Nyári melegben kellemetlen tud lenni, korábban magam is tapasztaltam az árnyoldalát.
De akkor még nem volt szakaszos, automatikus öblítésem: óránként 20 másodperc.
Utána viszont ellenőriztem az öblítésre elpazarolt(?) vizet a vízmérőn is: anyagilag egyáltalán nem volt olyan vészes, mint amennyi a haszna. Szerintem gazdaságosabb, mint hinnék sokan, de ezt látni kell.
Ennél bármilyen hűtés többe kerülne és körülményes is lenne. Ráadásul a klóros víz fertőtlenítő hatása belülről is működik, igaz csak a szénbetét előtti szakaszon. De az elég lényeges is.
Valami hűtés ötletetek van egyszerű pult alatti vízszűrőhöz . Az 5 patronban ácsorog a víz + a lakásban is vagy 6 méter cső . Mire ezt átöblítem egy pohár vízért sok perc meg liter víz.
Lehet, hogy a káros anyag még a legkevesebb, viszont épp a tisztított vízből már hiányzik a klór, ami fertőtlenítené, emiatt hajlamosabb lehet a poshadásra, megfelelő táptalajon, mint például a gumi.
Egyébként, ha a membránról frissen levett vizet palackozunk egy tiszta üvegbe, az jó sokáig hibátlanul eláll, ami arra utal, hogy önmagában elég steril lehet.
Gyárilag szokták ezüsttel kezelni például a tartály belsejét, ami antibakteriális hatású. Használat során lehet időnként fertőtleníteni hipóval vagy a célra gyártott vegyszerrel (nem mintha nem lenne jó a hipó is). Beletenni, vizet rátölteni, állni hagyni, kinyomatni.
De nekem ezek az "örömök" kimaradtak, inkább nem is vettem soha tartályt.
Én kb. 7 évig tartállyal használtam. Aztán nem használtuk egy darabig, majd mikor újra beüzemeltem, tönkre volt menve a tartály. Beleposhadt a víz, kis valamik úszkáltak a kiengedett vízben. Persze, ehhez kellett egy kis szünet a használatban. Az itt olvasottak hatására, Én is tartály nélkül használom már. Aki műszaki érzékkel meg van áldva, az összerak egy tisztítót, tartály nélkül, annyi pénzből, amennyiért kinézted a PurPro-t. Ennek nagy előnye, hogy pl. 2db membránnal (200GPDx2) nem is nagyon éreznéd a tartály hiányát. Ugyan is a tartályra azért van szükség, hogy ne kelljen sokáig várni egy pohár vízre. :) Ezt, nagy membrán kapacitással lehet kiküszöbölni. Ez viszont megdrágítja a tisztítót (olcsóbb egy tartály). Én most alakítottam át az miénket, két membránosra.
Ha viszont nincs más út, akkor használható a tartályos is. Elég sokan használják a világon, csak rendszeresen mozgatni kell benne a vizet!
Több helyen olvastam a fórumon, hogy aggályok vannak a tartály használatával: baktérium, káros anyag kioldódás. Azt lehet tudni pontosan, hogy mikor jelenik meg a tartály gumilapján a nyálka, baktérium? Ha nem lehet normálisan tisztítani megoldás lehet az időnkénti csere? Nagyon sokan tartállyal használják a víztisztítót, van esetleg valamilyen egészségre káros észrevétel? Sok helyen azt olvastam, hogy a tartályban lévő tisztított víz nem kedvez a baktériumok szaporodásának!
Lehetséges, hogy egy NSF tanúsítvánnyal rendelkező tartályból káros anyag oldóik ki?
Ugyan olyan ozmózis víztisztító, mint bármelyik. Nem nagyon vannak különbségek köztük. Ez in-line szűrőbetétekkel van szerelve a könnyebb szerelhetőségért, cserébe valamivel magasabb áron. Ha a szerelhetőség nem szempont, a 105P ugyan azt nyújtja, 15000-rel olcsóbban. Ráadásul a pult alatt, a kinézet sem számít.
Szeretném a véleményeteket kérni a PurePro M500P (M800P) nyomásfokozóval ellátott víztisztítóról? Van esetleg tapasztalata valakinek vele? Megbízhatóan működik?
Meg olyan is van, amikor a vízben oldott gázok átszivárognak a membránon és sajátos hangot ad, ilyenkor a tisztavíz-kimeneten is pillanatra akadozhat a víz, a buborékok miatt.
Vettem új áramlásszabályzót. Rossz lehet? Időnként nyiffan egyet (hangot ad), majd elenged egy kis vizet a lefolyóba. Gyakorlatilag automata öblítést csinál. :)
Működik már annyival is, de nagyobb nyomás javítja a membrán elválasztási arányát (kevesebb lesz a szennyízarány), valamint a kétutas szelep zárását is határozottabbá teszi, a tartálytöltés végén. Ennek bizonytalan, késlekedő zárása szintén a veszteséget növeli.
A PurePro RO105 víztisztítomat átköltöztettem egy másik házba, ahol 4,2 bar nyomást mérek a hálózaton. Az előző ingatlanban nyomásfokozó volt beépítve, mivel ott ~2 bar körül volt a nyomás. Van értelme itt is használni a nyomásfokozót, ha már úgyis itt van? Javít esetleg a hatékonyságon?
A szénszűrők tartalmaznak konzerválószert, amit alaposan ki kell öblíteni belőle, noha természetesen nem mérgező anyag, de azért nem is fogyasztásra való.
Lehet, hogy csak erről van szó, mindenesetre TDS-méréseket nem végeztem soha, utószénszűrőm régen volt egyszer, de mivel tartály nincs, különösebben semmit nem csinált.
Utószénszűrő normális esetben csak a tartályban poshadó vizet javítja fel, de a membránról tiszta és szagtalan víz jön, így azzal nem nagyon tud mit csinálni, a tapasztalat is ezt igazolta vissza.
Most az a problémám, hogy reggel az első víz majdnem 100TDS-t mutat. Fél liter kiengedése után 23. 2óra múlva is 23, aztán ha engedem a vizet lemegy 9-re is. Ekkor elzárom. Pár óra múlva, megint valami fehér úszik a víz tetején. A következő pohár már jó. Nem értem. Jó-nem jó! Új csap, új csövek. Nincs tartály. Okozhatja az utószénszűrő? Nem eleget engedtem ki a vizet? Akkor viszont, hogyan tud 9TDS-re is lemenni? Nem értem.
A hálózati nyomás hiányát érzékelő kapcsoló a mágnesszelep, illetve szivattyú előtt szokott lenni és áram szempontjából mindig vezet, amíg hat rá a hálózat nyomása. Ezzel csak a szivattyút védi, ha elmenne a betápnyomás, akkor megszakít, hogy ne tekerjen üresen. Lehet a szivattyúba építve is, valószínűleg azért nem is szerepel minden rajzon.
Ha nincs szivattyú, nincs is mit védenie. Csak a másik nyomáskapcsolóra van szükség, ami túlnyomásra szakítja meg az áramkört.
Ilyen nyomáskapcsolók vannak a készülékben. Arra gondoltam, amikor kinyitom a csapot, elmegy a nyomás. Ekkor, az alacsony nyomáskapcsoló bekapcsolja a mágnesszelepet (a szivattyú helyett), mikor zárom a csapot, megnő a nyomás. Ekkor, a magas nyomáskapcsoló kikapcsolja a mágnesszelepet ( a szivattyú helyett). Vagy fordítva, ezt nem tudom biztosan. :) Gyakorlatilag a mágnesszelepet kapcsolgatják a szivattyú helyett.
Saját áramköröm nem ajánlanám utánépítésre, több okból sem. Ez ehhez a nyitott kifolyású rendszerhez alkalmazható, egységet képez a nyomógombos indítással, meg az öblítések vezérlésével, illetve reseteli az órás késleltetést, normál víztermelésnél. Mivel az 1 órás időzítést is az NE555 (556) timer IC-vel oldottam meg, ennek lett később egy kis hátulütője, most már nem így csinálnám. Tantálkondenzátorral és 10 megaohmos ellenállással sikerült ugyan belőni ekkora időzítést (ami ennél már határeset), de a nagyon ellaposodó töltési görbe miatt a vége felé már túl érzékeny lett a tranziensekre.
Pedig jó ideig teszteltem próbapanelon, mégis csak megépítés után derült ki, hogy főleg az órás szünet vége felé, ha a vízindító gombot megnyomom, néha átbillen öblítésre, azaz elindul a 20 másodperces szakasz, elkezd veszettül öblíteni.
Ilyenkor kénytelen vagyok az indítógombot ismét lenyomni és megvárni, míg lemegy az öblítés, ellenkező esetben 20 másodperc után az öblítőszelep zár, de a betáp marad nyitva és jön a vízütés, amit már említettem. Nyilván, ha ezt előbb észreveszem, másképp alakítottam volna az áramkört, hogy ez teljesen kizárható legyen.
Persze, aki megcsinálja mikrovezérlővel, ír hozzá megfelelő programot, ott ilyen gondok nem jelentkeznek, de ezt annak idején ilyen klasszikus módon akartam megoldani. Most már lehet kapni mindenféle időzítő modulokat, az 555 helyett inkább valami ilyenre alapoznám, vagy talán fogom is: