Viccet félretéve, ki nézte szombaton az m2-őn az aranyfüstöt?
Nem a neszmélyi riportra gondolok ehelyütt, hanem az utána következőre.
A Nagykunsági főcsatorna előzményeiről, megépítéséről volt szó.Gyönyörű képekkel, például 700 tonnás uszályok a vizen, és tényekkel, miszerint 46 km hajózható volt, alkalmanként vagy két 1000 tonnás uszállyal, vagy három hétszázassal, 15 km/órás sebességgel.
Arról is volt szó, hogy anno rendszeres hajójárat indult Balmazújvárosból.
Én nem csodálkoznék, ha holnap reggel a neszmélyi parton 3 Láng főgép ülne a fűben, névvel és telefonszámmal ellátott cetlikkel az oldalán:))))))
viccet félretéve, a megadott típusra rákeresve a neten A keresésnek egyik dokumentum sem felel megek mellett, találtam pl ilyent:
"...a Láng Gépgyárban is előállítottak ilyen motorokat, a 6 hengeres például 110 lóerő teljesítményt adott le, egészen az 1948-as államosításig. Azt követően csak hajómotorokat szereltek a 80-as évek végéig."
ha csak a hajómotorokra gondolunk, itt a nyolcvanas évek végéig írja, ha ez igaz, csak létezik még valahol egy "fiatal" Láng hajómotor (bár lehet, az nem olyan, ami kéne)..de ahogy rábukkant Riversea erre a hajóra, úgy rábukkanhat bárki bármily másikra. (talán pont balosra, persze sokkalinkább külhonban van nagyobb esély rá, mint nálunk) Egyébként egészen véletlenül nincs meg valahol valamiben egy gyártási katalógusnak látszó dokumentum, ami tartalmazza az összes szóbajöhető darabot (mikor épült/ki a megrendelő/stb), és ha de, akkor nem lehetne ezen dokumentumokba mondjuk - akár egyesületileg - betekintést nyerni? Laikusként, de logikusan felfogva a dolgot, mert hátha elvezetne valahova. Persze ha már erről szó volt, és már túltárgyalt téma, mert nincs, akkor nem szóltam:)
Az "igaz hajós történetek" című kiadványban gyakran szerepelnek holmi ide-oda került Láng motorok. Az egyik gyakran hallott történet szerint pl. TSZ-ek is kaptak belőlük - állítólag áramtermelésre.
Aztán elhangzott az is, hogy a MÁV is üzemeltetett Lángokat.
Ha valaki esetleg fel tudna hajtani egy olyen lelőhelyet, ahol van Láng 8LD 315 RT , akár üzemképtelenül is (vagy esetleg egy nagy kupac alkatrész akadna), annak rögvest kiállítanék a "Sopron" összes útjára érvényes éves szabadjegyet! Ha balos lenne, akkor első osztályra!!
Bal gép ügyben: Nem kellene felvenni a kapcsolatot a Sea Runner-t áruló céggel, hogy amennyiben nem megy el a hajó és ócskavas sorsra jutna (sajnos ezeknél a hajóknál ez már bármikor bekövetkezhet), esetleg a gépet ócskavas áron vagy egy kicsivel többért megvennénk? Valamint figyelni kellene a még meglévő, ilyen géppel rendelkező angyalföldön épült hajók sorsát (pl. Yana-E, stb.) és bontáskor megszerezni a motort? Üdv: rs.
Ami azt illeti, 30 millióból lehetne tenni bele 2 db 300 LE körüli gépet, amelyekkel szaparát, vagy valami kis ridiküllel a hóna alatt elszaladgálhatna. "Üzletileg" járható út lenne, megfelelő érdeklődés esetén pár év alatt ki is lehetne belőle hozni annyit, hogy kvázi nullszaldós legyen a motorcsere.
A bal gépnél egy komplett blokk-darabot kellene legyártatni. Ez olyan 20-30 millió, alsóhangon. Aztán új perselyek, dugók. tekintettel a nagy sorozatra, talán 3-4 millióból ez is megúszható. Aztán a motorszerelő munka, ami megint legalább vagy 1 milcsi...
Szóval olyan 25-35 millió simán belecsúszna a bal gépbe, hogy azt full üzemképesnek mondhassuk...
A jobb gép más tészta.
A jó hír: a géppel nagy gond nincs, és a tengelyt sem kell kicserélni!
A tengely maga nem használódik el, csak a csapágyak. Azok meg viszonylag egyszerűen cserélhetőek.
A rossz hír: a fektetéssel van a gond. Azaz a meghajtótengely tengelye nem esik egybe a motor főtengelyének forgástengelyével. Illetve a meghajtótengely tengelye nem egyenes, hanem van benne valami lógás.
Gondolj bele, a húsztonnás főgépnek, aztán egy összességében majd' húszméteres acél rúdnak, meg a hajócsavarnak milliméteres pontossággal egy tengelyben kell lennie.
Egy 20 méteres tengelynek a saját tömege miatt van némi belógása.
Erre vannak a bakcsapágyakat, amelyeket úgy kell beállítani, hogy a tengely teljesen egyenes legyen. Na ez már "bótilag" sem egy egyszerű dolog, itt meg ugye egy 40 esztendős hajótestben kell boldogulni!! Kétszer is megcsinálták, de sajnos nem lett jó. Igen nehéz megbecsülni, hogy mekkora munka lenne, ha újra nekilátnának. Lehet, hogy tényleg csak elcseszerintették, és pikk-pakk meg lehetne oldani. De az is lehet, hogy nagyot kellene a testen alakítani, hogy újra vonalba lehessen fektetni. Lehet, hogy 2-3 millióból meglenne, de az is lehet hogy 20 se takarná be. Lutri.
Mármint, az Egyesületi tagsághoz nem kötelező hajóskönyv, de a hajózáshoz igen. Függetlenül attól, hogy a Sopronon matrózkodik valaki vagy másik hajón!
Az elmúlt egy esztendő alatt lassacskán napvilágot láttak a hajó kisebb-nagyobb hibái, köztük azok is, amelyek annó a hajó végleges leállításához vezettek.
Alapvetően 2 meghibásodásról van szó: az egyik a bal gép hidegvízes megrepesztése, a másik pedig a jobb gép tengelyproblémája.
Erről az első esetről már volt szó többször is, legutóbb alig néhány hozzászólással ezelőtt.
A másik probléma nem ennyire látványos, de sajnálatos módon hasonlóan fatális. A jobb gép tengelyét (a gépet a hajócsavarral összekötő, mintegy 15 méter hosszú, 20 cm körüli vastagságú tengelyről van szó) két alkalommal is megkísérelték újrafektetéssel kiegyensúlyozni. Sajnos a kísérlet nem skerült, a tengely "lóg" egy kicsit, és emiatt bizonyos forulatszámon (a normálisnál lényegesen erősebben) rázza a hajót.
Ezért a hajó jelenlegi állapotában alkalmatlan a komoly áruszállításra. Szeparát, csökkentett fordulatú géperővel halála napjáig elmegy, de egészerővel járatva igen hamar kifeküdne.
A dolog szervezése az Egyesület kijelölt összekötőjén, távollétében pedig az Egyesület elnökén keresztül történt. Anarchiát nem tapasztaltam. Ez most (sajnos) nem egyesületi rendezvény, a lehetőségeket a feladat szabta meg (azaz: adta, de egyben korlátozta is).
Azt hiszem, talán néhány villanykörte ki-s becsavarása jogán néhány mondatra nekem is van jogom a matrózközvetítő iroda tevékenységét illetően.
Bócman, ha komolyan vennéd az Egyesületet, akkor megkeresnéd az Egyesület hivatalos és kirendelt összekötőjét Sopron ügyekben ( ő egyébként Zoltika) és egy tervezett út előtt azt mondod neki: Figyelj öreg megy a Tigris Kunpeszérre. Ebben és ebben számítunk rátok,ennyi meg annyi fővel. adj egy javaslatot, hogy ki, milyen posztra tud jönni !
Egyfelől nem csinálnál olyan anarchiát a szervezések körül, mint manapság, másfelől levennéd magadról ezt a tényleg hálátlan feladatot, harmadrészt megadnád az Egyesületnek azt a excluziv lehetőséget, amit az eddigi szereplésével kiérdemelt.
Jusson eszedbe, hogy a Sopron létezésének az is fontos eleme, hogy levakarja róla néhány ember a rozsdát, de fontos az is, ha egy jól sikerült sajtóhír ráirányítsa a figyelmet, vagy 200 ismeretlen ember eljöjjön egy nyílt napra és megtudja, hogy egyáltalán van Neszmélyen Szent Ilona öböl. Azt hiszem ebben az eddigiekben nagy szerepe volt az Egyesületnek, bár igaz, a TV2-n igen részletesen bemutattad te egyedül is.
Az utóbbi idők Egyesületi tevékenységét nem kívánom itt felsorolni, ha valaki kíváncsi naprakészen megnézheti a www.hajocsavar.hu oldal Egyesület címszó alatt.
Csak aki nem vesz részt ezekben, gondolja úgy, hogy soha semmi nem történik.
Csak azt nem értem, ha van Magyarországon 50 elvetemült idióta, akik hajózásszeretet címszó alatt képesek nyakig összeolajozni magukat, vagy az otthoni takarítás után 20 kabin ótvarát kiganézni, miért kell óvodásnak tekinteni őket, mikor ki kell választani 3 embert valamilyen feladatra ? Gondolod nem tudnánk, hogy ki érdemes erre és ki nem ?