Nagyon sajnálom, hogy nem láthattam a naszádos felvonulást Baján. Sajnos mivel még hosszu ut volt előttünk nem tudtam megvárni, amig a hajó odaér . Remélem jól éreztétek magatokat!
A "Sopron" Budapestre érkezésének apropója a "Zoltán" gőzös átvétele.
Mint azt már korábban többször is elhangzott itt a topikban, az 1869-ben épült "Zoltán" gőzhajót a százhalombattai Erőmű a "Zoltán Alapítványnak" adományozza.
Az ünnepélyes átadásra 2004. július 31-én délelőtt 10 órakor kerül sor, az Erőmű hidegvízcsatornájában.
A "Sopron" 31-én reggel hétkor indul a Hajógyári szigetről.
A hajó fedélzetén természetesen ismét szívesen látjuk a Topiklakókat - azokat is, akik ezidáig még nem jutattak el a Sopronra!
A szokásos módon a hajószemélyzet döntő többségének kiállításában is számítunk a Tisztelt Társaságra!!!
Az ünnepséget követően kötélbe vesszük a "Zoltánt", és a Hajógyári szigetre vontatjuk.
(Ifjabbak kedvéért: beülünk a Vakarcs-szalonba, meg a pompázatos Új szálónba, italozó életmódot folytatunk, és megbeszéljük az elmúlt hetek-hónapok eseményeit. Kiválasztunk továbbá néhány (1-3) személyt, akit össznépileg "szeretgetünk", amitől mindenkinek (kivéve a kiszemelteknek) igen pompázatos jó kedve kerekedik.)
:-))
Szombaton kora reggel ÉBRESZTŐŐŐŐŐ!!!
A sebtében összedobott reggelit követően az ügyeskezű kollégák és kolleginák vízre szállnak, és megkezdik a hajótest szürkére piktorolását, majd a vízvonal felfestésének előkészületeit.
Természetesenilegice, az EREDETI vízvonalat fogjuk felfesteni, nem ezt az égbeszökő förmedvényt!!!
Eközben az Aranykezű (s cseppet sem mellékesen Olajostalpú) fittőházi kollegák a Gépház föstését fogják megkezdeni.
Estvetájt MALWIN mester frissen elhullott tavi és folyami hidegvérűekből összeüt elhíresült halászlevét tömjük majd magunkba.
(Alternatív program, Malwin akadályoztatása esetére - amit egyébiránt nem ajánlok!): valami más döghús, szintén bográcsban...)
Vasárnap kora délelőtt a vízvonal pirosát is felkenjük. Délután - a jólvégzett munka felett érzett örömmel eltelten - széjjellükjük a tüzet, és lecsühögünk Budapestre.
A tegnap hazahajózás közben felmerült, hogy vajon honnan kapták az egykori szovjet "paradicsomos uszályok" a nevüket. De a választ nem találtuk meg. Tudja valaki?
Segítsen már valaki értelmezni a Hajózási szabályzatot! Történt ugyanis, hogy pénteken azt mondták a hajósok, hogy a vitorlásverseny idején úgy tudtak csak menni, hogy "dudálgatni" kellett a vitorlásoknak, hogy térjenek ki. Na de miért térjenek ki, ha a nyílt vizen elsőbbségük van? Szerintem még a kompnak sincs elsőbbségea nyílt vizen a vitorlásokkal szemben. A válasz lehetne az is, hogy a nagyhajók erősebbek, de most komolyan vizsgáljuk meg a kérdést! A komp kérdése is érdekes. Az elsőbbséget élvező szabadon közlekedő komp éjszakai jelzése az egymás alatt lévő zöld-zöld-fehér fény, de nappali jelzést a szabályzat nem definiál. Akkor nappal az egy zöld gömbből hogy lehet megállapítani, hogy elsőbbséget élvez, vagy nem? Tavaly a kompon egy hajóvezető azt mondta, hogy nekik van elsőbbségük. Lehet, hogy rosszul tudják a hajósok? Az biztos, hogy a kikötőben a nagyhajóknak van elsőbbségük (zöld lobogó), amit a vitorlázók nagyon nem tartanak be, pedig saját érdekük lenne. Itt az érintett fejezet (kiemelve a lényeget):
HAJÓZÁSI SZABÁLYZAT, II. rész A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG TERÜLETÉN LEVŐ BELVIZEKRE VONATKOZÓ KIEGÉSZÍTŐ RENDELKEZÉSEK [...] C. TAVAKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK 8. Fejezet, ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK [...] 8.01 cikk - A vízi jármű jelzései
[...]
2. Tavon a menetrend szerinti forgalomban közlekedő személyhajó és komp, ha a kikötő térségében más hajótól közlekedése elősegítését kéri - nappal: minden oldalról látható zöld lobogót, - éjszaka: az I. rész 3.08 cikke 1. bekezdésének a), illetve 3.16 cikke 1. bekezdésének b) pontja szerinti fény fölött, legalább 1 m távolságban - minden irányból látható zöld fényt alkalmazhat.
[...]
8.05 cikk - Találkozás, útvonalak keresztezése és előzés
1. Az I. rész 6.04 cikkében foglalt rendelkezésektől eltérően, ha két géphajó találkozásakor az összeütközés veszélye áll fenn, mindkét hajónak jobbra kell tartania úgy, hogy az elhaladás a bal oldaluk felől történjen.
2. Az I. rész 6.04 cikkében foglalt rendelkezésektől eltérően, ha géphajó és vitorlás hajó találkozásakor az összeütközés veszélye áll fenn, a következő szabályok szerint kötelesek kitérni: a) a kikötő vízterületén, illetve a bejáratban vagy annak 200 m-es körzetében az 1. pont szerint kell eljárni, b) más vízterületen a géphajó köteles kitérni. Nagyhajó és kishajó találkozásakor az I. rész 6.02 cikkének előírásai szerint kell eljárni.
3. Azonos fajtájú kishajók találkozásakor - a vitorlás kishajók kivételével - az 1. bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.
4. Ha különböző fajtájú kishajók találkoznak, illetve egymást keresztező útvonalon haladnak, az I. rész 6.03-bis cikkének 3. bekezdését - annak utolsó mondata kivételével - kell alkalmazni.
5. Ha vitorlás kishajók találkoznak, illetve egymást keresztező útvonalon haladnak, az I. rész 6.03-bis cikkének 4. bekezdését - annak utolsó előtti mondata kivételével - kell alkalmazni.
6. Találkozáskor - az 1. bekezdésben foglaltaktól eltérően - az a géphajó, mellévett alakzat és kötelék, amelynek a bal oldala felé eső kikötőhelyen kell kikötni, illetve jobb oldali szél miatt nem tud a szembejövő hajó bal oldala felől elhaladni, kérheti a jobb oldal felőli találkozást, ha ezzel nem áll elő az összeütközés veszélye. Ilyen esetben a hajóknak kellő időben két rövid hangjelet kell adniuk. Ha a szemből közeledő hajó a jobb oldal felőli találkozást elfogadja, két rövid hangjelet köteles adni és elegendő helyet kell biztosítania a találkozáshoz.
Az e pontban foglalt találkozás esetén a hajóknak az I. rész 6.04 cikke 3. bekezdésének a) pontjában meghatározott fény, illetve lobogó/tábla jelzést nem kell alkalmazniuk.
7. Hajók jobb oldal felőli találkozása esetén - ha az összeütközés veszélye áll fenn - kötelesek egy, nagyon rövid hangokból álló hangsorozatot adni, továbbá a hajók vezetőinek minden szükséges és lehetséges intézkedést meg kell tenniük a veszély elhárítása érdekében.
8. A 6. és 7. bekezdésben foglalt rendelkezések a kishajók találkozásakor nem alkalmazhatók.
9. Ha két hajó útvonala keresztezi egymást - és az összeütközés veszélye áll fenn - az a hajó, amelyik a másikat a jobb oldala felől látja, köteles annak útjából kitérni, és ha a körülmények lehetővé teszik, el kell kerülnie az útvonal keresztezését a másik hajó előtt. Ez a szabály nem alkalmazható a kishajó (beleértve a csónakot és vízi sporteszközt) más hajóval történő találkozásakor.
10. Előzésnél az I. rész 6.09 cikke 1. bekezdésében és a 6.10 cikkének 1-2. bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni a következő kiegészítésekkel: a) géphajó akkor előzhet, ha az utolért hajót sebességének és/vagy útirányának megváltoztatására nem kényszeríti, b) az utolért hajó az előzést nem akadályozhatja.
11. Ha géphajó vitorlával haladó hajót ér utol, az előzést a szél alatti oldalon kell végrehajtania, legalább 20 m oldaltávolság megtartásával és eközben nem okozhat az előzendő hajót veszélyeztető mértékű hullámzást.
Ja, hajós sem vagyok, úgyhogy ha belefér még egy kis dilettáns okoskodás, akkor: A Lelle-Fonyód-Szántód típuson is a gépház alatt a legszélesebb, legmélyebb a hajótest (ld. szállításról készült felvételek). A Moszkváknál is a gépház alatt a legnagyobb a merülés, és például a vizibuszoknak (301, 3011, 303) is középen, a gépháznál a legnagyobb a keresztmetszete a vízvonal alatt. Előre keskenyedik, hátra laposodik. Gondolom első sorban nem azért, hogy tágasabb legyen a géptér.
Hát lássuk csak: A felhajtóerő (fölfelé) középtájon a legnagyobb, mivel itt merül a legmélyebben, és a test keresztmetszete is itt a legnagyobb. A tömegeloszlása viszont a motor tömege miatt hátul húzza jobban (lefele), és a motorok alatt eléggé kicsi a hajótest vízvonal alatti része (ld.: #9775). Kvázi pont a motorok alatt nincs alátámasztva vízzel eléggé. Emiatt volt mindig is seggreülve mind a három. A vízen úgy működik, mint egy mérleghinta, a közepe körül billen előre, ha megtelik az orra utasokkal.
Namost, ha kihúzod a partra, és nem támasztod alá megfelelően ott, ahol a legnehezebb, vagy az alátámasztás süppedni kezd a talajba, akkor a jön megint a hajlítónyomaték. Leszeded róla a fenéklemezt, ami szekrényes szerkezetű tartóknál (hajótest) szilárdságilag talán a leglényegesebb, a maradék váz (gerinc+bordák) hajlani kezdenek a motorok súlya alatt. Visszahegeszted az új lemezt a meghajlott vázra, és kaptál egy kiflit.
Én így képzelem, de nem vagyok mérnök, sem fizikus, úgyhogy kéretik megcáfolni!
A Lelle úgy közlekedik a kikötőkben, hogy az egyik gép üresben, a másikat pedig ki-be kapcsoltja. A Siófok meg úgy közlekedik a kikötőben, hogy mindkét gép alapjárat felett (amíg az egyik kormányt nem forgatja át hátrába). Azért hozzá kell tenni, hogy a Siófok a kormányképesség miatt nyomat jobban. A két hajó mozgása pedig közel azonos a kikötőben.
A nagyapám szerint (ex-hajóskapitány) az alumínium vízibuszok (301, 3011, 3012) elméletileg 15 éves élettartamra készültek (azaz kb. 1980-ig használhatók). Ahhoz képest még mindig járnak. Van erről valakinek valami infója?
Z.Z.: A hűtést javítja a nyitott hátsó ajtó (a katamaránon)?
A Siófokon és a Badacsonyon természetes szellőzése nincs a gépháznak. A kormányállásba felvezető lépcsők alatt mindkét oldalon van két nagy (kb. 80cm átmérőjű) ventillátor, ami a szellőzést biztosítja. A probléma az velük, hogy iszonyatosan zajosak és a burkolat is zörög rajtuk, ezért nem szeretik használni. A hátsó nyitott ajtó csendesebb megoldás. Meg a parton kíváncsiskodók is bepillanthatnak a gépház rejtelmeibe. :-)))
Sajnos a legnagyobb sajnálatomra nem mentünk el a versenyre.
Én egész héten készültem, javítgatások, akkuk töltögetése, stb..
Péntektől szobat reggelig dolgoztam, ezért hajtottam meg a hetet.
De még csütörtökön késő este jelezte a csepeli klub hogy ők nem jönnek.. X
Én meg egyedül így nem indultam el, meg amúgy is reggel 6-kor végeztem, még fáradt is voltam, de ez nem lett volna akadály. Hát az idei év a kihagyások ideje, mert még egyetlen versenyre sem mentünk.. Ilyen év még nem volt.
"Állítólag" a Városligeti tavon van kilátásban szeptember környékén egy verseny, amit a klubunk rendez.
Tegnap este hazafelé tartva a Börzsönybõl, véletlenül elcsíptünk a célegyenesben 22:00-tájt egy impozáns tüzijátékot. Mely hajóra sikerült ennyi municiót felrakni? A hajó sajnos nézõpontomból nem látszott, mert ÉNY volt a szél és a Lánchídnál álltunk meg. (A fényeknek (csak tüzijáték esetén) füstjük is van.) Egy pilanatra úgy tûnt egy zárt vizibuszt - bocs a pontatlan definicióért - látok. Arra meg nem tudom ráképzelni a hozzávalókat.
Most néztem a Hírtévében, hogy a zebegényi hajósmúzeum két éven belül átköltözik Nagymarosra, mert kinőtte a helyét. Az új helyet a nagymarosi önkormányzat biztosítja.