Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60434

az "energia" nevezhtő, "információ"nak, ami a strukturák változását idézi elő?

/persze csak addig amíg, megfelelő eszközzel ki nem mutatjáuk a változásért felelőst?/

Előzmény: Törölt nick (60433)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60433

tudjuk már mia jobb?

ha az energiát nyeletjük az anyagban, vagy energiát szabadítunk fel az anyagból, az anyag szempontjából, ill az energia szempontjából?

Esetleg az emberiség szempontjából???

Előzmény: Törölt nick (60432)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60432

az energia=az anyag nem azonosított része, ezt nevezzük térnek ?

Előzmény: NevemTeve (60431)
NevemTeve Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60431

Relax;)

Minden atom megmarad, az igaz, hogy az anyag tömege egy icipicivel csökken; pont annyival amennyi a felszabaduló energiának megfelel (E=mc2)

Előzmény: Törölt nick (60427)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60430

lehet  rossz helyen vagyok meg még félre is értek valamit.

de itt a szomszéd topikban olvastam hogy durranó gáz ill semmilyen más robbanás sem fér bele, anyag megmaradás törvényébe…

akkor most hogyan is van ez?

Adott térfogatú atomok találkozásikor, hogyan jön létre a robbanás megtapasztalhatósága?

segítsetek bajban vagyok a valóság tudományos értelmezettségének hitelképességével

Előzmény: Törölt nick (60427)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60429

bár a végén megtaláltam amit kérdezni szeretnék, bocsi :)

Előzmény: Törölt nick (60428)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60428

pardon dolgozom rajta még..

Előzmény: Törölt nick (60427)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60427

Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

lehet  rossz helyen vagyok meg még félre is értek valamit.

de itt a szomszéd topikban olvastam hogy durranó gáz ill semmilyen más robbanás sem fér bele, anyag megmaradás törvényébe…

akkor most hogyan is van ez?

Adott térfogatú atomok találkozásikor, hogyan jön létre a robbanás megtapasztalhatósága?

segítsetek bajban vagyok a valóság tudományos értelmezettségének hitelképességével

ivivan Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60426

Szerintem a két megfogalmazás között nincs érdemi különbség.

Előzmény: muallim (60423)
muallim Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60425

Két külön inerciarendszerben mért sebességek, ha nem c-ről van szó nem adhatók össze algebrailag, csak a sebességösszetevési képlet alapján. Tehát mindenképpen kell egy vonatkoztatási rendszer, amibe "áttranszformáljuk" a sebességeket és így egy rendszeren belül már klasszikusan összeadhatók a sebességek.

Előzmény: muallim (60424)
muallim Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60424

Egy rendszeren belül mért sebességek, algebrailag összeadhatók, tehát a töltésen álló megfigyelő ha ismeri a vonat sebességét és ismeri a vonaton gyalogló ember töltéshez viszonyított sebességét, akkor végezhet algebrai műveleteket. Einstein a fény esetén önkényesen feloldja ezt a logikai ( Euklédeszi ) szükségességet azzal az axiomával, hogy a fény sebessége minden inerciális rendszerben azonos, tehát a töltés rendszerében, a vonat rendszerében és a vonaton sétáló ember rendszerében is. Tehát, fény esetén, egyik inerciarendszerről egy másikra áttérés nem okoz fénysebesség változást. Ma már tudjuk, hogy ilyen logikai "feltörések" a fizikában sok esetben eredményesek voltak, nézzük csak Dirac-nál a szimbolikus "gyökvonást", ami a spinkvantumszám bevezetéséhez vezetett a Dirac-egyenlet megszületésekor.

Előzmény: muallim (60423)
muallim Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60423

Szerintem ez így hangzik helyesen :

...egy A rendszerem, amiben mozog egy test v1 sebességgel, meg egy B rendszerem, ami az A rendszerhez képest mozog v2 sebességgel, akkor a B rendszerben a test (v1+v2)/(1+v1v2) sebességgel fog mozogni.

 

... egy A rendszerem (amiben a megfigyelő vagyok ), van egy B rendszerem ami  mozog az A rendszerben v1 sebességgel, meg egy C rendszerem, ami  B rendszerben mozog v2 sebességgel , akkor A rendszerben a C rendszer sebessége : (v1+v2)/(1+v1v2/ c2 ), ahol a v-k a rendszerekben mért sebességeket jelenti.

A töltésen álló vasutas, a vonaton sétáló utas sebességét csak akkor mondhatja meg a fenti képlet alapján, a töltéshez képest, ha ismeri az utas vonathoz viszonyított sebességét.    

 

 

Előzmény: muallim (60422)
muallim Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60422

Szép reggelt!

Az első szakaszt elolvastam, mégegyszer át kéne gondolni :-))

Előzmény: ivivan (60421)
ivivan Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60421

Csak hogy segítsek. A sebességösszeadó képlet arra jó, hogyha van egy A rendszerem, amiben mozog egy test v1 sebességgel, meg egy B rendszerem, ami az A rendszerhez képest mozog v2 sebességgel, akkor a B rendszerben a test (v1+v2)/(1+v1v2) sebességgel fog mozogni.

 

Mi eddig minden példát egy adott rendszerben számoltunk ki, egyetlen sebességet sem számoltunk át másik rendszerbe, így a fenti képletet nem szabad alkalmazni. A c+v lényegében annyit jelent, hogy egységnyi idő alatt mennyivel csökken a fény és a test közötti távolság.

 

Tehát még egyszer: a sín rendszerében az első tükörhöz c-v sebességgel közeledik a fény (a fény mozog ugye c-vel a sínhez képest, de a tükör távolodik tőle v-vel), hasonlóan a hátsó tükör c+v sebességgel közeledik.

Előzmény: BBnum (60417)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60420

A vonat sebessége a föld tengely körüli forgásához képest kicsi :)

Előzmény: mmormota (60414)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60419

Ilyen az, ha látsz egy képletet, de nem tudod minek a képlete... :-)

 

Előzmény: BBnum (60417)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60418

Ez egy egyszerű és világos számítás volt általános iskolás szinten (és természetesen akármilyen szinten helytálló).

Te egyelőre mindenféle hülyeséget képzelsz a specrelről, és téveszmék korlátoznak. Felettébb célszerű, ha nem a téveszméidet próbálod átültetni a gyakorlatba, hanem egyszerűen használod a józan eszedet meg az egyenletrendezéssel kapcsolatos előképzettségedet... :-)

 

Az amit immár ketten is leírtunk, az jó. A (c+v) minden téveszméd ellenére éppen (c+v)-t jelent. Se többet, se kevesebbet. A (c+v) ennek következtében kizárólag akkor egyenlő c-vel, ha v=0. Ha pedig v>0 akkor (c+v)>c.

És nem, ez nem ördögtől való és nem mond ellent Eisteinnek sem. Nincs olyan misztikus tabu, ami miatt nem lehetne leírni azt hogy c+v, és ami miatt nem lehetne ezzel számolni, szorozni meg ilyenek.

 

Hallottál valamit harangozni relativisztikus sebesség összeadásról. Lövésed nincs mit mikor hogyan, de alkalmaznád mint vak ember a fehér puskát. Nem így megy ez. Figyelj, értsd meg a dolgokat, aztán menni fog.

 

Előzmény: BBnum (60416)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60417

Emlékeztetőnek:

v=v1+v2 / (1+v1*v2)

 

c=1

 

a) v=1+v2 / (1+v2) = 1

 

b) v=1-v2 / (1-v2) = 1

Előzmény: BBnum (60416)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60416

Ügyes. Csak arra kérnélek számold már ki légyszives mennyik lesznek ezek a sebességek?

 

c+v? = c

 

c-v? = c

 

Ezek után minden következtetésed hibás.

Előzmény: mmormota (60412)
Simply Red Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60415

Továbbra is azt állítod, hogyha a vagon vég közeledik a fényforráshoz, vagy távolodik tőlle,

ez befolyásolná a fényúthoz szükséges időt.

 

Hogyne befolyásolná. Az origóból induló fényjel 1s  alat az x=c pontba jut, t idő alatt pedig az x=ct pontba. Ha a jel indulásának a pillanatában a vonat egyik vége az x=c helyen van, és v sebességgel közeledik az origóhoz, akkor a találkozás a c-vt=ct egyenletből számolhatóan nem 1s múlva, hanem t=c/(c+v) (<1) idő múlva, ha pedig távolodik, akkor a c+vt=ct egyenletből számolhatóan t=c/(c-v) (>1) idő múlva következik be. 

 

 

De látom, közben mmormota is leírta lényegében ugyanezt. De az enyém rövidebb:-)

 

Előzmény: BBnum (60410)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60414

Megjegyzem, hogy ez a számolás egy az egyben így fest Newtonnál is. A különbség akkor jön elő, ha ugynezt a történetet áttranszformáljuk a vagon rendszerébe.

 

Newtonnál Galilei trafó érvényes, a vagon rendszerében a fény sebessége előre c-v, hátra c+v lesz, és nem egyszerre éri el a fény a vonat elejét és végét, egyetértésben a sín rendszerében számolt időpontokkal.

 

Einsteinnél a fény a vagon rendszerében is c, emiatt egyszerre éri el a vonat elejét és végét. 

mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60413

A rend kedvéért: a vagon l hossza is a sín rendszrében mért hossz, a nyugalmi hossza nagyobb. 

Előzmény: mmormota (60412)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60412

"Pillanatnyi felvillanásokról van szó, ahol a fényjel ideje allati elmozdulás elhanyagolható."

 

A jel ideje hanygolható el, de a futási ideje az nem.

 

Leírom a kiszámolás módját a végletekig kirészletezve, nehogy valami is homályban maradjon. :-)

 

A sín rendszerében képlettel ez így fest:

 

A vagon megy v-vel, a fény megy c-vel, a vagon l hosszú, a közepe éppen az x=0 helyen van a t=0 időpontban, mikor az x=0 helyen t=0 időpontban villan a fény.

 

A fény t=0 pillanatban villan, helye az idő függvényében x_fény= c*t

A vonat elejének helye az idő függvényében: x_vagoneleje = l/2 +v*t

mert t=0-ban a közepe van x=0-ban az eleje meg l/2-vel előrébb.

 

A találkozás pillanatában x_fény = x_vagoneleje, vagyis

c*t = l/2 + v*t

t_e = (l/2) / (c-v)

 

Ugyanez a vonat másik végére:

t_v =  (l/2) / (c+v)

 

Ez két különböző időpont.

Előzmény: BBnum (60410)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60411

"Ha van két villanó lámpa töltésen, ami közé ha be megy a vagon egyszerre villlan, akkor remélhetőleg nem vitathatóan egyszerre éri el a vasutast."

 

Melyik rendszerben egyszerre?

Az eddig tárgyalt példában a vonat rendszerében villantak egyszerre. Emiatt nem egyszerre érik el a vasutast.

 

"Miért nem egyszerre indul, amikor egyszerre éri el a két véget, bármilyen sebességgel is halad?"

 

A vonat rendszerében egyszerre indul, a sín (vasutas) rendszerében meg nem. 

 

"a) a vagon áll, a két végét egyszerre éri el a fény, és egyszerre éri el a fény a vasutast." 

 

A vagon rendszerében a vagon áll, és a vagon rendszerében egyszerre indul a fény.

De nem egyszerre éri el a vasutast a fény, mert a vonat rendszerében a vasutas elmegy középről. :-)

 

"b) a vagon tetszőleges sebességgel halad, a végét egyszerre éri el a fény.

Miért nem egyszerre hagyja el a végét a fény?"

 

A vagon rendszerében egyszerre éri el és egyszerre is hagyja el.

A sín (vasutas) rendszerében meg nem.

 

"Miért nem egyszerre hagyja el a végét a fény?"

 

A sín (vasutas) rendszerében azért más mint a vagon rendszerében, mert ebben a rendszerben a vagon végei mozognak.

A sín (vasutas) rendszerében ez így néz ki:

A vagon közepéről induló fény c sebességgel indul előre, de a vonat eleje is mozog, szalad előle. Ezért több idő kell hogy utolérje, mint a hátra induló fénynek, ami szintén c sebességű, de vele szembe fut a vagon vége.

Előzmény: BBnum (60409)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60410

Továbbra is azt állítod, hogyha a vagon vég közeledik a fényforráshoz, vagy távolodik tőlle,

ez befolyásolná a fényúthoz szükséges időt.

 

Pillanatnyi felvillanásokról van szó, ahol a fényjel ideje allati elmozdulás elhanyagolható.

Előzmény: BBnum (60409)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60409

Ha van két villanó lámpa töltésen, ami közé ha be megy a vagon egyszerre villlan, akkor remélhetőleg nem vitathatóan egyszerre éri el a vasutast.

 

A két villanólámpát a tükör helyettesítette.

 

"A vasutas rendszerében a vasutas marad középen, a fény azonos távolságot fut be, de nem egyszerre indul."

 

Miért nem egyszerre indul, amikor egyszerre éri el a két véget, bármilyen sebességgel is halad?

a) a vagon áll, a két végét egyszerre éri el a fény, és egyszerre éri el a fény a vasutast.

 

b) a vagon tetszőleges sebességgel halad, a végét egyszerre éri el a fény.

Miért nem egyszerre hagyja el a végét a fény?

Előzmény: mmormota (60408)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60408

"Aki szintén azonosnak észleli a felvillanási időket."

 

Nem. Az a vagon rendszerében egyidejű, a vasutaséban nem egyidejű.

 

Ez a poén az egészben.

Se a vonat rendszerében, se a sín rendszerében nem egy időben éri el a vasutast a fény. Csak más a két rendszerben a magyarázat.


A vonat rendszerében azért nem, mert a fény nem azonos távolságot fut be, mert a vasutas elmozdul középről.

 

A vasutas rendszerében a vasutas marad középen, a fény azonos távolságot fut be, de nem egyszerre indul.

 

A vonat közepét viszont mindkét rendszerben egyszerre éri el a fény, de itt is más a komment.

 

A vonat rendszerében a fény egyszerre indul és azonos távolságot fut be, így egyszerre ér be.

 

A vasutas rendszerében a fény nem egyszerre indul, de a később induló fény rövidebb utat fut be mert szembe jön vele a vonat közepe, és egyszerre ér be az előbb induló, hátulról jövő fénnyel.

Előzmény: BBnum (60407)
BBnum Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60407

"El kell döntened, melyik rendszerben írod a történetet."

A vagonon lévő megfigyelő (a saját rendszerében) a vagon két végét érő fénysugár érkezési idejét hasonlítja össze.

Ezt megállapítottuk, hogy sebességtől függetlenül azonos.

 

A vagon két végéről a töltésen álló vasutas írányába induló fénysugarak érkezését a vasutas (a saját rendszerében) hasonlítja össze.

Aki szintén azonosnak észleli a felvillanási időket.

Előzmény: mmormota (60405)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60406

A vonat rendszerében a töltés vasutasostól mozog. Ha utaztál vonaton, megfigyelhetted ahogy rohannak a fák is... :-)

 

Előzmény: BBnum (60404)
mmormota Creative Commons License 2011.03.10 0 0 60405

El kell döntened, melyik rendszerben írod a történetet.

 

Ha a vonat rendszerében egyidejű a fény villanása, akkor a vonat közepére ér egyidőben a fény, de nincs ott a vasutas.

Előzmény: BBnum (60403)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!