Amíg Pedro felrakja, addig a saját gyűjteményemből:
Almádi, 1989-ben Siófokon (Sajnos nem "egészalakos"), háttérben a Szárszó.
Ez sem eredeti állapot, a sarokablakok ekkor már nem voltak meg:
Egy régi képeslap, Biztos, hogy nem az Almádi, és nem a Leányfalu. A név olvashatatlan, talán MEGYER, vagy DUNAKESZI: (+ természetesen a Siófok, és a háttérben az Ercsi orra. Biztos, hogy ekkor már megvolt rajta a hátsó felépítmény, mert egy kicsit égnek áll. A kikötőt nem ismerem föl. Sajnos.)
Ma voltam kinn a medencés kikötőben.Mit mondjak, a szél sem rezdül ott.
Millennium úszóház, Jégvirág VI, egy-két pici uszály, a Dongér nevű kotró a partoldalban, szárazon. Ezen kívül rozsdásodó beöntőgarat a partfalnál, csupa csend és némaság. Borzasztó....
Az ugyancsak könnyűfémből épített mikrovízibusz kiválóan alkalmas folyami átkelőszolgálatra, kirándulásra vagy vízitaxiként. Sekély merülése és a billenthető hajtás lehetővé teszi kikötését kis vízmélységnél és kiépítetlen partnál is.
A hajó főbb adatai: Teljes hossz L = 9,12 m Szélesség B = 3,12 m Oldalmagasság H = 1,05 m Merülés T = 0,65 m Gépteljesítmény N = 30-50LE Menetsebesség v = 10-16 km/ó
A hajó hajtására 30-50 LE teljesítményű dieselmotor szolgái. A mikrovízibusz utasbefogadóképessége 22 fő, a személyzet 1 fő.
22 személyes vízibusz: 1966 MHD-VA TISZAVIRÁG MNK-Szeged 1966 MHD-VA DUNA MNK-Dunaújváros 1966 MHD-VA PÁKOZD MNK-Fejér megye
Egy ilyen hajó Szegeden is üzemelt, Tiszavirág volt a neve. Ha jól emlékszem, fehér és halványzöld volt a festése. A Közlekedési Múzeumban még a modellje is látható volt a kilencvenes évek elejéig.
A Tiszavirágot körülbelül tíz évvel ezelőtt vette meg egy magánszemély, és a nyitott utasterét zárt kabinná alakította. A hajó jelenleg bakon áll a Hangár Expo területén, jó 5 kilométerre a Tiszától. Lefényképezném, de a múlt héten Krakkóban megdurrantották a gépemet.
OFF
Értem én, de ennek némiképp ellentmond, hogy picit feljebb az Ikervári erőművet mégis nagyon megérte privatizálnia az osztrák befektetőnek. Azt is tudom, hogy a Kis-Rábába ebből a duzzasztásból veszik a vizet, tehát akár kevesebb vízzel is lehet számolni, mint Ikervárnál, viszont amikor van elég víz -- és idén elég jó volt a helyzet--, akkor meg így néz ki a kép:
Sajnos, ez (marmint, hogy a hirado egy resze) veletlenul lett felveve arra a kazettara, amit naponta hasznalunk, es tegnap mar a gyerekek le is toroltek a hiradoreszt... :-(
A nicki duzzasztót 1932-ben építették. A jobb gátfőbe egy törpe erőművet építettek, amely a zsilip működtetéséhez és a helyi világításhoz szükséges energiát termelte. Névleges teljesítménye 9,5 kW. A vízerőtelepet 1972-ben üzemen kívül helyezték.
Gondolom beépítettek volna nagyobb teljesítményűt is, de nem érte meg. Talán ezért nem került újra üzembe a pár éve végzett felújítás során sem.
Mostanában is volt párszor, hogy a Rába vize éppen hogy csak átcsordogált a teljesen leeresztett gát felett...
Bocs, hülyeséget írtam. Most, hogy jobban megnéztem a képet látom, hogy a Rába parti rakodón állnak, folyással szemben, a híd pedig alattuk van. A többi ok. Üdv:rs.
Uszályok a Rábán. A kép érdekessége, hogy itt folyás irányban, a Mosoni-Duna torkolat közelében várakoznak, terhesen. Feltehetően kirendezték őket ide (valószínüleg saját személyzetük ereszkedés és vágatás segítségével) és a vontatóra várnak. Egyébként a rakodó abban az időben a híd fölött volt, iparvágánnyal, stb. A mai kettőshíd elődje is látható a képen, melynek középső szekcióját fel lehetett húzni, hogy az uszályok elférjenek alatta. Az igazi MFTR kikötő lejjebb volt a Mosoni-Dunán ez alatt később épült egy ipar-csatorma is a Vagongyárhoz kettős kikötő öböllel a végén. Ma már persze kereskedelmi hajózás egyik folyón sincs. Üdv: rs.
Adamis Gusztáv: 1. Mit jelent a (balatoni) szemelyhajokon a zold lobogo, es miert vonjak le sotededes fele? 2. Mit jelent az a sarga rombusz-szeruseg, ami pl. a BOGLARon is van?
Bocs a késői válaszért. A zöld lobogó a kikötőben való elsőbbséget jelenti, a sárga kettőskúp pedig a méretei miatt kishajónak számító nagyhajót jelöli.
HSZ II. rész, C. TAVAKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK 8. Fejezet ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
8.01 cikk - A vízi jármű jelzései
[...]
2. Tavon a menetrend szerinti forgalomban közlekedő személyhajó és komp, ha a kikötő térségében más hajótól közlekedése elősegítését kéri
- nappal: minden oldalról látható zöld lobogót,
- éjszaka: az I. rész 3.08 cikke 1. bekezdésének a), illetve 3.16 cikke 1. bekezdésének b) pontja szerinti fény fölött, legalább 1 m távolságban - minden irányból látható zöld fényt alkalmazhat.
HSZ I. rész, 3. Fejezet A HAJÓ LÁTHATÓ JELZÉSEI III. NAPPALI JELZÉSEK
3.31 cikk - A 12 főnél nagyobb engedélyezett utaslétszámú és 20 m-nél kisebb testhosszúságú hajó nappali jelzése A 12 főnél nagyobb engedélyezett utaslétszámú és 20 m-nél kisebb testhosszúságú hajónak viselnie kell egy sárga kettőskúpot, alkalmas helyen és olyan magasságban, hogy az minden oldalról látható legyen.
Rába... Ott lenne még érdekes hajózást szervezni, a duzzasztóknál elfelejtettek zsilipkamrákat építeni, ami viszont számomra más szempontból érthetetlen: a Nicki duzzasztónál mi a bánatért nem építettek energiatermelő részt?
Az lenne a kérdésem, hogy nincs-e véletlen meg valakinek digitális formában, esetleg Internetes oldalra feltöltve az előbb említett Gulács híadó részlet?