Kár, hogy Kőbánya-alsón is csak maradvány van belőle.
Sőt van még egy, bár ez is csak maradvány.
Kőbánya-alsóról, Zugló felé haladva bal oldalon, a legszélső (elveszett) kihúzóvágány végén, a töltés oldalban a kerepesi úti felüljáró előtt, is van egy. Ennek is nagy szögletes alja van, ez is ilyen váltójelzős dobozos lehetett, anno.
A Google utca kép, Pongrác út 3. -nál látható. Vagy vonatról menet közben :)
A szentendrei HÉV elveszett vágányából találtam egy síndarabot egy helybéli jóvoltából. Igazából el sem veszett, mert végül is nem épült meg a vonal Visegrádig (és esetleg Esztergomig) vezető hosszabbítása, de 1920-ban zajlott ínségmunkák keretében nekiláttak a HÉV meghosszabbításának. A szakirodalomból eddig csak azt tudtam, hogy az alépítményi munkákat csinálták, de mint kiderült, sínfektetés is történt, ill. a visszaemlékezések szerint valahol a megadott hely ( 47.728274, 19.090987 ) közelében deponáltak is talpfát és sínt.
A fotózott síndarabot most ajtó-kitámasztónak használják, ill. egy hosszabb darab be van építve a melléképületbe áthidalónak:) Állítólag a helytörténeti kiállításban is van egy síndarab. A méretei alapján amúgy 23,6 kg/fm sín, tehát i-rendszerű sínnel akarták továbbépíteni a vonalat, annak ellenére hogy az 1912-1913-as átépítéskor 30 kg/fm sínt fektettek le a Filatorigát-Szentendre szakaszon a kétvágányúsított pályán.
Egy 1970-es évekbeli kisajátítási ügyiraton még a BEVV szerepel "tulajdonosként".
Az persze még mindig izgalmas kérdés (legalábbis számomra), hogy milyen vonalvezetéssel vezették át a vasutat. A helyi sajtó az 1900-as évek legelején több verziót, ill. javaslatot is megírt.
Ebben igazad van, mert vágányzáró jelzőt használtak régebben.
De elvétve előfordult ilyen is (gondolom a cél szentesíti az eszközt, vágányzáró tábla vagy jelző helyett, ez is megfelelt) Mivel már láttam ilyen maradványokat ütközőbakok tetején, de ép formában még nem.
Konkrétan ezt is láttam többször a vonatról, amikor még nem nőtte be a gaz.... de már csak az alsó része van meg napjainkban.
És pont ilyen régmúlt képek után próbáltam a neten kutatni, ahol még ép formában látható.
Ezek lennének a vágányzáró jelzők. (Gondolom régen petróleummal esténként még világíthattak?)
Ez meg olyan lehetett, mint amilyen Kőbánya-alsón van.
Ez biztos, hogy nem vágányzáró jelző volt. Inkább a régi lemezes váltójelző része lehetett.