Keresés

Részletes keresés

Csokis Creative Commons License 2001.06.15 0 0 481
Amennyit lent van, atmoderaltathatnad a hozzaszolast az U-boot topicba is. :-)
Előzmény: trophy (474)
deve24 Creative Commons License 2001.06.14 0 0 480
eleinte igen :))

1. hajóút tavon kb. 60 perc, igény szerint lehet több is

2. ebéd Szúnyogszigeti halászcsárdában

3. várom a további javaslatokat!

Előzmény: Hamster (479)
Hamster Creative Commons License 2001.06.14 0 0 479
Izé, "mindenkit várunk" lesz a program? :)
Előzmény: deve24 (478)
deve24 Creative Commons License 2001.06.14 0 0 478
mindenkit várunk!

július 7. Agárd, kikötő

Csokis Creative Commons License 2001.06.14 0 0 477
Es azt tudtad, hogy a klipper volt az elso hajotipus, ahol a hajotest, mint "koncentralt nedvesitett lateral felulet", stabilizalo elemkent is megjelenik? Bar egy vitorlazonak ezugyben ujat mondani... :-)
Előzmény: Rianna (476)
Rianna Creative Commons License 2001.06.14 0 0 476
Sziasztok,
Most tévedtem ide, és nagyon tetszik ez a topic.
Igaz nem motoros-gőzös mániás vagyok, inkább vitorás.. de minden hajó érdekel, így örömmel olvastam ama hosszú szösszenetet alant..:)

Csak bemutatkozásképp annyi, hogy kedvenc vitorlásom a klipper, abból is a teaszállító háromárbócos tipus.. (ez nem azt jelenti hogy mindent tudok róla, csak hogy nagyon tetszik) és a Balatonon a Tabu és a Rabonbán nevűek..

Kérdés:
Az agárdi dolog mennyire publikus újonc-érdeklődők számára?

Törölt nick Creative Commons License 2001.06.14 0 0 475
Mi is lesz a program július 7-én?

Macibb

Előzmény: deve24 (463)
trophy Creative Commons License 2001.06.14 0 0 474
Ma hajnalban 2 óra körül egy Skoda tip. szgk. a Margitsziget Árpád-híd felöli végén a 26 busz megállóját átszakítva egyenesen a Dunába hajtott.

Mostanra sikerült a búvároknak a kocsi pontos helyét meghatározni, mely kb. 6 méteres mélységben van, de a hajózó úton kívül. Valószínüleg a vezetője a kocsiban van még.

Speciális úszóházat telepítettek, és a tűzoltóság és a vizirendészet még ma megpróbálják a kiemelést megkezdeni.

trophy Creative Commons License 2001.06.11 0 0 473
Előre is elnézést a hosszúságért, az alábbi gyűjteményre bukkantam, melyből a hajómániások sok adatot gyűjthetnek.

A gyűjteményért köszönet Ráth Györgynek a Szegedi Tudományegyetem Geográfus szakáról

BEVEZETÉS

E mű a földkerekség leghíresebb hajóit hivatott összegyűjteni. E gyűjtemény készítésekor nem a hajók és a hozzájuk fűződő történetek minden részletre kiterjedő leírása volt a célom, hanem inkább a leghíresebb hajók felsorolása, és híressé válásuknak rövid ismertetése. Az, hogy mit nevezhetünk híres hajónak, az némileg egyéni megítélésen is alapul. A gyűjtemény minden esetre a legnépszerűbbek közül válogat, valamint tartalmaz néhány olyan hajót, amelyhez - remélhetőleg az olvasó számára is - érdekes történet fűződik. A hajónevek után zárójelben a hajó híressé válásának évszáma van feltüntetve.

LEGENDÁS EVEZŐS HAJÓK
A világ első hajója (i.e.2000):
Hiába keresnénk választ arra a kérdésre, hogy ki találta fel a hajót, noha számos nép tulajdonítja magáénak a felfedezés dicsőségét. Közel 4000 évvel ezelőtt a főníciaiak titokzatos krónikása, a barütoszi Szankionaton azt jegyezte föl honfitársáról, Osusról, hogy amikor Türosz fölött vihar tombolt, s a villámsújtotta erdő égni kezdett, félelmében - a világon elsőként - egy fatörzsbe kapaszkodva a vízbe vetette magát, hogy így mentse életét. Feltehetően már jóval a legenda előtt - talán az őskorban is - használtak hasonló célokra úszó rönköket, azonban az első úszó alkalmatosságról semmilyen emlék sem maradt ránk.

Noé Bárkája:
A Biblia így számol be az első hajóról: "...Mondta ezért Isten Noénak: Minden testnek vége elérkezett előttem, mivelhogy a föld erőszakoskodással telt meg általatok: és ímé elvesztem őket a földdel egybe. Csinálj magadnak bárkát góferfából, rekesztékeket csinálj a bárkában, és szurkozd meg belöl is, kívül is szurokkal. Ekképpen csináld pedig azt: a bárka hossza háromszáz sing legyen, a szélessége ötven sing, és a magassága harminc sing. Ablakot csinálj a bárkán, és egy singnyire hagyd azt felülről; a bárka ajtaját pedig oldalt csináld: első-, közép-, és harmadpadlásúvá csináld azt. Én pedig ímé, özönvizet hozok a földre..." (Mózes I.6. 13-17.). Ha az Ószövetségben leírt mértékegységeket átszámítjuk, akkor tekintélyes méretet kapunk. A bárka hossza 157,5 méter, szélessége 26,25 méter, magassága pedig 15,75 méter volt.

Argo (i.e.1250):
Egy görög legendában, az Aranygyapjú történetében leírt hajó. Feltételezik, hogy a legenda valóságos utazás alapján keletkezett, amelyre görög tengerészek (az ún. Argonauták) vállalkoztak. A monda szerint Iaszón hajót építtetett, hogy Kolkhiszból Aiétész királytól elorozza a mesés értékű aranygyapjút. Azt remélte, hogy ennek fejében visszaszerezheti atyai örökségét, Iólkosz trónját, amelytől nagybátyja, Peliasz megfosztotta. Iaszón neves hősöket hívott evezősnek, köztük Héraklészt is. A hajó ötvenevezős gálya volt. Nevét ácsáról, Argoszról kapta. Az aranygyapjú motívuma valószínűleg a kaukázusiak ősi szokásából ered, akik juhirhával fogták fel az aranyat folyóik hordalékából.

Nyilas Artemisz (i.e. 330): A tengerfenékről felhozott hajóroncs valaha Pütheász evezőse volt. Feltételezések szerint Massiliából Angliába, majd tovább Norvégiába is eljutott, ami abban az időben kiemelkedő teljesítmény volt. A hajó nevéről nem áll rendelkezésünkre pontos adat, Lallemand, francia régész az orrban lévő faragvány alapján adta neki ezt a nevet.

Szürakuszai (i.e. 225): A monumentális méretekkel bíró hajót korinthoszi hajóácsok építették. Építését Arkhimédész, a neves tudós felügyelte. Száz hajóács dolgozott rajta egy éven keresztül. A munka eredménye: egy 3600 tonnás teherbíróképességű, 150 m hosszú, 25 m szélességű, 30 m magas négyárbocos, melynek fedélzetét nyolc bástyával és hajítógépekkel szerelték fel. Katapultja másfél mázsás köveket kétszáz méterre hajított. A három fedélzetből a legfelsőt 2,7 m magas oszlopok tartották Atlaszt ábrázolva. Tetején virágoskertek, fürdők, halasmedencék, könyvtár, valamint Aphroditénak emelt templom volt. A hajómonstrumot nyolcszáz evezős hajtotta.
A hajó készítői egyetlen apróságról feledkeztek meg, mégpedig arról, hogy a Szürakuszai akkora lett, hogy egyetlen görög kikötőben sem tudott horgonyt vetni. A fényűző, de használhatatlan hajó egyetlen útja Siracusából Alexandriába vezetett, amikor Hierón, a görög uralkodó II. Ptolemaiosz Philadelphosz egyiptomi fáraónak ajándékozta és Alexandria névre keresztelte.

Hosszú Kígyó (X. század):
A norvég vikinghajó szépségéről és nagyszerű konstrukciójáról volt nevezetes. A viking hajóépítők mesterműve volt. Sok skandináv hajó mintájául szolgált.

VITORLÁS HAJÓK
Petrus de Rupella (1460):
A francia kereskedelmi hajó a Balti-tenger legnagyobb hajója volt (hosszúsága: 50 m; szélessége: 12 m). Gdansk kikötőjében villámcsapás érte. A megrongálódott hajó felújítására nem volt pénz, ezért sokáig a kikötőben rostokolt, ahol a Gdanski Péter nevet adták neki. Később hadihajóvá alakították. Az északi tengereken vívott csatákban puszta megjelenésével félelmet keltett. Utolsó éveiben kalózhajóvá lett. Ebben a minőségében is nagy sikereket ért el, amíg hajótörést nem szenvedett.

Santa María, Nina, Pinta (1492):
Kolumbusz Kristóf felfedező útja e három hajót minden idők leghíresebb vitorlásaivá tette. A tengeren túli kontinens felfedezése új kort jelölt meg a történelemben. Felfedező utak egész sora vette kezdetét, a földgolyó megismerése indult meg Kolumbusz útját követően.
A hajók fedélzetén összesen százhúsz ember teljesített szolgálatot. Közülük hatvanan tapasztalt és sok vihart látott tengerészek voltak. A többiek: néhány királyi biztos, kalandvágyó és kincskereső nemesek, katonák, kézművesek és akadt közöttük több fegyenc is, aki kegyelmet kapott, ha vállalja a királyi flotta nehéz szolgálatát.
A hajókról sajnos semmiféle rajz, metszet, vagy festmény nem maradt fenn. Kolumbusz zászlóshajóját általában karavella típusba sorolják annak ellenére, hogy maga az admirális hajónaplójában naonak, azaz elő- és főárbocán keresztvitorlát hordó háromárbocos hajónak írja le a Santa Mariát, a másik két hajót pedig karavellának nevezi.
A három hajó 1492. augusztus 3-án futott ki a spanyolországi Palos kikötőjéből. Szeptember 6-án elhagyták Gomera kikötőjét, az akkori legnyugatibb ismert pontot. Ezzel megkezdődött a konok és kitartó hajózás nyugatra - mindig nyugatra... Október 12-én a másik két hajónál gyorsabb járatú Pinta haladt a flotta élén, amikor megérkeztek az Indiának feltételezett földre...
Martin Alonso Pinzón, a Pinta kincsre éhező kapitánya önállósította magát, hogy saját szakállára kutassa fel a kelet mesebeli aranyait. A Santa Maria a visszaút során zátonyra futott. A nyugati-óceáni armadából a Nina egyedül vitorlázott vissza Európába Kolumbusz admirális parancsnoksága alatt.

Matthew (1497):
Az olasz hajós, Giovanni Caboto (John Cabot), korának felfedezőihez hasonlóan, szintén az Indiába vezető utat kereste. 1497. májusában vitorlásával északi irányba indult. Június 24-én érte el Új-Funland partjait a Bonavista-foknál. Felfedező útja hosszú évszázadokra irányt adott a brit hajók próbálkozásainak: expedíciók egész sorát indították az északnyugati átjáró megtalálására.
Bristolban 1995-ben elkészítették a Matthew pontos mását, mely a híres expedíció ötszázadik évfordulójának emléket állítva, a felfedező nyomdokain 1997-ben elindult Amerikába.

Sao Gabriel, Sao Raphael, Berrio (1497): Vasco da Gama hajói 1497. Július 8-án futottak ki Portugália partjaitól. Az utazás célja a hajóút megtalálása volt Indiába, ezúttal nem a Föld megkerülésével, hanem Afrika, majd Dél-Ázsia partjai mentén. A tisztek és a tengerészek emberi erőt szinte felülmúló, kemény és állandó szolgálatra kényszerültek. Könnyű vitorláshajóikat dobálta a hullámzás, sodorták a viharok. A hajózótudomány és emberi ügyesség bámulatra méltó teljesítménye volt már az is, hogy együtt tudták tartani a flottát. A romló, majd hamarosan már romlott étel és a csaknem ihatatlanná váló víz nem tarthatta jó erőben a legénységet. Lefogytak, elgyengültek, tenyerükről szinte csontig lehorzsolták a bőrt és a húst a sós vízben ázott durva vitorlakötelek. A Jóreménység-foka megkerülésének órái sem ünnepi hangulatban, hanem keserves munkában teltek a három (egyes irodalmak szerint 4) hajó fedélzetén. A kis flotta eljutott Kalikutig, a gazdag indiai városig. Innen a hajóraj visszafordult. Jó kétévi utazás után 1499. szeptemberében ért haza egymagában a Berrio. A Raphael zátonyra futott, a Gabrielt megrongálódása miatt hátra kellett hagyni a Zöld-foki-szigeteknél.
Ezzel az úttal megnyílt a régen áhított vízi út Indiába, a tudomány pedig az első majdnem pontos Afrika-térképeket köszönhette a vállalkozásnak.

Victoria, Trinidad, Concepción, Santiago, San Antonio (1519):
Magellán, portugál hajós spanyol lobogó alatt öt hajójával kelt útra, hogy a földet nyugati irányban megkerülve Indiába jusson. A Trinidad, a Concepción, a Santiago, a San Antonio és a Victoria 1519-ben indult történelmi útjára. Magellán először Rio de Janeiroban kötött ki, majd behajózta Dél-Amerika keleti partját, s átkelve a később róla elnevezett szoroson a Csendes-óceán vizein egészen a Fülöp-szigetekig hajózott. A szigeteken hadat üzent a bennszülötteknek, akik nem voltak hajlandóak behódolni a spanyol uralomnak. A kapitány a csatában életét vesztette. Öt hajójából egyedül a Victoria tért haza elsőként körülhajózva a földet. A gyászhajó mindössze tizenhét utassal érkezett vissza Spanyolországba, a magukkal hozott adatok azonban felbecsülhetetlen értékűek voltak a hajózás további fejlődésének szempontjából.

Golden Hind (1577):
A vitorlás Francis Drake hírhedt kalózkapitány zászlóshajója volt. A kiemelkedő tehetségű angol hajós rablóhadjárataira felfigyeltek az angol kereskedelem vezető férfiai, de még a királyi udvar is. A kereskedők - élükön Sir Thomas Greshammel - támogatták a kapitányt, hogy elsőrendű hajókat szerelhessen fel, és jól fizetett, ügyes tengerészeket szerződtethessen flottájába. Az angol hajós arra vállalkozott, hogy felderíti a spanyol kincsszállító hajórajnak, az ún. ezüstflottának az útvonalát, és megszerzi a hajók arany-ezüst rakományát. Drake királyi szabadalomlevelet is kapott. Őfelsége felhatalmazta arra, hogy bárhol az óceánon megtámadjon és elfogjon ellenséges hajókat. Ennek az engedélynek fejében a hadizsákmány jókora része a királynő kincstárát illette. Nem feszélyezte sem a levél aláíróját, sem a felhatalmazás birtokosát az a tény, hogy éppen ebben az időben nem volt hadiállapot Anglia és Spanyolország között. Elvégre honnan tudhatná egy egyszerű tengerészkapitány bolyongván az óceánon, hogy hosszú útja közben nem keveredett-e háborúba királynője II. Fülöppel? Drake kapitány a spanyol kincseshajókat pusztán azért fogja megtámadni, mert feltételezi, hogy éppen háború van. Ha a turpisság kiderül, a madridi angol követ majd bocsánatot kér és angol hidegvérrel szemléli a spanyol miniszterek dührohamait. Drake flottájából egyedül a Golden Hind tért vissza, azonban a hajó ezüstrudakkal, fűszerekkel és selyemmel volt megrakva. A sikeres hajóút után Erzsébet királynő lovagi rangra emelte a kapitányt.

Harry Grace a Dieu (1514):
Az impozáns vitorláshajó VIII. Henrik flottájában szolgált. Korának legszebb és legnagyobb hajója volt. Tizenhét réz- és hatvan vaságyújával, valamint száz kisebb lőfegyverével minden más hadihajót felülmúlt. A Harry Grâce a Dieu volt az első hajó, amelynek árbocaira három vitorlát húztak egymás fölé. Sohasem vett részt jelentősebb hadicselekményekben, a sors mégis tragikus véget rendelt neki, ugyanis 1553-ban tűz martalékává vált.

Mayflower (1620):
Az első személyszállító hajó, amely átszelte az Atlanti-óceánt. Fedélzetén százkét (egyes adatok szerint százhuszonhárom) utassal indult el Londonból Észak-Amerika felé. Ötvenöt nappal később az utasok partra szálltak Amerikában és ott megalapították az első angol települést. A következő év tavaszán a hajó visszatért az óvilágba. Történelmi útja után sórakományt szállított a francia La Rochelle kikötőjéből Londonba. 1624-ben a Mayflowert ronccsá nyilvánították és darabokra szedték.

Wasa (1628): A svéd vitorlás hadihajó a Balti-tenger hajózási jogaiért küzdő csatákban vett részt. A korábban Ny-Wassan névvel illetett 62 méter hosszú, 64 ágyús hajón 1200 négyzetméternyi vitorlázat fogta a szelet. Az időközben Wasa névre keresztelt és felújított vitorlás 1628. augusztus 10-én készen állt első útjára. Mielőtt az elinduláshoz szélirányba állhatott volna, a hadihajót dél felé vontatták a stockholmi kikötő partja mentén. A négy felvont vitorlába belekapott a szél, és ez a gyenge fuvallat is elég volt ahhoz, hogy a hajót oldalra döntse. A tengervíz ekkor behatolt a lőréseken, és az élénk színekben pompázó büszke tengerjárót néhány perc alatt elnyelte a sötét mélység. A hajótörés során ötvenen örökre eltűntek. Sok sikertelen kiemelési kísérlet után 1961. április 24-én rátaláltak a hajóra,s a Wasa 333 évvel elsüllyedése után újra napvilágra került. Húsz évre volt szükség ahhoz, hogy a hajót a szabad levegőn való tárolásra megfelelő állapotba hozzák, és restaurálják a fedélzeten talált tárgyakat. Az eközben nyert tapasztalatok nagy értékkel bírnak más régi hajók kiemelésénél is.

Neustra Senora de la Concepción (1638): Az egyik legnagyobb spanyol gálya volt a Manila-Acapulco útvonalon közlekedő hajók közül. 1638-as útja során a rakomány mennyiségi korlátozásait figyelmen kívül hagyva, rendkívül súlyosan megrakva indult útnak. A kereskedelmi útvonal, amelyen a Concepción közlekedett kulcsfontosságú volt a Fülöp-szigeteken élő spanyol lakosság számára. A hajó indulását ágyúlövések, harangok zúgása, szertartásos áldásosztás és utcai felvonulások jelezték. A hajó a Csendes-óceánon viharba keveredett. A kormányos, a tisztek és a kapitány nem tudtak megegyezni abban, hogy mit kellene tenniük, s ez alatt a vihar ereje csak fokozódott. A hajó az Észak-Mariana-szigetek közelében zátonyra futott. A négyszáz emberből kevesen élték túl a hajótörést. Akik nem fulladtak vízbe, azokat a bennszülöttek ölték meg. A katasztrófát mindössze hat fő élte túl.

Whydah (1717):
Az angol kereskedelmi hajó Jamaicából Anglia felé tartott cukorral, indigóval, arannyal, ezüsttel és elefántcsonttal a fedélzetén. A vitorlást a Karib-tengeren kalózok vették üldözőbe. Bellamy, a kalózkapitány elfoglalta a Whydahot és további fosztogatásokat végzett vele. Többek között elfogta vele a Mary Ann nevű angol vitorlást, melynek rakománya madeirabor volt. A kalózok rávetették magukat a zsákmányra, és annyira lerészegedtek, hogy mámorukban zátonyra futtatták mind a Mary Annt, mind a Whydahot. A megmenekült kalózokat tömlöcbe vetették.

Falmouth (1776):
Az angol hadihajó Batavia felé vezető útján zátonyra futott. A hajó élelmiszerekkel volt megrakva, így hatalmas készlet állt a pórul jártak rendelkezésére. Ivóvizet is tudtak szerezni egy közeli kis szigetről. Érdekes módon az admiralitás megfeledkezett az elveszett hajóról, így nem is kereste azt. Öt évvel később egy másik hadihajó, a Dolphin útja vezetett arra. A szigetlakók elmesélték a legénységének, hogy minden napnyugtakor ágyúlövéseket hallanak. Sikerült is rátalálniuk a Falmouth-ra és tengerészeire, de a Dolphin kapitánya nem volt hajlandó a fedélzetre venni őket, ugyanis a szabályzatban az állt, hogy a személyzet nem hagyhatja el hajóját, amíg az használhatatlanná nem válik. Márpedig a Falmouth jó állapotban volt, csak elindulni nem tudott. A matrózok még öt évig várhattak mire megmentették őket, hajójuk állapota ekkor már nem lehetett kifogás, mert az addigra darabokra esett szét.

Hartwell (1787):
Az angol Kelet Indiai Társaság legnagyobb hajója 1787. februárjában indult első útjára. A vitorlás hajón lázadás tört ki, amit sikerült leverni, és a kapitány a Zöld-foki-szigetek felé kormányozta hajóját, hogy ott átadja a zendülőket a hatóságnak. Ez a kitérő azonban végzetes volt, mert a szigetek közelében a hajót egy zátonynak vezették. A hajótisztek a zavargások miatt három napig nem aludtak, ezért véthettek ilyen súlyos navigációs hibát. A hajó rakományának egy része azóta felszínre került, azonban ma is 2 500 000 font sterling értékű kincs hever a Hartwell-zátonyon - ahogy ma nevezik.

Orient (1798):
A francia flotta zászlóshajója volt, amelyen maga Napóleon is utazott. A hajó neve Napóleon szándékaira utalt, vagyis a Kelet meghódítására és az India fölötti uralom megszerzésére azáltal, hogy onnan kiűzi a briteket. Tervét azonban nem sikerült véghez vinnie, mert az alexandriai partoknál a nílusi csatában Nelson admirális meglepetésszerű támadása szinte teljesen megsemmisítette a francia flottát. Az Orient kigyulladt majd felrobbant a csata közben.

Victory (1805): Nelson admirális a trafalgari ütközetben döntő csapást mért Napóleon hajóhadára. Ezzel megnyitotta az angolok előtt a világuralomhoz vezető utat. A Victory-t, az admirális zászlóshajóját joggal sorolhatjuk Anglia leghíresebb hadihajói közé.

Bounty (1878-1879): A vitorlás 1878-ban indult el az ún. kenyérfa-expedícióra. A Cook által fölfedezett növény felkeltette az angol ültetvénytulajdonosok figyelmét. Úgy vélték, hogy termésével olcsón lehetne élelmezni a rabszolgákat. Bligh kapitány Bounty nevű hajójával, 45 fős legénységgel, egy kertésszel és egy botanikussal elindult megkeresni a csodanövényt. Hajójuk 1878. november 28-án futott ki London kikötójéből. A Tonga-szigeteknél lázadás tört ki a hajón. Bligh kapitánynak megengedték, hogy néhány társával hazautazzon egy bárkán, a lázadók pedig Fletcher Christian vezetésével új otthon keresésére indultak a Bountyval. Hosszú bolyongás után a csendes-óceáni Pitcairn-szigeten telepedtek le. Az angol hadbíróság büntetőexpedíciója néhányukat utolérte és hármat közülük felakasztottak. Ma a Pitcairn-sziget lakosságának legnagyobb része a lázadók leszármazottaiból tevődik össze.

Torrens (XIX. század):
A hajózás történetében a tizenkilencedik század a legszebb vitorlások évszázada volt. Nehéz lenne bármelyik vitorláshajóról azt állítani, hogy az összes közül a legszebb. Az azonban bizonyos, hogy a legendás szépségű Torrens az elsők között lehetett a legpompásabb vitorlások rangsorában. Ez a brit klipper úgy elbűvölte a velencei munkásokat, hogy amikor szét kellett volna szedniük, föllázadtak és nem voltak hajlandóak bántalmazni a kiöregedett hajót.

Great Republic (1853):
Azért épült, hogy felülmúlja az angol hajógyárakat, amelyek amerikai mintára kezdtek klippereket és barkokat építeni. Tervük sikeresnek bizonyult, hiszen készítői a világ mindmáig legnagyobb fahajóját készítették el (leszámítva ókori Szürakuszait). Az amerikai klipper hosszúsága 103 méter, szélessége pedig 16 méter volt.

Cutty Sark (1869):
Az Angliában gyártott kereskedelmi hajó a klipperek legszebb képviselői közé tartozott. Kínai tea és ausztráliai gyapjú szállítását bonyolította le. A Cutty Sark hetvenöt évig volt forgalomban, felülmúlva ezzel az összes többi vitorlás hajót. A hajó ma Greenwich-ben található és tengerészeti múzeumként funkcionál.

AZ ELSŐ GŐZHAJÓK
Pyroscaphe (1783):
Különféle sikertelen eredmények után Jouffroy d'Albans figyelemre méltó eredményt ért el a gőzhajóépítés történetében. Gőzösét sikerrel mutatta be a Sâone folyón, az Akadémia mégis kedvezőtlen elbírálásban részesítette, így nem került forgalomba.

Charlotte Dundas (1801):
A hajót tervezője vontatóhajónak szánta. A gőzhajtással működő hajó a Pyroscaphe sorsára jutott. A hajó kitűnően működött, de attól tartottak, hogy a hullámverés, amit a lapátkerekek keltenek, rongálni fogja a kikötő partját. Ezzel a kifogással megakadályozták használatba vételét.

Clermont:
Az első gőzhajóként nyilvántartott hajó Fulton tervei alapján épült meg. A Clermont, mint azt már láthattuk, nem az első gőzzel hajtott hajó volt, de megjelenésével megkezdődött a gőzhajók gyakorlati alkalmazása. A gőzös a Hudson-folyón közlekedett New York és Albany városok között. A gőzöst 1808-ban felújították és North River névre keresztelték.

Comet:
Henry Bell gőzhajója rendszeres áruforgalmat bonyolított le Glasgow környékén. A hajó 1820-ban zátonyra futott. Érdekessége, hogy nem volt árboca, ezért a vitorlát, amely nélkül sokáig még rövid útra sem merészkedtek a gőzhajók, a hosszú kéményre vonták fel.

Aaron Manby:
Az első kovácsoltvas héjazatú gőzhajó. Az emberek nem hitték el, hogy a víznél nehezebb fajsúlyú anyagból készült hajótest képes úszni a vízen, ezért rendkívül idegenkedve fogadták a csodát. Későbbi kísérletek során kiderült, hogy a vastestű hajók nemcsak szilárdabbak, de könnyebbek is fából készült testvéreiknél.

Savannah (1819):
A háromárbocos hajó eredetileg nem gőzhajónak épült, gépeit és lapátkereketi utólag építették be a hajótestbe. A Savannah volt az első gőzhajó, amely átszelte az Atlani-óceánt. 1819-ben megtett útja Amerikából Európába 26 napig (egyes irodalmak szerint 24 napig) tartott. Gőzgépét csak szélcsendben használta, amikor a vitorlák csak 4 csomó alatti sebességet tudtak biztosítani.

SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ GŐZÖSÖK
Syrius, Great Western (1938): A két gőzhajót építőik versengése tette híressé. Julius Smith a British Queen, Kingdom Brunel pedig a Great Western nevű gőzösével akarta a rendszeres atlanti átkelési forgalom megnyitásának elsőbbségét megszerezni. A British Queen nem épült meg időben, ezért Smith kibérelte a 703 tonnás Syriust, és 1938. április 4-én elindította New York felé. Április 7-én a Great Western is útra kelt.A Syrius útja nem volt mentes az izgalmaktól. Egy hatalmas viharban a babonás legénység megtagadta a szolgálatot, mert nem fért a fejükbe, hogy a hajó a szélviharral szemben is tud haladni. A kapitány pisztollyal a kezében kergette vissza őket szolgálati helyükre. A szénkészlet is rohamosan csökkent, s mire a hajó a Hudson torkolata elé ért, már a vitorlarudakat tüzelték el a kazánban. A nagy versenyt a Syrius nyerte, de dicsőségét csak annak köszönhette, hogy három nappal versenytársa előtt futott ki London kikötőjéből. Az üzleti nyereségeken kívül ezzel az úttal a Syrius azt az érdemet is kivívta magának, hogy ő lett az első hajó, amelyik kizárólag gőzhajtással, vitorla nélkül kelt át az óceánon.

Britannia (1840):
Samuel Cunard gőzhajója, amellyel megindította a menetrendszerű személy- és postaforgalmat Európa és Észak-Amerika között. Bár a Britannia vitorlákkal is fel volt szerelve, gőzgépe tette lehetővé az indulás és az érkezés idejének pontos betartását. Az angol vállalkozó később több hajót is indított, és létrehozta a Cunard Line hajózási vállalatot.

Great Britain (1846):
A csavarhajtású hajók közül Kingdom Brunel gőzhajója volt az első, amely átkelt az Atlanti-óceánon. Tervezője a teljes egészében vasból épült hajótestet keresztirányú válaszfalakkal vízhatlan rekeszekre osztotta fel. A hajó az ír partok közelében zátonyra futott, és 11 hónapig állta a hullámverés romboló hatását, ami egy fa építésű hajót néhány nap alatt szilánkokká zúzott volna.

Lusitania (1915):
Az 1907-ben épült gőzhajó az első nagy személyszállító gőzösök egyike volt. A német hajózási sikerek felkeltették az angolok féltékenységét és azok a 30396 BRT-s Lusitaniával feleltek a kihívásra. 1915. május 7-én egy német tengeralattjáró elsüllyesztette a brit utasszállító hajót. 1198-an vesztek oda. A szövetségesek személyszállító hajókon szállították hadi szállítmányaikat Európába, a mit sem sejtő civilekkel fedezve a rakományt. A hajón amerikai utasok is voltak, ezért a merénylet felháborodást váltott ki Amerikában, és ez vezetett oda, hogy az Egyesült Államok belépjen a világháborúba.

Titanic (1912): A White Star hajózási vállalat luxusgőzöse. Épült: Belfastban, 1911-ben. Elsüllyedt: 1912. április 15-én éjjel 2 óra 20 perckor, 500 tengeri mérföldnyire az új-funlandi partoktól délre. 1494 személy elveszett... Nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy a Titanic hajótörése a leghíresebb minden hajókatasztrófák közül. Ezt bizonyítja a regények és filmek tömege is, amely a Titanic históriáját írja le, hol dokumentálva a történteket, hol pedig a meglévő dokumentumok alapján szórakoztató történeteket kreálva.
A 46000 BRT-s hajó 891 fős legénységgel és 1316 utassal a fedélzetén 1912. április 10-én Southamptonból New Yorkba indult. Április 14-én a Titanic jégveszélyre figyelmeztető üzeneteket kapott. A hajó a tavaszi olvadás idején azon a zónán haladt keresztül, ahová a jéghegyek az összefüggő jégtakaróról sűrű rajokban vonulnak le. A vállalat vezetője, aki maga is a hajón tartózkodott, nem engedte csökkenteni a sebességet, mert a menetrend pontos betartása mindennél fontosabb volt a konkurens hajózási cégekkel vívott harcban. Az első baljós jel az volt, hogy a tengervíz hőmérséklete hirtelen fagypont alá süllyedt. Ez azt jelenti, hogy a közelben jégtábla található. Még ez az egyértelmű jel sem volt elég ahhoz, hogy a hajót lelassítsák. Amikor észrevették a hajó előtt tornyosuló jéghegyet, már késő volt a kitérésre. Fordulás közben a jég 100 méter hosszú sebet ejtett a gőzhajó oldalán. A legénység tudta, hogy a hajó legfeljebb két óráig képes fennmaradni a vízen. Megkezdődött az utasok mentése, azonban a vészes gyorsasággal süllyedő Titanicról csak 705 ember tudott megmenekülni. Sokan még a hajó elmerülésekor is az alsóbb fedélzeteken voltak.
Néhány érdekesség:
Ellentétben a hivatalos állásponttal, a hajó valószínűleg két részre tört mielőtt elsüllyedt. A hajón utazók elmondását a későbbi búvárvizsgálatok is alátámasztják.
A Titanic rádiójáról adták le először - legalábbis elsők között - az S.O.S. segélykérő jelzést. A morzejel a "Save our souls..." kezdetű angol ima szavainak a rövidítése. A segélyüzenetet hallva a Carpathia sietett a Titanicon utazók segítségére.
A Titanic gyors süllyedésében nem a sérülés mérete játszott döntő szerepet. Normális körülmények között ekkora hasadás nem okozott volna katasztrófát, azonban a 0 °C körüli víz hőmérsékletére hűlve az acél rideggé, törékennyé válik. Ez vezethetett a hajótest kettétöréséhez és a hirtelen süllyedéshez, megakadályozva ezzel a menekülés lehetőségét.

Normandie:
A századunk harmincas éveiben épült hajók között kétségtelenül a Normandie érdemelte ki a legszebb hajó címet. Már első, New Yorkba vezető útján 30 csomós átlagsebességével elnyerte a Kék szalagot, az Atlanti-óceánt leggyorsabban átszelő hajók kitüntető jelvényét. A második világháborúban az USA lefoglalta, és csapatszállító hajóként akarta háborús szolgálatba állítani. Az átalakítási munkák közben azonban kigyulladt és elsüllyedt.

Queen Elisabeth, Queen Mary (1934-):
A két testvérhajó a Kék szalag birtokáért küzdött harc legismertebb képviselője. A gőzhajók 1934-ban épültek. A második világháborúban csapatszállító szolgálatra állították be őket. A hadiállapot megszűnte után eredeti rendeltetésüknek megfelelően luxushajóvá építették át a két testvért. A hajónál sokkal praktikusabb repülőjáratok elhódították a két királynő utazóközönségét, ezért elárverezték a hatalmas gőzhajókat. A Queen Elisabeth-et egy hong-kongi üzletember vásárolta meg azzal a szándékkal, hogy úszó egyetemet hoz létre rajta. Terve nem sikerült, mert a hajót tűz pusztította el. A Queen Mary ma a kaiforniai Long-beach mellett horgonyoz és szállodakomplexumként működik 1,5-2 millió dolláros állami támogatással évente. A hajón működik Cousteau kapitány tengeri múzeuma is.

Andrea Doria (1956):
Az egyik utolsó hatalmas méretű személyszállító óceánjáró volt. 1956-os útján Genovából New York felé tartott, amikor hatalmas ködbe került. Ez a környék hírhedtté vált a ködök miatt, amelyeket a meleg Golf-áramlat és a hidegebb északi vizek találkozása idéz elő. Az Andrea Doria radarképernyőjén egy közeledő hajót vettek észre kb. 27 kilométeres távolságban. Ez a Stockholm nevű svéd óceánjáró volt. Egyik hajó sem csökkentette lényegesen a sebességét. Amikor szabad szemmel is meglátták egymást, már késő volt a hajók megállítására. A Stockholm jobbra fordult, mert kapitánya úgy gondolta, hogy az Andrea Doria a bal oldalukon van. Az Andrea Doria azonban maga is jobbra fordult, figyelmen kívül hagyva a hajózás egyik alapvető szabályát, azt, hogy az egyik hajónak a veszély felé kell kanyarodnia ahelyett, hogy védtelenül odakínálná oldalát a másik hajó orrának. Az eredmény egy rettenetes ütközés volt, melynek során a Stockholm éles orra messze behatolt az Andrea Doria oldalába és negyvenhat utast meg is ölt. A Stockholm legénységéből öten szörnyet haltak. Az Andrea Doria elsüllyedt, a Stockholmnak pedig sikerült partot érnie. A baleset előtt az Andrea Doriát a Titanichoz hasonlóan az elsüllyeszthetetlen jelzővel tüntették ki. 11 vízhatlan rekeszfala közül csak egy sérült meg, így nem lett volna szabad elsüllyednie. A problémát a hajó lecsökkent tömege okozta, mivel az Andrea Doria nem volt rakománnyal feltöltve. A hajótest az ütközés következtében megdőlt, és a víz beömlött a rekeszfalak fölött, így vált a hajó menthetetlenné.

PÁNCÉLOZOTT HADIHAJÓK
Gloire (1859):
Az 1850-es években Nagy-Britannia és Franciaország között kiéleződött a harc a tengerek fölötti uralomért. A francia hajókonstruktőrök igyekeztek ellensúlyozni a brit flotta nyomasztó fölényét. Így született meg az első páncélozott hadihajó. A hajó fából épült, de a vízvonal alatt 100-120 milliméter vastag kovácsoltvas lemezeket csavaroztak a külhéjhoz. Megépülése fordulópontot jelentett a tengeri hadászat történetében. A páncélos hajók megjelenésével megindult a verseny a védelmet nyújtó páncélzat és a támadófegyverek között.

Virginia, Monitor (1862):
A Virginiát egy leégett fregattból alakították át úszó erődítménnyé az észak-amerikai polgárháború idején. Az új típusú vitorla nélküli hadihajó érzékeny veszteségeket okozott a Norfolkot (USA, Virginia) blokád alatt tartó északiak flottájában.
A Monitort az északiak hadvezetősége építtette a Virginia méltó ellenfeléül. 1862. május 9-én a haditengerészet történetében először, két páncélozott, vitorla nélküli gőzhajó nézett farkasszemet egymással a Chesapeake-öbölben. A küzdelemből a Monitor került ki győztesen a forgatható ütegtornyának, a nagyobb tűzgyorsaságának és a nagyobb kaliberű ágyúinak köszönhetően.

Knyaz Patyomkin Tavricseszkij (1905):
A Patyomkin páncélost 1900-ban bocsátották vízre és a fekete-tengeri cári flotta kötelékébe sorolták be. 1905-ben Ogyesszába vezényelték az ottani sztrájkmozgalom leverésére. Útközben a legénység fellázadt a rossz élelmezés miatt, és együttérzése kifejezéséül a sztrájkmozgalomhoz csatlakozott. Ekkor történt első ízben, hogy a forradalom vörös lobogóit hadihajó árbocára vonták fel. A Patyomkint egy egész flotta vette üldözőbe, de a többi hajó szolidaritása megakadályozta elfogásukat. Így a páncélos bántatlanul jutott el a román vizekre, ahol a felkelők elsüllyesztették azt. Később a hajót kiemelték, és Pantekinon név alatt ismét a cári flotta kötelékébe került.

Aurora: A cirkáló a világ legismertebb hajórelikviái közé tartozik. 1917. november 7-én 23 óra 45 perckor híressé vált ágyúlövésével megadta a jelt a szent pétervári Téli palota ostromára. 1927-ben a Vörös Zászlórenddel tüntették ki, mint a Nagy Októberi Szocialista Forradalomban sikeresen részt vevő hadihajót. A cirkáló ma a Forradalmi Tengerészeti Hagyományok Múzeumaként működik.

Dreadnought: Az 1906-ban épült brit hadihajó korának legkorszerűbb technológiájával készült. Sikere és jelentősége annyira áthatotta a tengerész köztudatot, hogy a csatahajó szó mellett a dreadnought szó is polgárjogot nyert, mint a 8-12 nehézágyúval, vastag páncélzattal felszerelt gyors hadihajó általános megnevezése. Később idegen flották is prototípusként használták hajóik mintájául.

Hermes:
Az első repülőgéphordozó hajóként tartják nyilván. Igaz, hogy a Hermes megépítése előtt már megjelentek repülőgépeket fogadó hajók, de azokat ideiglenes platform felszerelésével alakították át erre a célra. A Hermes, az első hajó, amelyet már eleve anyahajónak terveztek, a brit flotta tagja volt. A második világháború éveiben a repülőgép hordozó hajók döntő szerepet játszottak a tengeri hadviselésben.

Bismarck (1941):
A második világháborúban a hadihajó Izland megkerülésével indult az Atlanti-óceánra. Feltartóztatására a Hood csatahajót indították az angolok. Összecsapásuk csak percekig tartott, de ez elég volt ahhoz, hogy a Bismarck egy jól célzott sortüze telibe találja a Hood lőszeres kamráit. A Hood megsemmisítését Nagy-Britanniában óriási felháborodással fogadták. Az admiralitás minden szabad hadihajóját a németek felkutatására küldte. 1941. május 26-án felfedezték a Brest felé tartó Bismarckot. Heves küzdelem alakult ki a köré gyülekező túlerővel, amelynek megsemmisítő ágyútüze és torpedótámadásai következtében 27-én elmerült.

JEGES VÍZEKEN
Fram (1893, 1911):
Fridtjof Nansen saját tervezésű kutatóhajója több sarkkutató expedíción is részt vett. Nansen a Fram fedélzetén 1893-ban elhagyta Norvégia partjait. Mielőtt hajója elérte volna az Új-Szibériai-szigeteket, a kapitány jégtáblák közé vezette azt. Ez a helyzet arra a kísérletre kényszerítette a kutatót, hogy hajójával a jég foglyaként utazzon tovább. A tengerárral egészen a 85°57' északi szélességig sodródott. Ott elhagyta a hajót és gyalogszerrel szándékozott eljutni az Északi-sarkig, de kénytelen volt visszafordulni. Eljutott a Ferenc-József-földre, ott áttelelt, majd visszatért a kontinensre.
Roald Amundsen a híres antarktiszi expedíciója során szintén a felújított Frammal utazott. Útja során eljutott a Whales-öbölig, s átkelve a Ross-jégen, elsőként érte el a Déli-sarkot.

Lenin (1960):
A világ első atommeghajtású jégtörőhajóját 1960-ban helyezték üzembe. A 140 méter hosszú, 26,7 méter szélességű hajó sebessége nyílt vízen 18 csomó. A 2,4 méter vastagságú arktikus jégpáncél feltörése közben is legalább 2 csomós sebességgel képes haladni. A legfeljebb 6 méter vastag jégben is utat tud törni magának és az őt követő hajóknak.

ÚJ KOR - RÉGI HAJÓK
Kon-Tiki (1497):
A balsafából épített tutajt Thor Heyerdahl építette. A norvég tudós azt kívánta bebizonyítani, hogy sok száz évvel ezelőtt Peru partjairól népesedtek be a Húsvét-szigetek és a Csendes-óceán néhány szigetcsoportja. Elméletét tudományos körökben fejcsóválva fogadták, azt bizonygatva, hogy a Peru és a csendes-óceáni szigetek közötti óriási távolságot lehetetlen lett volna törékeny balsatutajon megtenni. 1947. április 28-án ötfős legénységével az indián istenről elnevezett tutaj elhagyta a perui Callao kikötőjét. Több mint három hónapos kalandos út után mintegy 8000 kilométer távolságot megtéve a csapat a Raroeia-szigetcsoport egyik korallzátonyán ért partot, bizonyítva ezzel az elmélet létjogosultságát.

Rá, Rá II (1969, 1970):
Az egyiptomi napistenről elnevezett papiruszhajókat a már említett professzor, Thor Heyerdahl, valamint hét fős csapata készítette. A norvég tudós ezúttal arra a feltevésre keresett bizonyítékot, hogy az ókori egyiptomiak papirusznádból készített hajóikon eljuthattak hazájukból az amerikai kontinensre. 1969. május 25-én a marokkói Safi város kikötőjéből a csapat kihajózott az ókori nádhajók pontos másolatával: a Rá-val. 2500 mérföldnyi hajózás után az amerikai partok előtt 1000 kilométerre mind a hajó konstrukciója, mind annak anyaga felmondta a szolgálatot. A sikertelen út után alig tíz hónappal Heyerdahl újabb hajót épített. A kis csapat ismét összegyűlt Safi kikötőjében, hogy vízre bocsássa az előzőnél jobban megépített papiruszhajót, a Rá II-t, és az első hajózás gyakorlati tapasztalataival gazdagodva újból megkísérelje átszelni az óceánt. Viszontagságos útjuk végén a Rá II utasai Barbadoson kötöttek ki, megerősítve az ősi civilizációk kapcsolatát valló diffúzionista hipotézis helyességét. A sikeres hajóút mégsem győzte meg az izolacionisták táborát abban, hogy az egyiptomi, és az amerikai indián kultúra kapcsolatban állhatott egymással. Álláspontjukat azzal védték, hogy az ókorban a nádhajók biztonságos szárazföldi szállítása nem volt megoldható, és amíg a hajót az építés helyétől a tengerpartig szállították, addig az összetört. Heyerdahl nem ragaszkodott dogmatikusan a diffúzionista elmélethez. Azt mindíg is hipotézisként kezelte, azonban rámutatott arra, hogy elméletileg igenis lehetséges volt kapcsolatot teremteniük az ókori társadalmaknak egymással.

EGY VILÁGHÍRŰ MAGYAR HAJÓ
Szent Jupát (1985-1987):
Fa Nándor és Gál József egy átalakított Balaton-31-es típusú kishajóval 1985. szeptember 26-án elindultak, hogy megkerüljék a Földet. Az egyedülálló utazáshoz két éves előkészületre volt szükségük. Amikor Fa Nándor bejelentette édesanyjának, hogy mire készül, ő - a kivitelezhetetlen terv álmodozásnak tűnő mivoltát hangsúlyozva - így reagált: "Mielőtt elmégy, fiam, segítsd leverni a diót, ne maradjon rám!". Az út Opatija kikötőjéből indult, ugyanarról a helyről, ahová két év múlva visszatért a yacht. Hajózásuk során 70 ezer kilométert tettek meg, 12 országban kötöttek ki.

trophy Creative Commons License 2001.06.11 0 0 472
OFF!

Köszi, Locator, nézem, és válaszolok!

ON

Előzmény: Locator (471)
Locator Creative Commons License 2001.06.10 0 0 471
OFF:
trophy mail ment!
trophy Creative Commons License 2001.06.08 0 0 470
A foto még menne, de sem digicam, sem scanner nincs. Remélem valaki tud segíteni.
Előzmény: FOMA (469)
FOMA Creative Commons License 2001.06.08 0 0 469
Jókai: kérem a fővárosi topictársakat, hogy alkalomadtán egy fotót ejtsenek meg a Jókairól, ha lehet. Mielőtt még a fejemhez vágnátok, hogy lett volna rá Szegeden több hónapom, hozzáteszem, hogy sajnos nagyon el volt dugva a hajóállomáson, lehetetlen pozícióban volt a fotózáshoz.
Előzmény: trophy (468)
trophy Creative Commons License 2001.06.08 0 0 468
Sziasztok!

Külföldön voltam pár napig azért csak most írok!

Megérkezett a Jókai Bp-re. Vadiúj festést (fekete-arany) és teljes felújítást kapott, szerintem jelen pillanatban a legszebb hajó (leghajóbb formájú hajó) itt Bp-en. A Batthyány téren áll kikötve, de csak a Budai oldalról látszik, mert a víz felé másik hajó takarja. Menni még nem láttam, mióta itt van.
Ha tehetitek nézzétek meg.

Június 23-án Dunai vizi karnevál lesz Bp-en, melyben lesz egy nagyhajó felvonulás is. Még nincs lista, hogy mely hajók vesznek részt benne, de hajózási korlátozás, és zárlatok is lesznek aznap a nem felvonuló hajóknak, úgyhogy biztos szép számmal lesznek kis és nagyhajók a vizen.

Most hirtelen ennyi.
Sziasztok!

DLala Creative Commons License 2001.06.08 0 0 467
deve24 Creative Commons License 2001.06.05 0 0 466
Örülök Nektek, szóljatok mindenkinek!!

Let's have fun....

Valaki intézzen sellőket is!!

Előzmény: FOMA (465)
FOMA Creative Commons License 2001.06.05 0 0 465
Ott leszek.
Előzmény: deve24 (463)
Törölt nick Creative Commons License 2001.06.04 0 0 464
Részemről úgy tűnik, OK.

Macibb

Előzmény: deve24 (463)
deve24 Creative Commons License 2001.06.04 0 0 463
július 7. szombat 11.00 Agárdi kikötő,
szóljon aki tud jönni!!
Előzmény: kopaszsas (462)
kopaszsas Creative Commons License 2001.06.04 0 0 462
Sziasztok Hajómániások!

deve24: Javasoljanak a profik!

Sas!

deve24 Creative Commons License 2001.06.04 0 0 461
Bald Eagle!!

javasojjá időpontot!!!!

Előzmény: kopaszsas (460)
kopaszsas Creative Commons License 2001.06.04 0 0 460
Sziasztok Hajómániások!

Legyen!

Sas!

deve24 Creative Commons License 2001.06.04 0 0 459
Na mégegyszer!!

Legyen-e topictalálkozó Agárdon, hajózással, halászlével egybekötve, nekem július 1. után bármikor jó, jelezzetek, jelentkezzetek!!

Locator Creative Commons License 2001.06.02 0 0 458
Mit tudtok a Romániában rekedt hajókról?
Mi lesz a sorsuk?
FOMA Creative Commons License 2001.05.31 0 0 457
Hogy ne maradjunk tiszai hajózás nélkül, itt egy tegnap délutáni kép.

A szegedi személyhajózás kimúlását követően van némi jó hír a tehrszállítás vonalán. Egy év kényszerszünet után a kikötőben ismét megindult a gabonaszállítmányok berakodása. Havi 20000 tonna körüli szállítmánnyal számolnak Jugoszláviába. Befelé brazil szóját hoznak az uszáolyok.

chrta Creative Commons License 2001.05.31 0 0 456
köszönöm.
K.
Előzmény: Törölt nick (455)
Törölt nick Creative Commons License 2001.05.31 0 0 455
Szasztok.
Gabarit= francia szó, mely mintát, szabványt, típust jelent.
A románok szabvány értelemben használják.
Rendszeresen lehetett látni kamionokon, vasúti kocsikon a figyelmeztetést " Gabarit depasit" ami a szabványnál nagyobbat jelentett.

LUCzI FERencz Creative Commons License 2001.05.30 0 0 454
A 440-ben irt csonakkal kapcsolatban senkinek semmi hire?
iscloz Creative Commons License 2001.05.30 0 0 453
Köszi trophy a tippet, utánajárok. Továbbra is,ha van valakinek ötlete, hogy hol találok " igazi" mentőgyűrűt, az kérem,ne tartsa titokban. Köszi
Előzmény: trophy (451)
Locator Creative Commons License 2001.05.30 0 0 452
Mit tudtok a MÁTRA nevű hajóról?
Típus? stb... esetleg mostanában merre van?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!