Keresés

Részletes keresés

Öregépítész Creative Commons License 2018.04.13 0 0 8257

Nagyon leült a fórum pedig lement a fűtésszezon most lehetne a tapasztalatokat megosztani:

fireolto1 Creative Commons License 2018.04.06 0 0 8256

Szia.

Nekem ezt kérték:

-2 eres,: Fűtési puffer-Beltéri közé(hőfokjeladó)

-2 eres,:HMV tartály-Beltéri közé (hőfokjeladó) Nekem a Pana HMV tartályhoz adtak egy szenzort jó hosszú kábellel, így azt fűztem be.

-2 eres, :3 járatú szelep - Beltéri közé  (HMV-Fűtési puffer fűtéséhez kell) (Lehet 3 eres kell, emlékeim szerint csak 2 eres a szelep motorja)

-Ha a szobatermosztát a beltéribe lesz bekötve, akkor annak is ki kell építeni a vezetékelését.

-3 eres, : HMV fűtőpatron-Beltéri közé (3*2,5 nmm)

-3 eres,  : lakáselosztóból a beltéribe (Normál tarifás áram, beltéri fűtőpatronnak)

-Geo v. H tarifás mérőórától beltéri mellett lévő kismegszakítóba, onnan a beltéribe. (Ha 3 fázisú, akkor 5 eres, ha egy fázisú akkor 3 eres, asszem.)

-Mivel a beltéri kijelzője kivehető én a nappaliba bevezetékeltem egy 2 eressel, így onnan tudom vezérelni.

 

A keresztmetszetekről informálódj. 2 eresből elég az 0,75 vagy 1 nmm-es.

 

Beltéri -kültéri közötti kábeleket meg a csövek mellett elvezetik.

 

A fotón láthatod, h. nekem a kis dobozban van (Geo tarifa) 3 kismegszakító (3 fázis) meg valami túlfesz védő. A beltériben van fi relé így azt kihagytuk.

A falból meg a többi felsorolt kábelek jönnek, eltakarva egy szerelődobozzal.

Nekem ezt, és így kérte a beüzemelő..

Előzmény: renegat33 (8249)
P_A_N Creative Commons License 2018.04.06 0 0 8255

Nalunk a szondas hoszipka eon H tarifara van kotve. Az eon altal eloirt kismegszakitokat kellett beszerelni, de egy megszakitoszekrenybe van az osszes tobbivel.... 

Előzmény: kiggyo (8252)
qwertz77 Creative Commons License 2018.04.06 0 0 8254

Nem dugaszolható az előírás emlékeim szerint, valamennyi spéci tarifához (B, B-Geo, és H).

 

Azért szép is lenne, ha nem lenne lekapcsolható, a kismegszakító pedig egyébként is előírás, azzal is lehet áramtalanítani. Nekünk beltéren ey külön kis dobozba jön be a Geo áram, bár ez szerintem csak a villanyszerelő túlbuzgalma, de szerinte kérhetik ezt.

Na itt van 5 kismegszakító: beltéri, kültéri (ez persze a beltéri egységtől megy ki a gázcső mellett, azt már nem a villanyász intézte), és még 3 fázis a patronnak.

 

Előzmény: kiggyo (8252)
kiggyo Creative Commons License 2018.04.06 0 0 8253

nem csak az a lényeg egy vezetékezésnél hogy ne égjen el a kábel, hanem a feszültségesés se legyen túl nagy.

 

Ami pénzt feleslegesen kidob az 5x2.5 kábelre abból a 3x4 is kijön, főleg hogy a gyártó is ezt írja elő.

Előzmény: Cukkerr (8248)
kiggyo Creative Commons License 2018.04.06 -1 0 8252

Jobban jársz ha bentre kötöd.

 

Ami kérdés felmerült bennem is: lehet-e áramtalanító kapcsololót tenni a gép mellé H tarifa esetén? Elvileg a klímáknál régebben kötelező volt (karbantartás miatt), a "H" tarifa szerint meg nem leválaszthatónak kell lennie.

 

Erre rájöttél hogy van?

Előzmény: renegat33 (8251)
renegat33 Creative Commons License 2018.04.06 0 0 8251

Leírásban is 4mm2 van, nem azon fogok spórolni akár a 6ost is berakom.. az irány nem volt egyértelmű (nekem úgy jött le, hogy a H-t a kültérire is lehet(ne) kötni, közösítve van - a probléma gondolom itt a kikapcsolással lenne, mert így nem tudnám áramtalanítani):

 

 

 

Előzmény: mzsombi (8250)
mzsombi Creative Commons License 2018.04.06 0 0 8250

Télen a hideg napokon simán láttam 20A feletti áramerősségeket a kis mérőn, amit a hőszivattyú elé raktam. Mivel a cos fi sem pontosan 1, így az áram még nagyobb is általában, mint amit a pillanatnyi hatásos teljesítményből számolnál. Nem ördögtől való ám egy fázisú hőszipkához a 4 mm2-es vezeték!

Előzmény: Cukkerr (8248)
renegat33 Creative Commons License 2018.04.06 0 0 8249

Szia!

 

nincs még meg a gép, csak villanyszerelő készíti elő cső kiállásokat, ezért kellene még burkolás és szigetelés előtt tudni, hogy mit honnan tápláljunk meg.

 

@Cukkerr: Köszi!

Előzmény: kokler? (8245)
Cukkerr Creative Commons License 2018.04.06 0 0 8248

Mutass légyszives egyfázisúban olyat ami 4500w nál többet felvesz patron nélkül. H tarifánál pedig a szekrényben lévő, az elmű elosztó és az óra között van megszabva a keresztmetszet. Az óra után olyat használsz amit akarsz.

Előzmény: kiggyo (8246)
5738g Creative Commons License 2018.04.05 0 0 8247

Helló!

Nekem napkollektor+300l HMV tárolós rendszerem van.

A kollektor a tároló fölött van, és a melegebb tartályból a víz a hőcserélőn keresztül a hideg kollektorba megy. Gyakorlatilag kihűl a tároló.

Persze már átalakítottam, azóta nincs probléma: a kollektor kilépő vezetékét a tartályba belépés előtt a tartály alsó vonaláig levittem, és onnan vissza fel a hőcserélő belépő csonkjára.

Üdv.

Előzmény: kiggyo (8237)
kiggyo Creative Commons License 2018.04.05 0 0 8246

Egy fázisú hőszipkának sovány lesz az a 2.5mm2, főleg ha hosszabb a táv.

 

A H tarifánál is van minimum előírás sokszor, szolgáltató válogatja

Előzmény: Cukkerr (8244)
kokler? Creative Commons License 2018.04.05 0 0 8245

Honnan vetted, biztosan segítenek.

Előzmény: renegat33 (8239)
Cukkerr Creative Commons License 2018.04.05 -1 0 8244

Húzzál mindenhova 5x2,5 kábelt, ha van valahol patron akkor annak külön... mindenre bőven elég lesz. Ez fázisonként 20A ig szabvány szerint jó, de bőven van benne tartalék 3 fázisnál 24kw-tal terhelhető.

Előzmény: renegat33 (8243)
renegat33 Creative Commons License 2018.04.05 0 0 8243

Köszönöm az infót!

Előzmény: mzsombi (8242)
mzsombi Creative Commons License 2018.04.05 0 0 8242

Mivel a fűtőpatron a beltériben van, annak a villanya nem megy tovább. Igazából neked annyi a lényeges, hogy a betápokkal a beltérihez álljatok ki, plusz kell még majd egy valahány eres vezeték a beltéri és a kültéri között, ami jelet is visz plusz teljesítményt is. A telepítési utasításban valahol benne van, hogy ennek milyen jellemzőkkel kell bírnia. 

Előzmény: sylvanus67 (8241)
sylvanus67 Creative Commons License 2018.04.05 0 0 8241

onnan megy ki a kültéribe

 

 

mindkét fajta betáp vagy csak az egyik?

Előzmény: mzsombi (8240)
mzsombi Creative Commons License 2018.04.05 0 0 8240

A beltéri kapja mindkét fajta tápot, és onnan megy ki a kültéribe.

 

 

Előzmény: renegat33 (8239)
renegat33 Creative Commons License 2018.04.05 0 0 8239

Sziasztok!

 

Esetleg lenne itt olyan Pana T-Cap split tulaj (esetleg kiépítő szaki) aki megtudná nekem mondani, hogy hogyan kell előkészíteni a villanybekötést a gépnek?

Villanyszerelő előcsövezné neki a kiállásokat, de sajna nem egyértelmű nekem a manual szerint a rajz (mondjuk neki még nem mutattam). Főleg az érdekelne, hogy a H tarifás betápot a kültéri kapja-e és onnan kell átkötni a beltéribe (az egyértelműen látszik, hogy a patron miatt kell egy plusz bekötés a normál áramról is). Esetleg pont fordítva van és a beltéri kapja a H betápot és onnan megy ki a kültéribe? Csak az világos, hogy a kültéri és a beltéri között kell kábelezés, ha jól értem 4x4mm².

Köszönöm előre is a segítséget!

kiggyo Creative Commons License 2018.04.04 0 0 8237

Sziasztok!

 

Hőszivattyú elhelyezéssel kapcsolatban lenne egy kérdésem.

 

A tetőre kerülne nálam (8 fokos lapos tető) és alatta 3m-rrel lenne a rendszer amit ellátna (padlófűtés, HMV tároló). A gép monoblokk, tehát csak a víz menne rajta lefelé. A kondenzvíz elvezetés megoldott.

 

Van bármi amivel ebben a hidraulikus elrendezésben rá lehet faragni?

 

Szerintem nem nagyon (a légtelenítésre kell figyelni), de valami rémlik hogy az egyik gépkönyvben nem javasolták hogy a puffer a gépnél alacsonyabbra kerüljön. Mi lehet az oka?

 

Wizardaudio Creative Commons License 2018.04.04 -1 0 8236

Nem tudom fejből a tipusát. 2 db van, egy 200 és egy 300 literes.  Igen, a betöltőnyílásból van leágaztatva a külső hőcserélő. Nem gond ha van vízelvétel.

Előzmény: Törölt nick (8231)
Wizardaudio Creative Commons License 2018.04.04 -1 0 8235

Nem a számokra alapoztam h jóval takarékosabb, hanem az ismeretségből gyűjtött tapasztalatokra.

Sok emberrel beszéltem akinek talajszondás van, párral akinek levegős hőszivattyúja és még többel akinek kondenzációs gázkazánja. m2-re vetítve hasonlóan szigetelt modern házakban mindig a gázosok fizették a több rezsit. Nem is kevéssel.

Előzmény: Törölt nick (8232)
Törölt nick Creative Commons License 2018.04.04 0 0 8234

A szál onnan indult, hogy gázkazán vs hőszivattyú nappalival , majd esetleg napelem.

Előzmény: Öregépítész (8233)
Öregépítész Creative Commons License 2018.04.04 0 0 8233

Azért ha már hőszivattyúba gondolkodunk ne nappali árammal kalkuláljunk már számoljunk már H vagy Geo tarifával.

Előzmény: Törölt nick (8232)
Törölt nick Creative Commons License 2018.04.04 -1 0 8232

Igen én alapból levegősre gondoltam, bár talán nincs nagy különbség, minimálisnak tudom a szondások hátrányát SCOPban.

A "jóval takarékosabba" azért belekötnék.

Gáz ára cca.:120Ft ebből kivehető 9,7kWh tehát 1kWh megvan 12,37Ft-ból.

Korszerű kondis kazánra írnak 106% hatásfokot, de ezt ne higgyük el és számoljunk csak a 100-al.

Áram A1 tarifán 37,75Ft.

37,75Ft/12,37Ft= 3,05COP

 

Tehát CSAK annyival olcsóbb nappali áramon a hőszivattyú amivel ez alá a 3,05 alá be tud menni SZEZONÁLISAN.

Levegősnél megvan az az játéktere a felhasználónak, hogy okosan a kicsit melegebb nappali időszakokra programozza a gépet és az éjszakai nagy hidegekben kevesebbet kér tőle ezzel nagyon sokat lehet javítani a SCOPon. Valaki itt is példázta már ezt saját tapasztalatból.

Szondásnál nincs játéktér ott gyakorlatilag állandó a talajhő a szezon teljes egészében ráadásul a segédberendezések is eszik az áramot.

Előzmény: Wizardaudio (8229)
Wizardaudio Creative Commons License 2018.04.03 -1 0 8230

Hőszivattyú kimenetén útváltó szelep. Eldönti h bufferbe vagy hmv külső hőcserélőbe menjen a fagyállós víz. A hmv tartály aljáról szivattyúval beküldöm az ivó vizet a hőcserélő mások oldalába, ahonnan a tartály kb közepébe megy vissza. Azért így, hogy télen se legyen a tartály alján pangó víz, átforgatja az egészet. A hőcserélőn csak 1.5-2 fok a veszteség, ez fontos. 550 kw-os (80/40nél), 2,5m2 a felülete. Van a tartálynak belső csőkígyója is azt majd kollektor melegíti.

 

van a fogyazstásmérőnek hmv számlálója, tőbb hónapos átlaggal 2,31 kwh megy el naponta. Ha lesz kollektor ez legalább a felére lecsökken.

Előzmény: Törölt nick (8220)
Wizardaudio Creative Commons License 2018.04.03 -1 0 8229

Talajszondás még nappali árammal is jóval takarékosabb mint a gáz. De lehet te levegős hőszivattyúra gondoltál. Korábban kérdezted h nem aggódok-e a szondahőmérséklet miatt. Amint írtam, akkor ment le 4 fokra a bejövő, amikor -10, -13 fok volt. Mivel nagy sebességgel áramlik a víz, 0 de még -0.5 fokon sem fagyna meg. De be is van fagyállózva, így sok a tartalék. Ezek elég lassú hőmérséklet változások, nem hül csak úgy tőbb fokot. Egyszóval nem félek.

Előzmény: Törölt nick (8228)
Törölt nick Creative Commons License 2018.04.03 0 0 8228

A kondis kazán a gázzal kb egálban van üzemeltetési költségben nappali A1 áramtarifával hőszivattyúval, de talán még jobb is a HSZ.

Ne a napelemben gondolkodj és győzködd magad, ha nincs pénz rá, hanem a "H" tarifában amivel kb 40%-ot tudsz megspórolni. Így már nyerő a buli.

Radiátort felejtsd el új építésnél. Ha ráerőlteted a kivitelező/tervező párosra az lesz a vége, hogy bután fog működni a rendszer aminek a többletfogyasztás lesz az eredménye. A nagy kínban (radiátorozás) valahol valami el lesz b ...va és nem lesz optimális a működés.

Ha bent  a gáz a telken akkor meggondolandó a gázfűtés, minden pénzt inkább tolj bele a szigetelésbe. Ne ilyen 8cm padlókkal viccelődj.

Előzmény: zoli_1983 (8223)
zoli_1983 Creative Commons License 2018.04.03 -1 0 8226

2015-ben hoztuk be a gázt (a telken volt), ha jól emlékszem a 12m rézcsőt vettünk, a terv és munkadíj kb. 200 ezer volt egy vállalkozó intézett mindent. A kazán 230 000 (Baxi) és hozzá jött az 5 m műanyag kémény, csavarok, egybek. Az egész kb. 500 ezer volt. Ehhez nem számolok most 3M napelemet, mert minek tennék fel mellé ennyit? 

 

A hőszivattyúhoz már van értelme napelemet feltenni. Igazából ez a kérdés, hogy gáz olcsón,  vagy invesztáljunk 3-4 milliót előre egy hőszivattyú+napelem rendszerre?

Előzmény: Törölt nick (8225)
mzsombi Creative Commons License 2018.04.03 0 1 8224

Tanácsokat kértél, de ragaszkodsz az eredeti elképzeléseidhez mindenáron. Így sok értelme nincs a beszélgetésnek. Kolléga nem falfűtést hanem mennyezetfűtést javasolt a monolit VB födémbe. Oda tán nem lesz olyan sok kép akasztva a jövőben sem. A falszerkezet racionalizálása nem a rossz hőtechnikai tulajdonságai miatt javasolt, hanem mert olcsóbban lehet jobbat építeni. A padlóba tényleg vicc a 8 centi, pláne padlófűtés alá. A napelem+hőszivattyú beruházást hasonlítod a szűken számolt gázoshoz, holott előbbi esetben innentől nulla lesz a fűtésszámlád, utóbbi esetben pedig fizeted a gázszámlát. Almát körtével. 

Előzmény: zoli_1983 (8223)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!