Totál zsákutca az Oszi új vonala...nagy marha volt, hogy hagyta magát megszívatni Isabelle Legeronnal... aki szerintem már akkor is szánalmasan röhelyes és hiteltelen bohóc volt amikor először találkoztam vele Magyarországon.
Sosem felejtem el neki és sosem hagyom ki a lehetőséget, hogy felemlegessem azt a brutális kóstolót a Terra Hungarica éves nagybemutatóján a Gerbeaud-ban sok pénzt fizető vendégeknek tartott... konkrétan majdnem okádtunk többen is azoktól az élelmiszerbiztonsági kockázat kategóriás fos boroktól amiktől ő úgy cuppogott mintha nem valami útszéli dögöttmacska aromatikájú fost itatott volma velünk...
Na és akkor Oszi erre a vonatra ült fel. Az a mázlija, hogy nem a magyarországi viszonyok és szabályozás szerint kell dolgoznia.
Ma Magyarországon nagyon sokan költenek úgy sokat borra, hogy semmilyen boros tartalomhoz nem férnek hozzá, mert vagy nincsen vagy ami van az tolvajnyelven írt, benfentes, dögunalmas, senkit nem érdeklő gagyi.
Pont ez a facebook poszt a bizonyíték arra, hogy ha megpendít valaki egy boros témát akkor arra százak reagálnak és tízezrek olvasnak.
Amit nagyon félreért mindenki az az, hogy igen... nincsen 400-500-nél több elmeháborodott aki napi-heti rendszerességgel szeretne olvasni cizellált savszerkezetről, rozmaring illatról, birsalma zamatokról, vörösbogyós jegyekről, fehérhúsú gyümölcsökről, kék virágos aromatikáról, ragadós tanninokról és lyukas közepű kortyról meg közepesen rövid lecsengésről... (5 pont) Ez az ami valami mocskosul nem érdekel senkit... de senkit, senkit és senkit. Ez az amit Szomjas Gödény, Octopus, Alföldi Merlot, furmintfan és a többi és a többi soha, de soha nem értettek meg és soha nem is fognak. Egyetlen borblogger volt aki képes volt ezen a vonalon szórakoztató módon írni az Albert Gazda volt, aki amúgy "civilben" is az ország egyik legjobb újságírója.
A technológia változik, igen. Ahogy a közönség is és az igények is változnak. De a lényeg, ahogy egy közösséget felépítünk az nem változik. Tartalmat kell csinálni. Meg kell szólítani a közösséget és azt meg úgy kell írni amit és ahogy a közönség olvasni akar. Több éves meló és folyamatos dialógus és a visszajelzések meg az adatok folyamatos követése és azt azokra való azonnali reagálás az amit tolni kell.
Amúgy pedig nem 2 millió járványügyi szakértő van Magyarországon hanem legalább 8 millió :D
Szerintem igen. Van két éve, hogy ezelőtt Maurert ittam, akkor még más címkéje volt, mint most - az újak borzalmasak. A Szerémi is régi nyomatú, a Mézes fehér címkéjén a Collective felirat van. Hajdanán még a kadarkája, meg az ürmöse is nagyon tetszett, ezt az új, mentes-vonalat még nem ismerem. Habár, ha jól tudom, már sokkal régebb óta próbálkozik az alacsony mennyiségű kénezéssel.
Komédia... Bukovics Martin Odüsszeiát jár be, hogy a régió egyik legunalmasabb és legközhelyesebb fehér fajtáját telepítse... ott a pécsi kutatóintézet fajtagyüjteményétől egy kőhajításnyira ahonnan csemegézhetne a kárpát-medence legizgalmasabb fajtái között. Erre szegény szerencsétlen madarat bevitte az erdőbe valaki... hajnali háromkor másnaposan felébresztve is csuklóból tudnék mondani fajtákat amiktől maga alá eresztene a Martin... köztük a mézesfehérrel, de mehetne a sárfehér vagy a bakator. Ehh... erre vért izzad, hogy olaszrizlinget ültessen.
Azt se felejtsd el, hogy ez alatt a par ev alatt igen sokat valtozott az emberek tartalom fogyasztasi, internet hasznalati szokasa. Megjelentek a bo tenyernyi meretu okostelefonok, amin a par perces uresjaratok alatt az emberek mindenhol a facebook-ot basztatjak. (Ebben pl. olyan faek egyszerusegu dolgok is segitenek, mint az, hogy pl. a facebook-ba nem kell percenkent belepni, jelszot beirogatni.) Azt is valoszinusitem, hogy pl. a facebook hasznaloi kozul sokan el se olvassak pl. a bejegyzeseket, hanem rogton mennek kommentelni. A mai vilagban mindenki mindenhez is ert. Mo-on van ketmillio virusszakerto. 20-25 eve talan meg az a szo se letezett, hogy terroir, ma meg van 200 ezer terroir szakerto az orszagban.
A te altalad hianyolt boros szcenahoz talan az is hianyzik, hogy igazan divatos dolog legyen a borfogyasztas. Valamennyire persze az, de ezugyben meg nincs szerintem igazi attores.
Meg a kékfrankosuk is jó volt, de kb. két éve voltam utoljára arrafelé. Meguntam, hogy kimegyünk szépen busszal, aztán senki nincs nyitva egy napsütötte szombat délelőtt/délután, csak Rókusfalvy étterme, meg a Kúria. Úgyhogy az etyeki látogatások mindig pincekeresés-túra-pincekeresés-Etyeki Kúria körben zajlódtak, kábé féltucatszor. Na jó, sokat nem készültem előre ezekre a látogatásokra.
Egyébként neked shiraz, vallomással tartozom a két, általad ajánlott Maurer borról. :) A 2017-es szerémi zöld izgalmas, almás-barackos illatú, ízében laza, de mégis koncentrált bor. Telitalálat, és ebből azért látszik, hogy mondjuk egy olasz rizlingnél többre hivatott fajta. A 2013-as mézes fehér komoly volt. Az idő semmit sem rontott rajta, gyümölcsös, telt illat és íz, kis cukor is talán. Volt benne valami narancsos jelleg - nekem ez ugrott be :) -, de sok mindent ki lehet belőle érezni. Párom nagyszüleinek van egy pár öreg (60+ éves) tőkéje homokon, de ott minden baja van a hozzáértő gondoskodás ellenére. Hisztis egy fajta (legalábbis arra).
Nem szívesen futnék neki egy alapvetően technológiai alapvetésnek amit szerintem már megpróbáltam (sikertelenül) elmagyarázni itt is.
Az amit írtam bizony egy tankönyvi példa arra, hogy a boros téma is tud több ezer tartalom fogyasztót reakcióra, interakcióra késztetni. Az érdekes, hogy te még mindig "hőskorról" beszélsz a művalkesz kapcsán. A művalkesz a legnagyobb kihagyott ziccer volt.
Figyusz... mondom a tényeket. Ennek a nyeszlet facebook oldalnak van 15 ezer követője. Egy-egy posztot ha nem fizet érte akkor FB folyamatosan buherált algoritmusa úgy 3-5 ezer követőnek tolja ki. Ez a poszt viszont cirka 6-10 ezer emberhez jutott el, elsősorban (vagy talán kizárólag) azért mert kimagaslóan sokan reagáltak rá, sokan osztották meg, sokan kommenteltek. Ez így működik. A tartalomfogyasztó reakciója mindig forgalmat generál. Érted... egy 15 ezres tartalomfogyasztó tábor tudott generálni 100+ kommentelőt. Namost a művalkesz "hőskorában" az Indexet napi szintem olvasta 500-800 ezer ember. Mondjuk. Simán lehet, hogy másfél millió de félmilliónál kevesebb biztosan nem. A művalkesz alapítója volt az Index főszerkesztője.
Na, a művalkeszen olyan posztot mégsem tudtak írni ami az Index mindenenvő félmilliós táborából 100 kommentelőt (nem kommentet, kommentelőt) és 5000 olvasottságot elért volna. Látod az aránytalanságot?
A magyar boros közélet akkor sem tudta megszólítani a közönséget amikor ezüsttálcán rakták elé a félmilliós olvasótábort. Ez a pöcstalicska fészbúkhuszár pedig egyetlen kóbor boros poszttal be tudott húzni annyi olvasottságot és annyi kommentet amennyit az Index főoldalon többször megfuttatott boros blog szerzői sosem voltak képesek.
De mondom, nem csodálkozom, hogy nem érted miről beszélek. A magyar boros közéletben senki nem érti. Senki. Egyszerűen mert nem értenek ehhez a szakmához.
En ilyen szinten nem ertek a borhoz, de velemenyem az van :). Elvezheto, jo minosegu (nemcsak erzekszervileg, de eloallitasaban, technologiajaban ... is) bort szerintem minden mo-i borregioban elo lehet allitani. (Mint ahogy szart is.) Nyilvan nem kell 100 euros bor ahhoz, hogy a nyari melegben egy korrekt froccsot igyon az ember. Erdemes probalkozni es ha kialakul a bizalom akkor nyugodtan lehet olcsobb, kevesbe exponalt regiobol is korrekt bort talalni. Azt azert nem hinnem, hogy pl. az alfoldi regio adottsagai vernek a szekszardi borvideket ... de azt boven el tudom kepzelni, hogy az utobbi jelentosebb boraszatai kisse feljebb pozicionaljak arban es velt minosegben is a termekeiket, mint ahova azokat realisan kellene.
Ez a cikk egyáltalán nem tankönyvi példája azoknak a dolgoknak, amiket írsz. Ez egy hosszú ideje létező közéleti-politikai blognak a fészbukos lenyomata. Ilyen látogatottságot boros tartalommal csak borral foglalkozó felületen képtelenség manapság létrehozni, legfeljebb valami jelentős közéleti szereplő boros írását olvasnák ennyien (ha pl. kedvencem, OV egyik legodaadóbb felszopója, a formás seggű igazságügyminiszter írna borról, vagy maga OV, esetleg mindannyiunk Ferije).
Tehát tökmindegy, ki és milyen online médiával kapcsolatos ismeretek birtokában építgetne valami boros izét, nem lesz olyan izgalom, mint egyszer a hőskorban, a MűvAlkeszen volt.
Ebben a posztban az az érdekes, hogy tankönyvien jó példaként mutatható meg rajta az amit a magyar boros közélet soha nem értett meg.
Ez egy boros tartalom ami úgy 6-10 ezer emberhez ért el és 100+ embert késztetett kommentelésre. Ehhez mindig érdemes hozzátenni, hogy a magyar online boros tartalomszolgáltatók ennek cirka a tizedére képesek. Ez történik akkor amikor releváns tartalommal, kitartóan valaki felépít egy online közösséget.
De arra is konkrétan emlékszem, hogy a Nyakas 2008-as Chardonnay-jéért egységesen rajongott az akkori boros közélet. Az 1500Ft-os sávban amennyire én emlékszem mindig is egy megbízható technobor kaliber volt. Nyilván nem világverő, de ezeröcsiért nem világot verünk, hanem ultit :)
Valamiért a fejemben az él, hogy Etyek igen jó adottságú fehérboros vidék.
Ha ez tényleg így van, valami nagy gebasz van ott, mert az igazolást a palackokban nem nagyon látom - gyakorlatilag tetszőleges helyről találok érdekesebb fehérbort a 2-3 rugó közti sávban, mint az Etyeken aránylag menőnek számító pincéknél.
De az is lehet, hogy a csak a fejemet töltötték meg az etyeki piknikek lelkes propagandistái, meg falsul emlékszem 25-30 évvel ezelőtti borokra.
A Kúria pinója nekem is tetszett valamikor (2013 körül), de aztán nem volt már olyan jó, illetve felszálltak abba az ársávba, ahol már nem gondolom elég jónak.