Az a baj, hogy az ép.eng tervben nem kell ép.gép terv. Ha adnak jó, ha nem, akkor legfeljebb az első télen kell reklamálnod, hogy a lakás 15C-nál nem lesz melegebb, márpedig az nem kóser. Ha elismerik, akkor kötelesek kijavítani, ha nem, akkor mehetsz szakértői vizsgálatot kérni saját zsebre, majd bíróság. (Igaz, ezt most is megpróbálhatod fűtési szezon előtt.)
Mondjuk ne vedd személyeskedésnek, de sose értettem, hogy hogyan lehet venni nem kevés pénzért VALAMIT, anélkül, hogy tudnám, KONKRÉTAN MIT veszek.
Tőled függetlenül: sajnos rengeteg olyan építési vállalkozó van, aki ad egy árat és a kérdésre, hogy mit tartalmaz az a válasz, hogy átlagos minőség, átlagos felszereltség. És ami még szomorúbb, hogy rengetegen ezt a választ el is fogadják.
Kosz a valaszt - bevallom oszinten, nem ertem a kerdest. Muszaki dokumentaciot (gepeszeti tervek, egyeb "komoly" papir) nem kaptunk csak "altalanost", bar megneztuk a radiatorok/konnektorok helyet a terven. Akkor nem jutott eszunkbe, hogy a radiatorok meretet is megnezzuk...
A Gizella-hazban veszunk lakast, s most jott el a "muszaki egyeztetes" idopontja.
Beszeltem egy kollegammal (szinten Gizella-haz), aki mar volt ilyenen. Azt mondja, hogy :
Minden szobaba (12 Déli,12É,20D nm) 40cm-es radiatort terveztek, am az ugyentezo csaj SZERINT ez kicsi lesz, vegyenek inkabb EXTRAKENT 120cm-eset...
Amint ezt meghallottam, leesett az allam... En futest veszek a lakasba, nem pedig 30m csovet, 120 idomot, stb... Magyarul - gondolom meg lett tervezve hotanilag, es a 40cm eleg. (Bar tenyleg kicsinek tunik...). Es mi van ha nem? Garanciaba ezt kerhetem javitani kesobb? Es egyaltalan - mi a szabvany, hany fokot kell tudni produkalni a futesnek? Es ha azt mondjak, hogy azert van hideg a lakasban, mert mindenki 120cm-es radiatort kert, es ahhoz nem kell 70fokos viz, hanem csak 40, akkor en most szivok??? Szoljatok vmi biztatot...
Kosz !
Jo hat rosszabb gondolom az en lakasom hovesztessege sincs, meg azt is beleszamitva hogy a lakas kb 35-40% szomszedos egy masik lakassal :)
Letolteni letoltottem mar reg azt a progit meg meg volt egy masik is, aztan el is inditottam vagy egyszer ketszer csak hat ugy este fele mar eleg dog vagyok elmelyedni a relytelmeiben :)
Mindegy, ma megnezem azt hogy a radiatorok osszteljesitmenye mennyi, ha meghaladja a kazanet (24kW) akkor baj van, ha nem akkor nincs mert szerintem alul biztos nem szamolta.
Ő, izé. A házikó 38 PTH N+F, Knauf kapart vakolattal.
Födém PTH 10cm lépésálló ...cell
padló 5? cm lépésálló ...cell
nyílászáró SOFA
fűtetlen helyiségek: kamra (É), WC, kazánház, közlekedő.
A temperált garázs a kazánházzal, egy hálószobával (igaz, ott 20-as válaszfal van, nem 10-es) és a fűtött szélfogóval határos (belülről).
Igen, menet kozben rajottem, de akkor is eleg (szerintem) nagy rahagyasokat csinaltam, mert 30-as teglafal 6cm-es nikecellel biztos k=1 alatt van joval.
Mindegy, emlekszem egyszer irtad hogy neked 30 W/kbm jott ki mikor a tervezo ujra szamolta. Nem irnad le nekem, hogy nez ki az a szobad (milyen falak, hany szomszedos mas szobaval, milyen szigeteles, kb hany nm kivulre, milyen ablakok) amire ez a 30 W/kbm kijott.
Csak viszonyitani szeretnek :)
Ez arrol a radiator teljesitmeny tulmeretezesrol mi a velemenyed ?
Sziasztok,
vegeztem egy gyors hoszukseglet szamitast a nappalimra a futestervem ellenorzese celjabol. Ha valaki szamolgatot ilyesmit es erti segitene hogy nekem miert jott ki kisebb ertek mint a tervezonek ?
Szoval a Q = k x S x T keplettel szamoltam ki a szukseges hot ahol :
k - rendszer (falak + ablak) hoatbocsatasi tenyezoje
S - kulso kornyezettel kapcsolatban levo felulet
T - homerseklet kulonbseg benti es kinti homerseklet kozt (hatareset: kulso -20, belso +22, tehat T = 42)
30-as teglabol van a fal amire 6cm EPS-t szandekozok rakni. Ablakaim k=1,1-es uveggel es profillal vannak. MIndezek ellenere az gesz rendszerre k = 1,3 -al szamoltam bar a falak EPS-el biztos k=1,1 alatt vannak.
A nappali kulso fala S = 35nm, ezenkivul meg van olyan 23nm amit a szomszed 'fut' es 12nm amit en futuk a szomszed szobabol tehat ezeknel a homerseklet kulonbseget 0-nak vettem.
Tehat igy megkapom a nappalihoz szukseges homenyiseget:
Q = 1,3 x 35 x 42 = 2.000 W
es 1 kobmeterre (osszesen 84 kbm van a nappaliban) kijon 24 W/kbm. Ha meg erre 10 %-ot rateszek akkor is 26,5 W/kbm
Ha a tervezo terve alapjan kiszamolom ezt (megnezem mekkora teljesitmenyu radiatorokat es padlokoroket tervezett be) kijon 44 W/kbm.
Nem nagy ez a kulonbseg ?
OK most jut eszembe a padlo fele nem szamitottam a hovesztesseget, de mondjuk ha ugy is kijon 30 W/kbm es en 44 W/kbm ertekre veszem a radiatorokat, jo az ?
Az a rossz hogy semmi szamitast nem latok a tervben es igy nem tudom leellenorizni hogy jott ki neki a vegleges hoszukseglet :(
Tudom errol mar volt szo, de ha nagyobb teljesitmenyu radiatort veszek az miert lehet rossz azonkivul hogy tobb penzbe kerul, meg tobb helyet foglal ?
Vegul is ha nagyobb a teljesitmenye a radiatornak abbol meg nem kozetkezik hogy tobb gazt fog zabalni a kazan de az biztos hogy nem ogok fazni esetleg egy -25 foknal egy heten at.
MIndent osszevetve szerintem annak mar tenyleg nincs ertelme, hogy a radiatorok osszteljesitmeny e meghaladja a kazanet, de ha nagyobb a szukseges hot potolando teljesitmenynel az meg nem nagy gaz szerintem.
RodrigeZZ válasz erre | adatok | e-mail 2003-06-04 08:56:28 (1266)
Én sem vagyot tervezőmérnök, de nem is hintem az Igét!
Az idézett mondatod akkora baromság, hogy ha a kutya megenné megdöglene.
6 évig laktam olyan új építésű készen vett sorházban, aminek fűtését a "tapasztalt" szerelő tervezte. (és ezt büszkén vállalta is!!)
A hozzáértés és a tapasztalat azert ket dolog. A sexben sem eleg a tapasztalat érteni is kell hozzá… ;-)
”Az első télen a tetőtér összes radiátorát le kellett cserélni majd' kétszer akkorára, mint ami fönn volt. (szerencsére a 60-as radiátor helyére felfért a 100-as) A nappaliban azonban csak plusz radiátor fért volna el, így azzal megvártuk a a felújítás idejét, mert falat kellet volna fúrni stb. Aztán elfelejtetük az egészet, mert eladtuk a lakást. De, csak hogy tudd a lakást körbe sütötte a nap, a nappali kb 20nm és 21°C-nál melegebbet -10°C külső hőmérsékletnél akkor sem lehetett csinálni, ha a kazán (23kW) már kitáncolt
a helyéről. „
Egy kolléga amikor az en futésem meglett eljott megnezni. Felirta hogy mekkora es milyen radiátorok vannak mekkora szobákban es valamilyen adatok alapján kiszamolta a sajatjait. Azota eltelt 5 és es éli vilagat. Igaz neki szilikat haza van nekem HB30-as neki jobb ablakai nekem rosszabb neki masfelszerakkora haza mint az enyem nekem nem vagyis teljesen nem azonos a ket haz. Ennyi a hozzaertésrol.
Ha te a fűtésszerelőre bízod a tervezést, rendben van, a Te dolgod, de ne okosítsál mindenkit, mert amit mondasz _NeM_IgaZ (vagy nem biztos, hogy igaz) Lehet, hogy a vályogházhoz elegendő a 10kW-os kazán, de nem tudod, hogy milyen a padló, nem tudod, hogy milyen a födém, pláne nem tudod, hogy hány m2 az ablakfelület, és annak mennyi a hőátbocsájtási tényezője, nem tudod mennyit, hogyan süt be a nap és legfőképpen fogalmad sincs a lakók szokásairól.
Átfolyós vízmelegítőt pedig véletlenül se vegyenek azok, akik olyan házban laknak, ahol a csap 5-15 méterre van a kazántól, mert mire odaér a melegvíz, már akár meg is fürödtek...
Az viccbol irtam hogy igen egy valyoghazra el tudom kepzelni a 10KW kazant. Azt hiszem ott is volt a mosoly jel. Mindig a lakók szokasain lovagolsz igazabol sok ertelmét nem latom nekunk nagyon nem kellett valtoztani a futési szokasainkon akkor sem amikor most a nejem gyesre ment. Annyit igen hogy nincs a nappali 19C futeslevétel. Nincs ertelme az egesz hazat felfuteni 25-26C—re azert megy a gyereket furdetjuk. Igy vettem egy titászos akcióban 6000ért egy vadi új szieszta kalyhat es egesz télen elment egy palack gáz a gyerekszoba felfűtésére.
Satriani válasz erre | adatok | e-mail 2003-06-04 10:00:55 (1267)
„Mi kell ma mar a vizszereréshez ? Igazabol semmi. Egy vizes csőkulcs es egy kés az SP cső vagasahoz semmi mas." - itt viszont nem ertek egyet Osborneal. Ami meg kell az a tapasztalat, hogy ne a harmadik, otodik hazat csinalja hanem legalabb egy par eve mar benne legyen a szakmaban. (en is megprobaltam vakolni, sikerult is felvinni az anyagot a falra mondjuk 3-szor annyi ido alatt, meg tobb esett le a foldre, de simitast azt mar nem mertem csinalni :) „Azert a vakolás az mas ! Ott tudnod kell az arányokat nem mindegy hogy hogyan dobálod fel a flafonra az anyagot. Bar az a srac akirol meseltem az elobb fenn a neje vakolta hazukat belurol. Ott is atalakitas volt es igen hamar be kellett koltozniuk. Mondjuk meg 1-2 evig szó szerint a vakolatban a koszban eltek. Mivel a csaj nem ment vissza dolgozni a korhazba ö csinalta a vakolatot belurol. Hat mitmondjak pár kőműves elsirta volna magat szégyeneben. Igaz 4x annyi ideig tartott neki de marhajo lett.„"Egy komam 300.000 vett weismann ( ha jol irom ) kombikazant. Minden csodat tud 90L tartály benne csak egy szepseghibaja van hogy 3MMM gazt fogyaszt" - szerintem ott nem a Viessmann miatt fogyaszt annyit (mert nekem is olyan lesz :) valami mas baj lehet ott az egesz rendszerel (annyira szar hatasfoka azert nincs egy Viessmann-ak:) „Nem a hatasfokkal van a baj mert most ma amikor 30-40C van most is annyit eszik. Melengeti a vizet ejjel nappal ha kell hanem azert fogyaszt annyit. Igazabol az ár értekaranyt nem latom olyan jonak ezeknél a csodakazánoknal amiket megvesztek. Kiadsz erte 200-300K forintot és nem takarit meg neked annyit nem mukodik olyan csodaként mint amennyi lét elkérnek érte. Nekem a szar szigetelésu hazam futése a legnagyobb hidegben is 26.000 volt. Most akkor meg tudnék takarítani belőle 1500-at ? Persze azzal a kockázattal hogy egy csavar vagy cső vagy a szerelő pillantasa is 10000 ha elromlik. Sajnos ezen en mar tul vagyok.„Utolso mondatod: szerintem nincs ertelme hogy ba...gassuk itt egymast - nem politikai topic ez - inkabb a lenyegrol beszeljunk... bar gondolom ez inkabb csak visszavagas akart lenni :)) „Szo nincs arrol hogy valakit is meg akarnék győzni az igazamrol. Szerintem mindenki ugy epitkezik ahogy tud es persze ahogy a péztarcaja engedi. Csak a tapasztalataimat irtam le okulás képpen.De mas !Mos csinaltam a gyerekeknek hintat akacbol 12db/3m 8-13 cm atmerőjű akácrönköt vettem 6500Ftert. Festék 10600 – 5L lazur. Menetesszár 3000 egy kis szurok a labak vegere es 5db/disznófarok vasbol ( amire felakasztod a hintákat ) a helyi kovacsmester műve 1500. Kötél 4000. Igy 24600 lett a vege es megsem 120.000. Ja es meg a gerendák fele egyharmada megmaradt. Kb 3-400Kg az egesz monstrum es 3an raktuk ossze a vegleges formában. Kb ilyen az ertekarany a kazanotokban is … ;-)))))
5 éve vagy 10 nem is tudom mar mikor volt ez egy hiradóhír. Talan akkoriban jottek be a muanyag ajtok es ablakok es egy tarsashazi lakasban tortént a dolog.
Függetlenul hogy mi a velemenyem a gazfutestervezésrol óbár majd arra is valaszolok ....
Pár evvel ezelott volt egy eset hogy egy anyuka meg egy gyermek meghalt co mergezesben mert feltekertek a kazant a gyermek kozépfulgyulladasamiatt. Jol zartak az ablakok meg ajtok az egesz lépcsőhazban es amikor a kéményseprok ellenoriztés a kemenyekez akkor a lakok feltehetően kinn altak a folyoson hogy hozzajuk is be tudjanak menni es akkor jol huztak a kemenyek. Amikor mindenki bement az ajtok bezarultak es maris nem volt jo es szegenyek meghaltak a jominőségü cuccok miatt. Szoval nagyon jo hatassan van az ember eletere az ha itt ott van rés az ablakok alatt ....:(
OK, OK igaz, nekem meg az a pelda jutott eszembe a hoerzetrol hogy nem mindegy ha lentrol egy teljes feluletrol jon a ho, vagy egy 'pontrol' a fal mellol. Ha ugyanolyan bemeno energiaval taplalod meg mindket rendszert elso esetben nagyobb lesz a hoerzeted :)
Nem, szerintem az hulyeseg !
Annyi teny hogy dragabbnak, dragabb, de megvan az az elonye hogy oda rakod ahova tetszik, nem kell olyan 'aprosagokra' fiogyelni hogy min. 8kbm legter legyen, meg ilyen-olyan nyilas mas helyisegekkel..meg hat csak kintrol szivja az egeshez szukseges levegot nem pedig a hazadbol hasznalja.
"Te most minek futessz a hoerzetednek vagy a homérőnek mert ugye a parasítas az noveli a höerzetet"
- ebben is egyetertek Osborneal: vegul is a hoerzet a lenyeg (szerintem). Nalam peldaul az egyik ok tobbek kozt epp ez amiert padlofutest is rakok: nagyobb a hoerzeted mint ha csak radiatorokkal futenel, vagyis ugyanolyan hoerzethez nem kell annyi hot leadatass.
Itt csak arra akartam utalni, hogy bent ülsz télen a szobában. Frankón süt a nap. Kellemes meleget érzel. Majd elmegy a nap és fázol, mert közben a lakás "valódi" hőmérséklete viszont már nem elég a komfort érzetedhez. Viszont, olyan termosztátot még nem láttam, ami a hőérzetet tudná mérni.
A keményseprőkkel beszéltem, mivel az eng.tervnél be kellett adni a kitöltött adatlapot, egyenlőre semmi kifogásuk nem volt az ellen, hogy nem építünk kéményt. Az önkormányzatot is kérdezetem, azok is azt mondták hogy jó ez így.
Igazából azért érdeklődtem, mert hallottam egy topictárstól, hogy neki azt mondták a fűtésszerelők, hogy a zárt égésterű szar, sokkal könnyebben meghibásodik, drága alkatrészek stb. Lehet akkor, hogy ez csak a cég marketingje, esetleg nem árultak ilyet.
Semmi hatranya sincs (tudtommal), sot a trend is errefele tart, mar ami turbos kazanok gyartasat fejleszteset illeti. (ezt viessmann-osoktol hallottam, de gondolom mas gyartokra is ervenyes).
De jarj annak is utana hogy egy kemenyt nem kernek mindenkepp majd a lakhatasi engedelyhez ?
Ha igy van akkor igy is ugyis muszaj lesz egy kemenyt csinaltatni, de allitolag azt is ki lehet trukkozni. Ha erdekel majd szolj.
Gázkazán ügyben kérem ki a véleményetek. Van e valami hátránya a zárt égésterű kazánoknak? Tervezőm a "csúnya külső kémény" helyett javasolta, majd be is tervezte. Drágább, mint a nyílt égésterű, de lehet spórolni a kémény árán.
Kiforrottak már ezek a típusok? Van már valakinek ilyen, esetleg vannak vele tapasztalatai? Most még módosíthatnám a tervet. így kérem írjátok meg véleményeteket.
Szoval azert vannak dolgok amiben egyet ertek Osborne-al :) meg ha kicsit mas is a stilusa.
Mint minden a futestervezes is megtanulhato csak ido es akarat kerdese (nem art ha van egy kis mernoki hattere az embernek :). Szerencsere eddig mindent olyan emberrel csinaltattam akinek munkajaban 95%-ig megbiztam, kiveve a futes tervezest. A vizszerelomben (amugy szomszedom) sem biztam az elejen de mikor lattam hogy dolgozik es mas altal vegzett munkaval is ossze tudtam hasonlitani az ovet, latom hogy erti a dolgat a srac es bizok is abban amit csinal.
Vigyazat: nem minden mernok rendelkezik mernoki tudassal es nem minden szerelo van leragadva a szerelonek szukseges tudasnal ! Maskulonben en is mernok vagyok (nem gepesz !:) de ez csak annyi elonyt jelent hogy konnyebben meg tudom tanulni hogyan is kell egy ilyen hoszukseglet szamitast szinalni, amit ugy nez ki meg is teszek, bar ezt szerettem volna elkerulni, ezert biztam meg tervezot ezzel, mert sem idom, sem kedvem sincs ilyen hulyesegekkel foglalkozni (csak hat felesleges penzt sem szeretnek kidobni:)
Mindig sajnalom azokat akik harmadik szemellyel epittetik terveztetik a hazukat es orulok hogy en minden munkalatnal ott vagyok.
"Te most minek futessz a hoerzetednek vagy a homérőnek mert ugye a parasítas az noveli a höerzetet"
- ebben is egyetertek Osborneal: vegul is a hoerzet a lenyeg (szerintem). Nalam peldaul az egyik ok tobbek kozt epp ez amiert padlofutest is rakok: nagyobb a hoerzeted mint ha csak radiatorokkal futenel, vagyis ugyanolyan hoerzethez nem kell annyi hot leadatass.
"Mi kell ma mar a vizszereréshez ? Igazabol semmi. Egy vizes csőkulcs es egy kés az SP cső vagasahoz semmi mas."
- itt viszont nem ertek egyet Osborneal. Ami meg kell az a tapasztalat, hogy ne a harmadik, otodik hazat csinalja hanem legalabb egy par eve mar benne legyen a szakmaban. (en is megprobaltam vakolni, sikerult is felvinni az anyagot a falra mondjuk 3-szor annyi ido alatt, meg tobb esett le a foldre, de simitast azt mar nem mertem csinalni :)
"Egy komam 300.000 vett weismann ( ha jol irom ) kombikazant. Minden csodat tud 90L tartály benne csak egy szepseghibaja van hogy 3MMM gazt fogyaszt"
- szerintem ott nem a Viessmann miatt fogyaszt annyit (mert nekem is olyan lesz :) valami mas baj lehet ott az egesz rendszerel (annyira szar hatasfoka azert nincs egy Viessmann-ak:)
Utolso mondatod: szerintem nincs ertelme hogy ba...gassuk itt egymast - nem politikai topic ez - inkabb a lenyegrol beszeljunk... bar gondolom ez inkabb csak visszavagas akart lenni :))
de egy csaladihaz ami meg vadi uj epitésű es spéci anyagokbol van azt egy tapasztalt futésszerelő is megeszi.
Doktorkám!
Én sem vagyot tervezőmérnök, de nem is hintem az Igét!
Az idézett mondatod akkora baromság, hogy ha a kutya megenné megdöglene.
6 évig laktam olyan új építésű készen vett sorházban, aminek fűtését a "tapasztalt" szerelő tervezte. (és ezt büszkén vállalta is!!)
Az első télen a tetőtér összes radiátorát le kellett cserélni majd' kétszer akkorára, mint ami fönn volt. (szerencsére a 60-as radiátor helyére felfért a 100-as) A nappaliban azonban csak plusz radiátor fért volna el, így azzal megvártuk a a felújítás idejét, mert falat kellet volna fúrni stb. Aztán elfelejtetük az egészet, mert eladtuk a lakást. De, csak hogy tudd a lakást körbe sütötte a nap, a nappali kb 20nm és 21°C-nál melegebbet -10°C külső hőmérsékletnél akkor sem lehetett csinálni, ha a kazán (23kW) már kitáncolt a helyéről.
Ha te a fűtésszerelőre bízod a tervezést, rendben van, a Te dolgod, de ne okosítsál mindenkit, mert amit mondasz _NeM_IgaZ (vagy nem biztos, hogy igaz) Lehet, hogy a vályogházhoz elegendő a 10kW-os kazán, de nem tudod, hogy milyen a padló, nem tudod, hogy milyen a födém, pláne nem tudod, hogy hány m2 az ablakfelület, és annak mennyi a hőátbocsájtási tényezője, nem tudod mennyit, hogyan süt be a nap és legfőképpen fogalmad sincs a lakók szokásairól.
Átfolyós vízmelegítőt pedig véletlenül se vegyenek azok, akik olyan házban laknak, ahol a csap 5-15 méterre van a kazántól, mert mire odaér a melegvíz, már akár meg is fürödtek...
„egy 50mm valyoghaznal aminek a falan van meg 5-6 cm nikecel
pont ez foglalkoztat engem, nem nedvesedik a fal? „
A nikeceltol ? Vagy ugy egyebkent ? Nem.
Bar ezt poenra irtam hogy egy ilyen hazra eleg a 10Kwos kazan de gyerekkori barataim szulei ezt csinaltak. Jo minőségű fa ablakok ( borovi ) es valyogon a nikecel. Nincsennek hohidak sehol mert itt a hazon nincs betonkoszoru. 30 eves a haz itt meg a szarufak a padlasgerendákra vannak erősitve széklábakkal. MA megest nagy divat valyogbol epiteni. Akar padlertereset. Megfelelő statikai oszlopokkal meg az is mehet.
Kiegeszítés az előző hozzaszolasomhoz :
Anyam aki most mar nyugdijas sajat maga szamolta ki a sajat radiárotméreteit 1983-ban RADAL radiátorra gravitácios vegyestuzelésű futésre. Innen latszik hogy igazabol mennyi szakmai képzés szukséges a dologhoz. Persze elment es megnezett vagy 10 kész futest előtte.
Senki nem emlitette hogy milyen fontos dolog egy jo termosztat a futes vezerléséhez. Nekem egy HONEYWELL van ami ugye maga ugy mukodik hogy sűrűn kapcsolja a kazant hogy folyamatos legyen a meleg a radiatorokban. Igy nem esik 2 fokot a homerseklet mint a hagyomanyos bimetalos kapcsoloknál.
Probálok, mindenkinek mindenre egyszerre valaszolni és veletlenul se higgye senki hogy itt alarom adni a „janit”. Vezetékes távközléstechnikai műszerész a szakmám és már túl vagyok egy 15 éves haz felujitásán. Teljes víz, a vizesblokkban villany fűtés szenyviz gázbevezetés csere volt. A hat HB30-as tégla kőporozva tehat igen szar a szigetelés. A tetőteri szigetelés ujracsinaltam a padlásrészt a ferdefalaket meg ha egyszer tetőcsere lesz akkor lesz kicsrélve. Szenyviz is az en terveim alapjan keszult de meg a rejtett esovizelvezetés is benne van amit tudom hogy nem szabalyos de ugye … ;-) Uj vekonycsoves futes lett terveztetve ami annyobol állt hogy a tervező kiszamolta a radiátorok meretét ( ami egy kicsit kicsi lett vagy csak én nem futottem eleg magas hőfokon ) a nyomvonal es a csovek mérete meg az en „terveim” alapján készult. Semmi ész nem kell hozzá. A dolgot egyszerűsitette hogy én nem akartam beletenni az ajzatbetonba ( mivel a hazban az kesz volt mindenutt a nagyszobában meg parketta ) igy csak a kulső csovezés marat vagy vas vagy réz. A tervező mondta hogy ma mar nem divat a vascső akkor marad a réz.
Egy haz hasznalható futésének a megtervezése semmi igazi mernöki munkat nem igényel. 10-12-15 radiátor ? Maradjuk ennél a konfigurációnal ! Nem bonyolitsuk padlófutéssel es egyeb nyalankságokkal mert azt ugy is szoftverrel csinaljak. Persze aki megkapta a Nemzeti Színházat az igen ! Oda kell ész de egy csaladihaz ami meg vadi uj epitésű es spéci anyagokbol van azt egy tapasztalt futésszerelő is megeszi.
„ilyen 6-8000 Ft-ról beszélsz? Darabja 3-4000Ft-nál kezdődik. És nem 1 radiátorról van szó. A túlfűtés abból jön, hogy bazi nagy hőleadó eszközt beraknak egy sokkal kisebb hőveszteségű helyre. Így a delta erősen pozitív, tehát rohadt meleg lesz, ha nem raksz termofejet, ami lezárja. A téli napsugárzás inkább csak hőérzet, a hőmérőt nem igazán mozdítja meg. „
Nekem CSI fejeim vannak ami meg 2000 forint sincs darabja. Te most minek futessz a hoerzetednek vagy a homérőnek mert ugye a parasítas az noveli a höerzetet. Akkor tudatosan ulsz melegben mert tudod hogy csak a höerzeted van becsapva akkor ha „párás” 23C van a szobadban es te ezt 25nek érzed. Igaz melegem van de tudom hogy csak 23C van es nem veszem le a futést. Minek inkabb befejezem a parasítast …
„Hidd el, hogy a mo-i időjárással lehet számolni. Tudod olyanok, mint uralkodó széljárás, átlag téli hőmérséklet, leghidegebb nap, egymást követő leghidegebb napok száma stb. Idén (ill. tavaly) azért voltak mínuszok rendesen és mégis működött a TERVEZŐ számítása. Hidd el, hogy nem véletlen külön szakma.”
Nem a szakmat akarom vagy devalválom itt a dumámmal de minden, meg a futéssel is a vilag arra halad hogy egy jolkepzett földi halandó is otthon meg tudja csinalni. Mi kell ma mar a vizszereréshez ? Igazabol semmi. Egy vizes csőkulcs es egy kés az SP cső vagasahoz semmi mas. Nem veletlen hogy csak a gazkészulék felszereléséhez kell szakember a futestervezeshet kivitelezéshez mar nem kell. Akár te is megteheted otthon.
„"rejtett" hőjét visszanyerjük a gőz fázisból folyadék fázisba történő átváltoztatásával (kondenzálással), és az így nyert energia biztosítja a kazánok 100% feletti hatásfokát.”
Valahol olvastam hogy ez a 100% feletti szam valojában egy viszonyszám tehat ne csinaljuk a kondenzaciós kazanbol P. Mobilt !! ;-)) Azert megy ki a csovon meleg ott is es akkor mar mindjart lesz veszteség !!
Végul. Én rossz mintavétel vagyok kazanugyben mert én mar befaragtam egy kombi lángmodulátoros kazannal. Alaplap csere kellene bele – amit mar nem teszek meg – mert nekem nem ér meg egy szokol radió 40.000 forintot. Kb. mind a kettő egyenlő szinvonalon van. Egy komam 300.000 vett weismann ( ha jol irom ) kombikazant. Minden csodat tud 90L tartály benne csak egy szepseghibaja van hogy 3MMM gazt fogyaszt naponta most is amikor 40C meleg van. És akkor meg nem beszeltunk arrol hogy ha esetleg elromlik … Ellenben az a sokatszidott „szar” C24 amik mar mennek vagy 15-25 eve meg semmi bajuk. De igen. Van az hogy levizkovesedik a hőcserélő benne de veszel vele 10.000-ért masikat es 1 ora alatt kicseréled. Bar en sem ilyet vettem de csak azert nem mert még nem gyartjak tagulasi tartállyal.
- Tudod mi a külömbség te közted es egy mesterember között ?
- A mesterember lelkiismeretfurdalás nelkul csinalja a szart nalad Te pedig lelkiismeretfurdalással.
- ;-)
Olvasom a parbeszedetek Osborne-al :))
Azert egy dolgot ne felejtsunk el Her_X, te ismerossel terveztettel, vagyis tudtad hogy dolgozik az urge, es o is maskepp allt a tervedhez. Szoval sokat olvastam en is itt hogy mennyire fontos a terv, amit nem is ketlek es en is csinaltattam. Beszeltem vagy 3-4 tervezovel mielott kivalasztottam volna kivel csinaltassam (es nem tervezokkel is). Volt aki 80-100 ezerert vallalta volna, aztan maradt a pakliban a vegere 2 aki ugyanabban az arban elvallalta (30.000) es egyszeruen nem tudtam donteni melyikel csinaltassam. (Nagy remenyeket fuztem a tervhez es nem akartam rosszul valasztani - bar egyikben sem volt semmi kivetni valom). Aztan dontottem az egyik mellet. Teletek a napok es egy talalkozot nem birtunk osszehozni az urgevel hogy meg reszletesebben mondjam el az igenyeim. Felhivtam a masikat es azzal csinaltattam (orultem hogy sikerult kiszurni a rosszabikat), persze ennel sem 1-2 het alatt keszult el a tervem, de mindegy. Lenyeg,hogy a srac akivel csinaltatom a vizet, futest (nem tervezo !!!! es rohogtem rajta mikor o kacagott engem hogy miert tervezovel csinaltatom, mert o kiszamolna nekem) szoval o egyszer csak ugy futolag belenez a tervembe ami 2 lapbol all es egy harmadikbol ami egy konyvbol fenymasolt lap, szoval rajon a srac hogy nem is tett tagulasi tartalyt a padlokorombe.
Szoval csak ennyit a tervezokrol (tisztelet a kivetelnek !!! - sajnos ezeket nehez megtalalni). Orulok hogy nem adtam tobb penzt erte :)
Köszi. Én is valahogy így gondolkoztam. Én a 75/65 adatokból keletkező méreteket növeltem meg 50%kal.
Az kb. ua. mint a te adataid.
2 méternél nagyobb radiátorokat már nem szép a szobába rakni...
Úgy látom, hogy te meggyőződéses "minek ide épületgépész, pénzkidobás és ámítás az egész" hívő vagy. Végülis nem akarlak meggyőzni, mindenki magának rontja el a dolgokat.....
Persze a legkobméter ill a haz, lakas terem merete hatarozza meg. De a tervezod vagy te milyen idojarasi korul menyekre tervezte a rendszert ? Milyenek a falak, ablakok a fal szigetelése , mekkora az alapterulet Mennyi ablak van es azok merre néznek szoval sokmindentol fugg a dolog …
Igen, képzeld el, hogy nem úgy mentem az ép.gépészhez, hogy "figyejj vazze, lesz egy kéró x nm, mennyi az annyi", hanem vittem a kész tervet, végigbeszéltük a szokásainkat, igényeinket, minőségi elvárásokat a terv alapján.
NA ez nem igaz. Persze nem a nagy radiatorok miatt alakulhat ki tulfutés hanem a téli napsugarzas példul ami bejon az ablakon az tudja rendesen futeni a szobat. Tehat nem koltsegbe akartak verni hanem sporolni akartak neked egy kis pénzt. Jol nez ki ha 6-8000 forintot nem birsz ki termofejre egy 600.000 koltsegvetesu futesi rendszernél.
Milyen 6-8000 Ft-ról beszélsz? Darabja 3-4000Ft-nál kezdődik. És nem 1 radiátorról van szó. Amúgy áruld már el, hogy mi a szakmád, hogy ennyire értesz hozzá? (Mert a hozzászólásaidból nem igazán tűnsz szakmabelinek....) A túlfűtés abból jön, hogy bazi nagy hőleadó eszközt beraknak egy sokkal kisebb hőveszteségű helyre. Így a delta erősen pozitív, tehát rohadt meleg lesz, ha nem raksz termofejet, ami lezárja. A téli napsugárzás inkább csak hőérzet, a hőmérőt nem igazán mozdítja meg.
És nem utolsó sorban a fűtéshez elegendő ~10kW, a 20kW inkább a HMV miatt kellett.
Igen egy 50mm valyoghaznal aminek a falan van meg 5-6 cm nikecel. De van egy ismerosom aki 80cm foldel betakart donbhazban lakik neki eleg az a kazan is. De egy komam valyoghazban lakik nagyon jo nyilaszarokkal egy nala igencsak hajt a c18 hogy felfutse rendesen. 50mm= 5cm. Hmmm.... Mindegy, biztos 50cm+5-6nikecell. Mekkorák azok a házak? Pl. egy templomnak "van anyag a falszerkezetében", de azért 18kW igen kevés lenne. Szóval ez az a szituáció, amikor a MÉRET is számít, nem csak, hogy milyen szigetelés van. Ja és a födém szigetelésre is kíváncsi lennék....
Igazabol nem tudsz szakszeruen tervezni mert nem tudsz szamolni a szelsőseges idojarassal, azzal hogy osszel leugrasztanam a kőport es tennék fel nikecelt nyilaszarocserével sem tudsz szamolni de meg azzal sem hogy ha nem lakod az egesz hazat akkor esetleg 1-2 helyseget nem futessz. Anyaink amikor bevezették a gazt akkor egyszeruen raparhuzamositottak a c24 kazant 15 evvel ezelott a vegyestuzelésure es azota is mennek ezek a szerkezetek kitunően. Most meg „mindentudó” vackot probalnak radsozni 300.000 aminek a fenntartasa lesz meg CAPEX rendesen … Hidd el, hogy a mo-i időjárással lehet számolni. Tudod olyanok, mint uralkodó széljárás, átlag téli hőmérséklet, leghidegebb nap, egymást követő leghidegebb napok száma stb. Idén (ill. tavaly) azért voltak mínuszok rendesen és mégis működött a TERVEZŐ számítása. Hidd el, hogy nem véletlen külön szakma.
Az utolsó mondatodnál értettem meg a folyamatos kirohanásod. (A CAPEX-ért nem szólok, mert az az én szakmai ártalmam volt...)
Ja, és az 1-2 helységet nem fűtesszel messze nem értek egyet. Sokan csinálják, "jót is tesz" a falaknak hosszú távon.
Herr X, aki még mindig nem ideges és nem is haragszik
A lángmoduláció független a kondenzációs technikától.
A régebbi gázkészülékek csak egyfokozatú égésszabályzással rendelkeztek, vagyis 0% ill. 100% volt a gázégő teljesítménye. A későbbi készülégek már rendelkeztek többfokozatú égőfejjel pl. 0%-30%-60%-100%. Ez azért takarékosabb, mert a készülék állandó ki és bekapcsolása energiavesztességgel jár, legjobb, legtakarékosabb az, ha folyamatos lángal üzemel a készülék, erre lettek kifejlesztve a lángmodulációs égőfejek, amelyek 25%-100% között folyamatosan tudják változtatni a láng nagyságát, így a leadott hőmennyiséget is.
Mellesleg a mai kondenzációs készülékeket legtöbbször ez utóbbi technikával szerelik fel, de a hagyományos kazánoknál is elterjedt.
"A kondenzációs kazán működésének alapelve, hogy a füstgázban lévő víz "rejtett" hőjét visszanyerjük a gőz fázisból folyadék fázisba történő átváltoztatásával (kondenzálással), és az így nyert energia biztosítja a kazánok 100% feletti hatásfokát. A hatásfok emelését a füstgázok minél alacsonyabb hőmérsékletre történő visszahűtésével érhetjük el. A kondenzációs kazán az alacsony hőmérsékletű fűtések (pld. padlófűtés) megvalósításának ideális eszköze."
http://www.saunierduval.hu/ecosy.htm