Keresés

Részletes keresés

muallim Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60423

Szerintem ez így hangzik helyesen :

...egy A rendszerem, amiben mozog egy test v1 sebességgel, meg egy B rendszerem, ami az A rendszerhez képest mozog v2 sebességgel, akkor a B rendszerben a test (v1+v2)/(1+v1v2) sebességgel fog mozogni.

 

... egy A rendszerem (amiben a megfigyelő vagyok ), van egy B rendszerem ami  mozog az A rendszerben v1 sebességgel, meg egy C rendszerem, ami  B rendszerben mozog v2 sebességgel , akkor A rendszerben a C rendszer sebessége : (v1+v2)/(1+v1v2/ c2 ), ahol a v-k a rendszerekben mért sebességeket jelenti.

A töltésen álló vasutas, a vonaton sétáló utas sebességét csak akkor mondhatja meg a fenti képlet alapján, a töltéshez képest, ha ismeri az utas vonathoz viszonyított sebességét.    

 

 

Előzmény: muallim (60422)
muallim Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60422

Szép reggelt!

Az első szakaszt elolvastam, mégegyszer át kéne gondolni :-))

Előzmény: ivivan (60421)
ivivan Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60421

Csak hogy segítsek. A sebességösszeadó képlet arra jó, hogyha van egy A rendszerem, amiben mozog egy test v1 sebességgel, meg egy B rendszerem, ami az A rendszerhez képest mozog v2 sebességgel, akkor a B rendszerben a test (v1+v2)/(1+v1v2) sebességgel fog mozogni.

 

Mi eddig minden példát egy adott rendszerben számoltunk ki, egyetlen sebességet sem számoltunk át másik rendszerbe, így a fenti képletet nem szabad alkalmazni. A c+v lényegében annyit jelent, hogy egységnyi idő alatt mennyivel csökken a fény és a test közötti távolság.

 

Tehát még egyszer: a sín rendszerében az első tükörhöz c-v sebességgel közeledik a fény (a fény mozog ugye c-vel a sínhez képest, de a tükör távolodik tőle v-vel), hasonlóan a hátsó tükör c+v sebességgel közeledik.

Előzmény: BBnum (60417)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60420

A vonat sebessége a föld tengely körüli forgásához képest kicsi :)

Előzmény: mmormota (60414)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60419

Ilyen az, ha látsz egy képletet, de nem tudod minek a képlete... :-)

 

Előzmény: BBnum (60417)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60418

Ez egy egyszerű és világos számítás volt általános iskolás szinten (és természetesen akármilyen szinten helytálló).

Te egyelőre mindenféle hülyeséget képzelsz a specrelről, és téveszmék korlátoznak. Felettébb célszerű, ha nem a téveszméidet próbálod átültetni a gyakorlatba, hanem egyszerűen használod a józan eszedet meg az egyenletrendezéssel kapcsolatos előképzettségedet... :-)

 

Az amit immár ketten is leírtunk, az jó. A (c+v) minden téveszméd ellenére éppen (c+v)-t jelent. Se többet, se kevesebbet. A (c+v) ennek következtében kizárólag akkor egyenlő c-vel, ha v=0. Ha pedig v>0 akkor (c+v)>c.

És nem, ez nem ördögtől való és nem mond ellent Eisteinnek sem. Nincs olyan misztikus tabu, ami miatt nem lehetne leírni azt hogy c+v, és ami miatt nem lehetne ezzel számolni, szorozni meg ilyenek.

 

Hallottál valamit harangozni relativisztikus sebesség összeadásról. Lövésed nincs mit mikor hogyan, de alkalmaznád mint vak ember a fehér puskát. Nem így megy ez. Figyelj, értsd meg a dolgokat, aztán menni fog.

 

Előzmény: BBnum (60416)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60417

Emlékeztetőnek:

v=v1+v2 / (1+v1*v2)

 

c=1

 

a) v=1+v2 / (1+v2) = 1

 

b) v=1-v2 / (1-v2) = 1

Előzmény: BBnum (60416)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60416

Ügyes. Csak arra kérnélek számold már ki légyszives mennyik lesznek ezek a sebességek?

 

c+v? = c

 

c-v? = c

 

Ezek után minden következtetésed hibás.

Előzmény: mmormota (60412)
Simply Red Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60415

Továbbra is azt állítod, hogyha a vagon vég közeledik a fényforráshoz, vagy távolodik tőlle,

ez befolyásolná a fényúthoz szükséges időt.

 

Hogyne befolyásolná. Az origóból induló fényjel 1s  alat az x=c pontba jut, t idő alatt pedig az x=ct pontba. Ha a jel indulásának a pillanatában a vonat egyik vége az x=c helyen van, és v sebességgel közeledik az origóhoz, akkor a találkozás a c-vt=ct egyenletből számolhatóan nem 1s múlva, hanem t=c/(c+v) (<1) idő múlva, ha pedig távolodik, akkor a c+vt=ct egyenletből számolhatóan t=c/(c-v) (>1) idő múlva következik be. 

 

 

De látom, közben mmormota is leírta lényegében ugyanezt. De az enyém rövidebb:-)

 

Előzmény: BBnum (60410)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60414

Megjegyzem, hogy ez a számolás egy az egyben így fest Newtonnál is. A különbség akkor jön elő, ha ugynezt a történetet áttranszformáljuk a vagon rendszerébe.

 

Newtonnál Galilei trafó érvényes, a vagon rendszerében a fény sebessége előre c-v, hátra c+v lesz, és nem egyszerre éri el a fény a vonat elejét és végét, egyetértésben a sín rendszerében számolt időpontokkal.

 

Einsteinnél a fény a vagon rendszerében is c, emiatt egyszerre éri el a vonat elejét és végét. 

mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60413

A rend kedvéért: a vagon l hossza is a sín rendszrében mért hossz, a nyugalmi hossza nagyobb. 

Előzmény: mmormota (60412)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60412

"Pillanatnyi felvillanásokról van szó, ahol a fényjel ideje allati elmozdulás elhanyagolható."

 

A jel ideje hanygolható el, de a futási ideje az nem.

 

Leírom a kiszámolás módját a végletekig kirészletezve, nehogy valami is homályban maradjon. :-)

 

A sín rendszerében képlettel ez így fest:

 

A vagon megy v-vel, a fény megy c-vel, a vagon l hosszú, a közepe éppen az x=0 helyen van a t=0 időpontban, mikor az x=0 helyen t=0 időpontban villan a fény.

 

A fény t=0 pillanatban villan, helye az idő függvényében x_fény= c*t

A vonat elejének helye az idő függvényében: x_vagoneleje = l/2 +v*t

mert t=0-ban a közepe van x=0-ban az eleje meg l/2-vel előrébb.

 

A találkozás pillanatában x_fény = x_vagoneleje, vagyis

c*t = l/2 + v*t

t_e = (l/2) / (c-v)

 

Ugyanez a vonat másik végére:

t_v =  (l/2) / (c+v)

 

Ez két különböző időpont.

Előzmény: BBnum (60410)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60411

"Ha van két villanó lámpa töltésen, ami közé ha be megy a vagon egyszerre villlan, akkor remélhetőleg nem vitathatóan egyszerre éri el a vasutast."

 

Melyik rendszerben egyszerre?

Az eddig tárgyalt példában a vonat rendszerében villantak egyszerre. Emiatt nem egyszerre érik el a vasutast.

 

"Miért nem egyszerre indul, amikor egyszerre éri el a két véget, bármilyen sebességgel is halad?"

 

A vonat rendszerében egyszerre indul, a sín (vasutas) rendszerében meg nem. 

 

"a) a vagon áll, a két végét egyszerre éri el a fény, és egyszerre éri el a fény a vasutast." 

 

A vagon rendszerében a vagon áll, és a vagon rendszerében egyszerre indul a fény.

De nem egyszerre éri el a vasutast a fény, mert a vonat rendszerében a vasutas elmegy középről. :-)

 

"b) a vagon tetszőleges sebességgel halad, a végét egyszerre éri el a fény.

Miért nem egyszerre hagyja el a végét a fény?"

 

A vagon rendszerében egyszerre éri el és egyszerre is hagyja el.

A sín (vasutas) rendszerében meg nem.

 

"Miért nem egyszerre hagyja el a végét a fény?"

 

A sín (vasutas) rendszerében azért más mint a vagon rendszerében, mert ebben a rendszerben a vagon végei mozognak.

A sín (vasutas) rendszerében ez így néz ki:

A vagon közepéről induló fény c sebességgel indul előre, de a vonat eleje is mozog, szalad előle. Ezért több idő kell hogy utolérje, mint a hátra induló fénynek, ami szintén c sebességű, de vele szembe fut a vagon vége.

Előzmény: BBnum (60409)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60410

Továbbra is azt állítod, hogyha a vagon vég közeledik a fényforráshoz, vagy távolodik tőlle,

ez befolyásolná a fényúthoz szükséges időt.

 

Pillanatnyi felvillanásokról van szó, ahol a fényjel ideje allati elmozdulás elhanyagolható.

Előzmény: BBnum (60409)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60409

Ha van két villanó lámpa töltésen, ami közé ha be megy a vagon egyszerre villlan, akkor remélhetőleg nem vitathatóan egyszerre éri el a vasutast.

 

A két villanólámpát a tükör helyettesítette.

 

"A vasutas rendszerében a vasutas marad középen, a fény azonos távolságot fut be, de nem egyszerre indul."

 

Miért nem egyszerre indul, amikor egyszerre éri el a két véget, bármilyen sebességgel is halad?

a) a vagon áll, a két végét egyszerre éri el a fény, és egyszerre éri el a fény a vasutast.

 

b) a vagon tetszőleges sebességgel halad, a végét egyszerre éri el a fény.

Miért nem egyszerre hagyja el a végét a fény?

Előzmény: mmormota (60408)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60408

"Aki szintén azonosnak észleli a felvillanási időket."

 

Nem. Az a vagon rendszerében egyidejű, a vasutaséban nem egyidejű.

 

Ez a poén az egészben.

Se a vonat rendszerében, se a sín rendszerében nem egy időben éri el a vasutast a fény. Csak más a két rendszerben a magyarázat.


A vonat rendszerében azért nem, mert a fény nem azonos távolságot fut be, mert a vasutas elmozdul középről.

 

A vasutas rendszerében a vasutas marad középen, a fény azonos távolságot fut be, de nem egyszerre indul.

 

A vonat közepét viszont mindkét rendszerben egyszerre éri el a fény, de itt is más a komment.

 

A vonat rendszerében a fény egyszerre indul és azonos távolságot fut be, így egyszerre ér be.

 

A vasutas rendszerében a fény nem egyszerre indul, de a később induló fény rövidebb utat fut be mert szembe jön vele a vonat közepe, és egyszerre ér be az előbb induló, hátulról jövő fénnyel.

Előzmény: BBnum (60407)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60407

"El kell döntened, melyik rendszerben írod a történetet."

A vagonon lévő megfigyelő (a saját rendszerében) a vagon két végét érő fénysugár érkezési idejét hasonlítja össze.

Ezt megállapítottuk, hogy sebességtől függetlenül azonos.

 

A vagon két végéről a töltésen álló vasutas írányába induló fénysugarak érkezését a vasutas (a saját rendszerében) hasonlítja össze.

Aki szintén azonosnak észleli a felvillanási időket.

Előzmény: mmormota (60405)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60406

A vonat rendszerében a töltés vasutasostól mozog. Ha utaztál vonaton, megfigyelhetted ahogy rohannak a fák is... :-)

 

Előzmény: BBnum (60404)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60405

El kell döntened, melyik rendszerben írod a történetet.

 

Ha a vonat rendszerében egyidejű a fény villanása, akkor a vonat közepére ér egyidőben a fény, de nincs ott a vasutas.

Előzmény: BBnum (60403)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60404

"Ugyanis a vasutas a vonat rendszerében mozog, és odébb megy mire odaér a fény."

Hogy menne, amikor a töltésen áll?

Előzmény: mmormota (60402)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60403

"Na most, a vagon közepe meg a vasutas nincs egy helyen"

 

A vasutason át vezetett merőleges a sínre, kijelöl egy egyenest.

Azt állítod, hogy a vasutas előtt áthaladó vagon középvonala soha nem esik egybe ezzel az egyenessel?

 

Amikor egybe esik akkor indul a vagon két végéről a fény a vasutas felé.

Miután elindult, a vagon mozgása teljesen lényegtelen, nem befolyásolja a fényutat.

(bár előtte se befolyásolta)

Előzmény: mmormota (60400)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60402

"Miért tenné meg a fény különböző idők alatt az azonos távolságokat?"

 

A fény az azonos távolságokat azonos idő alartt teszi meg, és pontosan azonos időpontban fut be a vagon közepére.

Csak éppen a vasutas nincs ott... :-)

Ugyanis a vasutas a vonat rendszerében mozog, és odébb megy mire odaér a fény. 

 

"A fényt nem befolyásolja a forrás sebesége."

 

Nem befolyásolja. Csak odébb ment a vasutas... 

 

"Ismételjem önmagam?"

 

Ne tedd. Inkább figyelj arra is, amit én írok. Ha megfogyeled, én lebontva, tételesen és pontosan reagálok arra, amit te írsz. Te meg csak a saját téves elképzelésedet forgatod a fejedben, és nem figyelsz annak az értelmére, amit írogatok.

Előzmény: BBnum (60401)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60401

Amikor a vagon középvonala és a vasutas egyvonalba esik,

ez 1 időpillanat. Mind két rendszerben azonos.

A középvonalhoz képest azonos távolságokból fénysugarak indulnak a vasutas felé.

A fénysugarak sebességét nem befolyásolja a forrás sebessége.

A távolságok és időpontok azonosak.

Miért tenné meg a fény különböző idők alatt az azonos távolságokat?

 

"A vasutas már nincs középen, elmozdult a vonat vége felé. A vonat elejétől messzebb van, mint a végétől. Ráadásul mozog is a vége felé. A vonat elejéről visszaverődő fénynek emiatt hosszabb utat kell befutnia míg eléri a vasutast, mint a vonat végéről visszainduló fénynek."

 

A vasutas középen van, ekkor indul a két végéről a fény.

Ismételjem önmagam?

A fényt nem befolyásolja a forrás sebesége.

Hátha egyszer elolvasod.

Előzmény: mmormota (60399)
mmormota Creative Commons License 2011.03.09 0 0 60400

Annyira abszurd amit mondasz, hogy el se tudom képzelni, hogy hihetsz benne. 

Van ugyebár a két visszavert fény. Ezek mennek egymás felé, és valahol találkoznak. Ez a találkozási pont.

Na most, a vagon közepe meg a vasutas nincs egy helyen, hogyan lehetne ez a két különböző hely az egyetlen találkozási pont?

mmormota Creative Commons License 2011.03.09 0 0 60399

A vagonon lévő megfigyelő számára a középen lévő fényforrás sugarai egyszerre éri el a vagon mindkét végét

 

Eddig jó.

 

A töltésen álló vasutas irányába egyidőben, egyszerre indul a két végéről a fény.

 

Ez is igaz a vonat rendszerében. Maradjunk is ebben a rendszerben.

A vasutas már nincs középen, elmozdult a vonat vége felé. A vonat elejétől messzebb van, mint a végétől. Ráadásul mozog is a vége felé. A vonat elejéről visszaverődő fénynek emiatt hosszabb utat kell befutnia míg eléri a vasutast, mint a vonat végéről visszainduló fénynek.

 

Ez ilyen egyszerű, nem értem mit tudsz ezen nem érteni.

Előzmény: BBnum (60397)
BBnum Creative Commons License 2011.03.09 0 0 60398

A vagonon lévő megfigyelő számára, hiába mozog a vagon a villanó lámpa fénye egyszerre éri el a két végét, bármikor is indult.

 

A vagon két végére akkor érjen a fény, amikor a vagon középvonala egyvonalba esik a vasutassal.

 

Így lesz kompatibilis az eredeti villámcsapás feladattal is.

Előzmény: mmormota (60396)
BBnum Creative Commons License 2011.03.09 0 0 60397

A vagonon lévő megfigyelő számára a középen lévő fényforrás sugarai egyszerre éri el a vagon mindkét végét. Attól függetlenül, hogy a vagon mekkora (egyenletes) sebességgel halad.

Ez a IR definiciójából is következik.

Hiába közeledik, vagy távolodik a vagon vége. Az idő intervallumok azonosak, mivel a fénysebesség és a távolságok is azonosak.

 

A töltésen álló vasutas irányába egyidőben, egyszerre indul a két végéről a fény.

A fényforrás sebessége lényegtelen. A fénysugarak elindultak, a vagon megy ahova akar.

A két fénysugár egyszerre éri el a vasutast.

 

Az igaz, hogy a töltésről nézve a fény hátrafelé hamarabb szabadulna ki, mint előre felé,

de a feladat kiköti, hogy akkor jön a fénysugár amikor a vasutas pont a középvonalba van.

Ekkor viszont a hátúl lévő fél vagon távolsága, megegyezik az elől lévő fél vagon hosszal,

s ezért az idő is meg egyezik. Ráadásul ekkor a fény már elől és hátul van, tehát az előre felé, illetve a hátra felé mozgása lényegtelen.

 

Előzmény: Kilroy (60395)
mmormota Creative Commons License 2011.03.09 0 0 60396

Csak a rend kedvéért, én erről az elrendezésről írok:

A vagon közepén villan egy lámpa pont akkor, mikor a sín mellett álló vasutas mellé ér. A fény visszaverődik a vagon két végén, és a visszavert fény beérkezését vizygáljuk a vagon közepére, valamint a vasutashoz. 

Te is erről írsz?

 

a) a vagonon űlő megfigyelő szerint a fény egyszerre éri el a vagon két végét?

Igen.

 

Ez jó. 

 

b) a vagon két végéről induló fény egyszerre éri el a töltésen álló vasutast?

Igen.

 

Ez nem jó.

 

Egyszer már leírtam, miért nem jó. 

Más oldalról is megpróbálom, hátha úgy megérted.

 

Induljunk onnan, ahol még a te verziód is jó volt: a vagonon ülő megfigyelő szerint egyszerre éri el a fény a vagon két végét. Nézzük akkor ezt tovább.

A fény visszaverődik mindkét vgén, és a vagon közepére. Egy időben indul a végekről, fél-fél vagon a befutott távolság, nyilván egyszerre éri el a fény a vagon közepét. Eddig stimmel?

 

Na most. A vagon közben odébb ment, a közepe nem a vasutas mellett van. Vagyis a két visszavert fénynyaláb nem a vasutasnál találkozik, hanem odébb. Vagyis egyik fény már elment a vasutas mellett, a másik meg még nem ért el odáig. 

Tehát nem egyszerre éri el a vasutast a két nyaláb.

 

Erre varrj gombot... :-)

 

 

 

Előzmény: BBnum (60393)
Kilroy Creative Commons License 2011.03.09 0 0 60395

Ha jól sejtem, itt az az érdekes, hogy valóban mindkét állítás lehet igaz, csakhogy egyszerre nem... mert a fényutak különbsége függ a fényforrásoknak (illetve az első esetben tükröknek [vagy ami visszajelez a megfigyelőnek]) a megfigyelőhöz viszonyított mozgásától...

Előzmény: BBnum (60393)
Kilroy Creative Commons License 2011.03.09 0 0 60394

Megkockáztatom: a fény sebességét valóban nem befolyásolja a fényforrás sebessége, de azt igen, hogy több fényforrásból egyszerre érkeznek-e hozzád a fénysugarak vagy se (ha nem tévedek, ez a fényutak eltérése [vagy nem eltérése]). Megj: a fényforrás sebessége ezért nyilván úgy értendő, hogy hozzád képest mozog (vagy sem) a fényforrás. És ahogy elnéz(t)em, a tárgyalt példák tárgyalásánál ez utóbbi igencsak lényeges dolog.

Előzmény: BBnum (60390)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!