Keresés

Részletes keresés

gumidani Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9471

1. A Dömsöd és Dömös elkülönítésére még az egyetemi végzettség sem garancia.

2. Szerintem jelentős átépítés lehetett, de nem pénzügyi svindli.

Itt egy kép abból az időből, amikor  Siófok néven szelte a Balatont. A másik képen az egykori VI. sz. csavargőzös (ami nem lett Előre) látszik már Old boy néven. (nem tudom kinek a képe, elnézést kérek érte)  A hajótestek meglehetősen hasonlóak egymáshoz.

Előzmény: Una Vestrum (9446)
Tom_ Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9470

Nyári balatoni hajóbeosztás:

Balatoni hajók oldal, Extra fejezet, Menetrendi hajózás

A vízibuszokat hetente cserélik, az első két heti beosztást már feltettem.

Holnaptól él. Forrás: BHRT

 

Ma voltam a Hévízen, szóval ... ez igen, a Fonyód csak elbújhat mögé. Lesznek majd képek is. Előre csak annyit, hogy csodás a belső rész, mozgássérült WC, klíma, a kormányállás egyszemélyes radarhajózásra átalakítva, stb. Csak a segédgépet cserélték.

Popeyeee Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9469
A motor sajnos maradt a régi:(
Előzmény: Enzo (9441)
Zoltika Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9468

Csak 1954-es átépítése után. Eredetileg a hídja is a kerékdob felett volt, és csak az 1912-es átépítés után került előre.

 

A Deák Ferencz testvérhajója volt a Széchenyi István, aminek egy leírásában (Varró József: A Széchenyi nevét viselő hajók története) szerepel, hogy 2 db "kétvégű" kazánja volt. Na ez az, ami a két kéményt indokolhatja, és a IV. Károly/Szőke Tisza II-n tett látogatás során sem értettem már. 1954-ben nyilván kazáncsere is volt, és az normál "egyvégű" lett. De mit jelent az, hogy "kétvégű"?

Előzmény: Enzo (9464)
viking star Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9467

off

Tayfun!

Mail jöhet!

on

Enzo Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9466

"De a testvére, melyet ugyanolyanná építettek át, a Ráckeve megvan és Old Boy a neve."

 

Ezt a fotót még a Sopron fedélzetéről csináltam a nyílt napon.
Előzmény: Pedrofon (9459)
Enzo Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9465
Ha feltöltöd a képet, azt utána be is szúrod? Megjelenik a feltöltés után egy link, hogy beszúr...
Előzmény: Pedrofon (9457)
Enzo Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9464
A Deák Ferencz nem 1 kéményes volt?
Előzmény: Zoltika (9461)
jakyg Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9463
Úgy hallottam, hogy a B járatot meg a Füred fogja csinálni.
Pedrofon Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9462

Egy érdekesség áll a Csepel Művek kikötőjében:

Neve: Danube Express.

Azért érdekes, mert egy vontatóból átalakított toló.

Az a román típus, amelyikből olyan sok szaladgált 3 évvel ezelőttig.

És nagyon úgy néz ki, hogy mostanában alakították át.

Tehát hasznosíthatóka avontatók még mindig.

Az osztrákoknak is megérte a Kremset tolóvá építeni pár éve.

Mi meg kidobtuk a vontatókat is és a Miskolc kivételével a toló-vontatókat is.

Hogy van ez?

Zoltika Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9461

Egy szép kép a 40-es (?) évek elejéről

A képet a Váci utcában 60 Ft-ért lehet képeslapként kapni, a kép forrásának megjelölése nélkül. Az eredeti fotót elég durván beszkennelték, alátettek egy "Bodapest - general view" feliratot, 'oszt annyi.

 

A képen látható hajók a Lánchíd felől:

 

legelől, a Kossuth mostani helyén:

vagy a Szent László (később Petőfi), vagy a Leányfalu (Kossuth), vagy a

 József főherczeg (Dömös)

 

mögötte:

a Szent István, vagy a Szent Imre (később Felszabadulás, még később Szőke Tisza II.)

 

mögötte:

Szent Gellért (később Táncsics, még később Szőke Tisza I.)

 

mellette:

az LI-LVI. közül kettő

(a hatból négy süllyedt a világháború során, LII. és LVI.; 1951-ben szétbontva. A többiek: LI./Tbiliszi/Ercsi/Bakony; LIII. /Tahi/Hunnia; LIV./süllyedt/Zebegény/Attila; LV./süllyedt/Szentendre/Gulács)

 

mögötte:

a Deák Ferencz vagy az Erzsébet királyné (valószínűsíthetően az utóbbi)

 

mögötte:

a DDSG két hajója; nevüket nem tudom, de keresem. Mindenki nézzen szét otthon a nagyszülők fényképei között!

 

Érdekes az áruszállító motorhajó a két széteresztett uszállyal. A vontatót a Várfalvi könyv ábrái alapján nem tudtam azonosítani; persze korántsem biztos, hogy magyar lenne.

 

zjakabfi Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9460
Ma elindult a Gulacs ées a Keszthely eloszezoni jaratát jarja. A Bakony is elindult o ma L járatot csinalja, holnaptol tenyleg a "G"-n lesz. Szantod megy a J-re. A Lelle tegnap nem ment Foldvarra, azt a Szarszo csinalta, aki delutan elindult a nyugati medence fele utana a Boglar is. Bocs az ekezetek miatt!
Pedrofon Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9459

Csak a hajótest maradt meg.

A Dömsöd amúgy mai napig megvan, már átépítették, de mozogni nem láttam még új formájában.

De a testvére, melyet ugyanolyanná építettek át, a Ráckeve megvan és Old Boy a neve.

Előzmény: Una Vestrum (9446)
Tom_ Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9458
Én próbáltam beállítani a U.V. e-mail címét, de mindig valami jelszó miatt problémázott. :-)))))
Előzmény: Enzo (9456)
Pedrofon Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9457

Miért nem látszik a kép, amit most felraktam ide?

Látom, nekem mindigis komoly bajaim lesznek ezekkel a dolgokkal itt...:o)

Előzmény: Pedrofon (9455)
Enzo Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9456

Nem titkos, csak be kell állítani:

 

Beállítások=>Email publikus: bepipálni a kiskockát!

Előzmény: Tom_ (9454)
Pedrofon Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9455

Az Elegant Lady első útján készítettem még tavaly ezt a képet.

Itt látszik a bulbaorr.

Érdekes módon mozgás közben nem látszik.

Szerintem azért van rá szükség, mert időnként kimegy a tengerre, mint pl a Velencébe járó a Pon közlekedő kabinosok is.

Tom_ Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9454
Una Vestrum! Mi az e-mail címed? Az új fórumban már titkos. :-(((
Aranyangyal Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9453
HURRÁ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:-))))
Előzmény: Bócman (9452)
Bócman Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9452

Mindenkinek, akit érint:

 

 

Július 22 - augusztus 1 között fokozott "Sopron" - tevékenység várható!!

További információ a részletek letisztulása függvényében, folyamatosan!!

 

 

Július 30-31-én már BIZTOS, hogy mozgunk!!

Mad Scientist Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9451
Érdekes, vagy 20 évig megoldották azoknak a hajóknak a bepaszírozását a szűk északi parti kikötőkbe... Egyről tudok, hogy a Szentendrének nem sikerült.
Bár tény, hogy érdekes volt, amikor pl. pár éve a Bakony viharos oldalszélben beállt Csopakra: elindult csigalassúsággal a nádas felé, és a kikötőbe ért be. Profi munka volt. Ezeket a pöcökkel vezérelhető hipermodern hajókat nem kedvelem. Nekem az nem is igazi hajó, aminek nincs kormánykereke...

A Héviz nekem viszonylag tetszik, de jobb is lehetett volna, a már említett ablakkeretekkel, meg a beszállóval. Jövőre jön a Keszhely... Enzo is kérdezte, új motort kapott? Mert a régi botrány hangos (volt?).

Más: Füreden ma kék szalag. 400 tervezett vitorlással, "vízi dugóval", gondolom van mit manőverezni a menetrendieknek is...
Előzmény: Tom_ (9419)
jakyg Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9450
A bulba-orr szerepe valóban áramlástani. Csökkenti az alakellenállást. Leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a hullámhegy a bulba-orrhoz esik ("előre feltúrja a vizet"), és a hajó orra mindig hullámvölgyben hasít a vízbe. Szinte kizárólag tengeri hajóknál használják, és egy tervezett üzemi merüléshez méretezik. Személyhajóknál, de még inkább üres teherhajóknál szépen megfigyelhető.
Bócman Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9449

Mug, ez tévedés!

 

 

A helyes válasz valóban az áramlásban keresendő!

 

A vízben áramlástani szempontból a "tökéletes test" az amerikai tengeralattjáróknál megfigyelhető körhenger. (A hossztengelyre merőlegesen minden metszete kört ad.)

 

Megfelelő kialakítás esetén a hajó orra szétválasztja a vizet, és az palástként körül öleli, aztán a hajó mögött újra öszezárul.

 

 

A felszini hajóknál "gondot" jelent, hogy a hajóest nem merül teljesen a vízbe. Így a tökéletes áramlás sem jöhet rajta létre. A víz ugyan elindul, hogy annak rendje és módja szerint szépen körbevegye a testet, de hát ugye nem sikerül, és "orrhullám keletkezik.

 

Ha valaki belinkelné a Szombathely képét (januári komáromi út, amkor szeparát dönget szembe...), azon nagyon szépen látszik a jelenség.

 

Egyre hegyesebb, egyre "vágósabb" hajóorrokat építettek, de a sebesség nem igazán növekedett...

 

Namost, okos embörök megfigyelték, hogy a palackorrú delfin azzan a nagy bumszlivan a fején milyen szépen hasítja a vizet, és elkezdtek számolgatni. Ennek a kísérletezésnek lett az eredménye a bulbaorr. (Persze lényegesen "leegyszerűsítve" a folyamatot...)

 

A bulbaorr megtöri vizet, létrehozza a megfelelő hullámformát, amibe a hajótest belefekszik.

 

A hurráoptimizmus kitörése előtt nem szabad figyelmen kívül hagyni egy apróságot!

 

Ez azért a fizika kiskapujának intenzív kihasználása!!

 

Ami ugye annyit tesz, hogy itt komoly kompromisszumokat kell kötni!

 

Először is megfelelő mély vízre van szükség ahhoz, hogy a kedvező hatás érvényesülni tudjon.

Azután a bulbaorros megoldásnál egy adott merülésre lehet és kell optimalizálni a hajótestet.

 

 

Azaz az (elérhető leg)optimális(abb) áramlás csak egy viszonylag szűk "keresztmetszetre" korlátozódik!

Előzmény: muggli (9440)
Zoltika Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9448

Kedves Enzo, és minden rajzos kedvű topictárs!

 

Hadd hívjam fel figyelmeteket a traffic képernyőkímélőre. Ez egy freeware képernyőkímélő, amelyben mindenféle járművek mozognak. A járművek 1 pixel= 1 dm léptékű rajzait rengetegen készítik világszerte, köztük igen sokan magyarok, elsősorban vonat- és buszmániások. Hajót még csak németet láttam, igaz, igen régen frissítettem. A program kiválóan alkalmas arra, hogy pl. egy szép háttérkép előtt elúsztass egy hajót, pl. a Hévízt Tihany látképe előtt. Kedvenc tervem (aminek megvalósítására úgy látszik csak nyugdíjas éveimben lesz idő): a Vár előtt elúszik a Dunán a Petőfi, és a Lánchíd alatt levonja a kéményét; muggli a hídról integet! (Ha valaki ráér, bátran lopja el az ötletet!)

 

féligOFF

Tegnap a kollégám gépén láttam, hogy hozzászólás írásakor az index számára csodálatos lehetőségeket: a hozzászólás, és annak egyszerű szerkesztési lehetőségét kínálja! Ilyet én a saját gépemen nem láttam azelőtt. Arra jutottunk, hogy az index válogatós lehet: nemhogy csak az explorer, hanem annak csak kifejezetten magas verziószáma alkalmas számára. Ma reggel frissítettem, és láss csodát: "Szerkeszt" üzemmódban mindenféle funkcióknyílnak meg, és van "Új hozzászólás" gomb is. A dolog szépséghibája, hogy 6.x verzió letöltése valami 17 MB volt.

 

Érdekel, hogy az új verzó vajon megtartja-e a soremeléseket. Mert a "Megnéz" funkció továbbra sem üzemel...

ON

Előzmény: Enzo (9434)
DLala Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9447
Kiesett a Dunaferr a Mahartért folyó versengésből
2004. július 2., 08:49

A csütörtöki licitálás után mindössze három befektető maradt versenyben a magyar folyamhajózási társaság privatizációs pályázatán. A Dunaferr Rt. végleg elveszítette az esélyt, hogy megszerezze a Mahartot, értesült a Népszabadság.

A Duna-Cargo megvásárlására ajánlatot adó öt pályázó közül csak a magyar Masped Rt. és a Plimsoll párosa, a bajor Bavaria hajóstársaság, illetve a német Meier-csoporthoz tartozó osztrák DDSG Cargo Wien GmbH teherhajózási vállalat képviselői módosítottak eredeti vételi ajánlatukon.

A versenyből kiesett a német Rhenus-csoport és a Dunaferr Rt., amely pályázatát az ÁPV Rt. számos ponton kifogásolta.

Valószínű, hogy a licit a bajor Bavaria és az osztrák DDSG Cargo között dől majd el a talpon maradt befektetők közül. A DDSG a privatizációs pályázat első fordulójában 2,8 millió eurós (730 millió forint) árajánlattal állt elő, s csak utána következett a Bavaria. Utóbbi számára azonban a Duna-Cargo megszerzése rendkívül fontos, s ezért a társaság tegnap alaposan megemelte a tétjét.
Az egyetlen talpon maradt magyar pályázó, a Masped és a Plimsoll párosa a második fordulóban szintén új ajánlatot tett, az azonban alatta maradt a német és az osztrák befektetőkének, számol be a Népszabadság.

A tavaly 485 millió forint veszteséggel záró Duna-Cargo új tulajdonosának kilétéről leghamarabb július közepén születhet döntés.
(Menedzsment Fórum)
Una Vestrum Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9446

Ahogy a Magyar Nemzet írásánál, úgy most a "balatoni hajók anno" esetében is megjegyzem, hogy a PAJTÁS későbbi neve  - tudomásom szerint - DÖMSÖD, nem Dömös.

Ide vonatkozó kérdésem: a havária után történt átépítésnél mi maradt az eredeti hajóból, ugyanis nemhogy a felépítmény, de még a hajótest esetében sem sikerült hasonlóságot felfedezni. Ez is olyanféle átépítés lehetett, mint a BKV-törpéknél?

Tom_ Creative Commons License 2004.07.02 0 0 9445
Frissítettem a Balatoni hajók oldalt a siófoki vízleeresztő zsilip képeivel.
muggli Creative Commons License 2004.07.01 0 0 9444

Állítólag ez is játszik, de inkább az, hogy a hajó nem fúrja bele magát minduntalan a vízbe, mivel relatíve vízszintesen mozog, tehát a változó közegellenállás mértéke csökken.

muggli©

Előzmény: Enzo (9442)
LajA Creative Commons License 2004.07.01 0 0 9443
Köszönet a válaszért, én csak viccből tippeltem a hullám hatás kiküszöbölését, gondoltam az csak keresztbe lényeges, he hát van még mit tanulnom.
Előzmény: muggli (9440)
Enzo Creative Commons License 2004.07.01 0 0 9442

Nekem tavaly nyáron azt mondta a Fonyód kapitánya, hogy azért van a bulbaorr a hajón, mert az nyitja szét a vizet a test előtt, és nem a test. Így csökken a hullámverés.

Áramlástani tanulmányaim alapján erre nem találok magyarázatot, igaz én csak a levegőhöz értek, és ahhoz is csak egy keveset.

Előzmény: muggli (9440)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!