Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Nekem semmilyen más szerelvény nincs a csövön, csak a 2db golyóscsap. Sehova nem is teszek be mást, max automata légtelenítőt, ha úgy jön ki a lépés, vagy a bekötés jellege úgy kívánja.
Nálad lehet valami, ha tényleg megfordul a víz... Az biztos, hogy nem gravitációs a mozgás.
Én azt kipróbálnám ha a kazán nyári üzemmódra van állítva akkor is csinálja ezt, vagy csak akkor ha télin van.
Ezek szerint ez eléggé vegyes képet mutat, kinél mi történik.
Elképzelhető, hogy néhány kazán alapjáraton nem HMV állásban tartja a szelepet? Vagy esetleg van más is a rendszerben, ami akadályozná az áramlást? Pl. visszacsapó szelep, térfogat-áram szelep, stb.
Nekem itthon brutál módon visszamelegít, ez biztos.
"szemmel látható mennyiségű pénzt mernék rá tenni, hogy a kazánod a minimum teljesítményen dolgozik folyamatosan."
Nem az én kazánomról volt szó.
Amúgy köszönöm az észrevételt és a finomítást !
Hogy mennyin dolgozik az én kazánom ? Na majd estére kiderül a finomított adatok alapján, elsőre úgy 7 és 8 kW között. Ez sok, így csak akkor megy amikor én parancsolom nekie !
Egyébként Pisti kazánjáról volt szó.-
A 4,5 kW -ot célozta meg különféle trükkökkel.
Akkor az én mezei, lenézett kazánom mondjuk úgy 9 kW -ot tud a mostani gázzal ?? 1 m3 elégetése esetén ?
Nálam is külön tárolós a bekötés. Nekem sincs benne hurok, sőt lejtésben vannak a csövek a HMV felé, hogy a kazán fele légtelenedjen. Szintén oldalsó bekötéssel kötve. A kazán alja és a tároló teteje között van kb 60cm, oldal irányban meg kb 1,5m. Semmiféle gravitáló mozgást nem érzékelek a csöveken tétlen állapotban. A tárolóból kiindulva nyilván, a cső meleg, mert tágul a víz benne a melegtől. De a kazán aljánál ez a cső már teljesen szoba hőmérsékletű. Tehát nincs körforgás.
Nálam nincs hurok és bár oldalt kivezetéses a tárolom (Concept h1wt sgw(s) 200), de gyanús, hogy működik az effektus. Ezt én konkrétan le fogom a saját rendszeremen ellenőrizni:
1. Leállítom a kazánt, kikapcsolom
2. Elzárom a HMV tároló csőkígyójának egyik gömbcsapját
3. Hagyom lehűlni a csőkígyó bekötőcsöveit, amennyire a csöveken kialakuló hővezetés miatt lehetséges.
4. Kinyitom az elzárt gömbcsapot és figyelem, hogy elindul-e a nem kívánt áramlás a csövekben.
Nekem van egy szárnykerekes hőmennyiségmérőm a kazán HMV fűtési oldalán, mérni tudom a pontos előremenő és visszatérő hőfokokat és a kialakult tömegáramot is nagyjából. Azért írtam a tömegáramra, hogy nagyjából, mert ha nagyon pici lesz, akkor az vay mérési határon alul lesz vagy csak nagy pontatlansággal mérhető.
Azért nézze meg előtte a legutóbbi gázszámláját, mert ha normális számot akar, akkor szüksége lesz az alábbiakra:
- aktuális időszaki fűtőérték. Nálunk legutóbb 34,44 MJ/m3 volt, ami a fizika jelenlegi állása szerint 9,5667 kWh/m3 (Szeged)
- az aktuális korrekciós tényezőre, ami hidegebb időben nagyobb (1 m3 hidegebb gáz valójában több CH részecske, mint 1 m3 melegebb gáz, ez is alap fizika), nálunk ez legutóbb 1,0188 volt.
A kettőből együtt az jön ki, hogy a gázóra által mért 1 m-nyi gázban átlagos 9,5667 x 1,0188 = 9,747 kWh fűtőérték lakozott az előző időszakban. Az ő esetében legyen ez a szám Z.
Mérje meg X órányi gázfogyasztását, ami legyen Y m3. (Kazán ne kapcsoljon ki ezalatt!)
Ha tényleg a harmincpárfokos az előremenő és húszonpár a visszatérő, akkor ott bőven 100 % felet lesz a kazán hatásfoka, mondjuk legyen 105 %. (A sajátom ilyen körülmények között ennyit tud, megmérve.)
Ekkor a kazán átlagos leadott teljesítménye a fűtés oldalnak = Y m3 x Z kWh/m3 / X óra * kazán hatásfok
Egyébként az, hogy felment 33 °C-ra az előremenő a beállított 30 helyett az annak jele, hogy a 30 fokon a minimumteljesítmény alá menne a kazán, azért önhatalmúlag emelet az előremenőn, hogy ne kezdjen el kapcsolgatni. Túl sok kazánt még nem láttam, de az enyém is hasonlóan csinálja: pár fok előremenő emelést még megenged a beállítotthoz képest, majd egy határon felül már kikapcsolja az égőt, keringet, majd visszagyújtja az égőt, ha visszahűlt a rendszer.
Szóval szemmel látható mennyiségű pénzt mernék rá tenni, hogy a kazánod a minimum teljesítményen dolgozik folyamatosan.
A gázmérő fogyasztásából lehet számolni a teljesítményre. Természetesen addig semmi más fogyasztás nincs.
Elsőre 1m3 gáz 8kWó. Legyen jó esetben 9 kWó, ennek utána lehet nézni.
Elég egy negyedórát mérni, azt 4 -el szorozni, akkor megvan az óránként fogyasztás.
Ha óránként tegyük fel 0,5 m3 a fogyasztás az 4 kW teljesítmény. Mint írtad 270nm -es a ház, 22 fokon állandóan megy és feltételezed ,hogy csak 4,5 kW ra modulál, akkor a napi fogyasztás
24 x 4,5 kW az 108 kW ó. Nekem az egyik házamban a kazán nem tud modulálni. 8kW ra van állítva napi 2 órát megy 2x 1 -et, így fogyaszt 16 kWó-át. 90 nm , tehát a harmada a tiednek, a fajlagos fogyasztás viszont jobb. Mert ugye 3 x 16 az csak 48 kWó és nem 108. Tény hogy az átlaghőfok csak 20 fok, igaz ingadozik 19 és 22 fok között.
Olvass vissza úgy5-10 oldalt a fórumon. Pont ugyanerről írtam valakinek amiről Attila0325 beszél. GRAVITÁCIÓS FÉK a neve,az így kialakított hurkoknak.És úgy kb 30-40 éve már alkalmazott megoldás a szakmában.
És sajnos tisztelt (kolléga?) ön is beletartozik abba a 10 ből 9-be aki még csak nem is hallott eme megoldásról.Nem felháborodni kell ellene ,hanem utánanézni, tanulni ...és alkalmazni.
Továbbá nem csak a "záródó körön" megy el a hő egy tárolóból, hanem a hmv és hhv csöveken is ,főleg ha felső bekötésű a tárolód ...tapogasd már meg a bejövő hhv vízcsövet úgy 10 -15 perccel az utolsó meleg vízelvétel után....gyakorlatilag nem kell hozzá gravitációs körforgás ,hogy kihűtsd a tárolód.A záródó körön (pl :csőkígyó)viszont ez felgyorsul ..ha tetszik ha nem ,ha elfogadod ha nem ez így van.
És nagyon egyszerűen rakjál be egy meleg vízórát a csőkígyós szakaszba ...fütsd fel a tárolód....és figyeld utána a vízórát....jegyezd fel hol áll,fotózd le majd nézd meg 1 óra elteltével ismét...nagyon nagyon meg fogsz lepődni mire képes egy kialakuló mini gravitációs áramlás...
ja és a kazán elvileg elektromos bypass szeleppel rendelkezik,a gépkönyvében viszont azt irják hogy csacarhúzóval állithatom ha szükséges!!??Esetleg erröl valakinek van infója?
Üdvözlet a fórumozóknak. Immergas vitrix tera 28.1 es kazánnal kapcsolatban(ami 24 Kw-os) lenne kérdésem ,ha valakinek van esetleg ilyen.Egyszerüen nem tudok rájönni a gépkönyvéből ,hogy hogyan tudom megnézni azt hogy hány kw on megy azaz gyakorlatilag mennyire modulál le.Most pl 35 celsius előremenőt állitottam ami érdekes módon felment 38 ra ,és a visszatérő 33 fok.Kondenzviz szépen folyik.Egész nap igy megy kikapcsolás nélkül és 22 fokot tart a 270 nm es lakásban.De kiváncsi lennék hogy mennyire van lemodulálva.Szakszervizes azt mondta hogy ezek a kazánok csak kb30 százalékra tudnak lemodulálni .Ha viszont megveszem a hozzájuk ajánlott amico szobatermosztátot,na akkóóó már lemodulálnak a gépköny szerinti 4.5 kw ra!!??Ilyet viszont sehol nem olvastam!Lehet hogy ez igaz lenne?? köszi a hozzáértő válaszokat!!
Én nem bánom. Fizikából így tanultuk, a víz meg tudja magától, tanulás nélkül is. Ez egyébként tapasztalat. Itthon egy hőcserélős villanybojler van a falon. Hőcserélő rákötve a fűtésrendszerre,
hogy szükség esetén vegyessel is tudjak melegvizet csinálni (erre idén még nem került sor). Alapvetően csak vezérelt "B" tarifáról megy (régi vágásúaknak éjszakai áram).
Mindegy is, lényeg, hogy a hőcserélő felől induló cső, ami egyből a mennyezet fele megy nem meleg, hanem forró. Olyannyira, hogy nem tudom megfogni. 18-as rézcsővel van bekötve.
Sajnos attila0325 -nek igaza van. Én is kb egy hete építettem be 4 darabot a felsőbekötésű tárolóra. Való igaz nem kell 60 fokos csövekre számítani, de a 60 fokos tárolóból kb 30 fokos cső ment a falba. Ugye a gravitációs fűtéshez visszatérő is kell... ,de itt a hmv -nél az nincs, és mégis meleg volt!
Nem rossz az elmélet, de ez max akkor működne, ha a kazán egy vegyes kazán lenne aminek nagy a víztere, és min 5/4" es cső rákötésekkel lenne összekötve egy HMV tartállyal.
Ez 18-22es csövekkel, és egy "cirkó" vagy kondis kazánnal amiben kisujj vastagságú csövek vannak a büdös életben nem indul el a hőmérséklet különbség miatti körforgás. A gravitációs fűtésnél is a csöveket méretezni kell ez az alapja, különben nem lesz gravitáló a fűtés. Nem tudom ki mondta ezt neked, vagy ezt te logikáztad ki, de ez egy nagyon fals információ.
Amennyiben a tartály történetesen a kazán szintje alatt van, és épp nem megy a szivattyú, de a tárolóban van pl. 60 C°-os vized, akkor megindul egy vízáramlás, ahogy a gravitációs fűtés esetében is a
hidegvíz - melegvíz fajsúly különbsége miatt.
Oka: a kazánban a váltószelep alapjáraton HMV állásban van, és csak akkor vált fűtésre, ha azt valóban kéri a termosztát. Innentől kezdve szépen lekering a víz a HMV tartály hőcserélője és a kazántest között.
A kazántest a kéményen keresztül a szabadba nyílik, így egy kicsit folyamatosan hűtve vagyon a kazántest, pláne, ha fúj a szél. A tárolóból pedig folyamatosan áramlik oda a melegvíz utánpótlás mindaddig,
amíg van hőmérséklet különbség a tároló és a kazán között.
Persze amint elhűl a tartályban a víz, a kazán ezt visszamelegíti, de ez egy konstans energiaveszteség, ami kb. fél méter cső beiktatásával nullázható.
Amennyiben van egy lefele induló csőszakaszod a HMV tartály hőcserélőjén (és akár a melegvíz vételezési oldalon is), ez az áramlás nem tud kialakulni a gravitációs fékhatás miatt.
Oka: a lefele induló csőszakasz aljában ugyanúgy hidegvíz lesz, ahogy a HMV tartály aljában is a hőmérsékleti rétegződés miatt, a hidegvíz pedig nem akar felfele áramlani.
0.5 Bár nyomást úgy is elő tudsz idézni ,ha van 5 méter tütéscsöved a kazán szintjétől felfele (a nyitott tágulási tartály magassága is belevehető ami a rendszer legmagasabb pontján van ilyen nyitott fűtési rendszerekben) Ugyanis 5 méter vízoszlop nyomása az pont 0.5 Bár nyomás és akkor nem kell feltétlen hőcserélő
Olyasmire gondoltam, hogy esetleg, porfúvóval, kifújni a kéményt, hőcserélőt, újra indítani rendszert, Mit tudom én.Nem e ettől a ködös időtől bolondult e meg, stb.
Sziasztok! A gyerekeknél is leállt a kazán, kémény dugulást jelezve. A meleg víz folyamatosan ment egész nyáron most hogy a fűtést rákapcsolták jött ki a hiba. Lehet ezzel valamit kezdeni, mert a szerelő egy hét mire kiér, de 2 éves kisgyerek is van.
Te is rosszul gondolod, mint az átlag polgárok 95%-a. Nem a szerelő dolga kitalálni, mi hol legyen. A gépész tervező dolga kitalálni, ami alapján a szerelő dolgozik.
A szivattyút meg illik eleve mindkét oldalon golyós hollandival rakni. Nincs külön szerelvény, és a legkisebb vízveszteséggel tudsz 3 perc alatt szivattyút cserélni.
Éppúgy nem a fűtésszerelő dolga kell, hogy legyen pl. a radiátorok méretének a meghatározása, cső keresztmetszetek és nyomásviszonyok, térfogatáramok meghatározása.
Az épületgépészeti tervezés ugyanolyan tervezői munka kellene, hogy legyen, mint az építészeti tervezés. Főleg egy új épület esetén.
Az megint más dolog, hogy a fűtésszerelőd az épületgépészeti tervhez képest néhány dolgot praktikus okokból a rajztól eltérően csinál. Pölö: Attól, hogy egy indirekt tárolónál csak egy
egyenes vonal köti össze a kazánt meg a hőcserélőt, attól még a melegvíz vételezési oldalra, meg a hőcserélő bemenő (felső) oldalára is illik tenni pl. egy lefele induló csőszakaszt,
a tároló kazánon keresztül történő elhűtését megelőzendő. Lásd hőtan, gravitációs fűtésrendszerek működése. Ami ott az előny és a cél, az itt a hátrány és elkerülendő.
Ezt a fenti apróságot pl. 10 fűtésszerelőből 9 nem is tudja, hogy micsoda.