"A vonat közepe meg már nem ott lesz mint a bakter"
Továbbra is keverve vannak az egyidejüségek.
Korábban is igyekeztem hansúlyozni, hogy a baktert és a vonaton lévő megfigyelőt nem egyszerre érik el fénysugarak, tehát ezen az állításod nem módosít, csak azt jelzi, hogy még mindíg nem érted a szituációt.
4db fénysugár van.
f1, f2 a vonat egyik végéről indul, f3, f4 a másik végéről.
"Van két karó a bakter rendszerében, ahonnan szinkronizálva fényjelek indulnak a bakter felé.
"Mert a bakter rendszerében a vonat óráinak leolvasása nem egyszerre történik. Hiába vannak azonos távolságra, még sem egyidejű események."
Miért nem?"
Azért mert ezek csak a vonat rendszerében egyidejűek. Más rendszerben garantáltan nem azok.
Ha a Lorentz transzformáció képletébe azonos idejű, de különböző helyű téridőkoordinátákat írsz be, akkor bizotsan nem kapsz azonos idejű koordinátákat a másik rendszerben, amiatt a -v*x/c^2 tag miatt, hiszen az x-ek különböznek.
Tehát az egyik rendszerben egyidejű, de különböző helyű események a másik rendszerben nem lehetnek egyidejűek.
A vonat rendszerében egyidejűek. Így ha két fényvillanás indul, az a vonat közepét fogja egyszerre elérni.
A vonat közepe meg már nem ott lesz mint a bakter, a bakter kicsit hátrább lesz. Tehát a baktert nem egyszerre éri el a két villanás.
Na most, egyenlő távolságról indult a két villanás a bakterhez képest, nem egyszerre érte el a baktert, ebből következik hogy nem egyszerre indult a két villanás.
Bizonyos feltételeket kénytelen voltam pontosítani, mivel egyre több számomra egyértelmű dologról derült ki, hogy mások nem úgy értik illetve eleve lehetetlennek tartják.
Abban igazad van, ha mindent teljesen a nagykönyv szerint értenék, akkor fel se vetettem volna az adott problémát.
Próbálod változtatni a feltételeket, hátha egyszer igazad lesz. Így is mindig megmutatja neked valaki hogy az éppen aktuális verzióban mit értesz félre, de nagyon megnehezíted vele a saját dolgodat.
_Egy_ szituációt kellene rendesen megértened, mindegy melyiket a rengeteg felvetésed közül, és akkor előrébb lennénk valamivel.
Így meg csak újabb és újabb feladatokkal szórakoztatod azokat akik enélkül is tökéletesen átlátják a specrelt, te magad pedig - akinek szüksége lenne a megértésre - továbbra se érted meg.
"Ez a távolság csak az adott szituációban lényeges, mert valójában az egyidejüség mindíg fent áll."
Nem áll fenn, ezt kéne megértened.
Te csak a Lorentz transzformáció nevezőjét veszed figyelembe, pedig a számlálójában tt van a -v*x/c^2 tag, ami éppen a szinkron távolságfüggő eltérését jelenti.
"- le tudod tenni őket olyan távolságra, hogy a vonat eleje és vége EGYSZERRE érje őket a vonat rendszerében"
Pontosan erről van szó.
Ebben a pillanatban a vonat középvonala és a bakter is egybe esik.
Az is igaz, hogy a bakter rendszeréből nézve a két rúd távolsága nagyobb lesz mint a vonat, de a vonat végei és a karók távolságai elől és hátul megegyeznek, tehát a szinkrozilást nem zavarják.
"a vonatról nézve a két karó távolsága kisebb, mint a vonaté"
Igen, ez igaz akkor ha a két karó között egy álló vonatnyi a távolság.
Ez viszont saha nem szerepelt a feltételek között és nem zárja ki a megfelelő távolságot.
Csak azt állítja, hogy a nyugalomba lévő vonat távolsága nem megfelelő.
A karóknak akkora távolságba kell lenniük, hogy a mozgó vonatról látszódjon 1 vonatnyi távolságnak és azt se zárja ki semmi, hogy 2 tetszőleges távolságba lévő karó felező merőlegesén álljon a bakter.
"Tehát nem lehetséges két karót olyan távolságra elhelyezni a töltésen,
hogy EGYSZERRE érje őket a vonat eleje és vége?"
- le tudod tenni őket olyan távolságra, hogy a vonat eleje és vége EGYSZERRE érje őket a vonat rendszerében vagy - le tudod tenni őket olyan (másik!) távolságra, hogy a vonat eleje és vége EGYSZERRE érje őket a bakter rendszerében
De nem tudod letenni őket olyan távolságra, hogy a vonat és a bakter rendszerében is EGYSZERRE érje őket a vonat eleje és vége.
Ha az állomásról nézve a két karó egyszerre ér a vonat elejéhez és végéhez, akkor a vonatról nézve nem egyszerre ér oda. Ez következik az egyidejűség relativitásából (amit nem értesz), de a hossz relativitásából is: a vonatról nézve a két karó távolsága kisebb, mint a vonaté, tehát amikor a vonat eleje az első karóhoz ér, a második karó még a vonat mellett van valahol, nem pedig a végén.
Mert ez a beállítás ugyan egyidejű volt (egyzserre történt) a vonat rendszerében (szinkronizált órák, mindkettő 12:00-t mutat), de nem egyidejű a föld rendszerében. A 12:00-ra állítás a földi rendszerben nem egyszerre történik."
Tehát nem lehetséges két karót olyan távolságra elhelyezni a töltésen,
hogy EGYSZERRE érje őket a vonat eleje és vége?
Mert ha egyszerre ér oda mindkét vég, akkor a szinkronizáció is egyszerre történik.
"az is, hogy az űrhajó orrában és farában levő órák (ugyanolyan űrhajóbeli óraállás mellett feljegyzett) eltérése a mellettük elsuhanó földi óráktól különböző lesz"
Persze a földi megfigyelők sokvéle képpen észlelhetik az űrhajó óráinak az állást, főggőan attól, hogy merre mozog, de az ürhajón lévő észlel-e különbséget az ürhajó orrában és a farában lévő óra járasa között?
Nem észlel, mivel ha észlelne, akkor megtudná állapítani, hogy merre és milyen sebességgel halad.
Tehát ebben a példában se az a lényeg, hogy mit észlelnek a másik rendszerében, hanem a szinkronizálás után eltérhetnek-e a saját rendszerben vizsgált farban és orrban lévő órák?
"A vonaton lévő órák azonos ütemben járnak, és szinkronizálva vannak.
Mind a kettő pont 12:00-et mutat amikor a töltésen lévő karókhoz ér.
Eddig egyet értünk."
Igen.
"Tehát mi tiltja, hogy amikor az emlitett karókhoz ér a vonat, akkor a karókon lévő földi órákat beállítsák 12:00-ra?"
Semmi.
"Ha beállították, akkor utánna hiába járnak más ütemben mint a vonaton lévő társaik, egymáshozképest szinkronban járnak, hiszen 1 időpontban azonos időpontra állították a mutatóikat."
Nem.
Mert ez a beállítás ugyan egyidejű volt (egyzserre történt) a vonat rendszerében (szinkronizált órák, mindkettő 12:00-t mutat), de nem egyidejű a föld rendszerében. A 12:00-ra állítás a földi rendszerben nem egyszerre történik.
A vonaton lévő órák azonos ütemben járnak, és szinkronizálva vannak.
Mind a kettő pont 12:00-et mutat amikor a töltésen lévő karókhoz ér.
Eddig egyet értünk.
Tehát mi tiltja, hogy amikor az emlitett karókhoz ér a vonat, akkor a karókon lévő földi órákat beállítsák 12:00-ra?
Ha beállították, akkor utánna hiába járnak más ütemben mint a vonaton lévő társaik, egymáshozképest szinkronban járnak, hiszen 1 időpontban azonos időpontra állították a mutatóikat.
"Tiltakozásod olyan, mintha valami tiltaná, hogy egy űrhajó óráit beállítsák indulás előtt a helyi időre."
Beállíthatjuk, és az űrhajó orrában levő óra ugyanazt az időt fogja mutatni, mint a mellette álló földi óra. Az űrhajó farában levő óra ugyanazt fogja mutatni, mint a mellette álló földi óra.
Ám amikor az űrhajó felszáll, nem csak az lesz az eltérés, hogy az űrhajó órái kevesebbet mutatnak, mint a mellettük éppen elsuhanó földi órák, hanem az is, hogy az űrhajó orrában és farában levő órák (ugyanolyan űrhajóbeli óraállás mellett feljegyzett) eltérése a mellettük elsuhanó földi óráktól különböző lesz.
"Így a tükrök villanása a vonat rendszerében egyidejű."
Ez igaz, bármikor is villan a lámpa.
Az is igaz, hogy ebben az elrendezésben, mivel a fénynek előbb el kell jutni a vonat végéig
(és eközben a vonat halad) nem egyszerre éri el a lent álló baktert.
De nekünk nem a vonaton középen felvillanó lámpa és a mellete álló bakter észlelésének az egyidejüségét, hanem a fénynek a vonat két végének az elérését (ami egyszerre történik) és
a vonat kétvégéből induló fényjelek a töltés egypontjának egyszerre való elérését kéne vizsgálnunk.
Az előző elrendezésben a lámpa már korábban villan, és a fény akkor éri el a vonat végein a tükröket, amikor a vonat középvonala a baktert.
Persze ha két óra a mozgó űrhajón szinkronban jár, akkor a földiek számára azok nem járnak szinkronban. De ha eddig nem értetted meg, akkor ezután se fogod.
Több verzió volt terítéken. Az utóbbi időben a leggyakoribb, hogy a vonat közepén van a lámpa, a vonat végein tükrök. A bakter áll a sín mellett, a lámpa akkor villan mikor a bakter mellé ér. Így a tükrök villanása a vonat rendszerében egyidejű.
Ezzel csak annyit értél el, hogy a két földi órát a két karónál beállítottad ugyanarra az értékre, mint amit a vonaton éppen akkor ott levő megfelelő óra mutatott.
De miből gondodlod, hogy a két földi óra a földi rendszerben szinkronban van?