Jimmy Fosterrel szerencsére készítettek egy bő másfél órás oktatóvideót még a VHS korszakban, ahol tökéletesen mutatja be a Jimmy Smith féle iskolát. DVD-n megvan, csak olvasóm nincs, egyszer át kéne játszani. Különlegessége, hogy B2-n játszik ratchet/akadós drawbarokkal és perka nélkül. Perkája sincs, nem téma, kihúzza az annak megfelelő 22/3 regisztert és kész. Egy rövid ízelítő ebből a hosszú videóból: https://www.youtube.com/watch?v=8IBVuveY8iI
Van pár összetevő aminek leképezésével még nem találkoztam.
Pl. Két oktáv különbséggel lenyomunk elemi hangot, megszólal a legmagasabban is. Pl. 8': C1+C3 és halkan alattuk a C7. Na ez nincs. A másik, egyre feljebb játszva egyre hangosabb háttérbúgás hallható. Majd legközelebb :-)
Az XK3-5 sorozatnak is van érdekes lehetősége. Be lehet kalibrálni minden elemi hangot hangerő (pickup távolság), hangszín (pickup elfordulása) és remegése (hangkerék rángatózása) szempontjából. Az is jó játék. Persze ez még nem garancia a számunkra kedves hangképhez.
Lezlinél meg hiába bombázom, hogy a két állás nem azt jelenti hogy a moduláció sebessége más. Lassan enyhébb a hullámzás, míg tremoló esetén csattog. Szóval a sebesség arányában erősödik. Kb. mint a swell/expression pedál.
.."mi is az?"...gondoltam az álalam leirt "a régi (forgókondis) H.-pedálról" és "H. konzol" kifejezések elegendőek a téma megjelöléséhez autentikus körökban -OK:-tévdtem, majd megpróbálok gondosabban precizkedni...
Tehát: ama régi Hammondorgonákról van szó, ahol (gondolom a rádióipartól átvett) forgó-lég-kondikat alkalmazták az egyébbként kapcsolásilag komplex és aktiv swell-pedál kapcsolásban....
- az eredeti régi,forgókondis egységről eddig mint kivülálló csak azt tudtam összeolvasni, (pedig nagyon kutattam!) hogy:
-1.a forgókondi értéke és görbéje ismeretlen (bár könnyen megállapíthatő lenne, de ezt senki sem tette közzé!)-de nyilvánvaló hogy a rendszer esetleges utánnaépítésénél (felvillant bennem mint futó ötlet!)- többek közt komoly brummproblémákat (is) le kellene küzdeni,( ehhez az eredetiben komoly fegyfertár van alkalmazva).A vele együtt alkalmazott szűrőrendszert is ki lehetne elemezni pontosan- szintén nem hozzáférhető info -és klónozni- esetleg félvezetős kapcsolással...
-2. gyakorlatig középfrekvenciákat vág, tehát halk állásban is marag elég magas, ahogy te is jelzed a B3-nál, tehát
klónózásnál nem elegendő csak a mélyek megtartását biztosítani....tehát mind a Viscountnál- ahogy írod:
"halkulva vastagszik a mély" -önmagában még nem boldogít, bár jobb mint semmi...
Halgattam a YT-on egy csomó -(jó és gyatra) - összehasonlító videot, valamely jobbfajta klón vs. B3, és még nekem is feltünt a B3 "csiripelése", ill annak hiánya a klónóknál...lehet hogy a pedálegység milyesége puszta jelenlétével -még max. hangerőállásnál is -itt is beleszólt??
-....közbevetőleg: az általad említett későbbi H.-(ammond!!) konzolok és SOK MÁS "villany"-igényesebb orgonánál alkamazott fotocellás megoldásokról: technikailag valóban későbbiek és modernabbek a forgókondisnál -bár a lámpa kiéghet- a kondi nem!,-(drágábbak és komplikáltabbak egyszerű potis megoldásnál, de többnyire előnyösebbek és elvileg MIDI-hez is alkalmazhatók, (csak babrás a külön megépítésük), -de van egy közös nevezőjük: megvan a saját karaktrisztikájuk -gyártótól függően- bár általában a közkívánatot követve a logaritmikus poti-görbét imitálják,- de nem garantált pl. hogy azonosak egymásközt vagy a H.(-ammond!) forgókondijával...
- valóban orgonáknál a CC-expressiont használják, de hogy az hogy értékeli ki a poti töbnyire (de nem kötelezőleg) lineáris értékeit, és milyen hangerő -s jobb esetben hangszínváltozést, (s milyen lefutással!) okoz,- az teljesen a gyártó software -proggramozásától függ, s olyan, amilyen. - ha, mint írod, a Soulnál nagyvonaluan tweakelheő, ez nyilván óriási előny, nem csodálom hogy élvezed -(ezt én sokkal jobban irígyelem, mint a multi-kontakt ügyet...)
- a mai halpiacon az órási de primitív kínálatban sajnos nem könnyű egy már -csak a felépítése miatt is- alkalmas orgona-pedált találni...
- persze az eredeti forgókondis pedállal ennyit vagy egyáltalán foglalkozni a mai napokban nevetségesnek tűnik, de miután a jófülü hammondosok általában rengeteget tárgyalják az egyébb okokból származó, olykor igazán minimális hangkülönbségskst is az "autenticitás" szemszögéből nézve (-hallgatva), gondoltam ezt a kis szegmenst sem ártana konkrétan bevonni a viszgálatba, ahol lehet... bár nem egyszerű az említett info-hiányok miatt...
-Amúgy.: furcsamódon a mai agyonragozott Hammond-világban még akadnak más "fehér foltok"is a térképen, amikről senki sem szól... -v.
H.konzol... mi is az? Márka vagy típusmegjelölés? A Hammond B2, B3 konzolokon ott az a forgókondi ami az egyenes hangot keveri állásától függően a színezettel. Az E, H típusoknál lámpácska és fotocella közt egy árnyékoló mozog és szintén keveri az egyenes és színezett hangot.
A digitálisaknál más a helyzet. A hangerőpedál márkája ez esetben független, mert midi kontrollerként működik a 11-es CC utasításban. (nem a CC7) A behringer FCV100-at az eredetihez hasonló nagy mérete és hosszú útja miatt kedvelem. Mechanikailag azonos a Yam FC7-tel csak az más pozíciójú körívet jár be.
A VK7-ben ez a hatás fellelhető. Ámbár számomra eltérő hangképpel. A 77-eseden le tudod ellenőrizni. Az XB, XK-kon, Nordokon nem tudom. A sampleresemnél az Emu-t úgy-ahogy hozzá tudtam programozni, hogy hangerővel fordított arányban változzon a szűrő.
És végül többszöri bombázásomra, meg biztos több máséra 2023 februárban először a Soul, majd májusban a Legend 1.9 OS esetén is érezhetővé vált, hogy halkulva vastagszik a mély. Ez így okés, de ha több a mély, arányában kevesebb a magas! Nem vészes, de az igazi B3-nál halkan igencsak éles sziszegős lesz. Namost ezt a lehetőséget tették be és mindjárt előzékenyen, magunk adhatjuk meg a fedélzeten a kiemelés vagy csökkentés mértékét.
...."A legfontosabb, kalibrálható az expression pedál! Nemcsak a megtett út és hangerő változás. Halkulás esetén immár beállítható külön a mély és magas kiemelése mint az igazi B3-nál. Ez baromira hiányzott. Ha lehalkul a hangszer, tompává válik. A mélyet már tavaly kissé kiemelték, a Legend 1.9-nél is, de semmi több. Most, hogy a magasat is kedvünk szerint kiemeli (loudness/swell effekt), nagyot nőtt a dinamikája, öröm vele suttogósan játszani."....-ez valóban egy jelentős javulás lehet..!!
...régóta tünődtem azon, hogy a régi H.konzolon a swell speciális sajátosságai nagyon hozzá kell hogy tartozzanak az autentikus hangzáshoz, és hogy egyáltalán átjön-e a mai klón-világban, ahol esetenként mindenféle "modern" (töbnyire primitiv) pedálok használtatnak.( Ez járt a fejemben akkor is amikor anno konkrétan kérdeztelek, hogy vált be nálad a némileg különleges Behringer pedál? egyébbként előzékeny válaszod akkor ebben nem segitett..) Általában erről a témáról világszerte nagy csönd van a Hammond info forrásokban, forumokon -vagy csak "futottak még" szinten kezelik semmitmondóan, csak 1-2 köztudott dolgot ismételgetve-dehát a kisbetüs, fontos részletek?? -
Eccer, (kicsit provokációs szándékkal is) közzétettem a világszerte olvasott "Organ-fórumon" egy körkérdést , kinekk lenne bármiféle mérvadó technikai információja a régi (forgókondis) H.-pedálról, néma csend fogadott, pedig amúgy ott minnenféle apró technikai dologról is széles info-csere folyik, mérvadó hozzáértők részvételével is...
- naszóval, ahogy irod, itt most egy széleskörüen tweakelhető, kitünőnek tetsző megoldásról van szó!!
...persze lehet(???) hogy más KOMPLETT klónoknál -saját pedállal- ezt külön csinnadatra nélkül , egyszerübben, de megoldották? (Suzuki-H ?)
- ami a vibrátót illeti (aLegenden is hozták ezt a némi némi update javulást) -egy valóban szégyenteljes hiányosság, szarvashiba volt eddig - hogy egy 3 állású szabályzó (a hangminőség autentikus mivoltától függetlenül) csak 2 különbséget hozzon,- legfőbb ideje hogy 6 (!) év után ezt is kezeljék.
(mikor ezzel először találkoztam, hirtelen assszittem a füleim már annyire betegek, hogy nem hallom a különbséget...) .V.
..sorry, de nem is állitottam hogy OFF-oltál!! -ellenkezőleg, épp hogy offolás veszélye nélkül, szük "hammondos" szemüvegen át méltatttad a videót, amit aztán próbáltam kiegésziteni. Az ilyen zavaró -és sajnos gyakori -félreértelmezések gyakran morgolódásra késztetnek, mert legalábbis próbálok precizen fogalmazni...remélve hogy az olvasó is precizen értelmezi és nem magyarázza félre...
-..Ami a fenti "hammondos" szemüvegen át" kifejezésemet illeti, lehet hogy egyesek számára bántó, főleg egy "outsider"-től, de például ahogy a politikus-ideológiákban jelentős különbséget kell tenni sovinizmus és a patriotizmus között, (mégha idönként érthetően kicsit összemosódnak is), az "autentikus" Hammondosok is-legalábbi is a "haladottabbak" (id. tehtube)- kicsit körültekintőbben és kevéssbé elfogultabbban (ill.jobban tájékozodva) véleményezhetnének számos zenei vagy éppen hangszertechnikai dolgokról, "terükkökről", amiket a "hammondisták" figyelemreméltó felfedezéseként aposztrofálnak, holott már másutt és mások által már rég kitaláltattak és részei a mindennapos gyakorlatnak. -stb. -V.
Kijött a Viscount Soul orgonák új OS 1.04 rendszere. Szeptember óta az 1.02 elég elfogadottan jó, nekem is az volt. (közben év végén apró igazítás és 1.03 is becsúszott) Az 1.04 viszont komoly változás. Eddig elégedett voltam a hangszer hangjával. Most annál sokkal jobban. A nagy dinamika még nagyobb lett.
A keyclick kontakthangok még élethűbbek.
A perka elhalkulásához is új görbét rendeltek. Nem gondoltam volna mennyit számít.
Az 1-2-es értékű vibrátók közt érzékelhetetlen volt a különbség. Most se nagy, de már érzékelhető.
A legfontosabb, kalibrálható az expression pedál! Nemcsak a megtett út és hangerő változás. Halkulás esetén immár beállítható külön a mély és magas kiemelése mint az igazi B3-nál. Ez baromira hiányzott. Ha lehalkul a hangszer, tompává válik. A mélyet már tavaly kissé kiemelték, a Legend 1.9-nél is, de semmi több. Most, hogy a magasat is kedvünk szerint kiemeli (loudness/swell effekt), nagyot nőtt a dinamikája, öröm vele suttogósan játszani.
A többlet szolgáltatások egy részéhez csak Editorral lehet hozzáférni. Na, az egyenlőre letölthetetlen, hibás. Folyt. köv...
Valaki kíváncsi volt a Soul nem orgona hangjaira. Egyenlőre a síposokat vettem elő, a 3. perctől. Kb. a Cantorum Duo árnyalatnyival szűkebb szolgáltatásokkal: https://www.youtube.com/watch?v=laakyOO4Hmk
A belépőjegy nagyon kedvező árfekvésű volt. Kis klubok, sörözők árszintjén: 3-4e Ft. Bezzegh Rhoda Scott 20e Ft.
Nyilván ilyen képzett zenészek tudnak csípőből ilyeneket reagálni az adott feladatokra. Kicsit azt lehetett megtapasztalni, hogyan gondolkodnak, alkotnak a folyamat kellős közepén. Ami, mint írtam, gyakran kapufa, kinél nem? De itt sikerült kissé beléjük bújnai ezáltal. Majd máskor saját zenekaraikkal az elvárásoknak jobban megfelelő műsorral jönnek.
...hamár Goldings bőven tárgyalva van itt....."egy nem hammondos példa tőle női dobossal" -nyilván OFF lett volna
jelezni hogy a példa-video mint zongoristát mutatja -és nem "női dobossal" hanem egy stepptáncosnővel (sorry, nem ugyanaz!) " duóznak...ill. trióznak..."
- amúgy honlapján és a Facebookon mint zongorista , orgonista.. aposztrofálja magát (ebben a sorrendben)...-
-de hamár bevallottan leesett az állad, javaslom a lenti videót (a bő választékból):
-és nála nem kétséges hogy honnan indult és mire alapozott...!
-...naszóval, ilyen tehetséggel nem csoda hogy az "autenikus" és bővebb Hammond -világban is mérvadóan tud
produkálni, és kísérletezésekhez is van érkezése (no meg mesterfoku tamításra!) - de nem tudom egyetértene-e avval, hogy a "Hammondosok" (ahogy ezt a titulust te is értelmezed!) quasi kisajátitják őt maguknak...
-szóval a jövőben is nagyon oda kell figyelnem rá...e kommentet irva közben hallgatom a különböző dolgait, kellemes és tanulságos estét szerezvén magamnak...
-bár ugyanakkor talán -utólag nézve-egyetértek előzetes félelmeddel, hogy ez a "párbaj" pusztán koncertnek tekintve talán nem érte volna meg a nyilván búsás belépőjegy árát, -de szerencsére mint tanulság, amúgy -ráadásul jobban követhetően- a médiákban elérhrtő és tanulmányozható... -v.
Pfú, ez nagyon jó volt! 1:36:40-től a végéig különösen jól elkaptad, bólogattam rá rendesen. Nagyon masszívan szól a full drawbaros hangzás, mindent betölt. S milyen jó kis Hammondos csel balkézzel átnyúlni s tartani a hangot, közben jobbal játszani alatta.
Novembert követően januárban itt találkoztunk ismét. Soniának hatalmas erénye, miatta zenélünk ebben a felállásban.
Számomra az előkészület különösen izgalmas volt, mert először léptem föl a Soullal. Jól esett megtapasztalni, hogy szépen kihallatszik a hangja és jól viszi a kezet az élő beállításokban, meg milyen további finomítások szükségesek az elméletihez képest. 1h:35 felé kissé alaposabban megdolgoztatom, ámbár nem voltam formában, még lábadoztam. A VK7 és 20 év után ismét van ring modulátorom!
Kicsit olyan ez, mint a kagyló, polip evés. Van akinek kurriózum, nekem meg inkább kifele jönne mint befele. Hogy Old Vic Miles D. hasonlatával is éljek, nálam ő volt az első akit “meg kell próbálni szeretni”, mert az okosok szerint megreformálta a jazzt. Hát anno a Bartók Rádió jazz műsoraiban Maloschik Robi tolmácsolásában jópárszor nekigyűrkőztem pl. The big green serpent és hasonló, 90-es években futó slágereinek. Ő se lett a szívem csücske. Na de az is legyen akkor az én bajom. Van amúgy nagyon jó száma is Davisnek sztem, a kezdeti érájából - https://m.youtube.com/watch?v=k94zDsJ-JMU&pp=ygUPZGF2aXMgbWlsZXN0bmVz
/2UI. -a hozzáértők általános véleménye szerint a vibrátó valóban egy fontos pontelőny az M3-nál. Más különbségeket -percussioon ,foldback, etc. több kevesebb fáradságos szakmunkával lehet B3-közelire tweakelni a
..ahogy tehtube is reagált, a világközvélemény szerint is az M3 az "autentikusabb" Hammond kapásból. Ez általában a mai piaci vételárakban is tükröződik! -ha ebben utazol, szerintem megéri a talán magasabb árat...
..."Ámbár párszor lehetett hallani, abban is otthon vannak..." - igen, nos ez az a fontos pont, ami számomra számit már az első megítélésnél! -"modernkodó", formabontó művészeknél (nem csak zenében!) ha jók, ez kiérződik akkor is, ha valami merőben újat és szokatlant találnak ki, ill. képviselnek, ha adott műsorukban a "fő sodor vonal" egyáltalán nem jön elő! ( pl.extrém esetben jazzmuzsikus zenész a koncerten egy taktus swing-et (szorosan értelmezve) vagy "vigyorogtató" zenét (nagyon jó kifejezés Tőled! -elorzom!) sem játszik...Én személyszerint, bevallom, tradicionista és régebben akár sznob-lelkületű lévén, sokszor nehézségeim voltak-vannak a merőben új vagy csak "más!befogadására, de ha a fentieket kihallom, érzem hogy tanácsos jobban, türelmesen odefigyelni az illetőre, ami segit az új dolog befogadására, és esetleg -idővel- talán nagyraérékelésére: Igy voltam anno pl. Miles Davissel, aki első pillanatban "macskacinciogásra" emlékeztetett, vagy K. Jarrettel is, amig aztén idővel "ikonná" váltak nálam...
-Persze vannak tapasztalt befutott rókák, akik azért legalább a koncert vége táján "megmutatják" hogy honnan is jöttek - ilyenkor a közönség is többnyire örömmel reagál, (és felszabadultan "vigyorog"!) hogy egy kis "megszokottat" is kap...
- viszont vannak zenészek, akik -egyébbként jó hangszerképzettséggel- megpróbálnak jazzzenészként fellépni -akár "autentikusként" a Hammondon is- (volt már példa hogy a fórumon is felbukkantak, jó "ajánlással") -de kiderül hogy az alapvető feelingjük nincs meg ...ilyenkor a reakcióm "ahol nincs, ott ne keress!"
Elvileg műszakilag ugyanaz, de vannak eltérések. Fene tudja miért, de az M3-asok hangja jobban tetszett, közelebb áll a B3-asokhoz. Az M3 nagyon szerethető orgona, mindenki szereti. Főleg a vibrátókat tekintve. Ami lényeges különbség, hogy az M100-nak más a perkája. Annak már lehet egyszerre mindkettő, mert nem On-Offal, hanem a harmonikus lenyomásával választható ki. Az M3 1/1 B3-as. Még nagyobb a különbség, hogy az M3-nál a legfelső 1'-as regiszterre van rákötve, míg az M100-nál eggyel lejjebb. Emiatt az M3-nál az olcsó foldbacket végig könnyű megcsinálni, tehát az 1'-as 18 letestelt drótját szétfésülni a felső manuál forrfüleire, mert hogy működni tudjon, a F#4 után is be vannak építve a kontaktok, csak letestelve a perkához. És némítja az 1'-at!
Az M100-nál 1 2/3-n van, át kell helyezni, de nincs végig emiatt a hiányzó hang letestelve, hiányoznak a kontaktok az 1'-ról már.
Olajozás? Gyakran túlzásba viszik. Évente egyszer pár gyűszűnyi elegendő.
Kicsit bővíteném a Hammondos általános műveltségemet, van néhány kérdésem:
Mi a különbség az M3 és M100 között (nyelvkapcsolókon és waterfallon túl)? M3 ugye a baby B3-as, M100-ról viszont nem hallottam efféle méltatást. Ami a baby B3 státuszt illeti, ezt csak akkor "érdemli ki" az M3, ha foldbackelve van? Anélkül jelentősen elmaradna a nagyoktól?
Mennyi karbantartást igényel egy tonewheel orgona? Néhanapján kis olajozással beéri? Egy szép napon vennék egy igazi Hammondot, fejben az M-szériát céloztam meg. Köszi!
Én tényleg csak műkedvelő vagyok. Ami nekem szar, azt meg is mondom. Volt már ebből itt is konfliktusom. De! Van egy Jean Guillo lemezem, amin Mussorgsky egy kiállítás képei, Sergej Prokfjev, Petrushka, és más orosz kortárs zeneszerző művének egy darabja csendült fel ebben a műsorban, ha nem is úgy! De akkor is telitalálat volt egy képről improvizálni ezekből a művekből merítve. Kár, hogy nem jött be neked a műsor.
Megvan a 2 rész, a szünet utánról is végig. Majd felteszem ha nektek ez tananyagi mértékű. Én továbbra is öncélú magamutogatásnak ítélem ezt a se eleje, se utólja kaparászást. Hogy egy tanáromat idézzem: “amiben nincs ritmus, dallam és harmónia, az lehet akár féknyikorgás is vagy minden csak nem zene!”
És ez tökéletesen alátámasztja, miért nem adok én pénzt már régóta koncertekre amúgy sem. Eléggé illúzióromboló lehetett az első rész után hazamenni kényszerülni annak, aki még jó sokat is fizetett ezért a bohóckodásért.
De legalább van akkor olyan is, aki mer örülni a posztavantgard törekvéseknek is, hogy a a műfaj se haljon ki! :)
Alapvetően én is a "szokásos" jazz/blues játékot vártam, de nem csalódtam. Véleményem szerint zseniális hangszerkezelést láthattunk és hallhattunk, olyan színeket játszottak a Hammondokkal, ami számomra is rengeteg inspirációt és tanulnivalót adott. Kritikaként maximum a sípos orgona "túlhasználását" tudnám mondani... Persze ízlések és pofonok... Számomra sokat adott, örülök, hogy ott lehettem.
Érdekes este volt. Nyilván felvételen kevésbé jött át mint jelenléttel. Sokan szerintem nem erre számítottak, hanem jó kis jazz-bluesos ritmusos zenére a szokásos Hammond szólókkal. Szünet után az előttünk ülő már nem takarták a látványt. Nos, nem ez volt. Inkább két B3-on és a sípos orgonán inkább kortárs komolyzenei improvizáció hegyek, melyekhez Goldings és Medeski az egyéniségét alaposan betette. Én speciel pont erre számítottam. Ha Fassang Laci nem is volt a színpadon, de a koncepciója tapintható.
A valóban semmiből felbukkant improvizációs feladatokra szerintem fantasztikus válaszokat adtak, melyben markánsan ki lehetett hallani az egyéniségüket. Ok, volt kapufa is, de ez ilyen helyzetben törvényszerű. Mindkét orgonista erősen elhajlik stílusban a fő sodorvonaltól. Ámbár párszor lehetett hallani, abban is otthon vannak. Goldings számomra akadémikusabb, Medeski csapongóbb válaszai engem szórakoztattak. Főleg persze a Hammondokon. Ha nem lett volna sípos, nem hiányzott volna. A végén Goldings kollégája becsatlakozott, jó alapot hozott. Ekkor jobban örültem volna ha Matyi csatlakozik a két sztárhoz, megérdemelte volna.
Érdekes mód, akusztikusan szólt minden, nem erősítettek. Kissé hiányzott. A bal B3 orgona papírkondis hamarabb torzító 122-essel, a jobb B3 orgona vöröskondis, később torzító 147-essel. Számomra a jobb oldali tisztábbnak tűnt, de Medeski a bal orgonából is kemény hangzásokat csiholt ki.
Nagyon sok Hammondos volt jelen. Picibá, Matyi, Pénzes Máté, Márkosi Joci, Dimiter, HPO, Lyka Tóni, Eszt. Dávid... A későbbi megítélés vegyes visszhangú, de jópár izgalmas rész következtében azért nem bántam meg.
Szerencsére nem voltam művészileg érintett, így van alkalmam ellenkező véleményt megfogalmazni.
Ami neked macskacincogás, az pl. nekem több hónapnyi inspirációt, útmutatást, tanulnivalót, és egy beteljesedett álmot jelent. Nem baj ha nem mindenkinek, csak szerettem volna itt egy másik oldalt is megmutatni :D