Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Egész pontos adattal tudok szolgálni a fa árat illetően . Hivatalos számlával papírokkal (azaz nem lopott fa.:-) erdészetből rendelt fa . 10 erdei m3 , 1 méteres rönkökben.(tehát még fel kell vágni hasogatni és és szárítani!-azaz van vele meló ) 2015 -ben szállítással 195 e. ft volt (20 ezer ft rezsitámogatással ) 2016-ban 245e ft volt (rezsitámogatást elvették NINCS fára) 2017-ben 275 e ft volt. 2018-ban 295 e ft és 2019 ben már nem lett rendelve ,de 320 e lett volna. Tehát elérte azt a lélektani és ész érvekkel teli határt ,hogy egész egyszerüen NEM ÉRI meg. És akkor még hozzá jön évente a behajtási engedély (legalábbis nálunk kell egy ekkora teherautóra :5e ft ) + a láncfűrész amortizálódása ,benzin olaj és LÁNC ami nem 2 fillér. + áram egy 4kw-os kúpos hasítónak.
Tényleg csak akkor éri meg amit Sonny Black mondott vagy erdőd van vagy lopod stb...
Kíváncsi leszek, nálam mi lesz a mérleg kb egy szezon után. Idén álltunk át teljesen gázra. Igaz, nem volt olcsó az átállás, mert a régi rendszerből semmit nem lehetett meghagyni. Bár hozzáteszem, hogy ha egy modern vegyes kazánt akartam volna, akkor is kb. ugyan ennyibe került volna, vagy még többe. Mert ott pl. a meglévő kéményt nem tudtam volna használni. Gáznak meg tökéletes volt a 130-as saválló, amibe belehúzták tisztítás után a bélést. Vegyesnél meg már inkább 160-as kemény kellett.volna. Egy falon kívüli kb. 11 m-es szerelt kémény sem olcsó. Arról meg ne is beszéljünk, ha faelgázosító kazán lett volna. Alapból kb 1,5x drágább csak a készülék, mint a vett Bosch Kondis kazán. Egy sima vegyesnek meg még a hatásfoka is rosszabb a faellgázosítóhoz képest.
A másik a fa. Erdeszettől vettem, ami nálunk a legolcsóbb. De baromira felment a fa ára. Most már 10 erdei m3-t szállítással kb. 350000 Ft. Tavaly csak akkor gyújtottunk be, ha itthon voltunk vagy nem kellett sehova elmenni. Szóval pl. felkeltünk reggel, de délelőtt be kellett menni a városba, majd késő délelőtt házába hideg lakásba, utána 1-2 óra múlva indulni munkába, és este 8-9 között haza, amikor begyújtottunk először. Így fogyott el kb. 8 erdei m3 fa, ami kb. 280000 Ft.
Gázzal eddig kb 1 hónap ment el. Szerintem nem sokkal fog többé kerülni, ha nem lesz keményebb telünk. Viszont állandó a hőmérséklet a lakásban.
Senki nem tér vissza szilárd tüzeléshez, mert a fa is kb 3x drágább mint a gáz jelen pillanatban, ráadásul azzal nem kevés munka is van. Max annak éri meg fával fűteni akinek saját erdeje van, vagy valamilyen módon fával foglalkozik és a hullót égeti (pl asztalos), vagy lopja a fát. Tehát teljesen kamu, hír...
A cikk lényege hogy többen inkább térnek vissza a szilárd tüzeléshez,mint hogy kondenzaciósra álljanak át.
Vagyis rosszabb lett a károsanyagkibocsájtás mint a régi cirkókkal.
Az az érdekes hogy elektromos kazánt bármikor bárhova fel lehet rakni hiába kerül a fogyasztása 3x annyiba.
Kazánt meg nem lehet csak kondenzációst felrakni.
Folyamatos,egyenletes fűtés,mindezt olyan alacsony víz hőfokkal amivel az elvárt/beállított hőfokot eltudod érni !:-) Így forró radiátorod nem lesz ,viszont komfortos meleg az lesz/lehet ,legyen az 20 c fok v ha az asszony a 25 c fokot szereti akkor legyen annyi(kevesebb ruhadarabbal beéri(este) )!:-)
Nem fogunk fent lenni..màsik a beàllitott hőfokt,50 fokos vizzel,hamar eléri.melyik a jobb? Ha ezt lemodulàlva teszi meg,vagy pedi teljes gőzzel( 60 fokra felvéve,végig maxon megy addig a 10 percig) melyik a hatékonyabb,gâzfogyasztàsts nézve!?
Üdv! Mi a kérdés ? Felfelé megy a meleg,de azon kívül miért van lezárva fent a fűtés ? Majd ha felriadsz ,akkor kéne fent mindjárt 23-25 c fok (hősugárzó radiátorok) ,pedig a falak ,berendezés ,stb. sugározzák majd a hideget (entalpia) !:-) Ha Joe pontjain (.......) kiigazodsz/magadévá teszed ,ÖÖööööö.....,akkor már rég normálisan fűthetnél ,de olyan érzésem van ,hogy ez nem is cél feléd/nálatok !:-)
On-off termosztát vezérli a kazánt. A radiátorokon van termofej.
Előző fűtési időszakban 48C előremenővel fűtöttem, de akkor is kapcsolgatott a radiátoros körön, csak ritkábban. Viszont akkor hamarabb volt meleg és a viszonylag hirtelen meleg kellemetlen. Ezért próbáltam a lassabb felfűtést.
Már csak azt nem értem, hogy amikor a padlót fűti a kazán a 40C előremenővel akkor is 2-3C emel az előremenőn a kazán, holott meg van a 10dT. Vagyis akkor már 13 a dt.
Még egy kérdés: ha termofejek helyett alul a torlóval van szabályozva a radiátor akkor nem ad le esetleg több hőt?
Azért gondolom így, mert a termofej nem engedi be a melegvizet. Viszont A torló nem engedi ki, de ha már bent van a víz a nagyobb felületen le tud adni magából? Vagy megint túl egyszerűen gondolkodom? :-)
Nem tudok olyan paraméterről, amivel a max előremenő hőfokot lehetne korlátozni. Hacsaknem a 16-os, de az a padlófűtéseseknek lett kitalálva, és 45 fokban maximál, nem állítható.
Ha meredekebb görbét választasz a szükségesnél, hogy reggel gyorsabban visszafűtsön, a termosztát majd "megvéd" a túl magas előremenőktől az idő nagy részében. Lehet a maximális fűtési teljesítményt is korlátozni, ami a P13. Leveszed a ház max hőigényére, ami biztos nem 100% (24kW), mint a gyári beállítás a fűtőkazánnál, sem 80%, mint a kombiknál. Így ugyan a célhőmérsékletek magasak maradnak a görbéd miatt, de a radiátorok (kvázi fűtési pufferként) alacsonyabb hőfokú vizet tárolnak majd be (mert lassabban emelkedik az előremenő), miközben le is adnak hőt a felfűtéshez. A termosztát aztán lekapcsol, még mielőtt túl sokáig túl meleg víz menne előre. Ez jól működik a gyarkolatban, nálam pl 12kW-os a ház hőigénye, akinek kisebb és/vagy jobban szigetelt, annál találni kell egy értelmes középutat esetleg, mert 4-5kW-on már a víztartalom felfűtése is eltarthat túl sokáig, és lőttek a reggeli gyors felfűtésnek.
Teljesítményeket nem tudok * ! de szerintem, meg a (hangok) alapján, a kazán már korábban elkezd lemodulálni... a visszatérő víz hőfokának függvényében
És NEM....nem ugyan úgy fűtök , mint shogy nándorka szeretne !!
Nekem ami lényeg, hogy
- amikor szeretném, induljon fűtés....termosztát elindítja....
- kazán csinál amit akar....majd modulál...
- a lényeg, h előremenő "megfelelő legyen" (radiátorokhoz) és a kazán egy on...off között NE kapcsolgassa a gázégőt ! - a lakásba ne legyen hidegebb mint a termosztáton beállított... (ezt 43 fokkal tudja a legnagyobb hidegekben is...)
- És azt pont leszarom , hogy a radiátorok milyen gyorsan és milyen mértékben melegszenek át !
Szóval NEM ugyan az a célunk Nándorkával !
Mondjuk az " összeszedett, jól átgondolt, és szakszerűen megfogalmazott" ....ugye érződik az irónia ? ;-) pontosan azt se tudjuk, hogy mit szeretne....
"lassan melegszenek át a radiátorok"....
Lehet olyat szeretne....vagy az asszonya....ami nem is lehetséges..! Hogy a radiátorok teljes "keresztmetszetükben" melegek legyenek...... !
* most , hogy vissza gondolok.....bárvmár tizenéve volt..... lehet mondott egy olyat a beüzemelő, hogy a fűtési maxot visszaveszi 18 kw- ra..... denem vagyok benne biztos... NA majd , ha lelkes leszek, mikor indul kiszaladok gázórához, megnézem mennyi gáz figy / perc....majd abból számolok teljesítményt.... :-)
"mondj egy olyan kazánt, ami ha emelkedik a visszatérő víz hőfoka , akkor nem "korlátozza" le "magát/teljesítményét" ?" ---Nem tudok ilyen kondenzácios kazánt mondani,mert mindegyik így működik, DE én soha nem állítottam ennek az ellenkezőjét .:-) Ami viszont nem mindegy az az ,hogy honnan hova azaz pl 24kw-ról 4.5 re vagy 12-ről 4.5 re !!!
"Mert ugye egy csak radiátoros rendszernél...és most arról beszélünk....- akkor nagyon valószínű, hogy a kazán 10-15-20 perc múlva már minimum teljesítményen ketyeg ! Tehát lemodulált/"lekorlátozza" a teljesítményét !" Akkor Te most úgy használod a SD 28 as kazánod,hogy kap egy On jelet ,majd csúcsteljesítménnyel beindul 2 perc után már 28kw-on nyomja majd mondjuk 10-15 perc után már 6 kw-ra lemodulált ,mindezt átmeneti időben.Azaz akkor szerinted nem kell korlátozni a kazán max teljesítményét ,igazodva a ház (lakás) paramétereihez ,mert úgy is le fog modulálni a visszatérő alapján a lehető legkisebbre.???
Akkor Te most nem ugyanúgy fűtesz mint ahogy azt Nándorka is szeretné???----csúcsteljesítménnyel nyomjuk fel az előremenőt a beállított értékre,minél hamarabb majd onnan úgyis lemodulál a kazán ???
Igen ez úgy van ahogy Keeper83 írta Neked ,annyival még kiegészíteném,hogy ha tudod akkor számold ki az összes radiátorod össz. teljesítményét 40/30/20 fokra ,és az eredménynek 7.3 kw felett kell lennie .Ha már mindenáron 40 fokos előremenővel akarsz fűteni...ez viszont drasztikusan is megemelheti a radiátorok méretét.Ha viszont erre nincs lehetőséged akkor számolgasd ki ,hogy a jelenlegi radiátoraid magasabb előremenő esetén pl 50/30/20 mire képesek,lehet ,hogy így már meghaladják a 7.3 kw-ot és a kazán egyhuzamban végigtolja a termosztát On/-tól Off- jeléig.
Persze ha nem tudod kiszámolgatni ,kísérletezhetsz is ,hogy mindig egy kicsit pl 5 fokokat emelgetsz az előremenőn,és figyeled mi történik.
Minden szempontból a legrosszabb állapot a 2 percet megy 8 percet keringet effektus..
Ha hidrováltót raksz be attól még nem fognak a radiátoraid 7.3 kw nál nagyobb hőt leadni 40/30/20 fokon és ugyanígy kapcsolgatni fog a kazán.
Hidrováltó akkor kell ,ha van pl 2-3 külön vezérelhető fütési köröd + esetleg tároló töltö szivattyúd ----azaz van még 2-3 plussz szivattyú a rendszerben ,és mind mind eltérő tömegárammal.