Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Igen, ezzel látszólag megoldottad a dolgot, de nem tökéletes:
- például a minimum teljesítményt felesleges emelni, maradjon az nyugodtan 0 (ez jelenti a kazán által tudott minimumot)
- a max. teljesítmény belorlatozása az 50-es értékre a használati utasítás szerint max. 7 kW-os teljesítményt jelent. Ez lehet elég a háznak akár a méretezett leghidegebb időben is (új ház, wz elég valószínű), de egy padlófűtés tipikusan induláskor többet is be tud nyelni egy darabig. Itt egy picit feleslegesen bekorlatozod magad, de nem vészes (én max. 9kW-ra húztam vissza a saját kazánom fűtési teljesítménymaximumát)
Továbbra is a szerviz menüben ajánlom a gyújtási ventilátorfordulatot lentebb venni egy picit, az kizárólag a gyújtásra adott korlátozás, max. fűtési teljesítményben pedig maradhat több, akár a 12 kW is.
Köszi! Átnéztem a simán elérhető paraméterlistát. A max teljesítmény 100, a min teljesítmény 0 default értéken volt. Adtam nekik egy 10-50 et és most jó minden más változatlansága mellett. Azt hiszem a hőcserélő kavart be neki, túl kicsi lehet alacsony hőmérsékleten az átvihető teljesítménye, a kazán meg valamiért mindenáron eltekerte 100%-ig az indításnál.
Meglévő kéményes fali kombi kazán csere kondenzációsra, kémény cserével együtt. Vagyis egyszerűsített kazáncsere. Nektek mennyiért cserélték vagy cserélitek? 300 ezres ajánlatot kaptam csak a munkadíjra.
Nézd meg a gépkönyvben a hozzájuk tartozó delta-T értéket. Ez mutatja meg ,hogy hány fokos bejövő hidegvízből hány fokos melegvizet tud készíteni a kazánod.A gyár azért korlátozta le 8 l/p-re,hogy pl télen amikor a bejövő hidegvíz pl 5 fokos akkor is kellően meleg pl 45-50 fokos melegvizet tudjon előállítani.
Amíg benne van ez a korlátozó addíg max 8l/p-t tud.
De pl nyáron amikor jóval melegebb a bejövő hidegvíz hőmérséklete,akkor ha kiveszed a korlátozót akkor ugyanazt a pl 45-50 fokos melegvizet 12l/p -el tudja produkálni.
Kombi kazánnal tervezed fűteni a HMV tároló vizét? Segít valaki a pontos illesztésben vagy csak úgy exhas csinálod? Vannak buktatói a projektnek, érdemes utánanézni mélyebben.
Szemezgetek egy Duval Thema Condens 26-al. A speckóban a melegvíznél az van, hogy "Fajlagos térfogatáram 12.3 l/min", ill az is, hogy "Átfolyási mennyiségkorlátozó 8 l/min". (Utóbbit láttam úgy is weblapon, hogy "gyárilag 8-ra korlátozva")
Tudja valaki, hogy ez mit jelent? Végül 12 l melegvízet gyárt percenként, vagy 8-at?
Ha csak padlófűtésed lenne akkor jó lehet a Vaullant,de egyik Vaillantnak sincs meg a C6 minősítése,tehát csak gyári levegő/fűstgáz elvezetés használható,ezt is kalkuláld bele. Egy gyári Vaillant elvezetés többszöröse árban mint pl egy Trikox v H-Flue.
Az indirekt tárolódban a csőkígyó vasból van (hacsak nem csináltatod rozsdamentesből) .
Ha beraksz egy vegyes kazánt akkor a Vaillantot KÖTELEZŐ leválasztani hőcserélővel ,mert hamar be fog sz..ni.
Ha a vegyes kazán nyitott rendszerként űzemelne akkor a vörösréz csövezést felejtsd el.Zárt rendszerben lehetséges,de nem javaslom a vegyest zárttá tenni.
Szia. Úgy olvastam egy hajóban evezünk. Majdnem ugyan az a kazán, ugyan az a termosztát. Ugyan az a probléma halmaz. Folyamatosan finomitom a kazán beállításait. Magánban tudunk konzultálni, hogy a hajdús mérnök mit javasolt Neked? Irhatok? Köszi.
Igen most néztem, nekem is van 426 minimum beállítás. Lehet bepróbálom, majd ha ez előbbi hozzászólásban írt, nagyobb meredekség nem jönne be. Illetve, ha a görbe túlságosan "begyorsítja" az előremenő hőmésékletét. Köszi az ötletet.
A grafikonok Raspberry+HomeAssistant+NodeRed+DS18B20 szenzorok+"okos" konnektorokból jönnek, amit lehetne eccerübben is, de több más dolog miatt ez a renccer van most :)
Hát a jól szigeteltet zárnám ki elsőnek, mert 30 éves szabvány szerint első generációs porotherm téglából épült a ház (a hungarocell tőmésű, nem a mostani közetgyapotos). Annak idején a radiátorok is felfelé lettek kerekítve (nem wattra, henm +10 tag vagy valami ilyesmi), persze ettől még lehet nem optimlisak ehhez a rendszerhez (Sok víz, kisebb felület)
Azért eröltetem egyébként az alacsony hőfokot, hogy egyenletes hőmérséklet kapjak + a kis hősugárzástól komfortossabb legyen a hőérzet, illetve a kondezátumból is kihozzam a maxot :)
Persze ez már csak szőrszálhasogatás, mert az eredeti elvárás, hogy 1700m3 alá kerüljünk az nagy valószínűséggel teljesűlni fog.
A lág kikapcsolgatással meg igazából élettartam/gazdaságos üzem a problémám. Mert erről fordított arányosságban beszélnek a hozzáértők. Egyébét 1-es görbéről indultam, amit 0.8-ig vettem le. Lehet indítok egy sorozatot >1-re, hogy mi lesz az eredmény. Az biztos,hogy ekkor már lefog kapcsolni a kazán (szobatermosztát), mert azért vettem kisebbre a görbét. Viszont annyi előny lesz, hogy lehető legalalacsobbal fűtsek. Köszi a gondolat ébresztőt ;)
Nálad nem volna érdemes a minimális előremenő hőmérsékletet úgy beállítani, hogy az kizárja a kazán ki-be kapcsolgatását? Genus One-nál ez a 426-os paraméter.
Amúgy milyen eszközzel gyűjtöd ezeket a jó kis idősorokat?
Igen, jól látod, mert éjszakára vissza volt véve a hőmárséklet és 4 órakor kezdett felfűteni.
Ime a kép amit igértem:
Az előbb rosszul fogalmaztam, mert remekül múxik a külső+környezeti szenzorral, mert úgy tűnik beállt a rendszer 21 fokra. A baj csak az hogy ebben a jó időben a min moduláció már kevés és a lángot kapcsolgatja.
Sajnos a renccer sem a legjobb. Egy 30 éves Termotéka lett lecserélve egy Ariston Caresre (1:5 moduláció) + Cube S Net termosztát. A kazán egy 40 lemezes hőcserélővel van szétválasztva a radiátoroktól. A radiátrokból a visszatérő víz jóval alacsonyabb, de sajnos a hőcserélő ennyire képes, pedig a külső szivattyú már közepes teljesítményre állítva, bár lehet ugyanez bekövetkezne hőcserélő nélkül is. Szóval az a meglátásom, hogy nekem az AUTO+ON/OFF lesz a legmegfelelőbb :(, de ha van ötlet jobbítani a rencert, azt megfogadom :)
(
A power azért szerepel a diagrammon, mert az arányos a modulációval
A görbém meg az eltolásom megvolna, csak az előző kazánnál nem voltak jó tapasztalataim a külső érzékelővel. Most sem számítanék jobbra. Leírom, hogy mi a bajom.
A kézi állítgatás alapján azt látom, hogy 0 °C-on elég 42 °C előremenő, és a meredekségem kábé 0,7. Ezek alapján két dolog nem tetszik.
(1) Néha elég nagy a napon belüli hőingás. Derült ég esetén ez lehet akár 10 °C. Ez azt jelenti, hogy egy napon belül akár 7 °C-ot is szánkázik fel-le az előremenő. Ami nyilván nem optimális, mert a ház hőtehetetlensége ezt a 10 °C-ot javarészt kivasalja. Tehát vagy minimum lesz túl kevés, vagy a maximum lesz fölöslegesen sok.
(2) Amikor még épp csak fűteni kell, akkor este gyakran van még egészen meleg, legyen ez 15 °C. Ekkor lecsavarná a 0,7-es meredekségem az előremenőt 31,5 °C-ra, ami mellett garantáltan kapcsolgatna a kazán. Persze ezt lehet, hogy meg lehet menteni az automatikus hőfokemeléssel, ha sikerül működésre bírni, vagy azzal, hogy az előremenőt alulról korlátozom 35 °C-ban.
Az (1)-es pontra nem tudok gyógyírt. Hacsak azt nem, hogy a külső érzékelőmet befalazom egy jó vastag beton kerítésoszlopba. :-)
"Automata" lesz ha 421 1. Itt már figyeli a visszatérőt és az alapján "dolgozik"
Ha erre bekapcsolod az AUTO funkciót, a előlapon az eltolással (2 fokonként) lehet az előremenőt állítani fel-le. Ne kérdezd miért-hogyan, nem tudom. Nem látom értelmét.
Ha a sensysnél kikapcsolom aZ ato funkciót, sima on-offként működik.
Nálad szerintem 421 1 és kész.
Fukar voltam megvenni a Sensyst, a külső érzékelővel meg nem voltak jó tapasztalataim. Egyelőre nem bántam meg, csak így most állítgathatom kézzel az előremenőt.
Nem csodálom, nagyon túlárazott....
De! egy egyszerű külső érzékelővel, auto on! és nem kell állítgatni az előremenőt, ha jól belövöd a görbét és az eltolást(jha kell)
Beszédes ez az ábra! Jól látom, hogy 44 fokról lépdel felfelé 4 fokonként?
Az mondjuk furcsa, hogy 2:00 körül sokkal nagyobb delta T-nél emelt hőfokot, mint amilyen delta T-nél 5:45-kor meg ment tovább 56 fokkal.
Nekem 35 °C előremenő mellett épp nem jut el oda, hogy ki-be kapcsolgasson, mert a radiátorok 35/32 °C-on kábé pont leadják a minimális 3 kW-ot.
Most már bő 2 órája fűt, és a termosztát még mindig nem kapcsolta le, mert 22,4 °C-nél tart csak a szobahőmérséklet, és 22,6 °C-nál szokta lekapcsolni. Mintha patthelyzet alakult volna ki. :-)
A fix és az Auto között az a különbség, hogy ha 40 fok előremenőhőz már nagyon közelít a visszatérő a láng ki-be kapcsolgat, amíg a szobatermosztát le nem állítja/ vagy le sem állna, mert kint nagy minuszok vannak. Auto módban viszont emeli az előremenőt, nő a különbség a vissztérőtől, intezívebb a hőleadás => ki fog kapcsolni a szobatermosztát.
Hamarosan teszek fel egy időjáráskövető+környezeti grafikont, hogy sajnos ez mennyire nem műxik nálam :(
Ha 0: egyértelműen addig megy a beállított előremenővel míg a termosztát le nem lövi.
Ha 1: Ugyan ez csak itt a visszatérő alapján lesz valamennyi moduláció."
Nem értem a különbséget. A beállított előremenő tartásához mindenképpen kell modulálnia. Csak a tömegáram szabályozásával szerintem nem tudja belőni, hogy a változó visszatérő ellenére fix legyen az előremenő.
Közben eltelt egy bő óra a kazán indulása óta. 40 perc után beállt a következő egyensúlyi állapotba:
35 °C előremenő
31 °C visszatárő
875 körüli fordulatszám (3,1 kW lehet)
60 perc után egy pillanatra lekapcsolt, de azután rögtön ismét be, és tartja a leírt egyensúlyi állapotot.
Egyelőre nem viselkedik másképp, mintha ki lenne kapcsolva az AUTO, és fixen 35 °C-on lenne az előremenő.
Figyelek tovább, amíg a család rám nem száll, hogy nincs meg a termosztáton beállított hőmérséklet. :-)
1. példa: EGYZÓNÁS MAGAS HŐMÉRSÉKLETŰ RENDSZER KÉTPONTSZABÁLYOZÁSÚ SZOBATERMOSZTÁTTAL: ebben az esetben a következő paramétereket be kell állítani: 421 - Érzékelős hőmérséklet-szabályozás aktiválása - válassza a 04-et = Alap hőmérséklet-szabályozás 244 - Felfutási idő (opcionális) az előremenő víz hőmérsékletének 4 °C-os lépéseiben beállítható a felfutási várakozási idő. Az érték a berendezés és a rendszer típusának a függvényében eltérő lehet. Ha a felfutási idő 00, a funkció nincs bekapcsolva.
2. példa: EGYZÓNÁS MAGAS HŐMÉRSÉKLETŰ RENDSZER KÉTPONTSZABÁLYOZÁSÚ SZOBATERMOSZTÁTTAL ÉS KÜLSŐ ÉRZÉKELŐVEL: ebben az esetben a következő paramétereket mindenképpen be kell állítani: 421 - Érzékelős hőmérséklet-szabályozás aktiválása - válassza a 01-et = csak külső érzékelő 422 - Válassza ki a hőmérséklet-szabályozási görbét - a berendezés, a rendszer, az épület-hőszigetelés stb. típusa alapján válassza ki a megfelelő görbét! 423 - Ha szükséges, az alapjel hőmérsékletének növelésével, illetve csökkentésével tolja el párhuzamosan a görbét (Az alapjel hőmérséklete a fűtésihőmérséklet-szabályozó tekerőgomb segítségével a felhasználó által is megváltoztatható, és ha az AUTO funkció be van kapcsolva, a tekerőgombbal elvégezhető a görbe párhuzamos eltolása).
3. példa: EGYZÓNÁS MAGAS HŐMÉRSÉKLETŰ RENDSZER REMOCON TÁVVEZÉRLÉSSEL ÉS KÜLSŐ ÉRZÉKELŐVEL: ebben az esetben a következő paramétereket be kell állítani: 421 - Érzékelős hőmérséklet-szabályozás aktiválása - válassza a 0-t = csak külső érzékelő + környezeti érzékelő 422 - Válassza ki a hőmérséklet-szabályozási görbét - a berendezés, a rendszer, az épület-hőszigetelés stb. típusa alapján válassza ki a megfelelő görbét! 423 - Ha szükséges, az alapjel hőmérsékletének növelésével, illetve csökkentésével tolja el párhuzamosan a görbét (Az alapjel hőmérséklete a szabályozó tekerőgomb segítségével a felhasználó által is megváltoztatható, és ha az AUTO funkció be van kapcsolva, a tekerőgombbal elvégezhető a görbe párhuzamos eltolása). 424 - A környezeti érzékelő hatása - a segítségével beállítható a környezeti érzékelő hatása az előremenő víz hőmérséklet-alapjelének kiszámítására (20 = maximális, 0 = minimális hatás).
Az AUTO funkcióval a kazán működése a külső környezeti feltételekhez és a berendezés típusához alkalmazkodik.
külső környezeti feltételek: - Külső érzéklelő (északi szonda)
- és/vagy BUS szabályozó
244... csak TA On/Off esetén és bekapcsolt hőszabályozásnál
aktivált (421 = 01) Ez a paraméter lehetővé teszi a kilépő hőmérséklet 4 °C-os lépcsővel (max. 12°C) történő automatikus megemelését előtti várakozási idő megállapítását. <-- ez faramuci megfogalmazás. Ha az érték 60 akkor egy óra alatt emeli, ha 30 akkor félóra alatt.
Ha ez a paraméter 00 érték marad, ez a funkció nem aktív.
423 ---> akkor van értelme ha: 421- 2,3,4 magyarul van külső szonda, és/vagy BUS szabályozó. Itt kell az AUTO funkciót bekapcsolni.
Ebben az esetben lehet játszani a görbékkel és az eltolással.
Egy on-off termosztáttal: 421-0 vagy 1
Ha 0: egyértelműen addig megy a beállított előremenővel míg a termosztát le nem lövi.
Ha 1: Ugyan ez csak itt a visszatérő alapján lesz valamennyi moduláció.
Na átraktam alacsony hőmérsékletű tartományba (4.2.0 = 0) és bekapcsoltam az AUTO funkciót.
35 °C-ról indította az előremenőt. A 2.4.4-es paramétert 5 percre raktam, de hiába ülök itt előtte 30 perce, még mindig 35 °C-kal fűt. Ami egyáltalán nem baj, sőt! Egyelőre 30 °C-ig kúszott fel a visszatárő, és kb. 4,4 kW-ig modulálhatott le a ventillátor fordulatszámából saccolva.
Eddig jó. Meglátjuk, mi történik, ha még feljebb kúszik a visszatérő...