Hm... Elsőre - a feliratból - az hittem, hogy a BNV-ről (a vásárról) lesz szó... :)))
Hát igen, csak kapkodtam a fejem : a régi építésű / forgalmi rendű (Szent) Gellért tér, a körtér, Fővám tér...stb.) és persze a járművek :
a még "tupírozatlan" 2-es villamos, az UV-k, a régi metró és trolik - és a fogas...Még a fogas műhelybe is bekéredzkedett a készítő...
A fogas váltóit mindig csodálattal néztem - fantasztikus mérnöki feladat !
Aztán a trolivezetők "bajlódása" az áramszedőkkel... :))))
És minden jármű vezetőállása üzem közben ! Kultúrtörténeti emlék !
(És... a fiatalságom... Brühühü... :)))))
A videok minősége az akkori technológia szerinti - mai szemmel csapnivaló - de érdekes, hogy a legvégén az a cseh (?) mozaik rész sokkal jobb minőségű....
BKV-s Farosnak igazából olyan 66-osnak (háromajtósnak) kellene lennie, amiből tudtommal nem maradt. Mondjuk ha türelmesen várunk, lehet, hogy egyszer építenek egy olyat, mert alapanyag még van szerencsére... de jó is lenne.
Ja ! A villamosokhoz még csak annyit : a bőrszíj !
A legrégebbi villamosokon egy hosszú szíjsor futott végig mennyezeten úgy, hogy egy-egy szakaszán a szíj egy része függőlegesen fityegett, azt megrántva indított a kalauz - a vezetőnél lévő harangot megkondítván - :))))
Le a kalappal előtted, hogy a szakadó esőben - felszerelést nem kímélve - fotóztál-videoztál !
Hát igen : a Mávag Tr5 és az Ikarus 60 !
Mindkettő hátulján ott volt a "VEZESS BALESET NÉLKÜL !" felirat - (az akkori forgalomban talán ez elég is volt...:)))))
Aztán a 62-es járatszámú pótkocsis buszok Rákoscsabára. (Kíváncsiságból persze hogy a pótkocsiban utaztam - akkor lazultak meg a fogaim... :)))))))
Jobban szerettem a péceli rokonokhoz gőzössel utazni, mint háromszor buszról-buszra átszállni...
Az Ikarus 620-as típus volt az első, amelyik az Orbánhegyi / Istenhegyi úton "egyszuszra" (visszakapcsolás nélkül) fel tudott menni...
Hanem hol maradtak a "faros" Ikarus 66-ok... ???
Középen kellett sz ülőkalauznál fel-, a két szélén pedig leszállni.
(Akkoriban egyébként a buszok mennyezetén és az ülőkalauz asztalán egyformán egyfajta speciális lapos, süllyesztett csengőgomb volt (piros v. fekete, közepén kis fehér nyomógombbal), azzal indított a kalauz. Mivel azt megnyomni természetesen tilos volt, szerettem volna venni egyet magamnak
- buszost játszani - de pont olyat kapni nem lehetett, az csak a buszokon volt...)
Azért hadd morogjak is egy kicsit - természetesen nem Rád, hiszen csak a hírhozó vagy...
"Zárul a BKV 50 programsorozat - nosztalgiázzunk együtt vasárnap!
Az 50 éves BKV egész éves rendezvénysorozatának záró eseményeként november 25-én, vasárnap megmutatjuk a főváros hajdani járműveit! Ezen a napon útra bocsátjuk a gondosan felújított Ikarusokat, pályára állítjuk gyönyörű nosztalgiavillamosainkat."
Trolibusz még csak enyhe említésben sem szerepel ezen a "záró eseményen". Az világos, hogy ezen az útvonalon nemigen lehetne együtt közlekedni mindhárom felszíni üzemnek (találkozási/keresztezési pont is csak kevés van, együttállást összelogisztikázni szinte reménytelen -, de azért a fővárosi trolibusz-közlekedés idén a (majdnem) kerek 85. évfordulóját ünnepli, úgyhogy ebből kihagyni szerintem minimum modortalanság. Pláne, miután konkrétan közli a hír, hogy "megmutatjuk a főváros hajdani járműveit". Szóval nem mindegyik ágazatot... :-/
Hát, azért a felújítást végző kollégák (élükön D.Endrével) sok érdekes, új kifejezéssel ismertettek meg, miközben megpróbálták rekonstruálni kívül és belül az eredeti tetőíveket és burkolatokat a jármű végein, és méretre idomították a "lambériát" ennek érdekében. És nem mindegyik szakkifejezés volt a szűken vett villamosos szakmából való, inkább kimerítette a "felindulásból elkövetett nyelvtani csintalanságok" kategóriát. ;-)
Gondolom az egyikhez asztalos, a másikhoz lakatos kell :) De nem tudom. A faváz is öregszik, vetemedik, a régi képeken látszik, hogy a favázas tuják szépen görbültek egy idő után.
Nem, a 485-ös a "Koladose" (kólásdoboz) volt, mert piros volt. A "Toaster" a Baureihe 480-as, és érdekes kérdés, hogy erről kapta-e a nevét, ugyanis régen volt egy toaster aminek szintén Br 480-as volt a neve. És ha kicsit hunyorítok, mindkettő ilyen gúlaszerű kinézetű.
Nahát ! Fel vagyok háborodva ! A németek eszerint elorozták a mi privilégiumunkat: a villamos sárga színét...! :)))))))
Ennek következtében aztán - némi képzelőerővel - akár budapesti részleteket is felfedezni véltem egyes képeken a sárga tujákkal :
6. sz. kép - Kossuth Lajos u - (immár nem létező Úttörő Áruház)
16.-18. kép - Móricz Zs. körtér.... :)))))))
Nade félre a viccel ! Ugyancsak "sokszínű" és nyüzsgő a "közlöködés" a német fővárosban !
A 485-ös S-Bahn nem a "Piritós" csúfnevű szerelvény ? (Nem tudom, hol olvastam - lehet, hogy épp nálad - hogy ezek (?) többször kigyulladtak, ezért kapták a gúnynevet... :))))))
Minden esetrejól összeszedted - alapos munka - GRATULA !
Még annyit hozzá, hogy a "külső képen" mintha látnék féktuskókat de ilyen kezelőszerve légféknek nem lehet. A vezetőállásban a forgattyú alján a kioldó pedál is látszik. Nem véletlenül van felül megkötve kipörgés ellen. Ezzel nem lehet légféket szabályozni.
Az "öreg" kéttengelyesen nem a légfék hanem a kézifék(rögzítőfék) forgattyúja látható. Ilyenek voltak Budapesten az 1500-asokon és a bukfenceken(3100-as).