A kisgépes pilóták mindig sokkal többet hibáznak,legalább is egy közforgalmi pilótához képest.
A közforgalmi pilóta mindig egy adott protokol szerint jár el,a repülés legnagyobb részét-sőt a leszállást is- az FMC hajtja végre,legtöbb gép/repülőtér/Crew ezen a szinten tudja a CAT-III is,centeren tartja,és még fékez is..itt nehéz hibázni,ha jól programoz.
Sőt,nemhogy lehetőség,hanem-legtöbb Európai repülőtéren- kötelező ezen eljárások követése,nincs manuális VFR repülés.
Ezért van az manapság,hogy egy 20 éves-számítástechnikában jártas- pattanásos srác,a Trainingek elvégzése után könnyedén tud egy 85 tonnás gépet irányítani,és-természetesen-már nem "repülni".
Kisgéppel meg "seggel" repülnek:
lépik,csűrik,húzzák,nyomják...közben rádiózik (Multi Crew esetén ugye ketten vannak erre),műszereket figyeli,és közben repülni is kell,na meg navigálni.
A kisgépes repülés nem professzionális,csak hobbi szintű,ezzel párhuzamosan a képzés,vizsgák,az ellenőrzések sem nagy követelményeket támasztanak,ellentétben a közforgalmi képzéssel.
Ezért a gyakoribb,és komolyabb balesetek a kisgépeseknél.
"Azért a Malévesek megpróbálták Prágában és majdnem egyben maradt nekik, majdnem."
Pedig az sem USA gép volt. A gyakorló rakétában nem föltétlenül van robbanóanyag vagy hajtómű. Lehet, hogy csak az elektromos részt tartalmazza, vagy azt sem, csak a repülőgép megváltozott viselkedésének a megismerésére szolgál. (súly, légellenállás). Amúgy nem rég olvastam valamelyik idevágó képes folyóiratunkba, hogy az USA is hírközlési tilalmat rendelt el tán az F-35-el kapcsolatban. Továbbá, hol van ez az általad hazugságnak mondott hír ahhoz képest, hogy az USA azt állította Irakról, hogy ABC fegyvereik vannak? Tudnám javasolni, hogy menj el a Szabadság térre, ott a volt TV székházzal szemben van egy első világháborús amerikai tábornok szobra (aki megakadályozta a Nemzeti Múzeum kirablását), közelítsd meg, de hátulról.
Ha biztonságos honi leszállóhely nem volt a rossz idő miatt a Tu-22M-nek, akkor is bemondhatták volna a Mayday-t és elmennek pl. Finnországba landolni.
(A finnek nemcsak semlegesek, hanem ún. "finnlandizálva" vannak vagyis alkotmányban vállalták, hogy ruszkibarát politikát folytatnak, cserében a 2vh utáni megkímélésükért. Szóval ott nem engedték volna a bombázó géphez a CIA-t vagy ilyesmi. Vodkájuk is van, azzal el lehet tölteni az időt, aztán szebb időben hazarepülnek. Megért volna egy kis diplomáciai ügyintézést egy félig-meddig stratégiai jelentőségű gép megmentése.)
> Nincs a világon olyan gép, amelyik egyben maradt volna
Azért a Malévesek megpróbálták Prágában és majdnem egyben maradt nekik, majdnem... (valami 14G volt a leérkezésük)
Amúgy a netre felkerült Tu-22M katasztrófa videóban az a durva, hogy az orosz állami média már megint hazudott - ugyanis közzétették, hogy a lezuhant bombázón nem volt lőszer. Ehhez képest a földet éréskor látszik, hogy a szárny alatt függ ott egy dögnagy cirkáló-rakéta. Az, hogy éles vagy gyakorló rakéta ilyen szempontból mindegy, a lényeg, hogy a Napot meg a Holdat is letagadnák az égről.
"A portál azt is közölte: noha az orosz hadügyminisztérium azt állítja, a lezuhant bombázó nem szállított lőszert, a videón látható, hogy mégis szállított a szárnya alatt legalább egy rakétát."
Nem tudom mit értesz az "ilyen" szó alatt, de ez így ránézésre a leszállási sebesség függőleges összetevőjében kb. a 10-szerese annak, amivel le kellene szállni.
Ez nem leszállás, ez becsapódás. Ehhez képest a hajóra való leszállás is vízszintesnek számít.
Nincs a világon olyan gép, amelyik egyben maradt volna.
Olyan függőleges sebességgel érkeztek be, hogy esélyük sem volt.
Bennem kérdések merültek fel:
1: Ilyen időben minek erőltetni a repülést?
2: Műszeres leszállító rendszer (pl. RSzBN) volt, és ha igen, akkor működött?
3: Nagyon úgy néz ki, hogy a pilóták azt hihették, hogy jóval magasabban vannak még a talaj felett. Magasságmérő beállítása stimmelt? Mármint a barometrikusé...
2017-ben is volt egy emlékeim szerint túlfutásos Tu-22M baleset (azt olcsóbban megúszták), de akkor is nagyjából ebben a síkban megroggyant a törzs. Szóval az egy valószínűleg gyenge (gyengén tervezett/méretezett?) pontja a gépnek ...
Nem írok Én neveket,helyben mindenki tudja,kikről lesz szó.
Ez az igazi "repülőszerencsétlenség"!
Volt egy Ember,aki öreg fejjel-közel 60 évesen- teremtett valamit Jakabszálláson.
Az öreg sokat tett a repülős társadalomért.
Ingyen,költségmentesen a repülőknek..Vitorlázó klubot hozott létre,vett Csepel csörlőt/aggregátot,gépeket,biztosította a repülőteret,ingyen ettek,ittak,buliztak,táboroztak a fiatalok..majd 20 évig.
Az ingyenélők,potyalesők terepe volt sokáig.Becsapták,kihasználták sokan.
Most meghalt,egy rádió,egy újság,egy netes portál sem emlékezett meg róla....a Faceen -egyenként-meg tudom mutatni,akik most közforgalmi pilóták-akik jórészt Imre bácsinak köszönhetik azt,ahol most vannak.
Mindenkinek segített,aki hozzá fordult.
Csak épp pénz kellett,csak épp a kapcsolataira volt szükség,vagy épp csak oda kellett Neki szólni,hogy egyáltalán foglalkozzanak valakivel egy légitársaságnál..ez persze már a múlt...
Két napja meghalt Csík Imre bácsi,a Jakabszállási repülőtér (volt) tulajdonosa.
A nagygépes/kisgépes pilóták nagy százaléka nála kezdte a repülést,sokat köszönhetünk Neki.
Közel álltam hozzá,és sok olyan dolgot tudok,ami a közvetetten a halálához vezetett.
Sokan kihasználták,becsapták.
Gépeit összetörték,majd "meglógtak" a kár kifizetése elől,volt hogy megzsarolták (volt Katasztrófavédelmi Vezető részéről),Ő már nem mondja el,Én viszont le fogom írni.
Nem furcsa ez a sztár-focistás eset, hogy nincs meg a lezuhanás pontos helye?
Még ha elhisszük is, hogy az angolok és a franciák kb. 800 év majdnem folyamatos háborúskodás után mostanára tényleg akkor barátok lettek, hogy már nem is figyelik egymás katonai repüléseit 0-20km-ig éjjel-nappal, akkor is a La Manche csatorna nagyon forgalmas és sok más náció is használja, pl. orosz hadihajók is szoktak arra átkelni, azokon vannak helik, esetleg repülők is, nyilván erősen figyeli a NATO a térséget, a légteret is.
Ha radarral nem is látták a lezuhanást, de a szonár hálózatnak érzékelni kellett volna a gép becsapódását - hiszen valahogy a lemerülve átkelő orosz atomtengók mozgását is észlelik a Csatornában, amik pedig gumitéglás bevonattal, aktív zajkioltóval és egyéb trükkökkel lecsendesítve lopakodnak.
Szóval lehet, hogy le sem zuhant a gép, hanem valahol leszálltak és elrejtőztek? (Biztosítási csalás pl.) Reális, hogy valaki Mayday rádiózás helyet social networking hangüzenetet töltsön fel a netre arról, hogy szétesőben a gép...
A fotón látható körülmények között simán el tudok képzelni egy kis szárny és vezérsík-jegesedést, esetleg pluszként szívótorok-jegesedést, ezek elég csúnyán lerombolhatják a gép felhajtóerejét és a motor teljesítményét is. Ha erre csak a talajfogás előtti utolsó 10-20 másodpercben jön rá a pilóta (ha egyáltalán beugrik neki, hogy miért közeledik jobban alatta föld mint előtte a futópálya) akkor már legtöbbször késő, ilyenkor szerintem már nem túl sokat tehet.