Az esztergámon ugy nez ki, hogy a legutolsó felujitas alkalmával csak felköszörülték az ágyat de nem hántolták. Emiatt az olajat szinte egyből lehúzza a szán. Hülyeség lenne, ha legalabb valami ritkás mintát tolnék rá, hogy legyenek árkok az olajnak? Mondjuk 5*5 csikot negyzethuvelykenkent.
EAN 340-es esztergám van, de hiányzanak róla a géptáblák. Nagyjából innen-onnan megszereztem mindegyik fényképét, kivéve egyet, erről nincs jobb képem. Ha valaki tudna feltölteni egy jó minőségű fotót erről a géptábláról, azt megköszönném! Ha meg tudjátok mérni, akkor kérem szépen adjátok meg a befoglaló méretét is.
Sejtettem hogy ott a bibi nagyobb része másik lehetőség a turbómaró lenne, az egyenes csiszolót nem ismerem... vagy ugyanaz a kettő? Egy levegős van, ahhoz csinálok valami befogót akkor, kézből nem hiszem hogy fasza lesz
Egy E1N-el birkózom évek óta, ha van néha egy kis időm rá. Nem volt termelésben így jó állapotban volt, egy céghez került, fölköszörültették, majd keménykrómoztatták. Nem tudom ez mennyire jó, de ez van. AZtán úgy maradt szétszedve, ki akarták dobni, inkább elhoztam. Most jutottam el oda, hogy fölkerült egy új tos tokmány, ez, meg a szegnyereg-főorsó is század alatt van végre. Érdekessége, hogy ez egy korai gép, elfuserált alakú norton-szekrény öntvénnyel, képtelen vagyok letömíteni. A korai gépekben más a főorsó, mert más a körmöskapcsoló. Nem csereszabatos az újabbakkal, máshol van és rövidebb a horony!
Fúrógép az alacsony fordulatszám és a gyenge csapágyazás miatt teljesen alkalmatlan erre. Egyenes csiszoló az jobb, Furatköszörű orsó 16000 f/min-től kezdve már jó.
És valyon az E3N lakatanyája is van benne? Ha már a ház az, valószínű hogy igen, lassan csereérett lesz, szerencsére a vezérorsó elég jó állapotú. A szegnyereggel biztosan futok még pár kört, csak eddig nem volt sosem annyi idő hogy tényleg jóra lehessen csinálni
Addig is köszönöm a tanácsokat. Azon agyaltam még, lehet hogy érdemes volna beleépíteni valami anyagot, tudomisén egy hernyócsavart vagy valamit, ami a morse tollát megfogná, így nem kellene többet bohóckodni sem vele, bár így nagyobb az esélye a szerszámtörésnek Egy 10 es hernyó már szerintem fogna rajta annyit, hogy a maximum 23 as fúró ne forogjon meg. Vettem átalakítót 3 asra is meg pár fúrót, de nem érzem ildomosnak fémet fúrni vele így, vagy esetleg ha 2-3 mm enként volna egy fúró, akkor még győzné hajtani a motor, nem is tenné tönkre de egyenlőre majd csak a puhább anyagokhoz, főként műanyaghoz lesz használva Lehet néhányan emlékeznek, Kart patronokat szerettem volna felbővíteni, mert darabszámilag megvan a készlet, csak méretből hiányzik pár Tengap nekifutottam egy fúrógépbe fogott csaposkővel a késtartóba rögzítve felmókolni, sajnos az eredmény elég szerencsétlen lett. 10 es átmérőt szerettem volna csinálni, akármerre állítottam a késtartót, akkor sem sikerült vonalban megcsinálni, így egy kúpos valami lett. Személy szerint még egy betonfúrót megpróbálok beleengedni, aztán hagyom, 1200 ért már láttam darabokra árult csomagot+posta, annyit nem igazán ér elszórakozni vele, 5-600 forint csak a csaposkő, amikkel próbáltam
Az utolsó E2N esztergákat már E3N lakatszekrénnyel szerelték. Sokkal jobb az előtolás kapcsolója az E3N-nek. Szerencsés ha ilyened van. Mint ahogy az utolsó E1N gépeken már rövidkúpos volt a főorsó csatlakozás a menetes helyett. Nem baj ha nem annyira találtad el a kúpszöget, azt a dörzsár helyre hozza. Csak egytengelyű legyen a hüvely külsejével az esztergált kúp. Ki kell órázni a tokmányba fogott hüvelyt. A morse 2-es kúpba elég kis kés fér bele, és hosszan nyúlik ki az átmérőjéhez képest. Kell köszörülni egy forrasztott vidia lapkás kést, a csúcssugár minimális legyen, akkor kevésbé rezeg. Elég egy gyémánt fenőkővel lefenni a csúcssugarat. Kicsit magasabb legyen a kés a középponttól. A kés szára lehet kicsit hátra felé kúpos, követve a morse kúpot. A helyes kúpszöget lehet egy próba esztergálással egy másik anyagon ellenőrizni, így nem a szegnyereg hüvely fogy el :-) Kis fogás, közepes fordulat, olaj vagy spray is segít.
2 darabos a szett nagyoló simító is van, géppel nem álltam neki, nem sok lehetőségét láttam egytengelyűre állítani a tokmányba befogott dörzsárat a szegnyereghüvellyel Bevallom az igazat, esztergáltam a kúpszöget, egy b16 átalakítót használtam mintának, viszont van egy röhm kúpcsökkentőm, ahhoz képest van egy kis diferencia, úgyhogy a kúpszöget nem sikerült eltalálnom teljesen valószínűleg. Valamennyire átmásolhatta a kés az előző mókolásból adódó lépcsőt, valószínűleg az is szivat egy kicsit. Forgattam benne egy darabig, most használhatónak mondanám, a legjobb nyilván egy új volna, de a szerszámokat már megfogja, igat egyet alukalapáccsal rá szoktam koppintani a csigafúróra hogy beleálljon rendesen a helyére Hát igen nagypontosságú gépek feljavítása nem egyszerű, a késtartó alján végeztem hántolást, és hát elég is lett belőle mire végeztem pedig egy gépágy ahhoz képest nem kis feladat a magam nevében nem is mondom azt, hogy az esztergámat én felújítottam, inkább csak amennyire a tehetségem adta megjavítottam, a felújítástól ezek a mókolások messze vannak mint Makó Jeruzsálemtől Egy kis érdekesség, az én masinámon már E3N lakatszekrény van, nem tudom, hogy utólag került rá vagy ilyen volt csak a gyárban, mindenesetre kézreesik minden darabja
Egyébkent ez is, mivel nem szakmám, az első gép a kezem között, lehet h a legnagyobb kókányoló en vagyok a gep életében. Mentsegemre szólva en türelemmel es kitartassal közelítek a dologhoz, kudarc x3, utan esetleg siker. Szemben a "haggyanakmá harmincéve ígycsinálommondjukszarul" bunkoval.
Aztan itt vannak azok a dolgok amiket nem tudok könnyen megcsinalni mert masik eszterga kene, ilyesmi.
A szegnyereg hüvely kúpját dörzsárazás előtt meg kell esztergálni egy kis ráhagyással, és csak simítani kell a kúpot a morse dörzsárral. Így próbáltad? Gondolom csak egy simító dörzsárad van, nagyoló nincs. Ezek kézi dörzsárak, ne géppel tekerd, nyomni is alig kell. Fontos! A dörzsár követi az esztergált kúp tengelyét, tehát ha üt az esztergált kúp, akkor a dörzsárazás után is ütni fog! Viszont a pontos kúpszöget, és a szép felületet biztosítja.
Sajnos előttünk sokan javították már ezeket a gépeket, olyanok is akiknek semmi gyakorlatuk és elméletük nincs hozzá. Na ez meg is látszik... A szerszámgép felújítás nem a legegyszerűbb munkák közé tartozik, sok tanulást, gyakorlást, és szakmai alázatot követel. Ezek hiánya vezet az ilyen rossz tapasztalatú gépekhez. Volt szerencsém új állapotú E2N, E3N gépen dolgozni, amelyeket még nem bontottak meg javítás céljából. Újszerű E1N-t csak láttam. Ezekkel nincsenek ilyen macerák, szépen dolgoznak. Lehet bennük apróbb hibát-hiányosságot találni, (pl nem ékléces a kereszt és kéziszán) ezek általában a szoc. tervgazdálkodásnak köszönhetőek, és nem annak hogy a magyar szakemberek ne tudtak volna jobb gépeket csinálni ha van rá lehetőségük.
Nekem E2N em van. Naggyából 2 éve boldogítjuk egymást ezalatt elég sok mindent csináltam rajta. Főorsócsapágyak lettek cserélve Előtolómű szét lett szedve egy stift vagy seeger hiányzott, már nem emlékszem, lényeg hogy a behajtó lentely kóbászolt jobbra balra, ez inkább szerelési hiba volt. Lakatszekrény szét lett szedve, szállítás után szabadonfutó lett a kézikerék nyírócsap kiesett A szegnyereggel már több ízben bohóckodtam, egyszer felesztergáltam, mert az előző gazdája esztergálás során egy lépcsőt hagyott benne.pár hete megjött a 2 es morse dörzsár, lekifogtam meggyártani vele, de vagy én vagyok hülye hozzá vagy nem tudom, az Biztos hogy mocskosmód haladatlan a kézi hajtóvassal. gépen nem akartam nekiállni, tartottam tőle hogy befeszül.
Komplett olajcsere Szivattyúgenerál Késtartó síkbamarás, mókolások eltüntetése Egyedül a sebességváltóhoz nem nyúltam még nagyon, de lassú 5 ben olyan hangja van terhelés nélkül is mint egy veszéllyelző szirénának, csak ez állandóan zúg De ezek naggyából a használatból adódó kopások, előzetes javítások hibájából, szállításból adódó hibák Számomra a főorsófurat mérete bosszantó csak, illetve hogy előtolás be ki kapcsoláskor a lekapcsolási nyomaték állítókarja mindíg ugrik egyet És a cserekerekek, a jóisten áldaná meg, hetente egy menetet ha vágnom kell, ahhoz is mindíg szerelgetek egy sort :D
A hátrányokkal egyetértek: kis főorsó áteresztés és a siklócsapágyas főorsó. Bár az ilyen kis gépeknek nem szokott túl sokkal nagyobb főorsó furata lenni. A siklócsapágyakról esett itt már szó régebben. Gondolkoztam rajta hogy érdemes lenne gördülőcsapágyasra átalakítani, de ehhez komoly gépi háttér kell. És a gép többi része is rendben legyen, hogy megérje az egész átalakítás.
Az E2N és az E3N a szóró olajzású, ez veszteséges olajzás. A többi felsorolt "kiborító" dolgot nem tapasztaltam. Kevés jó állapotú gép van már ebből, lehet ez is oka a kellemetlen élményeknek.
Üdv! Ismeritek ezeket a csodálatos távolkeleti szerszámokat: MT3 dörzsár?
Sokat gondolkodtam, hogy kellene venni egy Morse 3-ast, mert nem a legjobb a szegnyergemben már a felület. Illetve vajon ezzel új furatban a megfelelő előfúrás után ki lehetne alakítani megfelelő minőségű kúpot? A szegnyergem már annyira oda van, hogy valószínűleg csak az segítene rajta, ha felfúrnám és új hüvelyt készítenék bele.
Egy kis esztergagépet keresek. E2N képességűt és kb olyan minőségűt legalább, de annál kisebb is elég. Kb 500mm-es csúcstáv elegendő. Egy feltétel, hogy gépi előtolás legyen rajta.
Má akinek van magassági szánja, nyár óta várom, hogy a barátom megcsinalja a tengely perselyéhez a furatot az öntvényen. Legközelebb az ellenségemmel csinaltatom
,,ezen a gépen'' - a saját gépére gondolt. Neki ott a billentyűzet előtt természetes volt, hogy arra gondol. Neked meg nem (nekem sem). Megesik ilyen a legjobb családban is.