Keresés

Részletes keresés

gumidani Creative Commons License 2004.10.09 0 0 12629

A képek külön

 

 

KPEV T 13 modell

 

 

KPEV T 13 Zidani Most (Steinbruck) Szlovéniában. Ez enm volt a tetthelyen, csak szemléltetés.

 

 

PKP TW12-12, ex kkStB 80. Ez sem volt ott, csak szemléltetés.

 

)

ÖBB 57.223, ex kkStB 80.988. Ez is csak szemléltetés.

 

 

KPEV T 9.3 modell

 

 

PKP Tki3-87, ex KPEV T9.3 (7247) Ez sem volt ott.

 

 

Na végre egy helyben készült kép. JDZ 30-0xx.

 

 

JDZ 30-040, amelyik szintén nem volt ott, de jobban látszik.
gumidani Creative Commons License 2004.10.09 0 0 12628
Az Aldunán működött hajóvontatási rendszerek

 

Abban nagyjából megegyeznek a források, hogy 1896.IX.27-én avatták fel Ferenc József, valamint a román és szerb királyok jelenlétében a kb. 3 km hosszú csatornát. A vízfolyás sebességére vonatkozóan egyik helyen 3,2-5 m/sec (11,5-18 km/h), másutt 5,5 m/sec (19,8 km/h) adatot találtam.

 

A hegymenetben közlekedő hajóvonták segítésére a „Vaskapu” nevű drótköteles vontatót állították üzembe. A hajó 300 LE (221 kW) teljesítményű gépével cibálta magát és vontatmányát a mederbe fektetett drótkötélen, mintegy 2 km/h sebességgel.  Más forrás szerint a 3 km-s utat kb. 40 perc alatt tette meg. A hajónak volt még másik gépezete is (200 LE), amely két hajócsavart hajtott, ez tette lehetővé a drótkötéltől független mozgását.

Az I. világháború során, amikor épp Szerbia vesztésre állt (1914, vagy 1915), a hajót Odesszába vitték. Utóbb itt találtak rá az OMM folyami hadihajói. A „Vaskapu” vontató hiánya miatt a németek 1916-18-ban a jobbpartra, vagy a jobboldali gátra vasúti pályát építettek 1800 m hosszon. Ezen közlekedő gőzmozdonnyal segítették a hajóvontákat. A terület hovatartozásának rendeződése után, 1928-tól, az SLV (Vaskapui Vasút) működtette a rendszert. 1930-31-ben a vonalat 400 m-rel meghosszabbították. Az így létrejött 2200 m hosszon kb. 35 perc alatt haladtak végig. A mozdony mögötti kocsit kötötte össze a vontatókötél az első uszállyal. Így a vontatóhajó és a mozdony közösen vontatták az uszályokat.

 

A „Vaskapu” vontató általam ismeretlen időben visszakerült a Dunára. Vélhetőleg azért, mert a kiépült vasúti vontatás miatt az eredeti  tevékenységére nem volt szükség, így a Grében szikla melletti szakaszra került általam ismeretlen időpontban. Bizonyára e két munkahelye miatt találtam a drótkötelekről is egymástól lényegesen eltérő adatokat:

a. változat: 2760 m hosszú és 25 mm átmérőjű

b. változat: 6 km hosszú és 31,5 mm átmérőjű 

 

A vasútvonalon az alábbi mozdonyok dolgoztak:

 

Kattowitzből (ma Katowice) került oda a KPEV T13 típusú 7927, 7952 és 7958. szmú (Hanomag és Union gyártású) gépek. Az első és az utolsó még az ötvenes években is ott dolgozott, majd a JŽ állagába kerültek. Műszaki adatok: D tengelyelrendezés, 10.87 m hosszúság, 42 km/h max. sebesség, 59.2 t össztömeg

 

Ideiglenesen dolgozott ott két, osztrák eredetű, kkStB 80-as gép 1922-1924 között. (3947,3948 számúak) Ezek onnan a CFR-hez kerültek, ahol 50.076 és 077-számot kaptak. Műszaki adatok: E tengelyelrendezés, 17.29 m hosszúság, 55 km/h max. sebesség, 69.4 t össztömeg

 

A II.vh. után került oda a románok által zsákmányolt KPEV T9.3 típusú, 7315 Breslauból (ma Wroclaw) és 7373 Berlinből, ezek JDŽ 154-001 és 002 számot viseltek.) Műszaki adatok: 1C tengelyelrendezés, 10,7 m hosszúság, 65 km/h max. sebesség, 7 m3 víz- és 2 t szénkészlet, kb. 60 t össztömeg

 

1930-tól az üzem megszűnéséig dolgoztak a Borsig (Berlin) gyártású JDŽ 30 - 011, 016, 029, 031 és 034 számú mozdonyok. Állítólag ezek közül három ma is az elárasztott területen van. Műszaki adataik: 1E tengelyelrendezés, 21,4 m hosszúság, 65 km/h max. sebesség, 25 m3 víz- és 10 t szénkészlet, kb. 100 t sajáttömeg

 

A gőzmozdonyos hajóvontatás 1969-ben, a duzzasztómű építése miatt, szűnt meg. Végül 1972.V.16-án, Tito és Ceausescu jelenlétében, avatták fel a duzzasztóművet. 

 

Források:

Dezsényi Miklós – Hernády Ferenc: A magyar hajózás története

http://www.angelfire.com/co3/drustvo/steam/steam.html#POSLE-1909

Index-Gőzmozdonyok OKÜ 30 (5612, 5712)

Zoran Bundalo,dipl.inz: http://www.angelfire.com/co3/drustvo/novosti.htm

 

 

 

 

rezgaras Creative Commons License 2004.10.09 0 0 12627
gigabursch írta:

> utolsó nekifutás

A 9. és 10. képen nekem úgy tûnik, hogy a Sopron nônemû! Olyan jó széles - khm.. - "tatja" van ;-)))
Előzmény: gigabursch (12604)
MALWIN Creative Commons License 2004.10.09 0 0 12626

Off

Zoltika, a képet elküldtem

On

Előzmény: Zoltika (12624)
LajA Creative Commons License 2004.10.09 0 0 12625
Szia Riversea ! (off vagy on?) Köszönöm válaszodat!!!(!!!)!!! Az első kifogást nem tudom elfogadni, mert a Donau Kanálisban a Sopronon úgy 2004.09.03 23:00 tájt tán úgy 1,5 percben elmondtad a 50%-át, (s bár közben mással beszélgettem ) félfüllel is többet megértettem mint annakelőtte pár tucat órán át. Innen volt az ötlet. A második nyomós érv. Üdvözlettel: LajA
Előzmény: riversea (12568)
Zoltika Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12624

Néhány zuhatagi adalék  csonkaréti Károly- Benczúr László "Haditengerészek és folyamőrök a Dunán" című könyvéből.

 

"Az őrnaszádokat [1918] április 26-án a Dnyeszter-torkolat felderítésére vezényelték. Időközben a Szamos [monitor] április 22-én, a dunai hajóhad egész személyzetének nagy elégtételére, chersonban lefoglalata a vaskapu sodronykötélhajót. A hajót a háború kitörésekor a szerbek zsákmányul ejtették és később az oroszok vontatták el..."

 

(a Dnyeper egyik zuhatagos szakaszán) "... az áthaladás sikerült, de a Barschnak 6 perc kellett, hogy a 660 m hosszú csatornán áthaladjon, míg a háromszor olyan hosszú (2133 m) Vaskapu csatornában csak 7 percet vett igénybe a hegymenet"

 

(Wulff Olaf korvettkapitány, az őrnaszádcsoport parancsnokának visszaemlékezése)

 

a képen:

Haász István tábori püspök tábori miséje az otrantói csata emlékére 1932 május 15-én a Folyamőrség óbudai laktanyájában. A fa mellett karddal Wulff Olaf Richárd vezérfőkapitány. Szabó Dezső egykori folyamőr tiszt archívumából, amit fiától kapott meg az M.H.E. a Sopron nyílt napján márciusban.

 

gumidani!

Közzétehetnéd itt, és a gőzmozdonyos topicban is a zuhatagi gőzmozdonyokra vonatkozó eredményeidet!

 

 

trophy Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12623
Hajógerincét 1895-ben fektették. 109 éves idén. Fél éve újra gépcsere volt benne. Most Cummins-sal hasít laza 18-at hegymenetben erölködés nélkül.
Előzmény: Enzo (12614)
MALWIN Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12622

 

Hmmm, egy szezonbúcsúztató topikkirándulás jövő vasárnap?!?!?! Rántott csirkefutómű?? Szorosra dugózott anyatej??? Netántán különhajóval?!?!?!)

 

 

Mivelmivelmivelmivel?:-))

 

 

Előzmény: Bócman (12616)
gumidani Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12621
Ebben a képtárban van régi kép a Hófehérkéről és néhány a Vaskapu-témához kapcsolódó is. 
Előzmény: gumidani (12618)
Pedrofon Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12620

hofeherke

Íme az "Öreg hölgy"

Bócman Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12619

Jaaa, mégse!! (Visszanéztem, mi vót az eredeti kérdés...) :-)))

 

Előzmény: Bócman (12617)
gumidani Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12618

Bócmannak

Internetről szedtem le. Lehet, hogy majd jelentkezik a szerző. Mindenesetre elküldtem a címedre.

Enzonak

Hófehérke:

1895 Schoenichen - Hartmann Hajógyárban épült (Újpesten)

1895-1918 BCsÁV tulajdona "Margitsziget" néven

1918-tól MFTR "XXXI"

1920-ban a MFTR újpesti műhelyében átépítették

1944-1947 Ausztriában üdült

1948-1955 BHV tulajdona, de nem használták

1955-ben a MHRT selejtezte

1956 Fővárosi Kishajózási V. tulajdona, Visegrádon motoroshajóvá átépítették és ekkortól "Hófehérke"

1968 az FKV is a BKV része lett

Bócman Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12617
Na és a Halászbatyu?!?!?!?!?!
Előzmény: trophy (12612)
Bócman Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12616

Ha-Jó topiktársunk újfent üdvözli a Tisztelt Topiklakó Társaságot!

 

Ma délután remeket sétált Balatonfüreden, azaz végre újra vizet (kácsákkal és génuai libákkal) látott.

 

Cseppet sem volt elragadtatva az üres vízfelület láttán. Szóval egyre jobban van!!

 

:-)))

 

 

Jóska üzeni az esetlegesen érdeklődőknek - elsősorban Tom topiktársnak, mint a legközelebb üddögélőnek -, hogy a látogatás teljesen szabad!! Szívkórház, 'A' épület 134-es szoba.

 

(Hmmm, egy szezonbúcsúztató topikkirándulás jövő vasárnap?!?!?! Rántott csirkefutómű?? Szorosra dugózott anyatej??? Netántán különhajóval?!?!?!)

Előzmény: Bócman (12610)
Enzo Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12615

Nekem is az tetszik a leginkább, de a többi sem semmi!

Giga, ezeket hol dugdostad idáig? Hosszú lesz a tél, remélem van még talonban 1-2 hasonló!

Előzmény: Z. Z. (12611)
Enzo Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12614
Jól tudom, hogy a Hófehérke igencsak matuzsálem?
Előzmény: trophy (12612)
Enzo Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12613

"Természetesen nem a Szemes áltt bent hátul... "

 

Kár... Egy pillanatra azt hittem összetákolták a maradványait.

Előzmény: zjakabfi (12600)
trophy Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12612

Akkor szedjük össze, bár lehet, hogy nekem sem jön össze a 12 a Carolinával együtt:

Ami még a BKV-é:

 

Tabán

Szt Kristóf

Lágymányos

Hungária

Várhegy

Lánchíd

Pest-Buda

Carolina

Gyöngy

Budavár

Hófehérke

és még van egy komp is valahol, talán ezt is hajónak számolja....

 

A többi már megvásárolt hajó.

 

Előzmény: Pedrofon (12595)
Z. Z. Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12611

Nekem az Európa zajlásban szemből tetszik a legjobban. Megkaphatom nagyban?

 

Üdv, Z. Z.

Előzmény: gigabursch (12607)
Bócman Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12610

Húú, de jóóóóó!!

Mikor és ki készítette??

 

Mellesleg: nem ugyanakkori kép!!

Az én képemen nincs kirakva a jobb oldali korlátra a mentőgyűrű, illetve a bal oldali ladik valamiért félig fölseggel van a helyén, a Te képeden meg jól láthatóan rendesen fekszik.

 

Megvan esetleg a papírkép?????

Előzmény: gumidani (12609)
gumidani Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12609

 

Ezek a képek egymás után készültek?

Előzmény: Bócman (12608)
Bócman Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12608

Első "virtuális találkozásom" a "Sopron" jelenlegi gépészével: 1989 nyara, Matróz csárda.

 

Ő fényképezett, én meg a kötéllel birkóztam...  :-))

gigabursch Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12607

Egyrészt van még, és lesz is, másrészt minden képnek adtam egy kis címet is (többé-kevésbe helyesírási hibáktól mentesen), mely megjelenik, ha felette tartod a nyilat

gb

Előzmény: smith (12606)
smith Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12606
Ezekből tegyél el télire is, és csak lassan adagold az itteni közönségnek az ínségesebb napokon. Nagyon jó képek!
Előzmény: gigabursch (12604)
gumidani Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12605
"A magyar tengerhajózás" című cikk innen: 
gigabursch Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12604

na még egy utolsó nekifutás:

 

 

 

 

Olimpi PanovÁrválkodó VértesA DUna legrondább hajóiSólyom IISólyom IIFóKa "hadosztály"Pár lóerő különbság...csak az jöjjön katonának!...Indulásra készenIndulásra készenÚjra vontat! 1Újra vontat! 2Újra vontat! 3Újra vontat! 4

 

gb

gigabursch Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12603

... és tovább folytatva a sort:

 

 

A szürke flott a típusbemutatójaCsongrád "zsebtolóhajó"Vöcsök IIElőzésVöcsök IVAz M H E kirándulDunakanyarNeszmélyi alkonyHa-Jó parancsbak úr méltatlankodikRussze

 

gigabursch Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12602

Folytatva a sort, mert nem bízom az "irányjelzőben"

 

DunakanyarZajlásÓbudánEurópa zajlásban

Európa zajlásbanSopronKassa Jendrassik motorjaKassa - Tengerész emléktábla

PaulaSzófia az Erszébet híd alattSólyom II indulSólyom II indulFlottaM H E lobogó

 

gigabursch Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12601

No akkor a mára ígért fényképek

 

Linz havazásban

 

Linz havazásban

 

Sopron még gőzöl

 

Szombathely jön

 

Sopron csavarvíze

 

Árpád

 

Dunakanyar

 

 

 

 

 

 

 

zjakabfi Creative Commons License 2004.10.08 0 0 12600
Természetesen nem a Szemes áltt bent hátul hanem a Boglár. A Siófokot pedig alul már lefestették.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!