Zézé légyszi ne csesztesd szegény Enzot! Tudni akarja, hogy milyen hosszú, mekkora tömegű, hány szemből és fülből áll, és hogy hány éves a kapitály stb.
Még nem láttam a Moszkitót (vagy hogy is hívják) mozogni. Mostanáig. 10 perce jöttem át a Lánchídon, a Moszkva akkor fordult az Hotel Intercontinental alá.
Hát elég buta helyen van, de a kollégák épp ma fogják megvizsgálni, ,hogy ki lehet-e annyira melegíteni, hogy visszacsalogassák a horpadás nagy részét.
Először jött a Bakony, aki szépen leelőzte a mezőnyt. Tihanyrévnél való induláskor szerencséje volt, vagy 10 sec hátborzongatóan gyönyörű kürtszó után simán átjutott a mezőnyön.
Majd hatalmas tumultus lett, mire a Kossuth a indult. Nem sokat teketóriázott, teljes gázzal úgy elindult a mezőny felé, hogy meghűlt bennem a vér... Kissé durva volt. A hajók egy rész oldalt fordult, a többiek a kormánylapát rángatásával (mi ennek a szakszerű neve?) menekültek előre, de aztán nyitottak neki egy kis rést. A Széchenyi finomabban csinálta, igaz ő Szántód felől jött, jobban felkészülhettek rá.
Majd megjelent Siófok felől a Keszthely, és megállt udvariasan a hajózó úton kívül... Némi hezitálá után úgy döntött, nem esik neki a mezőnynek, és ellindult Szemes felé, továbbra is a hajózóúton kívül.
Csillag126 rangfokozatos hozzászólásából is azt a következtetést vonom le, hogy nagyságrendekkel nagyobb lehet ezen fórum olvasótábora, mint az aktív hozzászólók létszáma.
A hajóvezetők szeme előtt pedig az van, hogy néhány száz utast is visznek, akik bepánikolhatnak.
Akkor is bepánikolhatnak, amikor azt látják, hogy mindjárt összeütköznek valamivel, a hajóvezető meg csak megy (és esetleg dudál). Mint az amcsi filmekben, ahol keresztül megy a vonat az autón, aztán megállás nélkül továbbrobog.:-)
Tom_: a kikötőben a nagyhajóknak van elsőbbségük (zöld lobogó), amit a vitorlázók nagyon nem tartanak be rezgaras: Betartják, ha tudják. Ha nincs szél, kishajóval nehéz elpucolni az útból. Ha látjuk, hogy géphajó jön, inkább arra sem megyünk. A vitorlás nagyhajóknak pedig egy pár év óta elvileg kötelezô a kikötôben motorral közlekedni. Ezt általában be is tartják, de oktatási célból azért szokás motor nélkül is indulni és érkezni. Elvégre nem lehet úgy vitorlázót kiképezni, hogy csak álljon, mint a Bálám szamara, ha betojik a motorja!
Sajnos én többször nem ezt vettem észre. Jön a nagyhajó, szinte kivétel nélkül hosszú hangjelet adnak induláskor és jóval a molófej előtt bejövetelkor, ha vitorlázót látnak. Ekkor a vitorlások nem azt teszik, hogy helyzetüktől függően visszafordulnak a nyílt vízre, vagy visszafordulnak a kikötőmedence vitorlásos részébe, hanem vagy megpróbálnak félrehúzódni, vagy megpróbálnak be/kislisszanni a hajó előtt. Ez a két dolog a lehető legrosszabb. Ugyanis a nagyhajók - mint tudjuk - elég nehézkesen manővereznek. Lassítani nem nagyon tudnak, mert elvesztik a kormányképességüket, és a köveken kötnek ki. A vizet viszont elég rendesen megmozgatják (szívóhatás). Pl. a földvári kikötőbejáratban a nagyobb hajók még géperőt szoktak ráadni, hogy be tudjanak fordulni a S-kanyarban. A szél még tovább rontja a helyzetet, még több hely kell a hajónak. Az egymotorosak (Bakony, Gulács, Kelén, Helka, Tünde, stb.) ha meghátráznak a molófejnél, akkor egy pillanat alatt keresztbe fordulnak vagy ha ellenkormányoznak, akkor meg ráborulnak az egyik molófejre és ezért ezt a módszer nem igazán fogják választani. A katamaránok pedig elég nagyok és szélesek, de a fő baj az, hogy a molófejnél a jó manőverezhetőség miatt két géppel (Z-hajtóművel) kormányoznak, így akkor még nincs hátrába állítva egyik hajtómű sem, tehát veszély esetén a megállás a hajtómű átforgatása után lehetséges, azaz 15-20 másodperc múlva kezd csak lassulni. A hajóvezetők szeme előtt pedig az van, hogy néhány száz utast is visznek, akik bepánikolhatnak. Sajnos molófejnél való elkerülhetelen összeütközés esetén az esetek nagy részében az elv az, hogy inkább törjön a vitorlás. Tényleg vigyázni kell a nagyhajókkal.
Viccen kívül, nem szemrehányást akartam írni, csak szeretem a szép nagy képeket. Amúgy tényleg egyszerűbb, mostanában én sem raktam föl a tárra semmit.
Enzo! Egyszerűbbnek tartom a fórumba betenni a képet, mint felrakni a tárra. Mostanában csak akkor használom a kep.tar.hu-t, ha offtopic a téma, vagy esetleg uncsi, de még valamit szeretnék megmutatni, és ezzel nem akarom terhelni a modemes olvasókat.
A Kékszalag verseny napján voltam a Tihanyi révnél. A legtöbb vitorlás teljesen lelassult, szinte megállt (gondolom szélcsend volt), és iszonyúan betömörültek. Az akkor közlekedő 2 komp nagyon határozottan és ügyesen manőverezett, de azért így is voltak nagyon meleg pillanatok.
> "dudálgatni" kellett a vitorlásoknak, hogy térjenek ki. Na de miért térjenek ki, ha a nyílt vizen elsőbbségük van?
Te, én 34 éve vitorlázom és ez a téma azóta is folytonosan napirenden van.
Konkrétan a kompnál az a helyzet, hogy a tihanyi ¨csô¨ miatt a vitorlás nagyhajók gyakorlatilag csak a tihanyi kompkikötô többé-kevésbé 200m-es körzetében kénytelenek átmenni. Ha ugyanis közelebb mennek a szántódi oldalhoz, akkor Zamárdi felé könyörtelenül felülnének. Gondolom, emiatt berzenkednek a komposok.
Másrészt azonban ritkán rendeznek vitorlásversenyt a hajózóútban, még ritkábban a komp útvonalában (Kék Szalag és társai). Annyit a komposok is kibírhatnának. Múlt héten figyeltem, egész héten át csak két komp járt.
> a kikötőben a nagyhajóknak van elsőbbségük (zöld lobogó), amit a vitorlázók nagyon nem tartanak be
Betartják, ha tudják. Ha nincs szél, kishajóval nehéz elpucolni az útból. Ha látjuk, hogy géphajó jön, inkább arra sem megyünk. A vitorlás nagyhajóknak pedig egy pár év óta elvileg kötelezô a kikötôben motorral közlekedni. Ezt általában be is tartják, de oktatási célból azért szokás motor nélkül is indulni és érkezni. Elvégre nem lehet úgy vitorlázót kiképezni, hogy csak álljon, mint a Bálám szamara, ha betojik a motorja!
De a Balatonban VALÓBAN van víz!!! (kicsit habzik... :-(((
A Fonyód egy vizibusz volt 1991-ig, ami utána Szentendre nevet vette fel. Nyilván akkor anmikor a Szentendréből Gulács lett, ami az írások szerint 1991-ben volt. korábban járt a Dunán menetrendit. Előszezonban Budapest-Esztergomot is csinált a Váci ágban. De volt egy Szentendre -Esztergom járat is valamikor, azt is ő csinálta.Később úgy tudom a Balatonra vitték majd vissza. A G járatot, ha a főszezon eleje óta nem változott a Bakony csinálja.