések esetén is lehetőség lett volna az egyidejű bejárásra, vagy ha mégsem, akkor is felépült volna a vágányút, átállt volna a váltó kitérőbe csak az időzítés leteltéig nem állt volna szabadra a bejárati jelző.

Hibás a jelzőkitűzés. Kérdés, miért került oda a jelző ahová, miért nem 50 méterrel bentebb? (F2-es utasítás 50 m megcsúszási távolságot ír elő) Valaki ezt így terveztette meg.

 

 

Miért döntött úgy a MÁV, a hatóság, vagy a beruházó, hogy a megcsúszási vágányút egyes elektronikus berendezéseknél fontosabb, mint az "oldalvédelem"?

 

Átmenő fővágányra érkező vonatnak (ez a személyvonat volt, aki korábban érkezett) hogyan adsz oldalvédelmet?

 

 

Az elektronikus biztosítóberendezések, gyártótól függően lehetnek ilyenek és olyan is.

 

Németországban nem csak vágányút kizárás van, hanem a megcsúszási vágányutat ténylegesen le is zárja a berendezés.

Előzmény: A. G. (21569)
A. G. Creative Commons License 2023.12.07 -4 4 21569

Tisztelt ÉKM, MÁV, KBSZ!


Mint ismeretes,  2023. november 15-én 4 óra 20 perckor a 47847-2 sz. tehervonat Sáp állomásra engedély nélkül behaladt és összeütközött a 6419 sz. személyvonattal. A baleset okának elsőszámú "gyanúsítottja" a tehervonat mozdonyvezetőjének elalvása. A mozdonyon bizonyára jól működött az éberségi berendezés, ám azt a mozdonyvezető, a kialakult rutinja okán, álmában is képes volt elkezelni, még az éberségi felhívás előtt.

 

Egy ok azonban ritkán vezet balesethez. Ha a vonalon kiépült volna a korszerű biztosítóberendezéssel együtt a hagyományos, nemzeti vonatbefolyásolás is, akkor a baleset 100%-os valószínűséggel elkerülhető lett volna. A kérdésem ezzel kapcsolatban az, és várom a témában rendelkezésre álló közérdekű adatokat is, hogy a beruházó, az üzemeltető és a hatóság miért döntött úgy, hogy a vonatbefolyásolási rendszert nem építi ki?

 

A mozdonyok éberségi berendezésének alvás közbeni elkezelhetősége ismert "vakfoltja" a rendszernek, ahogy az is, hogy "csak mozdonyvezetővel" közlekedve ezt kizárólag a vonatbefolyásolás képes ellensúlyozni. Mérnökáron mekkora többletköltséget jelentett volna, ha a 101. sz. vasútvonal új, elektronikus biztosítóberendezést kapott állomásait felszerelik a nemzeti vonatbefoláysolási rendszerrel? Ezt a költséget mennyivel csökkenthette volna az, ha csak az átmenő fővágány két kijárati jelzőjéhez, valamint a bejárti jelzőkhöz tartozó szakaszokon épül az ki? E költség elhagyása hogy viszonyult a jelzőmeghaladások ismert valószínűségéhez és így statisztikailag szintén számítható anyagi, sérüléses következményeihez?


Valójában "megérte" nem kiépíteni a nemzeti vonatbefolyásolást a Szerencs - Sátoraljaújhely, Boba - Zalaegerszeg - Hodos, Angyalföld - Esztergom, valamint Püspökladány - Biharkeresztes vonalakon? Mennyivel gyakoribb e vonalakon a Megállj! állású jelzők meghaladása, mint más vonalakon? A KBSZ esemény listáját böngészve szignifikánsan...

"A biztosítóberendezés üzemszerűen működött, az eset idején az érkező 47847-2 sz. tehervonat előzetesen betárolt bejárati vágányúttal rendelkezett a III. vágányra, ami a 6419 sz. személyvonat megérkezése után, a berendezésbe épített biztonsági időzítés leteltét követően épült volna föl, ez az időzítés az esemény bekövetkezésekor azonban még nem telt le."


Vajon a biztosítóberendezésnek miért az az üzemszerű működése, hogy a betárolt bejárati vágányutakat nem építi fel a biztonsági időzítés letelte előtt? Gondoljunk csak bele, hogy Sáp állomás korábbi, átépítés előtti mechanikus berendezése még az egyidejű behaladást is lehetővé tette volna. Ha az állomás nem épül át, akkor a tehervonat 60 km/órás sebességgel kitérő irányú váltóra érkezett volna, ami miatt vagy kisiklott volna vagy nem, de hogy felébred a jelentős oldalirányú gyorsulásra a mozdonyvezető, az szinte biztos. És nem ütköznek a vonatok... 


Ha tovább vesszük a biztosítóberendezések evolúcióját, a jelfogós berendezések esetén is lehetőség lett volna az egyidejű bejárásra, vagy ha mégsem, akkor is felépült volna a vágányút, átállt volna a váltó kitérőbe csak az időzítés leteltéig nem állt volna szabadra a bejárati jelző. Ilyen berendezések is nagyon nagy számban működik még az országban.


Az elektronikus biztosítóberendezések, gyártótól függően lehetnek ilyenek és olyan is. Miért döntött úgy a MÁV, a hatóság, vagy a beruházó, hogy a megcsúszási vágányút egyes elektronikus berendezéseknél fontosabb, mint az "oldalvédelem"? Ha a személyvonat nem tudott volna megállni (elalvás, rosszullét, vagy fékhiba miatt) Sáp állomáson, akkor miért sokkal jobb az, hogy váltófelvágás nélkül haladna ki a nyíltvonalra, mintha a váltót is felvágva? Ez mitől ad nagyobb, értékesebb biztosnágot, mintha a tehervonat részére a váltó már kitérőbe állna és így annak is biztosítana valamiféle "megcsúszási utat" nem egy másik vonatnak ütköztetve? Ettől még a személyvonatnak is lenne megcsúszási védelme, hogy a váltó nem neki áll, hiszen azt a jelző kezelhetetlensége (időzítős késleltetése) biztosítja elsősorban, és semmiképp sem egy, a gyökkel szemben érintett váltó, ami a személyvonatot kihaladáskor nem képes terelni sehova sem. 


A fentiek miatt, véleményem szerint a beruházó, az üzemeltető és a hatóság felelőssége is erősen felmerül a baleset kapcsán. Egyrészt mert nem rendelték meg a vonatbefolyásolást, másrészt mert a biztosítóberendezéssel nem csökentették le az emiatt bekövetkező balesetek esélyét. Miközben lehetőség, mint az más gyártók berendezései esetén is látható, lett volna rá! A gyártó olyan berendezést szállít, amilyet az üzemeletető, a beruházó, a hatóság kér. Önök meg szemlátomást ilyet kértek... DE MIÉRT?

3r141592 Creative Commons License 2023.11.28 0 2 21568

"Ezért utaznak a publikus kulcsok tanusítvánnyal együtt."

 

 

A tanúsítványok csak arra jók, hogy ne keljen mindenkivel személyesen találkozni, ha kulcsot akarunk cserélni.

 

Előzmény: oldmumus_v.2 (21567)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2023.11.27 -2 0 21567

nem kötözködni akarok, de arra akartam reflektálni, hogy adott biztonsági házirend a szabvány felett egyedi template-t megengedhet.

 

A kulcsok feltörése, hamisítása nem mai téma. Ezért utaznak a publikus kulcsok tanusítvánnyal együtt. Nem csak ETCS területen van így.

Előzmény: 3r141592 (21566)
3r141592 Creative Commons License 2023.11.27 0 3 21566

"Az itt leírt kulcs "megújítás" a technológia, biztonsági tényezők fejlesztése, előre haladása miatt történik meg."

 

Nem csak a technológia fejlődése miatt kell megújítani, jelenlegi technológia mellet is csak idő kérdése mikor sikerül megtörni egy kulcsot. (Bár eddig viszonylag hosszú volt ez az idő)

 

"Tanúsítványé pedig a kiadó láncban meghatározott sablon"

 

 

A sablon nem határoz meg semmit, az csak egy technikai megoldás nagy mennyiségű hasonló tanúsíítvány előállítására. A tanúsítványt a Policy (CP), Practice Statement (CPS) ír le. Az érvényességi idejét pedig a rendszer előzetes tervezése, és kockázat analízise határoz meg (ezek alapján írják meg a említett dokumentumokat). Ezeket pedig az iparági /nemzetközi szabványok és jogszabályok határoznak meg (hamár kötözködünk :).

Előzmény: oldmumus_v.2 (21565)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2023.11.27 -2 0 21565

Az itt leírt kulcs "megújítás" a technológia, biztonsági tényezők fejlesztése, előre haladása miatt történik meg. Tanúsítványé pedig a kiadó láncban meghatározott sablon és egyéb általános biztonsági paraméterek miatt ami lehet nem csak IT alapú.

Előzmény: 3r141592 (21564)
3r141592 Creative Commons License 2023.11.27 0 0 21564

"Kulcsnak nincs érvényességi ideje, hanem a tanúsítványnak."

 

Van a kulcsnak is csak nem úgy mint a tanúsítványnak. A kulcs használhatóságát, a generáláshoz használt paraméterek, az aktuális technológia fejlettsége és felhasználási körülmények határozzák meg, többek között ez határozza azt is meg, hogy az adott tanúsítvány maximális érvényessége mekkora lehet. ( A kulcs élet tartam lehet hosszabb is mint a tanúsítvány: pl web szervereknél, lejárat után szokták ugyan azzal a kulccsal  kibocsátani az új tanúsítványt, ha az még megfelel a biztonsági kritériumoknak)

 

Amúgy pl a 2K RSA kulcsok mostanában járnak le és cserélik is ECC-re :)

Előzmény: oldmumus_v.2 (21562)
aruzsi Creative Commons License 2023.11.25 0 0 21563

Igen.

Előzmény: r1232 (21547)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2023.11.25 -3 1 21562

Kulcsnak nincs érvényességi ideje, hanem a tanúsítványnak. Ezt a kiadó CA határozza meg. De bármi okból akár egy darab is visszavonható, azaz érvénytelenné válik

Előzmény: zut2020 (21560)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2023.11.25 -2 0 21561

Online esetében Subset-137 alapján lehetővé teszi a gyors és megbízható kulcs cserét OBU és RBC között, úgymint más KMC-k között is.
Ennek alaplap TLS, X.509 Tanúsítványok és PKI azaz nyilvános kulcsos infrastuktúra. Ahol a privát kulcsok  maradnak a "tulajnál" és a publikusok utaznak. Ezeket látják el tanúsítványokkal. Így a kulcs cserét man-in-the-middle effektust azaz a kulcsok és adat csomagok hamisítását teszik lehetetlenné. A  CMP elősegíti a tanúsítvány megújítást és annak ellenőrzését és akár visszavonását is.

Mivel itt többen talán angolt jobban értik itt egy video az egészről:

https://www.youtube.com/watch?v=wifehlWng1s

Előzmény: superconductor (21559)
zut2020 Creative Commons License 2023.11.25 0 0 21560

Szerintem ez nem olyan óriási probléma, csak itt az elején van vele meló. Utána valaki párhuzamosan azzal hogy a mozdony főkeretére felkerül a H betű elsétálhat egy pendrive-al az RBC-hez és a mozdonyhoz a kulcsokat felpakolni. 

 

Magyarországon hány évig érvényesek a kulcsok? 5 év?

Előzmény: superconductor (21559)
superconductor Creative Commons License 2023.11.25 0 2 21559

Titkosított kommunikációhoz megoldott a kétoldali kulcsgenerálás, úgy hogy egyik fél sincs semmilyen előzetes információ birtokában. 47 éve.

Amit nem tud ellenőrizni, az a másik fél hitelessége. Ezt tanúsítványlánccal oldják meg, nyilván vasúton is alkalmazható lett volna ez a megoldás.

 

Kicsit konzervatív a szakma, ami amúgy nem biztos, hogy baj, csak akkor amihez azt találtuk ki, hogy emberi beavatkozás kell hozzá, akkor az legyen megszervezve és menjen gördülékenyen.

Előzmény: GaGe (21551)
GaGe Creative Commons License 2023.11.25 0 0 21558

Nem.

Az új BTM antenna rögzítés jóvá van hagyva, le van vizsgáztatva mind a 40 Kiss, megkapják az új rögzítést és mehetnek.

Előzmény: kerbaim (21555)
r1232 Creative Commons License 2023.11.25 0 0 21557

Szvsz nem, úgy hallottam a meglévő antennák "vándoroltak" arra a gépre, amelyiknek épp próbázni, vizsgázni kellett..

Előzmény: kerbaim (21555)
r1232 Creative Commons License 2023.11.25 0 1 21556

Jah, bocs, félrértettem az írásod..

Előzmény: király2644 (21554)
kerbaim Creative Commons License 2023.11.25 0 0 21555

Jól érzem, hogy ez akkor jelent 6 db L1-es vizsgát, 6 db L2-es vizsgát, meg felszerelés után nagyjából 1 hónap időigényt?

Előzmény: király2644 (21548)
király2644 Creative Commons License 2023.11.25 0 0 21554

a kulcs kérdésben ludas, nem az antennában,,,,

Előzmény: r1232 (21553)
r1232 Creative Commons License 2023.11.25 0 0 21553

Mert a Start dugta el az antennámat? Az alapján amit erről hallottam nem ez a helyzet.

Hasonlít arra, amikor az Alstom nem tudta a végleges osztott DMI-vel szerelni a gépeket, az első telepítések még egyrészessel történtek, csak kesőbb lettek kicserélve.

Előzmény: király2644 (21548)
király2644 Creative Commons License 2023.11.25 0 2 21552

Bárhol máshol is csak kulcs birtokában tud közlekedni. Ez nem műszaki és átjárhatósági kérdés továbbra sem.

Előzmény: Ashi Valkoinen (21550)
GaGe Creative Commons License 2023.11.25 0 1 21551

Tud, ha a forgalomba helyezés előtt megkérték a kulcsokat a gépre.

A vasút kritikus infrastruktúra, ezért a rádiós kommunikációs titkosítani kell, ehhez viszont kell a kulcspár a rádiós központba és mozdonyba is.

Előzmény: Ashi Valkoinen (21550)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2023.11.25 -3 0 21550

Idetéved egy lom a vidám hanyatló Nyugatról, amelynek van ETCS L2-képes fedélzeti berendezése és még hatósági engedélye is arra, hogy guruljon Magyarországon.

 

Tud-e ETCS L2 alatt menni az arra kiépített szakaszon, ahogy betette rá a kerekét, vagy kulcsokat kell neki lejmolni először?

 

Ez így nem átjárható.

Előzmény: király2644 (21549)
király2644 Creative Commons License 2023.11.25 0 0 21549

emberi hülyeséget és szervezetlenséget nehéz felróni az átjárhatóság számlájára...

Előzmény: Ashi Valkoinen (21545)
király2644 Creative Commons License 2023.11.25 0 0 21548

azt hallottam, 6 KISS vár BTM antennára, a kulcskérdés igaz, de itt a máv start a ludas...

Előzmény: r1232 (21541)
r1232 Creative Commons License 2023.11.24 0 2 21547

Ezért kellett nekünk lóhalálában üzembehelyezni!???

 

A finanszírozási határidő miatt?

Előzmény: aruzsi (21542)
r1232 Creative Commons License 2023.11.24 0 0 21546

Ja, tényleg, még tán az sincs..

Előzmény: Vendégsín (21544)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2023.11.24 -2 0 21545

"A Siemens fedélzetis Flirtök megkapták már az új RBC kulcsokat? Addig azok sem tudnak ETCS-vel menni."

 

Nesze neked átjárhatóság... 

Előzmény: r1232 (21541)
Vendégsín Creative Commons License 2023.11.24 0 0 21544

Kezelési utasítások vannak a járműberendezésekhez? És oktatva is vannak?

Előzmény: r1232 (21541)
aruzsi Creative Commons License 2023.11.24 0 0 21543

Van ami így tud?

Valami 600 db. kulcs lett betöltve szerda délután az RBC-be.

Elvileg jöhetnének a tehervonatok is, ha van kulcsuk.

 

Olyan nyögve nyelős ez az egész!

Előzmény: r1232 (21541)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!