A Rezéti-Duna által körülölelt Veránka-sziget Bajától 10 kilométerre, Érsekcsanád külterületén helyezkedik el. A sziget 1893-ban, a Duna szabályozási munkálatai során alakult ki. A formája madártávlatból egy pillangó fél szárnyára emlékeztet. Veránka-sziget természetvédelmi terület, páratlan állat- és növényvilággal rendelkezik. Itt található Európa legnagyobb ártéri erdeje.
A szigetet csak vízi úton lehet megközelíteni, amely kiválóan alkalmas pihenésre.
A terület észak-keleti csücskében található a Veránka-szigeti üdülőcsoport. A közvetlenül a Duna-parton elhelyezkedő hotel 1939-ben épült, kétszintes főépületében 18 fő részére biztosított az elhelyezés.
Beszeltem a tulajjal, allitolag a Bahart nem engedi kitenni a menetrendet a deli parti ket kikotoben, ahova atjar. Akaliban kint van. Parszor voltam vele menetrendin, hat nem tolongtak az utasok rajta. De a naplemente meg strandhajos meneteken vannak. Egyebkent meg iden van (volt?) A St. Benedek Fenyves-Szigliget kozott, arrol sincs kint semmi Szigligeten.
Jó lenne megőrizni nosztalgiahajónak, hiszen a 301-es vízibusz is képvisel egy korszakot. Viszont a Bahart elmondása szerint, nem kívánja bővíteni a nosztalgiaflottát.
A Bahart nagyon komoly nosztalgia flottát működtet - tkp az egyedüliként az országban, amiért dicséret illeti.
(Mert hogy a Dunán nincs kb. semmi... boldog boldogtalan levetett német hajókat hozott ide az elmúlt 20 évben - ami tisztán üzletileg sajnos nagyjából érthető, bár nem hiszem, hogy ne érte volna meg egy-egy esetben az "egyéb" szempontokat is figyelembe venni egy hajós cégnek, mint ahogy úgy tudom, az ATTILA és a PANNÓNIA is megbecsült, keresett tagja az üzemeltető flottájának.)
De a Bahart a nosztalgia flotta a 19-20 századfordulónak ill. 20. század első felének nosztalgiája, és lássuk be, abból a korszakból már senki nem él, az nem annyira a "miénk".
Ami a nagyközönségnek a "retró", ami annyira megy manapság mindenben, az a 60-70-80-as évek.
Na most ebből a korszakból lassan sikerül az összes hajót kinyírni - Balatonon, Dunán, mindenhol.
És ez az ami engem mélységesen elszomorít, mert ez (60-as évek) volt a magyar hajógyártás fénykora, és egyáltalán nem kéne ennek így lennie...
Kenese volt az. Utána átkerült a Dunára, Veránka III néven teljesített szolgálatot Baja környékén. 2017 május elején lett leállítva, azóta ugyan ott áll, szerintem hozzá sem nyúltak. És elég szépen romlik az állapota. Mondhatni hamarosan ugyan úgy fog kinézni, mint amikor 2005-ben elhozták a Balatonról. Szerintem Baján lenne igény egyébként sétahajóra. Pár éve még járt a Gemenc Zrt. hajója, a GEMENC, ami egy 301-es vízibusz volt. De a Gemenc Zrt. megszüntette minden hajózással kapcsolatos tevékenységét 2020 elején, ezáltal eladásra került a hajó.
Gondolom, azért nem látszik az eleje, mert ki sem kötött.
Kérdeztem a partikormányost Tihanyrévben, hogyan kötött ki a próbaúton, mire közölte, hogy: " sehogy, merthogy nem tudott kikötni, valami gond volt a rámpa magasságával" .
FÖLDVÁR (ex-LEÁNYFALU, az utolsó teljesen eredeti állapotú 301-es volt Magyarországon) - eladva Csehországba, ahol teljes felújítás után felrobbantották
ALMÁDI - eladva Macedóniába, és felismerhetetlenné átalakítva
JÉGMADÁR (ex-AKALI, ex-MEGYER) tetőteraszos 301 - eladva a Drávára, onnan a Tisza tóra került magánkézbe, Kiskörén áll, nem jár.
AKALI (ex-EDERICS, ex-HORÁNY) tetőteraszos 301 - leállítva, eladásra vár
3011-3012-3015-3017-esek:
SZABADI - eladva Budapestre, majd Macedónába, felismerhetetlenné átalakítva
SZÁRSZÓ - eladva Csehországba, hátsó tetőteraszt kapott
GYÖRÖK - eladva magányszemélynek, 10 éve felújítás alatt áll egy ipartelepen, 4 éve hozzá se nyúltak
RÉVFÜLÖP - eladva a BKV-nak, átalakítva vízsugár-hajtásúvá
ARÁCS - eladva, felújított, külsőleg eredeti állapotú, menetrend szerint közlekedik hétvégenként a Balatonon
KENESE - eladva a Dunára, felújítva, majd ismét lerohasztva áll
ZÁNKA (ex-SZABADSÁG, Kádár János egykori protokollhajója) - évek óta használaton kívül, tavasszal a Dunára került átépítésre vagy ki tudja minek és hova.
A Balatonon az ARÁCS és az AKALI maradt csak, utóbbi nagyobb részben eredeti, a felépítmény hátsó harmada a tetőterasz miatt erősen átalakított. Indokolt lenne az utolsók egyikét legalább ilyen formában megőrizni, nosztalgiának vagy tartaléknak, de erre nem mutatkozik semmi szándék.
Illetve, ha elbúcsúztatják a 303-as vízibuszokat, akkor vélhetően az orosz hajók valamelyike járna majd Máriafürdőre? Vagy az meg tudna egyáltalán fordulni ott?
Én rengeteg variációt hallottam. Olyat is hallottam, hogy elméletileg jövőre is a flotta tagja lesz, csak tartalék formában. A Keszthely meg elméletileg 1-2 évig maradna még. Viszont számomra az a nagy kérdés, hogy vajon mi lesz az Akali vízibusz sorsa? Hiszen nem látnám, hogy lenne bármiféle érdeklődés iránta, mivel eladó. Jó lenne megőrizni nosztalgiahajónak, hiszen a 301-es vízibusz is képvisel egy korszakot. Viszont a Bahart elmondása szerint, nem kívánja bővíteni a nosztalgiaflottát.