a legtöbb általam ismert géptípusnál, ahol a reverse feltétele a berugózás, elegendő egy futóművön mérni. régebbi típusoknál előfordul, hogy egyszerre két futón kell érzékelni, ami nem feltétlenül a két főfutót jelenti. a közhiedelemmel ellentétben a reverse nyitásához sok korszerű gépen egyáltalán nem kell a futónak lent lenni a talajon, a reverse a levegőben is nyitható. ilyen pl. a 737-es és a 777-es is. ezeknél más (kombinált) módon védik a téves/korai nyitást.
valószínű ez a kötelező WoW elvárás azért terjedt el a köztudatban, mert a Lauda Air F004-es balesete után ez volt a legegyszerűbb "gyors" javítási módja a problémának. azóta születtek rá hatékonyabb megoldások.
Ezt meg tudom erősíteni. Ez lett volna az 5. radomi repnapom, és sose volt a szervezés magasiskolája. A vizes mizéria, bejutással kapcsolatos egyéb problémák, nemzetközi repnaphoz képest nagyon gyenge kommunikáció angolul, stb. Az idei rendezvényen pl. sehonnan nem derült ki, mikor nyitják a kapukat reggel. Így sajnos már nem lett jelentősége.
ez a lista Oshkoshon egy húzósabb délelőtt, de amennyi program van a Lengyeleknél, tényleg sok. találtam egy spotter beszámolót a 2023-asról, tényleg pocsék rendezés lehetett. a víz limit meg érthetetlen, pláne hogy bent volt ingyenes kút, így még azt sem lehet ráfogni, hogy azért vették el, hogy a benti boltosoknak kedvezzenek, mint a koncerteken.
az a tavalyi YAK-130 (M-346) baleset elég csúnya volt, arról se hallottam azóta, hogy megtalálták volna, mi lehetett az oka.
Az utóbbi években csak párszor néztem rá (pontszerű) eseményekre.
- 2007: három Zlin darálta le egymást, 2 halott
- 2009 (ott voltam): belorusz Sz-27, 2 halott + a gurulón közel hozzánk egymásnak ment 2 veterán gép + egyik gép átment egy kitérő reptérre, ott is volt valami súlyos sérülés
- 2024 (nem Radom): bemutatóra készülő, korszerű M-346 kiképzőgép zuhant le, 1 halott
- 2025: ismert, aktuális
2023-ban a bejáratnál mindenkitől elvették a vizet, volt aki bő 3 órát várt a bejutásra emiatt, majd bent kiderült, hogy nincs elég víz. Jött pár mentő és elvitte, aki kiszáradt.
Elképzelhető, hogy a lengyeleknek magukba kellene nézni egy kicsit szervezőképesség terén.
Tragédia történt vasárnap délelőtt a Fort Morgan Municipal Airport repülőterén Colorado államban: két kisrepülőgép ütközött össze leszállás közben, egy ember életét vesztette, hárman megsérültek.
Egy ember életét vesztette, hárman megsérültek vasárnap délelőtt, miután két kisrepülőgép ütközött a levegőben leszállás közben egy coloradói repülőtéren – írja a New York Post.
A két gép – egy kétfős Cessna 172 és egy szintén kétfős Extra EA–300 – akkor ütközött egymásnak, amikor mindkét pilóta egyszerre próbált leszállni a Fort Morgan Municipal Airport futópályáján – közölte a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA).
Az Extra EA–300 egyik utasa a helyszínen életét vesztette, jelentette be a Morgan megyei seriffhivatal. A gép másik utasát a közeli kórházba szállították, állapotáról egyelőre nem közöltek részleteket. A Cessna 172 utasait a helyszínen látták el kisebb sérülések miatt.
Az egyik repülőgép az ütközés után lángra kapott – tudatta a seriffhivatal, de nem pontosították, hogy melyik. A 9News által készített légifelvételek szerint mindkét gép összetört, az egyik teljesen porrá és kormossá égett, a másikból csak a farok, egy szárny és egyetlen kerék maradt.
A szemtanúk a lángokhoz rohantak segíteni, amíg az első segélynyújtók megérkeztek, a seriffhivatal szerint egyesek maguk is próbálták eloltani a tüzet.
érdekes, ezt eddig sehol nem említették. ahogy elnéztem, eléggé temetik az eset miatt a kétévente rendezett radomi bemutatókat, amit sajnálnék, bár eddig nem volt hozzá szerencsém.
ezen felbuzdulva meglatogattam en is lengyel oldalakat. a trackrol nem talaltam infot, viszont van egy nehany napos hir, napvilagot latott egy beszelgetes a torony es a pilota kozott. jelezte hogy egy fa50 megzavarta a neki lefoglalt legteret. a torony pedig vegig azt hitte, hogy az fa50 pilotajaval beszel.
Nem meglepő, ha tudja mit tud. Robot ha kell örökre ugyanott tartja a fogót ezred milliméter pontossággal és több tengelyen fordul, mint az orvos csuklója, manipulátorral mindent is könnyebben eler. Bár idehaza is vannak ilyen eszközök, lehet ottani dokit egy külföldi konferencia előterében találta és hamar rájött mit tud.
kb. ugyanazt kiadják minden évben, hogy lenyugtassák a kedélyeket. a The Guardian elég szépen össze is foglalta a lényegét. (ez a lap szerencsére még nem ment el tabloid-ba, elég színvonalasak benne a cikkek)
ami most a témában nekem érdekes volt, hogy már tavaly kísérleti jelleggel repkedtek azok a pilóta nélküli, amerikai gyártású elektromos robottaxik az Egyesült Arab Emírségben, melyeket 2026-ban járatszerűen üzembe akarnak állítani. most nyáron módosították a programot, továbbra is céldátum 2026 tavasza a járatszerű indulásra, de egy német géptípusra álltak át, amiben meg van egy pilóta.
bizonyára, sőt magát a robotot is emberek építették, de ettől még meglepett, hogy valaki az életét egy ismeretlen operátorra meg gépre bízza ebben a szakmában, és nem egy jól ismert kollégájára vagy tanítványára.
"és egy robot operálta meg" Na de oda is kell orvos aki a robotot nyomkodja és tudja mit csinál, hogyan kell csinálni meg még páran akik asszisztálnak.
de jó, hogy ezt nem én írtam le. ezek szerint nem csak nekem tűnt fel. kinéztem lengyel fórumokra, egy kicsit gyakorolni a soha nem létezett, pár szavas lengyel tudásomat, de valójában azért, hátha valaki belinkelte valahova magának a repülésnek a programját. néha elérhetővé teszik a közönségnek is. vagy rajzokkal együtt vagy csak a pilóta saját itinerét. és teljesen meglepődtem. az átlagpolgároknál szinte mindenütt ez ment: "minek ment oda?", "miért nem az orosz drónokat kergetik?", "miért itt bohóckodnak, ennek semmi harcértéke?", "ő volt az, aki belépett a néző zónaba RIAT-on? ... akkor megérdemelte. ...ja, hogy az az izraeli pilóta volt? mindegy, akkor is megérdemelte.", "minek gyűjtenek a családjuknak, ha engem elüt a busz, nekem sem fog senki?"
ahol meg szakmai beszélgetés folyt, jellemzően pilóták között, ott vérre menő viták mentek arról, hogy rontja-e a süllyedését ha éget a lefelé ágban vagy sem, veszít-e magasságot, ha szűkíti a bukfencet vagy sem... teljesen feszültségekkel teli, sérült társadalomkép, amit ennyire azért kevés helyen látni.
bocsánat, amikor megnéztem még Pirat volt (egyáltalán nem értek hozzá, könyvből néztem ki), majd valamiért gépeléskor már a magyar büszkeség nevét sikerült beírni.
Ezen én is fennakadtam. Visszagondolva az oktatós repüléseimre .... Hát, ott legtöbbször 80kg alatt nem volt egyikünk se. (Persze volt kisebb termetű oktatóm is, ugyanakkor az "osztálytársaim" között meg volt nálam nagyobb. Szóval, szerintem a 130-160 kg mindennapos volt. Dugó-gyakorlatnál meg még 2 ernyő. (Kaptam is egy mérsékelt lebaxást, hogy belenyaltam egy kicsit a Vmax-ba.)
Már a fényképe alapján is látszott, hogy egy szimpatikus, megfontolt, elhivatott ember lehetett. A video (aminek kb. az első fél órájára volt eddig időm/ de végig fogom nézni) csak megerősített ebben. Nagy kár érte.
Lefordítgattam vagy egy-két tucat lengyel hozzászólást. Természetesen többségében nagyon nagyra tartották; Mély a sokk és a gyász. De azért a lengyelek is olyanok, mintha magyar kommenteket olvasnék. Vita megy arról, hogy mijafrancnak kell "cirkuszi mutatványt" csinálni a honvédelemből; Mivégre kellenek a földközeli bukfencek, ha még a legjobbaknál is benne van a pakliban a hiba és a következményes hatalmas veszteség és kár. (Igen, az anyagi is.)