Segítsen már valaki értelmezni a Hajózási szabályzatot! Történt ugyanis, hogy pénteken azt mondták a hajósok, hogy a vitorlásverseny idején úgy tudtak csak menni, hogy "dudálgatni" kellett a vitorlásoknak, hogy térjenek ki. Na de miért térjenek ki, ha a nyílt vizen elsőbbségük van? Szerintem még a kompnak sincs elsőbbségea nyílt vizen a vitorlásokkal szemben. A válasz lehetne az is, hogy a nagyhajók erősebbek, de most komolyan vizsgáljuk meg a kérdést! A komp kérdése is érdekes. Az elsőbbséget élvező szabadon közlekedő komp éjszakai jelzése az egymás alatt lévő zöld-zöld-fehér fény, de nappali jelzést a szabályzat nem definiál. Akkor nappal az egy zöld gömbből hogy lehet megállapítani, hogy elsőbbséget élvez, vagy nem? Tavaly a kompon egy hajóvezető azt mondta, hogy nekik van elsőbbségük. Lehet, hogy rosszul tudják a hajósok? Az biztos, hogy a kikötőben a nagyhajóknak van elsőbbségük (zöld lobogó), amit a vitorlázók nagyon nem tartanak be, pedig saját érdekük lenne. Itt az érintett fejezet (kiemelve a lényeget):
HAJÓZÁSI SZABÁLYZAT, II. rész
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG TERÜLETÉN LEVŐ BELVIZEKRE VONATKOZÓ KIEGÉSZÍTŐ RENDELKEZÉSEK
[...]
C. TAVAKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
8. Fejezet, ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
[...]
8.01 cikk - A vízi jármű jelzései
[...]
2. Tavon a menetrend szerinti forgalomban közlekedő személyhajó és komp, ha a kikötő térségében más hajótól közlekedése elősegítését kéri
- nappal: minden oldalról látható zöld lobogót,
- éjszaka: az I. rész 3.08 cikke 1. bekezdésének a), illetve 3.16 cikke 1. bekezdésének b) pontja szerinti fény fölött, legalább 1 m távolságban - minden irányból látható zöld fényt alkalmazhat.
[...]
8.05 cikk - Találkozás, útvonalak keresztezése és előzés
1. Az I. rész 6.04 cikkében foglalt rendelkezésektől eltérően, ha két géphajó találkozásakor az összeütközés veszélye áll fenn, mindkét hajónak jobbra kell tartania úgy, hogy az elhaladás a bal oldaluk felől történjen.
2. Az I. rész 6.04 cikkében foglalt rendelkezésektől eltérően, ha géphajó és vitorlás hajó találkozásakor az összeütközés veszélye áll fenn, a következő szabályok szerint kötelesek kitérni:
a) a kikötő vízterületén, illetve a bejáratban vagy annak 200 m-es körzetében az 1. pont szerint kell eljárni,
b) más vízterületen a géphajó köteles kitérni.
Nagyhajó és kishajó találkozásakor az I. rész 6.02 cikkének előírásai szerint kell eljárni.
3. Azonos fajtájú kishajók találkozásakor - a vitorlás kishajók kivételével - az 1. bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.
4. Ha különböző fajtájú kishajók találkoznak, illetve egymást keresztező útvonalon haladnak, az I. rész 6.03-bis cikkének 3. bekezdését - annak utolsó mondata kivételével - kell alkalmazni.
5. Ha vitorlás kishajók találkoznak, illetve egymást keresztező útvonalon haladnak, az I. rész 6.03-bis cikkének 4. bekezdését - annak utolsó előtti mondata kivételével - kell alkalmazni.
6. Találkozáskor - az 1. bekezdésben foglaltaktól eltérően - az a géphajó, mellévett alakzat és kötelék, amelynek a bal oldala felé eső kikötőhelyen kell kikötni, illetve jobb oldali szél miatt nem tud a szembejövő hajó bal oldala felől elhaladni, kérheti a jobb oldal felőli találkozást, ha ezzel nem áll elő az összeütközés veszélye. Ilyen esetben a hajóknak kellő időben két rövid hangjelet kell adniuk. Ha a szemből közeledő hajó a jobb oldal felőli találkozást elfogadja, két rövid hangjelet köteles adni és elegendő helyet kell biztosítania a találkozáshoz.
Az e pontban foglalt találkozás esetén a hajóknak az I. rész 6.04 cikke 3. bekezdésének a) pontjában meghatározott fény, illetve lobogó/tábla jelzést nem kell alkalmazniuk.
7. Hajók jobb oldal felőli találkozása esetén - ha az összeütközés veszélye áll fenn - kötelesek egy, nagyon rövid hangokból álló hangsorozatot adni, továbbá a hajók vezetőinek minden szükséges és lehetséges intézkedést meg kell tenniük a veszély elhárítása érdekében.
8. A 6. és 7. bekezdésben foglalt rendelkezések a kishajók találkozásakor nem alkalmazhatók.
9. Ha két hajó útvonala keresztezi egymást - és az összeütközés veszélye áll fenn - az a hajó, amelyik a másikat a jobb oldala felől látja, köteles annak útjából kitérni, és ha a körülmények lehetővé teszik, el kell kerülnie az útvonal keresztezését a másik hajó előtt. Ez a szabály nem alkalmazható a kishajó (beleértve a csónakot és vízi sporteszközt) más hajóval történő találkozásakor.
10. Előzésnél az I. rész 6.09 cikke 1. bekezdésében és a 6.10 cikkének 1-2. bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni a következő kiegészítésekkel:
a) géphajó akkor előzhet, ha az utolért hajót sebességének és/vagy útirányának megváltoztatására nem kényszeríti,
b) az utolért hajó az előzést nem akadályozhatja.
11. Ha géphajó vitorlával haladó hajót ér utol, az előzést a szél alatti oldalon kell végrehajtania, legalább 20 m oldaltávolság megtartásával és eközben nem okozhat az előzendő hajót veszélyeztető mértékű hullámzást.