Rendeltetését, katonai jelentőségét tekintve a nemrégiben elkészült, teljesen svéd fejlesztésű és gyártású Visby nem tekinthető különleges hadihajónak, ám szerkezetét, kialakítását tekintve mindenképpen kiemelkedő haditechnikai újdonság, egy merőben új fejlesztési irányzat első rendszerbe álló típusa. A Visby kifejlesztése során ugyanis úgynevezett lopakodási (angolul: stealth) képességet biztosító műszaki megoldásokat alkalmaztak. (E megoldásokat, amelyek a radarok számára csak korlátozott észlelhetőséget tesznek lehetővé, eddig csak a katonai repülőgépek és helikopterek építésekor alkalmazták.) Az új, mindössze 600 tonna vízkiszorítású hadihajó ezért - külalakját tekintve - leginkább a papírból hajtogatott játék hajókra emlékeztet, nem pedig a típuselődökre. A 73 m hosszú, 10,6 m széles, és 2,4 m merülésű hajótest egymást metsző síkokból álló felépítménye rejti a parancsnoki tornyot és a fedélzeti fegyverzet egy részét. Ez a szokatlan forma a rossz radaros (rádiólokátoros) észlelhetőség egyik meghatározóan fontos tényezője. A másik az, hogy a hajótest nem fémből, hanem teljes egészében szénszálas erősítésű műanyagból készül. Ez az úgynevezett szendvicsszerkezetként kialakított utóbbi, nem csak a lopakodási képességet növeli, hanem - a fémépítésűekhez képest - nagyjából a felére csökkenti a szerkezet tömegét, melynek eredményeként jelentősen megnövekszik a hordozott fegyverzet tömege, valamint a sebesség és a hatótávolság is.
A NatGeon volt egy film a hajó építéséről. Érdekes, hogy "Z" szerű hajtása van, és nem toló, hanem húzó hajócsavarjai vannak, a kormányzása a hajócsavarok konzolainak elfordításával történik. A próbaúton az egyik orsugárkormány baloldali zsilipkapuját elhagyta, mert valahogy belevert a csiga a kinyíló kapuba.
tegnap ülök a telkünkön kint (lehet látni a Balatont Badacsonytól-Lelléig) azt látom, h a Badacsony katamarán Fonyódról Révfülöpnek tart...Na mondom biztos csak kibérelték aztán tesz egy kört, de nem...kiköt Révfülöpön és úgy 9 után kifut a kikötőből...ment tuc-tuc rajta...ebbe csak az a különös, h idén Révfülöpről nem indul egyáltalán DISCO-hajó, régen meg mindig a Lelle volt, az is csak pénteken meg vasárnap...valakinek van tipje mi volt ez? Tom, vizibusz-beosztást a jövőhétre tudsz mondani? köszi
Erről eszembe jut kedvenc gyerkkori ismeretterjesztő könyvem: Marjai Imre: Nagy Hajóskönyv. Abban van egy érdekes rajz némi magyar vonatkozással megfűszerezve(az arányokat 'egykissé' eltúlozta az alkotó):
Képaláírás:
"A United States 1952 júliusában, már az első útján, 35,59 csomós hihetetlen átlagsebességet ért el. Ezzel a rekordteljesítményével utolsóként, a Kék Szalagért folytatott veresengés végéig birtokolta a hosszú árbocszalagot."
A török uralom után újjáéledő Víziváros központjává az a szabad térség vált, amely az itt tartott országos vásárokról a Felsővásártér nevet kapta. Az országút, a vásár és a kikötő fontos hellyé tette, nem véletlenül került ide a Bécs és Buda közötti gyorskocsik állomása sem (ezek emlékét őrzi ma is a szomszédos Gyorskocsi utca neve). A török időkben is állt már itt karavánszeráj, melynek szerepét immár több fogadó vette át.Katonai őrház került a tér közepére, amely az itt felhalmozott ágyúgolyókról új nevet kapott: Bomba tér. Ezt a nevet változtatják meg majd 1905-ben az első felelős magyar kormány miniszterelnökének tiszteletére a Batthyány tér elnevezésre.
Az "Előre" magazin III. évf. 8.számából szkenneltem a képet./1916 febr. 19/
A szöveg a kép alatt:
PROPELLER KATASZTRÓFA A DUNÁN . A "Bombatér" nevű kis csavargőzősön -mint ismeretes- végzetes szerencsétlenség történt.Indulásnál a kis hajó megingott, a közönség azt hitte,hogy süllyedni kezd.Félelmükben menekülni kezdtek az utasok s a tolongásban letörték a hajó korlátját.Több ember a Dunába esett.Képünkön nyíl jelzi a szerencsétlenség helyét.
A stílusból gondolom következtethető, hogy az "Előre" nem egy hajózási
szaklap volt.......
A Bomba tér tudomásom szerint a mai Batthyány-tér.
valószínűleg mégis le lehet értelmesen kicsinyíteni a 18 cm-es hímzésmintát kb. 10-11 cm-esre. Holnap lesz a próba Etyeken. A pólón a jelenlegi címer 9,7 cm; sajnos a zsebre nem lehet hímezni. A kisebb minta gyorsabban hímezhető. A 18 cm-es 33000 öltés, 1500 Ft és 35 perc; a kisebb olcsóbb, gyorsabb, satöbbi. Azt kell eldönteni, milyen legyen az egyenruhánk július 31-én:
-a meglévő kék egyenpóló, felújítva a mugglinál lévő maradékokból és újragyártásból
-teljesen új póló; a javaslatok szerint fehér, hímzett jelvénnyel.
Szeretném leszögezni az olvtársaknak, hogy nem vagyok megsértődve.Csupán és egészen azt akartam, hogy a póló meglegyen akkorra, amikor kell.Belátom, nekem innen korlátozottabbak a a lehetőségeim.Egyetértek viszont Miksai kollegával, legyen a póló fehér.
Tájékoztatom továbbá az érdekelteket, hogy a neszmélyi menüben nincs változás. Halat főzök és nem grízt.:-))
A kezembe került az egykori Pesti Hírlap néhány kalendáriuma. Sajnos, a reményeim ellenére, értékelhető hajós képet egyikben sem találtam. Vannak viszont olyan cikkek, amelyek az első világháború idején történt katasztrófákat taglalják. Ezek egyikéből idézek, összevetve a Várfalvi-féle könyből vett adatokkal..
A Pesti Hírlap 1935. évi nagy naptárából:
1916. január 31-én a Bomba-tér nevű dunai propellert szerencsétlenség érte. A háború éveiben oly gyakran tapasztalt túlzsúfoltság okozta, hogy az esetnél több ember vesztette életét. Az idők folyamán kivénült propellerre mégegyszer annyi utast vettek föl, mint amennyit elbírt. A roskadásig zsúfolt hajó párkánya leszakadt, s a kora reggeli sötétségben a propeller utasainak nagyrésze a Dunába esett. Hét utas tűnt el a habokban. A katasztrófa ügyében a képviselőházban is felszólaltak.
A Várfalvi-féle könyv szerint:
XXVI. 1886-ban épült Újpesten a BCsÁV-nak BOMBA TÉR néven. 1916-ban túlterhelés következtében felborult és elsüllyedt. Kiemelése után a HAJNAL nevet kapta. 1918-tól a MFTR-é „XXVI. sz. csavargőzös” néven. 1935-től üzemen kívül, 1940-ben selejtezték
Emlékezetem szerint valahol láttam egy régi fényképet az említett hajóról, de nem találom. Szerintem ilyen lehetett.
Ma nagy dolog történt a Szentendrei Duna-ágban. Egy év után először láttam, hogy a Hunyadin, a budapesti moszkvákon és persze a Sopronon kívül más hajó haladt át. Egy francia kabinos, a La Boheme „osztályból”, a nevét sajnos nem láttam. Így is szerencse kellett az észrevételéhez, mert míg a Hunyadi pöfögése jól hallható már messziről, ennek semmilyen hangja nem volt.
Nekem egyébként a pólóról az a véleményem, hogy nyáron sötétkék pólóban 2 perc alatt büdösek leszünk, mint a disznók. Szívesebben vennék fel fehér pólót. A réginek meg a matricája már egyáltalán nem látható. Így elkellne egy új. Ha nem jelentős a különbség, a hímzett póló tovább tart.
Nem volna baj, ha sértődősködés helyett megbeszélnétek, hogy mi a legjobb megoldás ( aki a pólógyártásban érdekelt), és utána csak a darabszámot, meg a befizetendő összeget kell közölni. Ejnye-bejnye, halászlé helyett tejbegríz lesz a menü Neszmélyen !!