2018-tól megszűnik az EHO (megszavazták! :), így csak a jövedelem után kell adózni 15%-ot. Tehát érdemes erősen megfontolni, hogy a szürkegazdaság helyett az ember kifehérítse vállalkozását! Cserébe - mint bérbeadó - nem lesz zsarolható a bérlő által, ha nézeteltérés adódik, a szomszédok is nehezebben találnak rajta fogást. Közjegyzői szerződéssel gyorsan végrehajtható a kilakoltatás, nem kell megvárni az évekig elhúzódó pert.
Lehetséges. Kell egy megállapodás a tulajdonostársak között, ami alapján a meghatározott tulajdonos(ok) a meghatározott arányban adózik (nem csak az adóelőleget, hanem az adót is).
"Lehet egyben átutalni"
Lehet. A törvény csak annyit ír, hogy külön nyilvántartást kell vezetni.
"megjegyzést írni"
Nem.
"nem lett elutalva"
Akkor adóbírságot fogtok majd kapni. A kamatot másik számlára kell majd utalni, szóval ne utalj többet, csak az elmaradt adóelőleget! Nem tudom, mennyi az adóbírság, de nem hinném, hogy nagyon vészes lenne.
"dokumentációt vezetni"
Nem, pont ez a jó benne. Viszont érdemes átíratni az órákat, különben a rezsi után is kell fizetni a 10 %-ot. Abból a szempontból viszont jó a 10 %, hogy az ajándékozás miatt amúgy sem lehetne amortizációt elszámolni.
Öröklés útján került a tulajdonunkba 2 ingatlan, amiket albérletbe adunk ki, magánszemélyeknek.
Az ingatlanok 3 néven vannak, a gyermekeimén és az enyémen, egyenlő arányban.
Mivel nem számolunk el értékcsökkenést, a 10 %-os adózást választottuk.
Az alábbi kérdésekre várnám segítő válaszaitokat:
* Lehetséges az, hogy hármónk közül 1 személy fizeti be az esedékes adóelőlegeket? Ha igen, akkor kell-e meghatalmazás a többiek részéről?
* Lehet egyben átutalni a 3 ingatlan adóelőlegét vagy külön-külön szükséges?
* Az adóelőleg megküldésekor kell-e valamilyen megjegyzést írni az utalásnál?
* Az első negyedév előlegje nem lett elutalva még. Ebből mekkora probléma lehet, ha majd csak a 2. negyedévessel együtt küldjük meg? Ilyen esetben utaljuk át egyből a késedelmi kamat összegét is? Az kb mennyi lehet pl 50.000 Ft utalt adóelőlegnél?
* A 10 %-os adózás választásakor kell valamilyen dokumentációt vezetni? Ha igen, mit?
Igen, jól írtad. Emlékeim szerint a jogszabály lehetővé teszi, hogy te döntsd el, hogyan szeretnéd elszámolni. Van lehetőség a költségszámlák közé tenni, továbbá másik lehetőség, hogy értéknövelő beruházásként megnöveled az amortizáció alapját, ami aztán évi 2-3%-os (szja törvény rendelkezik róla) bevételcsökkentő költségként jelentkezik.
Tisztelt Fórumozók! Szeretnèm megkèrdezni,hogy a lakàskiadàsbòl szàrmazò bevètelemböl tèteles költsègelszàmolàs esetèn a nyilàszàròk cserèjènek költsègei teljes egèszèben elszamolhatòak? Ha a cserèröl kapott szàmlàkat/előleg+a kèsőbb kifizetett munkadìj /különböző dàtummal,ezàltal különböző adòèvben kiàllitott dàtummal àllitottàk ki/ 2017.dec es 2018 jan/, akkor az előleget a 2017es bevallàsban,a többit a 2018as bevallàsban is elszàmolhatom? Megjegyzem a nyilàszàròra költött összeg 1.5szer nagyobb összeg mint az előző èvben az albèrlet kiadàsàbol szàrmazò jövedelmem.Igy az èvközben befizetett adòelőleget valoszìnűleg visszakapom.Jól gondolom? Köszönöm a segitsèget. Tisztelettel egy kezdő adòzò: ageriba
A Navnàl fèl informàciòt kaptam,ezèrt kèrdezek itt. Magyarorszàgi lakòingatlanomat bèrbe adom,èn magam külföldön albèrletben èlek. A külföldi rezsim több,mint az otthoni bevètelem. Ezt valòban elfogadjàk a gyakorlatban is? Màrmint ez alapjàn nem kell adòznom otthon.
Màsik kèrdès: a fèrjem is szeretnè kiadni az otthoni ingatlanàt. Nàla leìrhatò-e kiadàskènt a külföldi bèrleti dìj,ha az itteni bèrleti szerződèsünk az èn nevemen van?
Tèteles elszàmolàst alkalmazok ès alkalmazna ő is. Köszönöm a segìtsèget!
Természetesen a tulaj helyett a meghatalmazottja is eljárhat, aláírhat. Akár az adóbevallást is, ott is van hely a meghatalmazottnak.
Tehát hivatalosan a tulajé a bevétel (az ő adószáma szerepel a bizonylaton), de fizikailag a meghatalmazottja veszi át a lóvét. Ugyanez van, ha kiadod az egész lebonyolítást egy ingatlan-üzemeltető cégnek.
Emlékeim szerint tárgyi eszköz esetén (mosógép, hűtő, stb.) van olyan, hogy 100e limit. Felette egészen 200e-ig úgy lehet leírni, hogy 2 év alatt.
(((3. számú melléklet szja tv.
Az összevont adóalap megállapításához elszámolható költségekről
I. Jellemzően előforduló költségek
Költségként elszámolható kiadások különösen a következők:
2. a kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszközök, nem anyagi javak beszerzésére, előállítására fordított kiadás, ha az a 100 ezer forintot nem haladja meg, továbbá ezen tárgyi eszközök folyamatos, zavartalan, biztonságos üzemeltetését szolgáló javítási, karbantartási munkára fordított kiadás, azzal, hogy a járművek esetében a IV. fejezetben foglaltakat kell alkalmazni;
11. számú melléklet
A vállalkozói költségek elszámolásáról
I. Jellemzően előforduló költségek
Költségként elszámolható kiadások különösen a következők:
2. a kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszközök, nem anyagi javak beszerzésére, előállítására fordított kiadás, ha az a 100 ezer forintot nem haladja meg, továbbá beszerzési értékétől függetlenül a kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszközök, nem anyagi javak folyamatos, zavartalan, biztonságos üzemeltetését szolgáló javítási, karbantartási munkára fordított kiadás, azzal, hogy a járművek esetében a III. fejezetben foglaltakat kell alkalmazni;
II. Az értékcsökkenési leírás szabályai
Az ingó, ingatlan (épület, építmény) beszerzési áraként a megszerzésre fordított, igazolt kiadás vehető figyelembe. Ezt az összeget növelni kell az értéknövelő beruházásra fordított, számlával igazolt kiadással, feltéve, hogy azt az adózó korábban költségként nem számolta el. Az ingyenesen szerzett tárgyi eszköz után értékcsökkenési leírás nem számolható el.
d) A tárgyi eszköz bővítésével, rendeltetésének megváltoztatásával, átalakításával, az élettartam növekedésével kapcsolatban felmerült kiadás, továbbá az elhasználódott tárgyi eszköz eredeti állaga (kapacitása, pontossága) helyreállítását szolgáló felújítással kapcsolatban felmerült kiadás (mindezek együttesen: felújítási költség) a felmerülés évében elszámolható, vagy választható, hogy az értékcsökkenési leírás alapját növeli. A tenyészállat beszerzési ára, valamint a tenyészállattal kapcsolatban a tenyésztésbe állításig felmerült anyagkiadás és a mások által végzett munka igazolt összege tekintetében a magánszemély választhatja, hogy azt a felmerülés évében költségként elszámolja, vagy azzal az értékcsökkenés alapját növeli.
g) A kétszázezer forint egyedi beszerzési, előállítási értéket meg nem haladó, valamint a 33 százalékos norma alá besorolt tárgyi eszközök esetében választható, hogy a leírási évek száma két adóév és a leírás mértéke 50-50 százalék.)))
igen, az "elejen vagyunk", soha nem adtunk meg ki, nem vagyunk vallalkozok sem. a lakas nem frissen vasarolt, hanem regota sajat tulajdon, "csak" kinottuk.
Amúgy jól tudom, hogy választható, hogy a felújítást értékcsökkenés címén írja le (2%), vagy egy összegben?
Ha az elején van a bérbeadásnak és nincs egyéb sara, akkor annyi előnye van egy NAV ellenőrzésnek, hogy ha valamit rosszul csinált, akkor nagyon csekély a bírság és gyorsan kiderül, hogy hogy kell a továbbiakban + ha mindent jól csinált, akkor sokáig békén hagyják.
Meg minuszbol lejon az ingatlan vasarlasi ertek 2% a kiadott honapokra aranyositva. Jelen esetben 4 honapra.
Jol szamolsz.
Az viszont, ha beirod az adobevallasba mindket osszeget, es nulla lesz az adoalap, akkor szerintem gyanus lehet es rakerdeznek.
Nekem is volt mar, hogy adott evben tobb szamla jott ossze, mint amennyi bevetelem volt, akkor inkabb kihoztam valamilyen befizetendo adot. Ha nekem be kell faradi az adohivatalba, raadasul az allando lakcim szerintihez, az nekem tobbtizezres minusz. Utazasi koltseg, szabadsag stb.
Korabban azert is valt sok esetben kette, mert adott esetben, ha banki finanszirozasbol epult a tarsashaz, akkor a finanszirozo bank a telekre jegyzett be jelzalogot. Viszont volt igy egy nehezseg, ami a lakasvasarlas adott hitelek adminisztraciojat nehezitette.
Mar most fagyasztanak be projekteket, mar kb. 6000 koruli lakasszamrol cikkeztek, mivel szukosek az epitesi kapacitasok, illetve nagyon magasra nottek a munkadijak.
Jovore valasztasok. Elkepzelheto, hogy a 19 dec 31 kinyulik, de hat jovore valasztasok, ki tudja, hogy mi lesz.
Ha jól tudom, kötelező az új építésű ingatlanoknál a telek és a felépítmény kettéválasztása. Ráadásul most a felépítmény tekintetében van a "kedvezményes" áfa, 5 %, míg a teleknél maradt a 27.
Ha a telekre ház épül, akkor azt a használatba vételi engedély után az ingatlan nyilvántartásban át kell vezetni. Így lesz a mondjuk belterületbe vont beépítetlen területből "lakóház"...
Mindenesetre ketyeg az időzített bomba az új lakások áfája körül, hiszen a "kedvezmény"' 2019 dec. 31 ig, és már sok a csúszás....
Nincs jogalkotó, ez csak egy NAV állásfoglalás, a NAV csak jogalkalmazó.
Az újabb (2008-as) adásvételi már gyakran különválasztja a vételár telek- és épületrészét. Hogy miért, azt nem tudom. Lehet, hogy adóoptimalizálás a beruházó részéről.
A bennem felmerülő kérdés, hogy ha egy építési telekre ház épül, akkor az megszűnik teleknek lenni?
Ha egy öreg th pl. lebontásra kerül, akkor a telek eladásából származó bevétel az épület tulajdonosainak tulajdoni hányada alapján lesz szétosztva, gondolom. Az új Ptk szerint bérbe is adható a telek, ilyenkor földhaszonbérlet keletkezik, de ez már nem tartozik annyira ide.
Általában a társasházi lakások , mint önnáló albetétek nem a telekhányadról szólnak, hanem az adott lakásról.
nagyon kifacsarva a lakásokhoz tartozó x/ 10000 ed, vagy egyéb tulajdoni illetőség magában foglal bizonyos telek eszmei hányadot is, de egészen bizonyos, hogy a jogalkotó nem erre gondolt.
Azt írja a NAV, hogy "Az olyan ingatlan vásárlása esetén, amikor az ingatlanhoz telek is tartozik, a telek beszerzési árát el kell különíteni, mivel a telekre értékcsökkenés nem számolható el."
Van olyan lakás, amihez nem tartozik telek? Mondjuk láttam már olyat, hogy más volt a tulajdonosa a háznak, és megint más a teleknek... Általában nem ez jellemző.
Honnan lehet megtudni, hogy a lakásom vételára tartalmaz-e telket? Földhivatali nyilvántartás? SzMSz? Alapító okirat?
Nagyon jó a beosztása, klasszul rendbe hoztad, a VII. ker. nagyon jön fel! Ahogy látom, századeleji bérház, gangos házban, cselédszobával. Szerintem ne add el, amíg reálértékben nő az ára. Aztán ha kipukkad a lufi, akkor gyorsan értékesítsd!
A 3. emeletnek van egy nagy előnye: nem járkál senki a fejed felett. A fűtés húzós tétel. Én is ezen gondolkodom, hogy hogyan kellene korszerűsíteni? A mennyezetfűtés nagyon tetszik: ideális a nagy belmagassághoz, a hőszivattyús rendszerhez (esetleg kondenzációs kazánhoz) és rögtön klíma is lesz. Az enyém is 3. emeleti, nincs felettem senki, jelenleg gátkonvektor kattog.
Szerintem kérd ki az engedélyt a jegyzőtől. Ha megadják, akkor már bármikor elkezdheted. Most olvastam, hogy az V. ker. után nemrég a VIII. is leállította az AIRBNB engedélyezését. Nyilván pillanatokon belül a többi belső kerület is követi a példát.
Bp. VII ker, koruton kivul, de relative jo adottsagokkal es ket nagy hatrannyal. Harmadik emelet, nincs lift es forgalmas utra nez. A forgalmas utat kompenzalja a 3. emelet es a 3 retegu uvegezes, diakokat jellemzoen nem zavarja.
Alkalmas lenne Airbnbre is, de nekem nincs idom ezzel foglalkozni munka mellett.
A nyari ures idoszak pont arra jo, hogy valamit megcsinaljak. Pl. ezen a nyaron volt a festes soron.
Ahogy irtam, sakkozom, hogy mi legyen. Eladjam v. koltsek ra. Esedekes a furdoszoba, a padloburkolatok, a butorok csereje is kezd erni, ami meg a legnagyobb falat a kazan es a kemeny. Ha mindent meg akarok csinalni az mar tobb millios nagysagrend.
Sok szol az eladas mellett is es sok ellene is.
Viszont van egy allatorvosis ir berlom, aki meg 2-3 evig marad, jo es megbizhato.
Most olvastam, hogy vegyesen is lehet: a nyári hónapokban fizető-vendéglátás, aztán szeptembertől júniusig bérbeadás. Lehet, hogy megpróbálom. A tiéd merre van?