Sikerült találnom egy harmadik 'frame' megoldát Cobra ügyben. (Forrás: http://www.erareplicas.com/427/chassis.htm)
Ugyanitt, ennél a gyártónál van McLaren F1 like autó is, akit érdekel, megnézheti itt: http://www.erareplicas.com/gt/gt.htm
Itt a Cobra harmadik váz-megoldása.
Ebböl is látszik, hogy a kit car-deffinició nem egyszerü dolog, hisz' ugyanazt az 'autót' építik átépitésként, gyári kocsiként (kulcsrakészen), de 'kit'ben is lehet venni - a variációk száma kishijján a csillagos ég.
kösz'. Közben némi rohangálás után sikerült szereznem szilenteket.
Nincs egy képed a hiányzó Cobra konstrukcióról? Feltettem a GD-t, meg a dögnehéz Pilgrim-et, de hamarjában nem találtam heggesztett zártszelvényes vázat.
van Cobra, ami önhordó, van Cobra ami space frame (mint pl. a Seven-ek), és van Cobra, amit nem tudom minek nevezzek cuccon van. (Ez utóbbi Gardner Douglas még szemre is nagyon szép megoldása... de nem tudom, miként nevezik ezt a megoldást.)
A felsö a Gardner Doulas-é, az alsó a Pilgrim Sumoé. (Lásd erröl többet a http://www.kitcar.hu-n)
pont arra kell nekem is. Sikerült vennem Ford Transithoz használt kartervédöt tartó szilenteket. Nekem ugyan kisebb kellett volna, de ez is jó lesz. (Ez haots csavarral kb. 25x25x12 mm-es hasáb.)
Az én autómon pl. a tüzelőanyag szivattyút tartja hasonló gumibak, bár azok kicsivel magasabbak, csak egy ötlet...
Tittadili, OldFox!
Csővázas konstrukció is lehet önhordó, mert a szakirodalom szerint az, ha nem különül el tartó- és tárolószerkezet. Szerintem az összes Lotus 7 önhordó, de pl. a Cobrák alvázra épülnek, ha jól tudom.
Egy érdekesség: a világ első önhordó vázszerkezetű autóbuszát 1954-ben kezdték gyártani Ikarus 55 néven! :-)
Itt látható is egy kép az ominózus vázszerkezetről:
az ECU-val csak egy gond van, hogy az általam használt motorhoz a Dunnell Engines saját computert ad. Mivel elég messze lakik a pasas, teljesen be van löve a computer, nem igazán tudok (és föleg nem merek) belepiszkálni a programozásba. Úk ECU-t venni, meg nem szeretnék (és pénzem is a végét járja, amit a kocsira oltári nagy botrányok nélkül rákölthetek.)
Majd lesz Lambda szonda - legfeljebb én is eldugom a vezeték másik végét. Szia!
Közben eszembe jutott még két dolog. A régebbi Golf-oknál ilyen pici zilenteket használtak a hütö felfogatásánál. A másik, a vizhütéses nagy motorkerékpároknál esetleg ugyancsak használnak ilyesmit.
Mindenkinek, aki motorverzerlo elektronikaval akar foglalkozni, ismet ajanlanam a http://www.vems-group.org oldalt, ahol egy olyan, barki szamara megvasarolhato, sokfele motorhoz alkalmazhato, szeles koru funkcionalitassal rendelkezo ECU (Electronic Controlling Unit = Elektronikus Vezerlo Egyseg) fejlesztese folyik, ami nekunk, kit car-osoknak nagyon jo lenne! Egyenlore nincs meg hozza olyan kezikonyv, hogy ezt ide kosd, amazt meg oda, de ezen a linken van egy csomo magyar emberke is, aki mar hasznalja, erdemes oket megkerdezni.
HGeT, te jutottal valamire ezzel a szerkentyuvel? Ugy emlekszem, te kerdezted rola.
FFU: Ez a kutyu tud lambda szonda jelet is fogadni.
A kit car - locost temahoz szeretnem hozzafuzni, hogy letezik nem csovazas hanem onhordo karosszerias kitcar is (ilyen pl. a RobinHood), valamint, hogy a locost igazi ismerve az, hogy keves penzbe kerul (mint a neve is mutatja) - ebbol aztan az kovetkezik, hogy felhasznalo a terveken kivul semmit nem kap meg (persze megvasarolhat alkatrszeket olyan gyartoktol, akik arra tervre specializalodtak), viszont sok munkat fektet a kocsijaba (joval tobbet, mint aki kitbol epitkezik).
En ugy bontanam fel ezt a kerdest, hogy tobb szempont szerint csoportositanek. Elso szempont lenne a kidolgozottsag foka: 1. teljesen egyedi tervezes, egyedi epites, rad van bizva, hogy mit, hogyan, mibol epitesz (ha jol ertem, tittadili ilyesmiben utazik) 2. locost: van egy terv, hozza valamilyen szintu technologiai leiras (hogyan hegeszd ossze a vazat, stb.), valamint meg van hatarozva a donor auto, es a terv is ehhez az autohoz illik, de rad van bizva, hogy az alkatreszeket honnan szerzed be vagy allitod elo. Ilyen pl. a Ron Champion-fele konyvben szereplo locost. 3. locost+: a locost annyival megfejelve, hogy egy csomo gyarto szallit olyan alkatreszt, amit amugy magadnak kellene beszerezned 4. kit+donor: megveszed az alkatreszek jelentos reszet (altalaban a vaz, futomu, kormanymu, burkolat van benne a csomagban, de ez gyartonkent es csomagonkent valtozik; sot, a gyartok a teljes epitest felbontjak lepesekre, es neked mindig csak azt a csomagot kell megvenned, ahol epp tartasz), plusz veszel hozza egy donor autot, amit szetbontasz, es bizonyos alkatreszeibol plusz a kitbol epited meg a kocsit. Ilyen a legtobb kit, pl. Tiger, RobinHood. 5. teljes kit: a kit gyartoja mindent aloallit vagy szallit, neked csak ossze kell szerelned. Nagyon feherkesztyus munka, hiszen az alkatreszek vadi ujak, nem kell turnod a bontoban pl. egy Sierra hatso diffiert. Ilyen az osszes "elit" kitcar, pl. a Caterham, Westfield, meg az Ultima is. 6. Kesz auto: azok a gyartok, akik kit-et arulnak, altalaban vallaljak azt is, hogy osszeszerelik neked az autot, neked csak vezetned kell.
Masik szempont az egyediseg: Minden olyan auto, amelybol nem keszul sorozat, egyedi. Nekem ilyen ertelemben egyedinek szamit egy kit-bol otthon osszeepitett kocsi is, hiszen en nem pont ugyanazzal a technologiaval epitek, mint a haverom, aki ugyanazt a kit-et vette meg. Persze ezt csak halkan mondom, hogy a TUV ne hallja meg :) Es minden olyan auto, amelybol tobb keszul ugyanazzal a technologival, sorozat. Ha csak 2 keszul, akkor kis sorozat. :)
Replika/lookalike/inspired: Ha van egy-egy olyan autotipus, amely nagyon kedves az emberek szivenek :), de mar nem gyartjak, akkor elobb utobb valaki kitalalja, hogy majd o gyart ilyet. Ha pontosan koveti az os formajat es technologiajat, akkor ez az ember replikat epit (szerintem ilyen nagyon keves van, a legtobb fodarabot korszerure cserelik). Ha csak a formajat kovet, de ami belul van, az mar mas, akkor az egy lookalike (ugy nez ki, mint). Szerintem ilyen a legtobb Cobra. Egyebkent a replika meg a lookalike kozti hatar nem eles, es szerintem nem is erdemes pontosan meghuzni. Es ha az auto formajaban es szellemisegeben (pl. a tervezes-epites soran felhasznalt otletek, alapgondolatok) emlekeztet az osre, akkor az egy -inspired (mindig megmondjak, hogy mi inspiralta, ezert a kotojel). Ilyenek a Lotus Seven-inspired autok, a Westfield-tol a Tigeren es a RobinHoodon at a Luegoig.
Persze a hatarok sosem elesek, es nyugodtan mondjatok meg, ha nem igy gondoljatok :) Es bocs, ha olyasmit mondtam el, amit mar mindenki tud, csak gondoltam osszeszedem, amit en gondolok/tudok/leszurtem, es esetleg ki lehet rakni a honlapra (aakkor rakok majd bele ekezeteket is :) .
Hali. Szerintem is attól kitcar egy autó, hogy kit-ben vagyis építökészletben is meg lehet vásárolni. Aminek az a nagy elönye, hogy a kész autóhoz képest jelentösen olcsóbb. Az, hogy csövázas autók a "kényszer" szüli, az önhordó kaszni készítéséhez komoly géppark, prések, stb kell. Ezt csak nagy autógyárak engedhetik meg. Kitcart meg inkább kisebb vállalkozások építenek. Csövázas a Saleen, meg a Lamborghini is, mégsem kitcarok.
A szilentes problémához: lehet kapni kis gumi tuskókat, amiket a földre kell lecsavarozni, hogy megakadályozzák az bejárati/egyéb ajtók kicsapódását. Ezek ilyen körbegumizott kis hengerek furattal a közepükön... szerintem minden barkácsboltban lehet kapni. Csak egy ötlet volt...
A csavarátmérő 6 mm lenne jó, a szilent átmérője max. 24 mm, vastagsága is legfeljebb 15-20 mm.
Hajlok arra, hogy helyette beteszek egy 5 mm vastag gumicsíkot, de az nem igazán lenne jó megoldás. A funkciója a zaj-csokkentés, mert a szivattyú nagyon meg tudja rezegtetni a zártszelvény-vázat, és a chatlist szerint rossz esetben nagyon zajos is tud lenni. (IGy is lesznek gondok a motor zajával.
Még egy érdekes probléma: egy pasas (egy hidraulikával foglalkozó cégnél - oda járok idomokat vásárolni az üzemagya-rendszerhez) mesélte, hogy vett egy használt Mercit a németeknél. Az elözö tulaj átépitette a motort turbófeltöltösre. A magyar pasas megvette a kocsit, behozta az országba, és a KF-nél nem vették észre, hogy az autó motorja nem eredeti, hanem turbós. Ezzel szemben azon kiakadtak, hogy nem volt lambda szonda, bár az emissziós normáknak a motor így is eleget tett.
Nosza, lóhalálában irrtam annak a cégnek, amelyik az én motoromat épitette, mert ahhoz sem kell lambda szonda - de a ciki az, hogy a vezérlö elektronika nem is tudja fogadni a jeleit, nincs ilyen bemenet. És a próbapadon kint ez a motos is teljesitette a tipushoz elöirt normákat.
Érdekes ügy... a hidraulikás pasas azt csinálta, hogy beépitett egy Lambda szondát a kipuf. rendszerbe, és a vezeték végét eldugta - mert az nem vezet sehova.
A futómű szilentek kisebbek! Esetleg abból tudnál egy ilyet fabrikálni! Bár neked inkább egy bak lenne jó! Hétvégén megkérdezem az alkatrész boltos haverjaimat, illetve benézek a Fiatnál a raktárba hátha lesz valami! Írj egy pár méretet: - csavar átmérő, - min. hossz, - max. szélesség (szilent átmérő).
igen, ez egy szilent, de az autósboltban a legkisebb szilent a régi tipusu Skoda motorbakját alátámasztó, félökölnyi, és fél kilós 'pogács' két fémlemez közé sütött gumival, 10-es átmenö csavarral. Kicsit nagy a szivattyúhoz.
Két 'menö' boltban voltam eddig, ahol a nagyon rendes eladók közölték, csak katalógusból tudnak bármit is mondani - mondjak tipust, gyári számot, blablabla... és akkor kinézik nekem a legjobbat a katalógusokból...
Régebben lehetett venni üvegbe való gumi dugót... de mostanában már nem. A végén kemény radirt fogok befaragni, aztán lesz, ami lesz. (Csak a kemény radir is túl puha.)
A TVR-t szerintem nyugodtan lehet a nagy gyártók közé sorolni, kb. 600 autót gyárt évente, öt különböző modellből áll a kínálata. Egyedinek persze egyedi, még Angliában se áll minden utcában 2, a kontinensen meg főleg ritka látvány. Ez persze annak is betudható, hogy nemigen szoktak balkormányos változatokat gyártani. Kitcar szerintem az amit építőkészket formájában is meg lehet venni. Tehát a TVR nem az.
Az egy gumiszilent és rezgéscsillapító szerepe van! A helyedbe bemennék egy autó alaktrész boltba és válogatnék a szilentek között! Általában egy "tucat autóban" :-))) a futóműben és motortartó bakként szokták használni! Ha nem boldogulsz, van egy-két autós ismerősöm! Szívesen segítek!
Timy Baby-nek nagyon igaza van! Tényleg jó lenne tisztáznunk az alapfogalmakat, mielőtt egy hatósági ember rákérdez és mi csak "pingvinezni" fogunk tudni! A fórum erre pont alkalmas lenne!
Véleményem szerint a megfogalmazás kitalálása előtt a fogalom jelemzőit kellene körül írni! Egy kit car-t SZVSZ a következők jellemeznek: Kit Car - gyári tervezés, - gyári váz, - gyári héj, kaszni, burkolat, stb. - gyári és/vagy utángyártott és/vagy felújított kit-ként vagy egyedileg vásárolható alkatrészek és részegységek, - specifikált szerelési technológia, - otthoni vagy felhasználói összeépítés.
Locost: - gyári vagy egyedi tervezés, - saját váz, - saját héj, kaszni, burkolat, stb. - gyári és/vagy utángyártott és/vagy felújított alkatrészek és részegységek, - nem specifikált szerelési technológia, - otthoni vagy felhasználói összeépítés.
T. Baby kérdése rávilágit egy fontos dologra - az emberek többségének fogalma sincs, mi az a kit car. Nagyon sokan azt hiszik, hogy a kit car-ok is amolyan sufni tuning autók, amik nem csak a tulajra, de másokra is veszélyesek.
Azonnal adódik is az ötlet. Az egyesület leendö honlapján egy 'szekcióban' szépen feldolgozhatnánk a kit car témát (kit car, replika, like car, locost, átépités, stb.)
Nem tudom, ki a felelöse a vezetöségböl a honlapnak, de szíves figyelmébe ajánlom a javaslatot.
Adjatok szakmai tanácsot. A mellékelt fotón egy holland pasas így oldotta meg (tanán diliböl?) az üzemanyagszivattyú felerösítését a vázra. (A Heineken sör fém palackja most kevéssé érdekel.)
A képen látható két kis gumi 'dugószerüség', ezeken megy keresztül a két csavar, amivel fel lehet fogadni a szivattyút.
Mi lehet ez a két 'dugó'? Azért kérdem, mert pillanatnyilag fogalmam sincs, melyik boltba menjek keresni, és ott mit mondjak a (többnyire halvány gőze sincs semmiről) eladónak? Kérek 'két gumi-valamit, csavarosat'?
Mintha láttam volna képeken, régebben talán része volt e két dugó a kipufogók felfogatásának? Nem tudom.
Anglia második legnagyobb független gyártója a haldokló Rover után, ők még a klasszikus recept alapján készítik a sportkocsijaikat: kis tömeg, nagy teljesítmény, semmi elektronika. Ezért is jönnek be nagyon a TVR-ek :) Két kedvencem:
még tavaly én is megpróbáltam összeszedni pár 'megközelitést' arról, hogy mi is az a kit car. Fel is tettem a honlapomra. Kicsit csapongó - de a honlap nem elméleti írások publikárására készült.
Itt megnézheted, angol 'szakirók' mit gondolnak kit car-nak:
Mivel egyetlen lány vagyok a csapatban akit érdekel ez az egész,mert rajtam kívül más lányt nem hiszem, hogy érdekelne ezért remélem van türelmetek hozzám. :-)